Het was een dubbeltje op zijn kant, dus voordeel van de twijfel geven hédirk schreef:Afrika blijven spelen Gert, een halve ster omhoog op slechts één dag, dat belooft voor de toekomst !!ozymandias schreef: Afrika![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Concordia![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Gisteren speelde ik...
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
ozymandias
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Gisteren speelde ik...
-
DeKerstman
- El Capitan
Islebound
Met 3 gespeeld, 1e keer voor ons alledrie dus even zoeken naar de juiste strategie. Leuk spel, meerdere manieren om punten te sprokkelen en spannend tot het eind (81-79-66). Mijn eerste kennismaking met Ryan Lauket, maakt me wel nieuwsgierig naar zijn andere spellen.
Lampionnen van Langzhou

Eveneens de eerste keer, althans voor 2 van ons. Ziet er wel leuk uit en speelt redelijk vlot (soms een klein beetje AP). Uiteindelijk wist de "ervaren" speler ruim te winnen (49-42-38). Wil ik nog wel eens spelen, zou eventueel wel in de collectie kunnen komen (voor fillers is altijd plaats
)
Met 3 gespeeld, 1e keer voor ons alledrie dus even zoeken naar de juiste strategie. Leuk spel, meerdere manieren om punten te sprokkelen en spannend tot het eind (81-79-66). Mijn eerste kennismaking met Ryan Lauket, maakt me wel nieuwsgierig naar zijn andere spellen.
Lampionnen van Langzhou
Eveneens de eerste keer, althans voor 2 van ons. Ziet er wel leuk uit en speelt redelijk vlot (soms een klein beetje AP). Uiteindelijk wist de "ervaren" speler ruim te winnen (49-42-38). Wil ik nog wel eens spelen, zou eventueel wel in de collectie kunnen komen (voor fillers is altijd plaats
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
Tijdens mijn.reis in Canada kan een avondje bordspellen spelen met locals natuurlijk niet achter blijven. Dus op bgg opgezocht wat, waar en hoe. En afgelopen maandag bij boardgamegroup ottawa aangeschoven in de boston pizza voor hun wekelijkse spelavond.
Aardig ontvangen door de organisatoren,ik had van tevoren even via bgg berichtje gestuurd en hij was enthousiast dat we (mn broer was ook mee) er waren.
2 medespelers opgezocht en ik heb een van mn lievelingsspellen gekozen om te spelen, tzolkin. De andere drie kenden het.nog niet dus ik heb het uitgelegd en daarna zijn we lekker gaan spelen! Heerlijk avondje daar gehad en na t spel ook nog gezellig wat zitten kletsen. Helaas daarna al wel moeten gaan want mn broer was al moe, en ik wilde hem.niet alleen laten gaan. Anders had ik graag nog een voor mij onbekend spel gespeeld.
Naast tzolkin heb ik hier verder in Canada vooral spellen gespeeld die ik zelf heb meegenomen en die goed met twee te doen zijn of solo:
Hero realms
Imperial settlers
Metropolis
Limes
Eens kijken of ik nog ergens een spelmiddag/avond kan vinden, want het was wel erg leuk even wat anders te spelen!
Aardig ontvangen door de organisatoren,ik had van tevoren even via bgg berichtje gestuurd en hij was enthousiast dat we (mn broer was ook mee) er waren.
2 medespelers opgezocht en ik heb een van mn lievelingsspellen gekozen om te spelen, tzolkin. De andere drie kenden het.nog niet dus ik heb het uitgelegd en daarna zijn we lekker gaan spelen! Heerlijk avondje daar gehad en na t spel ook nog gezellig wat zitten kletsen. Helaas daarna al wel moeten gaan want mn broer was al moe, en ik wilde hem.niet alleen laten gaan. Anders had ik graag nog een voor mij onbekend spel gespeeld.
Naast tzolkin heb ik hier verder in Canada vooral spellen gespeeld die ik zelf heb meegenomen en die goed met twee te doen zijn of solo:
Hero realms
Imperial settlers
Metropolis
Limes
Eens kijken of ik nog ergens een spelmiddag/avond kan vinden, want het was wel erg leuk even wat anders te spelen!
~ Always look on the bright side of life ~

-
eateasse
- Condottiërre
Vanavond speelden we voor de eerste keer Vast. Het meest asymetrische spel dat er te krijgen is. Zo wordt het altans gepromoot.
