Slechte ervaringen/hoge prijzen?

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

vrieskist
Hazelnoot Ridder

Slechte ervaringen/hoge prijzen?

Bericht door vrieskist »

De tegenhanger van "Leuke verrassingen/interessante koopjes?".

Welke spellen vielen tegen? Welke spellen waren asociaal duur? Spuug hier (met onderbouwing) je gal :P

Ik zal aftrappen met Flee, het nieuwe spelletje van Friedeman Friese.
Deze viel mij en mijn Essen-compaan nogal vies tegen. De set-up was al een gepuzzel en daarna zorgde de eerste kaart voor nog meer verwarring. En omdat er geen regelboek bij zit, kan je ook niet even een spelvoorbeeld opzoeken.
Kortom, na 10 minuten frustratie zijn wij weer van de tafel opgestaan en vertrokken, zonder het spel eigenlijk echt te kunnen spelen.
Afbeelding
kersje86
Party Animal

Re: Slechte ervaringen/hoge prijzen?

Bericht door kersje86 »

vrieskist schreef: Ik zal aftrappen met Flee, het nieuwe spelletje van Friedeman Friese.
Deze viel mij en mijn Essen-compaan nogal vies tegen. De set-up was al een gepuzzel en daarna zorgde de eerste kaart voor nog meer verwarring. En omdat er geen regelboek bij zit, kan je ook niet even een spelvoorbeeld opzoeken.
Kortom, na 10 minuten frustratie zijn wij weer van de tafel opgestaan en vertrokken, zonder het spel eigenlijk echt te kunnen spelen.
Daar ben ik wel heel benieuwd naar dan, deze heb ik na het spelen van Fear, wat erg goed was bevallen bij alle 5 de spelers, nog door iemand laten oppikken voor me. Fear hebben we in 2 dagen door het deck gespeeld.
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

kersje86 schreef: Daar ben ik wel heel benieuwd naar dan, deze heb ik na het spelen van Fear, wat erg goed was bevallen bij alle 5 de spelers, nog door iemand laten oppikken voor me. Fear hebben we in 2 dagen door het deck gespeeld.
Hier gelijkaardig: enkel Fortress opgepikt, puur op beschrijving en het werd een hit. Eerste avond 6 spelletjes, de avond erop hele dek erdoor gedraaid. Leuk spelletje dat blikbaar onder de radar is doorgevlogen.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bridget »

Ik vind alle spellen boven de 50 euro asociaal duur, die probeer ik dan niet eens.
Maar misschien zijn ze het helemaal waard en zit ik verkeerd hoor.

Alles was wel 5-10 euro duurder als wat ik ervoor zou geven. Of dat het ook waard is weet ik niet.

Spellen die ik heb laten liggen mede om de prijs/kwaliteit verhouding of omdat die ter plekke echt tegenviel:

Ilos (net iets te duur voor wat het is, wel goed spel, volgend jaar goedkoper graag)
Whistle Stop (maar ook omdat vrienden die al wel hebben gekocht)
Clans of Caledonia (maar ook omdat vrienden die al wel hebben gekocht)
Petrichor (duur en ik had Photosynthesis al, leek me hetzelfde natuur thema)

Te veel kaarten op tafel, onoverzichtelijk en/of te duur voor stapel kaarten:
Minute Realms
Unreal Estate
Card City XL
Blackwood

Spellen die net niet leuk genoeg zijn qua prijs/spelvermaak:
Favelas
Wanted 7
Mini Park
WTF (zeker te duur voor pakje kaarten met getallen, teveel van hetzelfde)

Wel gekocht maar ik heb me verwonderd waarom zo duur:

Marco Polo basis + uitbreiding (vooral de basis is toch al ouder waarom dan nog steeds zo duur? en uitbreiding voor 28 euro?)
Santa Maria (Ik hoop dat ie zo goed is als ik denk maar 45 euro was wel echt heel veel).
Yamatai voor 42 euro gescoord maar zag hem vaak voor 50 of zelfs 55 euro?
Deep Sea Adventure is leuk maar lag overal voor 18-20 euro! Voor 14 euro koopje gevonden dus (maar nog steeds veel geld voor klein doosje).
Everybody has the right to play...
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Ook ik vind de prijzen hoger dan 5 jaar geleden, maar waarom vind men het te duur? Een keertje uit eten kost meer geld en een spel kan je vaker spelen. Bovendien moeten uitgevers ook hun personeel en hogere productiekosten betalen. Standhuur, transport etc.

Wel vindt ik vreemd dat voor sommige promo's zoveel geld betaald moet worden. Twee kaartjes voor century 3 euro is maar een voorbeeld. Promotie kostte vroeger geld en nu moet er, lijkt het op verdient worden.

