Gisteren speelde ik...
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
MaartenM
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Maar dit geheel terzijde...
Re: Gisteren speelde ik...
gisteren nog een uurtje spelletjes gespeeld
shit happens 1x
magic maze 3x
shit happens 1x
magic maze 3x
Maar dit geheel terzijde....
-
Geurt
- Rooster Booster
- Persoonlijke Ondertitel: Geurt
Scythe
!!
Ik speelde het spel voor het eerst. Gelukkig speelde er iemand mee die dit spel al eerder gespeeld had. Want het spel is echt enorm! Maar toch eigenlijk ook weer vrij eenvoudig, omdat je tijdens je beurt 1of2 acties doet en de volgende speler zijn beurt alweer kan doen. Naar mijn idee zijn de verschillende 'volken/facties' ook goed gebalanceerd. Natuurlijk heb je een voordeel wanneer je dit spel vaker hebt gespeeld omdat je dan wat beter vooruit kan plannen. Maar toch eindigde de 'ervaren' speler niet als eerst bij de uiteindelijke puntentelling. De Artwork van dit spel is echt fenomenaal en de figuren ook fraai. Echt een topper wat mij betreft!
Ik speelde het spel voor het eerst. Gelukkig speelde er iemand mee die dit spel al eerder gespeeld had. Want het spel is echt enorm! Maar toch eigenlijk ook weer vrij eenvoudig, omdat je tijdens je beurt 1of2 acties doet en de volgende speler zijn beurt alweer kan doen. Naar mijn idee zijn de verschillende 'volken/facties' ook goed gebalanceerd. Natuurlijk heb je een voordeel wanneer je dit spel vaker hebt gespeeld omdat je dan wat beter vooruit kan plannen. Maar toch eindigde de 'ervaren' speler niet als eerst bij de uiteindelijke puntentelling. De Artwork van dit spel is echt fenomenaal en de figuren ook fraai. Echt een topper wat mij betreft!
-
Asphyxion
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: https://spelbaron.nl
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Tortuga 1667 -
Twee rondes gespeeld met 7 man. Eerste spel verliep vrij chaotisch, tweede spel verliep al een stuk beter. Het was in beide keren vrij snel duidelijk wie welke loyalty had, wellicht als je vaker speelt wordt dat anders. Laatste ronde had de Dutchman gewonnen ondanks dat de Fransen het hele spel voor stonden. De Engelsen stonden ver achter maar door een Fransman een kaart te laten spelen (66% kans) gingen alle schatten van de Franse boot terug naar het eiland en hadden de Engelsen en Fransen alle twee twee schatten. Dit was de beste keus van de Engelsen om nog te kunnen winnen, maar helaas kon geen van de partijen daarna nog een schat toevoegen op een schip. De Dutchman wist waar de Spanish Armada lag et voila...
Saboteur -
Met vier man gespeeld. Eerste ronde nog wat gedoe met de regels, maar ronde twee en drie waren al een stuk interessanter. Denk dat het nog leuker is met meer spelers als filler.
Twee rondes gespeeld met 7 man. Eerste spel verliep vrij chaotisch, tweede spel verliep al een stuk beter. Het was in beide keren vrij snel duidelijk wie welke loyalty had, wellicht als je vaker speelt wordt dat anders. Laatste ronde had de Dutchman gewonnen ondanks dat de Fransen het hele spel voor stonden. De Engelsen stonden ver achter maar door een Fransman een kaart te laten spelen (66% kans) gingen alle schatten van de Franse boot terug naar het eiland en hadden de Engelsen en Fransen alle twee twee schatten. Dit was de beste keus van de Engelsen om nog te kunnen winnen, maar helaas kon geen van de partijen daarna nog een schat toevoegen op een schip. De Dutchman wist waar de Spanish Armada lag et voila...
Saboteur -
Met vier man gespeeld. Eerste ronde nog wat gedoe met de regels, maar ronde twee en drie waren al een stuk interessanter. Denk dat het nog leuker is met meer spelers als filler.