We speelden met 3: Knight, Thief en Cave. De Knight moest crystals vernietigen, de Thief moest schatten ontfrutselen en de Cave moest alles doen instorten terwijl de andere karakters nog aanwezig zijn. Die opbjectieven kunnen veranderen als rollen veranderen. Als de draak bijvoorbeeld meedoet, moet de Knight de draak doden ipv kristallen te vernietigen.
Onze eerste indruk is dat het een leuk spel is, met enorm veel variatie. Rollen spelen beduidend anders. Zo is de dief redelijk Straight forward en gaat de Cave het spel meer gaan manipuleren. Heel leuk gedaan allemaal. De Dief stond ver voorop in onze eerste sessie. Ik ben als Knight achter hem aan gegaan en heb hem voldoende kunnen tegenwerken zodat ik tijd kreeg om te winnen. De Cave heeft op haar beurt er voor gezorgd dat ik voordelen kreeg waardoor ik de dief makkelijker kon tegenhouden. Ze heeft spijtig voor haar net iets te veel voordeel gegund waardoor ik heb kunnen winnen.
Eerste indruk is positief. Al vragen we ons wel af of het trekken van de tegels voor de Cave niet net iets te random is. Dat idee is uiteraard gebaseerd op maar 1 sessie, maar het is iets dat een beetje opviel. Zo had ze steeds 3 tegels op hand waar ze mocht uit kiezen, maar in de eerste 40 minuten van het spel heeft ze 2 crystal tegels op hand gehad. Tegen het einde lagen er 6. De laatste 3 moesten er nog uitkomen. De cave moet het spel manipuleren en proberen de heroes in een bepaalde richting te sturen zodat ze de tijd krijgt om haar victory objectief te halen, maar dat hangt een beetje af van de tegels die je trekt. Opnieuw, das een idee op basis van 1 sessie. Dus gefundeerd is dat idee niet. Maar al bij al positieve ervaring.
We speelden met 3: Knight, Thief en Cave. De Knight moest crystals vernietigen, de Thief moest schatten ontfrutselen en de Cave moest alles doen instorten terwijl de andere karakters nog aanwezig zijn. Die opbjectieven kunnen veranderen als rollen veranderen. Als de draak bijvoorbeeld meedoet, moet de Knight de draak doden ipv kristallen te vernietigen.
Onze eerste indruk is dat het een leuk spel is, met enorm veel variatie. Rollen spelen beduidend anders. Zo is de dief redelijk Straight forward en gaat de Cave het spel meer gaan manipuleren. Heel leuk gedaan allemaal. De Dief stond ver voorop in onze eerste sessie. Ik ben als Knight achter hem aan gegaan en heb hem voldoende kunnen tegenwerken zodat ik tijd kreeg om te winnen. De Cave heeft op haar beurt er voor gezorgd dat ik voordelen kreeg waardoor ik de dief makkelijker kon tegenhouden. Ze heeft spijtig voor haar net iets te veel voordeel gegund waardoor ik heb kunnen winnen.
Eerste indruk is positief. Al vragen we ons wel af of het trekken van de tegels voor de Cave niet net iets te random is. Dat idee is uiteraard gebaseerd op maar 1 sessie, maar het is iets dat een beetje opviel. Zo had ze steeds 3 tegels op hand waar ze mocht uit kiezen, maar in de eerste 40 minuten van het spel heeft ze 2 crystal tegels op hand gehad. Tegen het einde lagen er 6. De laatste 3 moesten er nog uitkomen. De cave moet het spel manipuleren en proberen de heroes in een bepaalde richting te sturen zodat ze de tijd krijgt om haar victory objectief te halen, maar dat hangt een beetje af van de tegels die je trekt. Opnieuw, das een idee op basis van 1 sessie. Dus gefundeerd is dat idee niet. Maar al bij al positieve ervaring.
-
ozymandias
- Geheim Genootschap
De kans gekregen om Terraforming Mars te spelen.
Oordeel na 1 sessie, ik ga helemaal niet mee in de hype die rond dit spel heerst.
Vond het vooral een warboel met al die kaarten, die op de tafel kwamen ... wat andere spelers aan het doen waren is op een gegeven moment niet meer te volgen. Al zeker niet als je combo's kunt maken. Wij hebben hem nu met 4 gespeeld. Voor dit aantal misschien niet zo geschikt.
