Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Nog minder dan twee weken voordat Spiel 2017 zijn deuren voor ons opent!
Als je één nieuw spel zou moeten noemen waar je het meest naar uitkijkt, welke zou dat dan zijn?
Ondanks dat de hoeveelheid nieuwe spellen elk jaar lijkt toe te nemen, wordt mijn watchlist met het jaar eerder korter dan langer. Waarschijnlijk de effecten van een volle spellenkast ("voegt dit nog wat toe aan wat ik al heb?") en groeiende ervaring ("been there, done that"). Zo ga ik bijvoorbeeld van Gaia Project afzien om dezelfde redenen als van Caverna destijds: lijkt te veel op een (erg goed) spel dat ik al heb, en de wijzigingen lijken mij niet uitsluitend verbeteringen. Bij mij valt de keuze voor het moment dan toch op Transatlantic van Mac Gerdts. Daarbij helpt het wellicht dat ik Concordia niet in mijn bezit heb
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Transatlantic stond lange tijd hoog op de lijst, maar ik hou het eerst maar bij concordia. Ik herken me dan ook wel in de tekst van Ugur, "been there, done that".
Nu ga ik voor Kokoro: Avenue of the Kodama, vorig jaar vergeten om Avenue te halen, dat moet ik dit jaar maar goedmaken.
Ik ga vooral opzoek naar andere ervaringen. Euro's zat in de collectie. Maar dus op zoek naar Kokoro, Flamme Rouge of evt Captain Sonar.
Pfff mijn meest geanticipeerde vind ik lastig. Ik heb meerdere spellen waar ik echt naar uit kijk. Photosynthesis, Ex libris, Azul, Iquazu. Of uitbreidingen: Cities of Splendor, Flamme rouge: Peleton.
Maar als ik echt moest kiezen zou ik voor Meeple circus gaan. Het is een dexterity game en het is niet snel dat ik daar enthousiast van word. Daarnaast krijg ik deze wel vaak op tafel in diverse groepen. Dus een must-buy voor mij
Ik heb een aantal middelzware euro's hoog op mijn lijstje staan, maar geen die er echt uitspringt en overal heb ik wel wat twijfels bij...
Transatlantic (lijkt teveel op Concordia?)
Keyper (lijkt teveel op Keyflower?)
Gentes (te droog?)
Wendake (acties te eentonig?)
Nusfjord (of doet Uwe nu weer hetzelfde trucje?)
A Handful of Stars (opvolger van twee spellen die toch problemen bleken te bevatten, werkt het deze keer wel?)
Sidereal Confluence (ga ik daar medespelers voor vinden?)
Heaven & Ale (puntensalade?)
Noria (leuk nieuw actiemechanisme, maar is het spel eromheen ook bijzonder genoeg?)
Maar waar ik eigenlijk het meest naar uitkijk, is de ervaring van het op Spiel zijn. Dat is elk jaar weer een feestje.
Mijn Spiel-lijst is de afgelopen maanden alleen maar gekrompen. Enkele uitbreidingen blijven over (Tee&Handel/Friesche Velden, Egypte/Concordia, Mainzer Holzturm/Schinderhannes, Coastal Tides/Trains).
Er zijn toch wel een paar titels waar ik met interesse naar uitkijk, maar die worden in de komende maanden allemaal door WGT uitgebracht: Indian Summer, Altiplano en misschien ook Montana, al ben ik een beetje bang dat het thema er weer eens met de haren bijgesleept is.
Clans of Caledonia ziet er geweldig uit en ik hou heel erg van dit type spellen, alleen denkt mijn partner daar helaas iets anders over zodra veel mechanismen tegelijk aan het werk zijn. Met de nadruk op "werk".
Tja, dan houdt het op.
Dat brengt me tot het leukste van de Spiel-ervaring: gewoon wat rondlopen en me laten verrassen door iets wat me in alle lijsten en nieuws vooraf niet opgevallen was. Elk jaar kom ik wel met zo'n impuls aankoop thuis.
Tenslotte is Spiel ook de plek waar ik een stapel uit mijn eigen collectie achter laat en daarmee het budget voor deze editie genereer.
Ik ga maar één dag dus efficiëntie is vereist, maar dat is iets wat elke Eurogamer vanzelfsprekend tot in de puntjes beheerst. Daarna ga ik met vrienden de nieuwe oogst spelen.
Gek genoeg denk ik dat het wat mij betreft Azul en Dinosaur island zijn. Vooral die laatste is een coole jurrasic park the game met een fout jaren 80 retro sausjr, echt heel cool!
Ik heb dit jaar al maar de helft van het aantal spellen opde lijst staan dan vorig jaar.
Het is hier al aangehaald, maar bij mij zijn ook de overvolle kast met nog een stapel resent aangekochte spellen die nog niet op tafel geraakt zijn de oorzaak dat ik dit jaar niet zoveel nieuw wil aankopen.
Veel spellen zijn dan nog eens goedkoper in de winkel en komen dikwijls nog uit in het Nederlands.
Ik heb ook meer en meer dat gevoel van "bin there done that".
Wij gaan ook voral voor de verassingen gaan en als ik echt een spel moet zeggen dat hoog op de lijst staat om uit te testen is het Noria wel.