-
kattaklop
- Garnaal
Bij ons viel dit met 8 spelers volledig plat.Asphyxion schreef: Tortuga 1667 -![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Saboteur -![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De slechte kabouters hebben te weinig macht en er zijn te weinig rondes.
De " saboteurs moeten zichzelf bijna direct bekend maken en worden zo bijna ommiddelijk geblokeerd.
Men is mij verteld dat de uitbreiding dit spel beter maakt en dat kan zijn maar er zijn zo veel goede spellen......

-
Edwin84
- Elfenkoning
Speel anders met de regel dat de schat 1 rij verder ligt. Dan is het lastiger hem te bereiken en makkelijker door de stapel kaarten te geraken.
Dit helpt de saboteurs.
Dit helpt de saboteurs.
-
Asphyxion
- Grote Dienaar
Bij ons blokkeerde de dwergen elkaar ook. De dwergen moeten eigenlijk niet 100% samenwerken, ieder moet wel voor zich spelen om het meeste goud binnen te slepen. Zeker als de gang er bijna is is het een soort kat en muisspel om als eerste bij het goud te zijn. Dat gebeurde bij ons dus ook.kattaklop schreef: Bij ons viel dit met 8 spelers volledig plat.
De slechte kabouters hebben te weinig macht en er zijn te weinig rondes.
De " saboteurs moeten zichzelf bijna direct bekend maken en worden zo bijna ommiddelijk geblokeerd.
Men is mij verteld dat de uitbreiding dit spel beter maakt en dat kan zijn maar er zijn zo veel goede spellen......
Bij 4 spelers kan er maar 1 saboteur in het spel zitten, bij 5 spelers 2. Dat scheelt natuurlijk een hoop waardoor de dynamiek anders kan zijn.
-
Skallagrim
- Veenboer
Lisboa
Helaas niet kunnen afmaken omdat de uitleg te lang duurde. Na enkele rondes speelt hij wel vlot. Het is typisch voor Lacerda om ook hier weer een hele hoop in elkaar grijpende elementen te hebben die je bij elkaar moet selecteren, puzzelen en sprokkelen om je geheel maximaal te laten scoren. De opbouw en strategische plaatsing van productiehuizen en openbare gebouwen van Lisboa in een grid staan dit keer centraal. Typische Lacerda invloeden zie je in het influence track mechanisme en de buiten je beurt acties vergelijkbaar met de Gallerist en de passieve interactie tussen spelers bij de opbouw van de stad.
De enige teleurstelling die ik persoonlijk had was dat de marktwaarde van producten niet verhoogd kan worden, maar enkel naar beneden gaat en je hier dus niet mee kunt gaan manipuleren. Conclusie: geen vernieuwend spel maar wel een degelijke en stevige brok Lacerdastijl heavy eurgaming.
Helaas niet kunnen afmaken omdat de uitleg te lang duurde. Na enkele rondes speelt hij wel vlot. Het is typisch voor Lacerda om ook hier weer een hele hoop in elkaar grijpende elementen te hebben die je bij elkaar moet selecteren, puzzelen en sprokkelen om je geheel maximaal te laten scoren. De opbouw en strategische plaatsing van productiehuizen en openbare gebouwen van Lisboa in een grid staan dit keer centraal. Typische Lacerda invloeden zie je in het influence track mechanisme en de buiten je beurt acties vergelijkbaar met de Gallerist en de passieve interactie tussen spelers bij de opbouw van de stad.
De enige teleurstelling die ik persoonlijk had was dat de marktwaarde van producten niet verhoogd kan worden, maar enkel naar beneden gaat en je hier dus niet mee kunt gaan manipuleren. Conclusie: geen vernieuwend spel maar wel een degelijke en stevige brok Lacerdastijl heavy eurgaming.
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Saboteur met 6 of 7 is bij mij toch nog nooit tegengevallen. Altijd weer een plezier om te spelen. Met 4 is het minder omdat er dan mogelijk geen saboteur is.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
-
montagne14
- Jakkiebak!