Ook hadden we de tegenslag dat er maar 1 persoon actief op het speelbord dingen kon bouwen.
De rest sprokkelde ofwel terraforming rate, ofwel keihard op de kaarten spelen.
Ik had graag gezien dat iedereen zowat kon meebouwen op speelbord, zo creëer je het gevoel dat je toch iets aan het doen bent. Maar dit is volledig persoonlijk.
De andere aan de tafel vonden het super, maar gaven wel toe dat het chaotisch kan overkomen.
Wil deze gerust nog een kans geven, maar zal 'em zelf nooit aanschaffen.
Verder wil ik nog aanstippen dat voor een spel van zoveel geld, de doos niet van zo'n goede kwaliteit was.
Oordeel na 1 sessie, ik ga helemaal niet mee in de hype die rond dit spel heerst.
Vond het vooral een warboel met al die kaarten, die op de tafel kwamen ... wat andere spelers aan het doen waren is op een gegeven moment niet meer te volgen. Al zeker niet als je combo's kunt maken. Wij hebben hem nu met 4 gespeeld. Voor dit aantal misschien niet zo geschikt.
Ook hadden we de tegenslag dat er maar 1 persoon actief op het speelbord dingen kon bouwen.
Ik had graag gezien dat iedereen zowat kon meebouwen op speelbord, zo creëer je het gevoel dat je toch iets aan het doen bent. Maar dit is volledig persoonlijk.
De andere aan de tafel vonden het super, maar gaven wel toe dat het chaotisch kan overkomen.
Verder wil ik nog aanstippen dat voor een spel van zoveel geld, de doos niet van zo'n goede kwaliteit was.
-
roubosga
- El Capitan
Je móet deze nog eens spelen Gert, want de eerste keer is de hoeveelheid aan kaarten zo overweldigend dat je niet meer weet waar je mee bezig bent.ozymandias schreef: De kans gekregen om Terraforming Mars te spelen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik vind het thema in het spel geweldig, je bent echt Mars aan het bevolken.
Heb je de beginnersvariant gespeeld? Of heb je alle kaarten gebruikt en de drafting variant gebruikt?
Dat laatste maakt het spel veel interessanter, maar nogmaals dan moet je wel de kaarten kennen.
Je opmerking van maar een persoon die dingen kon bouwen begrijp ik niet helemaal. Iedereen kan toch de 'extra acties' doen dus bossen en steden bouwen?
Tenslotte: Aan de doos mankeert niets, het is alleen de inlay die wat slap is en bij iedereen gescheurd. Maar een inlay is maar een inlay, meestal gooi ik deze weg, dat schept weer wat meer ruimte in de doos.
Ik hoop je binnenkort terug te zien met een paar sterren extra.
-
el_crosso
- Burgemeester
Unfair
Fresco

13 minutes

Fresco
13 minutes
-
ozymandias
- Geheim Genootschap
We hebben zonder drafting gespeeld, maar voor de rest deden (dacht ik) alle kaarten mee.roubosga schreef:Je móet deze nog eens spelen Gert, want de eerste keer is de hoeveelheid aan kaarten zo overweldigend dat je niet meer weet waar je mee bezig bent.ozymandias schreef: De kans gekregen om Terraforming Mars te spelen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik vind het thema in het spel geweldig, je bent echt Mars aan het bevolken.
Heb je de beginnersvariant gespeeld? Of heb je alle kaarten gebruikt en de drafting variant gebruikt?
Dat laatste maakt het spel veel interessanter, maar nogmaals dan moet je wel de kaarten kennen.
Je opmerking van maar een persoon die dingen kon bouwen begrijp ik niet helemaal. Iedereen kan toch de 'extra acties' doen dus bossen en steden bouwen?
Tenslotte: Aan de doos mankeert niets, het is alleen de inlay die wat slap is en bij iedereen gescheurd. Maar een inlay is maar een inlay, meestal gooi ik deze weg, dat schept weer wat meer ruimte in de doos.
Ik hoop je binnenkort terug te zien met een paar sterren extra.