Neemt niet weg dat ik ook graag klaag over hoge prijzen, maar het weerhoud mij niet om een spel wat ik echt leuk vind te kopen.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

cab schreef: Wel vindt ik vreemd dat voor sommige promo's zoveel geld betaald moet worden. Twee kaartjes voor century 3 euro is maar een voorbeeld. Promotie kostte vroeger geld en nu moet er, lijkt het op verdient worden.
Zou dat kunnen komen doordat er een levendige handel ontstond in die gratis promo's? Die gingen vervolgens toch al snel voor een bedragje naar iemand die de promo echt graag wilde hebben. Misschien dat uitgevers er nu voor kiezen om de drempel voor een promo op deze manier te verhogen? Je koopt hem dan alleen als je de promo zelf graag wilt hebben in plaats van om deze door te verkopen.
Bridget
Phoenix

Bericht door Bridget »

Flash schreef:
cab schreef: Wel vindt ik vreemd dat voor sommige promo's zoveel geld betaald moet worden. Twee kaartjes voor century 3 euro is maar een voorbeeld. Promotie kostte vroeger geld en nu moet er, lijkt het op verdient worden.
Zou dat kunnen komen doordat er een levendige handel ontstond in die gratis promo's? Die gingen vervolgens toch al snel voor een bedragje naar iemand die de promo echt graag wilde hebben. Misschien dat uitgevers er nu voor kiezen om de drempel voor een promo op deze manier te verhogen? Je koopt hem dan alleen als je de promo zelf graag wilt hebben in plaats van om deze door te verkopen.
Dat is een goed punt. De gratis promo handel duur doorverkopen is hiermee beëindigd. Alleen een promo bij aankoop spel of ervoor betalen.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Bridget schreef:
Flash schreef:
Dat is een goed punt. De gratis promo handel duur doorverkopen is hiermee beëindigd. Alleen een promo bij aankoop spel of ervoor betalen.
Geen probleem voor mij, goed systeem i.h.a. :). Enige nadeel is wanneer promo's echt alleen bij aankoop spel erbij worden gegeven en kopen geen eens een optie is... Dat beleid houden Iello en Asmodee erop na tegenwoordig. Dat vind ik vrij flauw want het komt dikwijls voor dat ik een spel al heb, maar wel graag een (nieuwe) promo zou willen (kopen). Dat is dan niet mogelijk zonder het spel opnieuw te kopen... wat de persoon achter de stand dan ook nog eens als realistische optie schijnt te zien :crazy:, wanneer ik de kwestie uitleg.
kattaklop
Garnaal

Bericht door kattaklop »

Ik ben 4 dagen geweest en dus alle hallen wel kunnen bezoeken.
Ik vond dat er inderdaad heel weinig koopjes waren in hal 1,2&3.
Maar in al de andere hallen viel er toch wat te rapen vond ik.
Zo heb ik Euphoria voor 30Euro gevonden en in het Engels.
In hal 3 heb ik de uitbreidingen van Smash Up voor 15Euro gekocht en ook Big In Japan.
Ik heb ook spellen als Splendor voor 15Euro zien staan en Adreanssens verkocht de laatste nieuwe Dixit uitbreiding voor 14Euro.

Met de budgetbakken pas ik zowizo al op.
Mijn kastruimteis nu al te klein.
Een spel met winkelwaarde 40Euro dat daar voor 10Euro ligt zou ik toch maar eerst eens opzoeken.
Ik ga vooral om spellen te kopen van uitgeverijen die in onze landen moeilijk te krijgen zijn.
Alle spellen die in het Nederlands uitkomen of gaan uitkomen heb ik van de lijst geschrapt.

P.s. Waarom zouden de uitgevers koopjes doen? Het bezoekers aantal stijgt toch elk jaar.
En als jij het niet koopt, zijn er nog 180 000 andere bezoeker die eventueel één van hun 1000 exemplaren wil. :wink:
Afbeelding
Tassie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: 21 10 20 10

Bericht door Tassie »

Bridget schreef: Ik vind alle spellen boven de 50 euro asociaal duur, die probeer ik dan niet eens.

Alles was wel 5-10 euro duurder als wat ik ervoor zou geven. Of dat het ook waard is weet ik niet.