Bij ons viel Saboteur ook erg tegen. Vijf potjes gespeeld waarvan ik vier keer als saboteur was geloot. Echter ligt het voordeel wel zeker bij de niet-saboteurs, waardoor ik het gevoel had geen kans te hebben om ook maar mee te doen voor de winst.
-
GRDavies
- Rooster Booster
+1, bij ons hadden de Saboteurs alle drie de keren geen kans. Waarschijnlijk speculeren ze op de hebberigheid van de mens, maar bij onze spelersgroep heerst het motto "Zolang het maar niet de anderen (Saboteurs) zijn die er met de buit vandoor gaan".montagne14 schreef: Bij ons viel Saboteur ook erg tegen. Vijf potjes gespeeld waarvan ik vier keer als saboteur was geloot. Echter ligt het voordeel wel zeker bij de niet-saboteurs, waardoor ik het gevoel had geen kans te hebben om ook maar mee te doen voor de winst.
-
MaartenM
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Maar dit geheel terzijde...
Ik vind zowel saboteur als de uitbreiding erg goed als spelletje tussendoor. Maar het is als saboteur inderdaad wel erg moeilijk om te winnen als je met 4 speelt.
Maar dit geheel terzijde....
-
DeKerstman
- El Capitan
-
Asphyxion
- Grote Dienaar
The Lost Expedition -
Twee potjes solo gespeeld. Naast de handige grote kaarten, het supertoffe artwork vind ik ook de beslissingen die je moet nemen interessant. Dat in de 'nacht' ronde de kaarten op een andere manier worden gespeeld dan in de 'ochtend' ronde vind ik heel sterk. Regels zijn ook heel duidelijk, dat is wel eens anders (*kuch* Vrijdag *kuch*). Binnenkort nog eens met twee spelers spelen.
Twee potjes solo gespeeld. Naast de handige grote kaarten, het supertoffe artwork vind ik ook de beslissingen die je moet nemen interessant. Dat in de 'nacht' ronde de kaarten op een andere manier worden gespeeld dan in de 'ochtend' ronde vind ik heel sterk. Regels zijn ook heel duidelijk, dat is wel eens anders (*kuch* Vrijdag *kuch*). Binnenkort nog eens met twee spelers spelen.
-
arjen88
- Grote Dienaar
Dice Forge! 1 vs 1
Mage Knight Solo
Heel leuk om met zijn 2en te spelen, speelt vlot en is een van de weinige spellen die mijn vrouw wilt meespelen
Mage knight
Wat een gaaf spel, opzetten duurt wat lang maar als je eenmaal bent begonnen komt er bijna geen eind aan de puzzels. Wat een goed gevoel als het aan het einde allemaal lukt (gister helaas niet).
Ik heb het spel pas 3 weken in bezit, ik heb z'n 8 potjes gespeeld waarvan 2 met winst afgesloten. Regels heb ik helaas nog altijd bij de hand.
Mage Knight Solo
Heel leuk om met zijn 2en te spelen, speelt vlot en is een van de weinige spellen die mijn vrouw wilt meespelen
Mage knight
Wat een gaaf spel, opzetten duurt wat lang maar als je eenmaal bent begonnen komt er bijna geen eind aan de puzzels. Wat een goed gevoel als het aan het einde allemaal lukt (gister helaas niet).
Ik heb het spel pas 3 weken in bezit, ik heb z'n 8 potjes gespeeld waarvan 2 met winst afgesloten. Regels heb ik helaas nog altijd bij de hand.
-
aicirtap
- Critico
Gisteren memoarrr gespeeld. Hilarisch tussendoortje! Wij deden meteen de expert versie. Aanrader! Alleen is 7 ronden wel wat lang om het leuk te houden. Ik denk dat 5 ronden prima is.
Verder op tafel gekomen:
Between two cities
Colt express
Kanawagna 2x
Kingsburg met uitbreiding
Honshu
Mangrovia
Carcasonne 3x basis
Take 10 (een rondje)
Verder op tafel gekomen:
Between two cities
Colt express
Kanawagna 2x
Kingsburg met uitbreiding
Honshu
Mangrovia
Carcasonne 3x basis
Take 10 (een rondje)
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!