Dat van die steden bouwen en bossen bouwen en extra acties begrijp ik dan weer niet helemaal goed. Bossen bouwen kan pas als je 8 plantjes hebt. Vermits mijn productie niet omhoog te krijgen was, kon ik ook geen bossen bouwen. Die steden bouwen lukte me ook niet, zou zelfs niet meer weten hoe je dat met een extra actie moet doen.
De doos die ik vast heb gehad, zag er niet zo goed uit, en was eigenlijk pas nieuw. De zijkanten waren helemaal naar buiten gebogen.
Maar zoals ik al zei, het is inderdaad overweldigend ... m'n medespelers hebben me geholpen hoor. Maar ik wil het gerust een 2de kans geven, want door de hoeveelheid aan kaarten zal elk spel wel anders zijn natuurlijk.
MAAR tot aankoop overgaan, nee, dat lijkt me niet aan de orde.
-
eateasse
- Condottiërre
Terraforming Mars is bij ons een topper. Wij spelen met Drafting en speciale eigenschappen. Ik ben grote fan van het draft systeem. Het verplicht je elke keer op een andere manier te spelen. De speciale eigenschap vind ik heel tof omdat ze je een richting geeft, maar ze is niet dusdanig bepalend dat je er moet op spelen. Ik speel hem met heel veel plezier, ookal droogt mijn vrouw mij meestal genadeloos af.
-
interceptor
- Uitgever
De nederlandse editie is beduidend goedkoper, ik moet je wel gelijk geven dat de kwaliteit niet overal top is.....van Terraforming Mars. De doos is niet super stevig of dik karton. Het voldoet...het spelbord vind ik ook wat aan de dunne kant. De spelerbladen zijn ook zeer matig...waarom niet van dik karton? De zilveren, gouden en koperen blokjes laat de verf ook best snel los. Ik vind de speelkaarten waar het toch om draait wel van goede kwaliteit.ozymandias schreef: De kans gekregen om Terraforming Mars te spelen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het spel sprak mij wel aan meer dan Scythe, of het de hype waard is. Maakt mij niet zoveel uit. Hypes zijn hypes dat is nooit rationeel

Ik begrijp het ook vaak niet.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
spanny
- Veenboer
Gisteren voor het eerst Unfair gespeeld. Had er niet heel veel van vereacht en al helemaal niet dat mn vriendin het leuk zou vinden. Dik verloren met 82 tegen 120.
Spel beviel me heel goed en heb nu alweer zin om een volgende potje te spelen.
Spel beviel me heel goed en heb nu alweer zin om een volgende potje te spelen.
-
ozymandias
- Geheim Genootschap
Lords Of Xidit
Een sessie met 5 gespeeld, ondanks een bar slechte start ... toch nog 2de geëindigd. Onverhoopt.
Maar wat vind ik dit een leuk spelletje, interactie, spanning, frustratie ... domme zetten in de planning ... allemaal in deze doos. Zalig!!!!
Zeker voor herhaling vatbaar!!!
Een sessie met 5 gespeeld, ondanks een bar slechte start ... toch nog 2de geëindigd. Onverhoopt.
Maar wat vind ik dit een leuk spelletje, interactie, spanning, frustratie ... domme zetten in de planning ... allemaal in deze doos. Zalig!!!!
-
sinead
- Stamhoofd
Die extra acties kosten, zo uit m'n hoofd, alleen geld en staan ergens linksonder op het bord aangegeven.ozymandias schreef: Die steden bouwen lukte me ook niet, zou zelfs niet meer weten hoe je dat met een extra actie moet doen.
-
ozymandias
- Geheim Genootschap
Mmmm ofwel is me dit niet gezegd geweest (niemand anders aan de tafel heeft dat in ieder geval gedaan) ofwel was ik zo overdonderd dat ik het niet meer besefte hahahahahasinead schreef:Die extra acties kosten, zo uit m'n hoofd, alleen geld en staan ergens linksonder op het bord aangegeven.ozymandias schreef: Die steden bouwen lukte me ook niet, zou zelfs niet meer weten hoe je dat met een extra actie moet doen.
-
murzim
- Veenboer
Deel je meningen over Lords of Xidit en Terraforming Mars - leg veel liever Lords of Xidit op tafel dan Terraforming Mars. Die laatste heb ik verkocht intussen, Lords of Xidit blijft in de collectie. Spelmateriaal is ook top.ozymandias schreef: Lords Of Xidit![]()
![]()
![]()
![]()
![]()