"ik speel niet graag gezelschapsspellen"

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Kevin
Hazelnoot Ridder

"ik speel niet graag gezelschapsspellen"

Bericht door Kevin »

Zo, met deze titel opent wellicht al 90% van dit forum de post :D

Laat er geen verwarring zijn: ik ben zot van gezelschapsspellen! En zo ook een groot deel van mijn vrienden.

Toch zijn er enkele die steeds met het 'argument' komen: ik hou niet van spellen, het interesseert me niet, etc.

Fair enough, ieder zijn hobby, maar toch vraag ik me steeds af of ik ze tóch niet kan overtuigen... (want vaak hebben ze ook geen flauw benul van wat er tegenwoordig allemaal bestaat)

Daarom mijn tweeledige vraag:
1) wat zijn volgens jullie belangrijke eigenschappen van een eerste spel dat je voorlegt / waar let je op qua spel? Zoals: eenvoudige regels, snel uitgelegd,...
2) welke spellen hebben volgens jullie ervaringen een hoge succesratio? Zoals dixit, codenames,...

Ik ben benieuwd :)
Afbeelding
AlliantieAJ
Burgemeester

Re: "ik speel niet graag gezelschapsspellen"

Bericht door AlliantieAJ »

:lol: Ik opende het meteen :lol:

Awel ik heb me die vraag ook al gesteld, zeker omdat mensen gewoon niet weten/beseffen wat er nog meer is buiten de standaard spellen ...

Dixit lijkt zeker een grote kanshebber maar verder de typische gatewaygames (Catan, Takenoko, ...). Gesjaakt, Regenwormen, Coloretto, Deap Sea Adventure, Droom Huis, For Sale, Isle Of Skye, Koehandel, Take 5, Qwixx, Saboteur en Pinguin Deluxe doen het hier steevast goed.

Ik denk dat nieuwe mensen vaak opzien tegen lange en moeilijke uitleg. Des te meer spellen je speelt des te makkelijker de uitleg wordt vind ik. Als je helemaal van 0 moet beginnen kan soms zelfs een spelletje Regenwormen al niet makkelijk zijn.
kersje86
Party Animal

Bericht door kersje86 »

Kevin schreef: Fair enough, ieder zijn hobby, maar toch vraag ik me steeds af of ik ze tóch niet kan overtuigen... (want vaak hebben ze ook geen flauw benul van wat er tegenwoordig allemaal bestaat)
Grappig genoeg had ik gister 2 mensen over de vloer die erg veel van spelletjes houden en dachten veel te weten, totdat ze mijn kast zagen en zo iets hadden van.. ok, ik ken geen 1 van deze spellen :P

Maar goed ontopic:

Als ik met nieuwe mensen speel probeer ik eerst een beetje informatie in te winnen. Hou je van lange spellen, wat diepgaande of luchtige spellen. Ik leg het spel kort uit en geef ze de keus wat hun leuk lijkt. Het lastige is hoe makkelijk een spel ook is, als er veel wordt uitgelegd krijg je in 1x veel informatie binnen. Wij kunnen nieuwe spellen veel makkelijker snappen, omdat we het idee al kennen(worker placement, set collection, deckbuilder etc.). Wat AlliantieAJ zegt, van 0 beginnen is altijd lastig.

Zo had ik ze gister de keus gegeven tussen Het Stenen Tijdperk of Istanbul voor "groot" spel. Ze kozen voor Istanbul en dat was een succes. Daarna hebben we nog gespeeld: Sushi Go Party, Deep Sea Adventure en Dixit.

Dixit en Deep Sea Adventure zijn gisteren en bij mijn non gaming friends erg goed bevallen. Sommige ervan hebben het zelfs gekocht en dat maakt mij weer blij :D Beetje bij beetje probeer ik vrienden het mooie wereld van bordspellen te laten zien.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Aantal dingen die nieuwe spelers aanspreken.

Je moet keuzes kunnen maken en niet van het geluk afhankelijk zijn. Zeker niet bij lange spellen zoals Risk of Monopoly.

De downtime moet niet te groot zijn
Dus spellen waar.ook de beurt van je tegenstander interessant is. Of waar je tegelijk je acties kiest.

Niet teveel regels inderdaad.

Een mooi bord met thema dat niet te niche is spreekt veel nieuwe spelers aan.

Tot slot niet teveel kaarten met tekst. Dat schrikt af.

Hoge succes ratio: Bang the DICE game.

Fabelfruit

Sushi go

El Grande
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

All of the above. 8)

Bij ons spellenclubje wordt vrijwel standaard El Grande op tafel gelegd als een nieuweling mee doet. Als we met minimaal 4 zijn tenminste (3 vind ik te weinig voor El Grande). Niet te veel uitleg, ook geen moeilijke regels, lage geluksfactor en El Castillo die voor de onverwachte twist zorgt. Nog niet mee gemaakt dat een nieuwe speler het niet leuk vond.
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

kersje86 schreef:
Kevin schreef: Fair enough, ieder zijn hobby, maar toch vraag ik me steeds af of ik ze tóch niet kan overtuigen... (want vaak hebben ze ook geen flauw benul van wat er tegenwoordig allemaal bestaat)
Het lastige is hoe makkelijk een spel ook is, als er veel wordt uitgelegd krijg je in 1x veel informatie binnen. Wij kunnen nieuwe spellen veel makkelijker snappen, omdat we het idee al kennen(worker placement, set collection, deckbuilder etc.). Wat AlliantieAJ zegt, van 0 beginnen is altijd lastig.
Wij hadden gister ook een 'verstekeling' die aanschoof. We hadden 7 wonders geselecteerd als relatief makkelijke instap...dachten we! Maar ondanks dat hij toch een aardig opleidingsnivo heeft (universitair) bleek inderdaad de hoeveelheid aan nieuwe informatie + de onbekendheid met het optuigen van de motor, dat deze incidentele speler het maar moeilijk doorkreeg.