Spellen die ik heb laten liggen mede om de prijs/kwaliteit verhouding of omdat die ter plekke echt tegenviel:

Ilos (net iets te duur voor wat het is, wel goed spel, volgend jaar goedkoper graag)

Minute Realms
Unreal Estate
Card City XL
Blackwood

Favelas
Wanted 7
Mini Park

Marco Polo basis + uitbreiding (vooral de basis is toch al ouder waarom dan nog steeds zo duur? en uitbreiding voor 28 euro?)
Santa Maria (Ik hoop dat ie zo goed is als ik denk maar 45 euro was wel echt heel veel).
Deep Sea Adventure is leuk maar lag overal voor 18-20 euro! Voor 14 euro koopje gevonden dus (maar nog steeds veel geld voor klein doosje).
Dus alles vond je te duur. Waarom ga je dan?
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Tassie schreef: Dus alles vond je te duur. Waarom ga je dan?
Entreekaartje en parkeren is niet zo duur :wink: :mrgreen:
vrieskist
Hazelnoot Ridder

Bericht door vrieskist »

kersje86 schreef: Daar ben ik wel heel benieuwd naar dan, deze heb ik na het spelen van Fear, wat erg goed was bevallen bij alle 5 de spelers, nog door iemand laten oppikken voor me. Fear hebben we in 2 dagen door het deck gespeeld.
Filosoof schreef: Hier gelijkaardig: enkel Fortress opgepikt, puur op beschrijving en het werd een hit. Eerste avond 6 spelletjes, de avond erop hele dek erdoor gedraaid. Leuk spelletje dat blikbaar onder de radar is doorgevlogen.
Dan hadden we achteraf misschien toch Fear of Fortress moeten proberen. Ik ga nog wel de reviews afwachten, ik had namelijk vooraf wel hoge verwachtingen van deze reeks.
Afbeelding
Morri
Jakkiebak!

Bericht door Morri »

cab schreef: Ook ik vind de prijzen hoger dan 5 jaar geleden, maar waarom vind men het te duur? Een keertje uit eten kost meer geld en een spel kan je vaker spelen. Bovendien moeten uitgevers ook hun personeel en hogere productiekosten betalen. Standhuur, transport etc.
Niet alle spellen zijn goedkoper dan uit eten tegenwoordig :) Mijn probleem zit erin dat je de spellen vaak niet eerst kunt proberen. Zomaar 60-70-80 Euro uitgeven op de bonnefooi en hopen dat het spel goed is, met als risico dat je er geen lol aan beleeft en dat je het maar 1 keer speelt.
Als ik 60 Euro uitgeef in een restaurant, en het is slecht, dan heb ik er ook de pee in.

Het is een van de redenen dat mijn kast intussen uitpuilt met fillers en lichte kost. Voor zulke spellen krijg je nog wel een plaatsje aan een demotafel ergens. Gelukkig loop ik nu ettelijke jaren achter met het kopen van grote spellen, en kan ik nu de krenten uit de pap vissen door alle reviews door te ploegen en te kijken of het nog veel gespeeld wordt, jaren later. Maar ik had liever gezien dat ik weer enthousiast kon worden over nieuwe releases op Essen. En dat ben ik momenteel even kwijt.

Begrijp me niet verkeerd: als een spel goed is heb ik er geen moeite mee om geld uit te geven. Zo had ik voor mijn clubje Pandemic Legacy Season 1 gekocht. Na de vele goede verhalen. Een spel dat je in principe na het uitspelen kunt weggooien. Maar...4 man die wekenlang een hoop lol hebben beleefd? Dat was het geld dubbel en dwars waard. Goedkoop zelfs.
Afbeelding
Bridget
Phoenix

Bericht door Bridget »

Tassie schreef:
Bridget schreef: Ik vind alle spellen boven de 50 euro asociaal duur, die probeer ik dan niet eens.

Minute Realms
Unreal Estate
Card City XL
Blackwood

Favelas
Wanted 7
Mini Park

Dus alles vond je te duur. Waarom ga je dan?
Ik ga al jaren, dat is traditie zo'n beetje. Maar dit jaar voor het eerst me inderdaad heel erg aan de prijzen gestoord. Nu kan ik volgend jaar waarschijnlijk niet volgens de planning thuis, weet ik nu al. Misschien qua budget en bezinning niet slecht. Even bijkomen.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Tja, de prijzen stijgen, maar dat is normaal want dat doen ze buiten de spellenbranche ook. Dus kosten steeds meer spellen meer dan 50 euro en betaal je ook voor een doosje met kaarten al gauw een tientje. Het is niet anders. Je kunt dan voor jezelf besluiten om die spellen dan maar niet te kopen. Ik heb dat ook een tijdje geprobeerd, maar op een gegeven moment komt er toch een spel voorbij waarvan je denkt “maar deze is het waard”. Ik ben wel kritischer en bewuster spellen gaan kopen en niet kopen, maar dat is ook een ontwikkeling die al jaren gaande is.