In april speelde ik:
1830
Dit blijft voor mij de beste 18xx die er is. De regels staan je veel toe in vergelijking met andere 18xx-spellen en die vrijheid kan ik in dit spel enorm waarderen.
1860: Railways on the Isle of Wight
Deze 18xx staat inmiddels wel in m'n top 3 van 18xx-spellen, samen met
1830 en
1825. Heel anders dan 1830, maar erg, erg goed!
Android: Netrunner

(17x)
Wat een fantastisch spel is dit toch. Zowel het spelen met beide kanten als het maken van nieuwe deckjes vind ik echt heel tof. De community in Enschede is best wel actief en dat maakt dat er regelmatig tournaments zijn. Super!
Advanced Squad Leader

(2x)
Eindelijk een keer met tanks gespeeld!

Een erg, erg gedetailleerd spel. Oefening baart zeker kunst. Niet geschikt om "een keer" te proberen. Dit is zo'n spel waarin je tijd moet investeren. Maar m.i. wel een spel dat het dat waard is.
Age of Steam
Age of Steam Expansion #3: Scandinavia
De Scandinavia is een prima kaart met interessante regels. 3 spelers is alleen wel te ruim, maar als je van een spel houdt wat niet zo heel erg tight is, dan kan het met 3 spelers. 5 spelers lijkt me te krap; ik denk dat 4 spelers het optimum is.
Automobile
Een prima economisch spel van Martin Wallace. Ondanks dat je eigenlijk maar 12 acties uitvoert, blijf je het hele spel bezig. We hebben wel een beetje te lief gespeeld (er was continu onderproductie), dus we hadden nog niet goed door hoe het spel echt gespeeld dient te worden. Misschien niet zo goed (en herspeelbaar) als Age of Steam, maar verder een leuk spel om vaker op tafel te krijgen.
Automobiles
Dit blijft een leuke bag-builder. Met 4-5 spelers wel het beste, omdat je elkaar dan flink kan blokkeren. Deze komt zeker nog vaker op tafel! Ik kijk uit naar de uitbreiding met nieuwe maps.
Chronicle
Een prima slagenspelletje. Niet met meer dan 4 spelers spelen, omdat je dan te weinig control hebt. Ik weet niet of ik de verschillende objectives zo interessant vind, maar het spel zelf is prima.
Codenames: Deep Undercover

(4x)
Een prima alternatief voor regulier
Codenames. Uiteraard wel met een groep spelen die de terminologie wat kan waarderen. En stiekem best wel moeilijk, omdat veel woorden in dezelfde categorie zitten.
Continental Divide
Een aandelenspelletje van ~ 2 uur. Een deel van die tijd zit em in het rekenwerk; niet geschikt dus als je dat niets vindt. Als je een nieuwe maatschappij start moet je bepalen hoeveel aandelen die maatschappij uitgeeft en wat de prijs daarvan wordt. Zeker niet gemakkelijk om dat te bepalen. Een prima spel. Deze komt nog weleens vaker op tafel, verwacht ik.
Coup

(6x)
Een mooi spelletje op z'n tijd. Vooral leuk als je nét wat anders doet dan mensen verwachten. En altijd weer een fijn gevoel als een bluf goed lukt!
Dominion

(4x)
Dit blijft wat mij betreft zonder twijfel de beste deck-builder die er is. Daar kan tot nu toe nog geen andere deck-builder aan tippen. Het beste met twee spelers, dan ben je tenminste lekker vaak aan de beurt!
For Sale

(3x)
Een lekker snel veiling-spelletje. Zeker een aanrader als je een keer een auction-game wilt proberen en je niet meteen extreem hard wilt nadenken. Leuk als beginner of afsluiter.
Irish Gauge
Eén van de betere spellen van Winsome Games die ik heb gespeeld. Ergens heeft het iets weg van
Chicago Express, maar dan toch ook weer niet. Shared incentives spelen een grote rol. Je kunt het bord op verschillende manieren manipuleren en dat maakt het interessant. Speelt in een uurtje weg en daarmee verwacht ik dat deze wel vaker op tafel zal komen.
Mint Works
Een aardig worker placement spelletje voor tussendoor. De manier waarop de gebouwen uitkomen zijn m.i. alleen net te random, waardoor ik er te weinig uithaal. Misschien een

hoger als je de gebouwen goed kent.
Modern Art
Dit blijft een van de beste auction games voor 4-5 spelers die ik ken. Hoeveel wordt iets waard en wat zijn anderen bereid ervoor te betalen? Heerlijk.
Ra
Waar
Modern Art erg goed is met 4-5 spelers, is Ra dat juist met 2-3 spelers. Met meer spelers heb je te weinig controle (onder andere doordat je dan maar 3 zonnen hebt). Dit blijft een leuke auction game.
Race for the Galaxy
Eén van de beste tableau-builders die ik ken. Erg leuk als je een beetje weet welke strategieën er zijn. En het speelt ook nog eens lekker snel weg. Top!
Roll for the Galaxy
Net niet zo goed als
Race for the Galaxy, omdat het wat minder strategisch is, maar misschien wel beter als je met mensen speelt die Race niet zo vaak gespeeld hebben. Niet geschikt als je geen herrie mag maken.
Splendor
Dit blijft een vermakelijk spel op z'n tijd. Het speelt een stuk sneller dan
Saint Petersburg en daarom een

hoger dan die laatste. Bij Saint Petersburg voelt het altijd of een kort spel speelt dat dan uiteindelijk toch heel lang duurt. Splendor heeft dat gelukkig niet.
Texas & Pacific
Chicago Express op een andere kaart die nét ietsje anders uitspeelt. Alle track kost standaard $2, waardoor het ook nog een tikkeltje sneller speelt dan CE. Als je Chicago Express een leuk spel vindt, is deze zeker aan te raden!
Trains
Een prima deck-builder met bord. Niet zo goed als
Dominion, maar af en toe wel leuk voor de afwisseling. Met 3 spelers al beter dan met 2 en ik denk op de kaarten die standaard bij het spel zitten, dat 4 spelers nog een stapje beter is.