De één zal juist getriggerd worden door een uitdaging en een ander wellicht juist afknappen op teveel denkwerk bij de instap. Als je mensen juist wil warmdraaien voor de bordspelwereld is mischien wel heel simpel starten (lees : eenvoudig mechanisme) het credo.
Tevens zou je kunnen kijken naar spellen die heel breed gedragen worden en bij een normale speelgoed winkel te koop zijn, zoals TTR, Carcassonne, Machiavelli e.d

Succes ermee!
Afbeelding
Traquan
Stamhoofd

Bericht door Traquan »

Als toevoeging op alles wat al gezegd is:

Spellen met open informatie.

Dus geen kaarten die geheim op handen gehouden worden etc. Je kunt ze dan moeilijk helpen met wat te kiezen. Bij open informatie kun je makkelijk af en toe een voorbeeld geven van een mogelijke keuze op het moment dat deze zich voordoet.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Als ik de vraag moet beantwoorden: Waarom vind je bordspellen leuk, dan is mijn vraag: "houd je van films, of lees je graag boeken?"
Als ze dan bevestigend antwoorden, dan stel ik voor om zoiets eens te "beleven" met behulp van een bordspel. Maar dat zijn natuurlijk meestal geen 'Gateways'.

Enkele kandidaten om eens mee te beginnen:
Gokspel: Camel Up
Racespel: Flamme Rouge
Push your luck: Celestia of Sheriff of Nottingham
Coöp: Pandemie
Partyspel: Dixit of Codenames
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Wat ik ook weleens zeg als ze zeggen dat ze spelen niet leuk vinden en ze alleen risk, vier op een rij etcetera kennen?

Hou je van films? Als ze dan ja zeggen vraag ik:

Kijk je graag naar films uit 1920 en 1930?

Zeggen ze: nee natuurlijk niet. Die zijn te traag en er gebeurt te weinig ivm films van vandaag.

Dan zeg ik nou je bent dus alleen de spellen van die tijd gewend. En net als met films hebben ook spellen een grote ontwikkeling doorgemaakt.
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

Edwin84 schreef: Wat ik ook weleens zeg als ze zeggen dat ze spelen niet leuk vinden en ze alleen risk, vier op een rij etcetera kennen?

Zeggen ze: nee natuurlijk niet. Die zijn te traag en er gebeurt te weinig ivm films van vandaag.

Dan zeg ik nou je bent dus alleen de spellen van die tijd gewend. En net als met films hebben ook spellen een grote ontwikkeling doorgemaakt.

Goede vergelijking! Die ga ik van je lenen :wink:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

1) relatief makkelijke regels. Dat het spel niet te lang duurt (uurtje). Overgaan naar langere spellen kan nml altijd nog.

2) Ticket to Ride Europe, King of Tokyo doen het goed. Mysterium ook. Dan zeg ik altijd het is een soort van Cluedo, maar dan vele malen beter en leuker.
Afbeelding
hermanroozen
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: tekst en tekeningen
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door hermanroozen »

Boonanza.
Dat is namelijk:
1) heel laagdrempelig omdat het een pak kaarten is. Mensen raken al snel geïntimideerd als een een bord moet worden opengeklapt en speelstukken en kaarten worden verdeeld en ...
2) heel verrassend omdat je de volgorde van de kaarten in je hand niet mag veranderen. Dat zet de grijze cellen aan het werk.
3) interactief waardoor je kunt spelen en uitleggen tegelijk. Niemand kan indutten.
4) doorspekt met tussentijdse successen.
5) geschikt om de nieuwe speler te laten winnen zonder dat het opvalt.

Regenwormen en Smallworld werken ook altijd goed. Machi Koro ook wel denk ik, maar daar heb ik nog niet veel ervaring mee.
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Noviomagum schreef:
Edwin84 schreef: Wat ik ook weleens zeg als ze zeggen dat ze spelen niet leuk vinden en ze alleen risk, vier op een rij etcetera kennen?

Goede vergelijking! Die ga ik van je lenen :wink:
Inderdaad, dat ga ik onthouden.
kersje86
Party Animal

Bericht door kersje86 »

Gisteravond wederom met 2 nieuwe mensen gespeeld. Kennen eigenlijk alleen Kolonisten van Catan.

Wij hebben gespeeld: Stenen Tijdperk, Dixit, Deep Sea Adventure en Sushi Party. Alle spellen vielen goed in de smaak. Stenen Tijdperk hadden ze halverwege door hoe alles werkt en wilde na afloop meteen een nieuwe pot!

zo... Ik ben vandaag wel toe aan een wat zwaarder spel!
Lala
Grote Dienaar

Bericht door Lala »

Ticket to Ride werkt hier ook altijd goed wat eerder ook al was aangegeven.

Ook Keltis doet het altijd zeer goed.

Verder ligt het ook aan het gezelschap, de ene keer reactiespellen. De andere keer een simpel potje uno.

Carcasonne doet het meestal ook wel als ze maar zorgen dat ze wel door blijven leggen...