Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Mr Jummy
Party Animal

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door Mr Jummy »

Eerste impressies van een aantal nieuwe essen titels.

Azul
Leuke abstract en ziet er schitterend uit. Puzzelig spel met leuke interactie bij het pakken van de tegels. 3x gespeeld met 2,3 en 4. Werkt bij alle aantallen prima. Zeker een aanrader!

Calimala
Dit is echt een typische gortdroge euro cubepusher. Wat betreft looks niet top. Het systeem met het stapelen van de actieschijven werkt lekker. Het tempo van de 15 tellingen wordt bepaald door de spelers zelf wat er tof is. Dit is het type euro met veel interactie, ik hou daar wel van. De regels zijn relatief simpel en het speelt snel weg. De eerste pot was zeer goed bevallen, smaakt naar meer.

Keyper
Deze is in het genre boerderij bouwen. Opvallend vond ik dat het spel heel erg vriendelijk is wat betreft interactie en spelsysteem. Je kunt elkaar weinig dwars zitten, maar toch zit er veel interactie in doordat je elkaar kan joinen om de gezamelijke actie te versterken. Je krijgt geen minpunten aan het einde voor wat je niet hebt gedaan (ala Uwe Rosenberg), maar wordt beloond voor de slimme combo's die je hebt gemaakt. Het regelboek was erg onduidelijk voor een spel dat relatief eenvoudig is. Je struikelt over de uitzonderingen en weinig voorbeelden. Het ziet er schitterend uit wat betreft materiaal. Leuk altijd die houten beesten. De klapbare seizoensbordjes vond ik met name erg gaaf.

Raja of the ganges
Dit spel heb ik met mijn laatste geld gekocht na veel twijfelen. Het is een worker placement met als twist dat het een soort race game is om twee tracks voor geld en fame zo snel mogelijk te laten kruisen. Daarnaast zijn gekleurde dobbelstenen je belangrijkste recource (naast geld). Deze speelde erg lekker weg, mooie medium euro. Ik vond het race element goed uitgewerkt. De randomness van de dobbelstenen viel erg mee, genoeg opties met de lage aantallen. Ik had er minder van verwacht, maar deze is de eerste keer ook goed bevallen. Mooi spel materiaal ook (als je een beetje kleur kan waarderen).

Dinosaur island
Jurrassic park the game klopt wel aardig. Ik was erg gecharmeerd van het thema en de foute jaren 80 stijl die het spel heeft. Ik heb het 1 keer gespeeld met 4. We hebben gekozen voor de medium lengte wat betreft objectives. Dat bleek veel te kort te zijn, na 4 rondes was het spel over. Ik had net mijn eerst T-rex gekweekt, dus het voelde wel als een voorbarig einde. Volgende keer zeker de long game dus, wat de short game is ga ik nooit achter komen... Het spel zelf is vrij basic worker placement wat in fases is opgeknipt. Eerste wetenschappers waar je dna en nieuwe dinorecepten voor krijgt. Daarna een markt waar je tegels met attracties koopt en karakterkaarten met speciale voordelen. Fase daarna is worker placement om dino's te kweken, veiligheid te verhogen enz. Daarna ga je gastenmeeples grabbelen en krijg je geld en punten. Het feit dat de fasen zijn opgeknipt in verschillende bordjes is slim gedaan en daardoor speelt het lekker vlot weg. Thematisch is alles goed uitgewerkt, maar mijn eerste indruk was wel dat het in het genre worker placement niks echt vernieuwends brengt. Ik wil de long game graag testen voor een beter oordeel.

Opvallend genoeg geen missers tot nu toe. Ik heb tulip bubble, Santa Maria en Transatlantic nog staan om te testen.
Recent gespeeld:
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

De afgelopen week nog wat aanwinsten uit Essen gespeeld:
Azul :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Berenpark :ster: :ster: :ster: :halfster: :halfster: :geenster:
Istanbul Dobbelspel :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Las Vegas :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Noria :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Afbeelding
arjen88
Grote Dienaar

Bericht door arjen88 »

Gisteravond:

Escape the cursed temple big box:
4x gespeeld, snel spel super leuk

Pandemic Legacy season 1:
Augustus gespeeld, weer gewonnen dit is al de 6e overwinning op rij. Een set van 3 spelers is toch wel optimaal voor dit spel, het bord begint wel aardig vol te raken met stickers.

Vanavond weer een avond :D
Lyon
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: サイコロさん
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lyon »

Not Alone :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Eerster keer. Zeven spelers.
Verstoppertje: Het Spel! Ik heb een zwak voor 1-tegen-de-rest-spellen, dus ik was hier wel benieuwd naar. Ontzettend spannend einde: het 'monster' en de spelers hoefden allebei nog maar één stapje op het overwinningsspoor. Alle spelers draaiden langzaam de kaarten om van waar ze zaten, maar niemand was naar dezelfde plek als het monster gegaan, totdat ik als laatste mijn locatiekaart omdraaide: gesnapt! En verloor zo voor het hele team het spel :cry:

Tyrants of the Underdark :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Vier spelers.
Blijft gewoon een hele goede deckbuilder die meer is dan alleen maar een zo efficiënt mogelijke stapel maken.

Photosynthesis :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Eerste keer. Vier spelers.
Wat ziet dit spel er prachtig uit! Toen we het aan het opzetten en spelen waren wist het flink wat aandacht te trekken van andere aanwezigen. Maar poeh, dit is wel een hersenkraker, zeg! Je probeert ervoor te zorgen dat jouw bomen genoeg zonlicht krijgen om te groeien en uiteindelijk punten te scoren. Daarbij zit je meestal niet alleen elkaar, maar ook jezelf in de weg. Timing is ontzettend belangrijk, en je moet je medespelers echt een paar stappen vooruit zijn wil je dit winnen. Een heel geslaagd spel als je iets wil spelen waar je echt bij moet nadenken!

Entropy: Worlds Collide :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
Eerste keer. Drie spelers.
Dertien-in-een-dozijn kickstarterkaartspel met mooi artwork waarbij je niet het idee hebt dat je enige vorm van invloed kan uitoefenen. Moving on.

Crossfire :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Eerste keer. Acht spelers.
...want we hadden nog niet genoeg spellen met social deduction. Cool artwork, dus wel het proberen waard. In feite is het een simpel discussiespel waarbij iedereen een beetje informatie heeft. Deed me daardoor erg denken aan Mayday Mayday of Good Cop Bad Cop. Leuk voor de afwisseling als je The Resistance zat bent en je nog op zoek bent naar een grappig nieuw deductiespelletje voor €15, maar steekt niet boven de rest uit.

Brick Party :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
Eerste keer. Zeven spelers.
Oereka met lego. In teams van twee moet de ene speler een bouwwerk van lego omschrijven en de andere speler moet dit bouwen. Het team dat als eerste klaar is krijgt bonuspunten, andere teams krijgen ook punten als ze het af hebben binnen de tijd. Opdrachten als 'gebruik alleen ja/nee vragen' of 'je mag je duimen niet gebruiken' voor wat extra uitdaging. Niet mijn type spel, maar leuk voor de afwisseling voor wat hilartische hectiek.
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'
Frost
Garnaal

Bericht door Frost »

Wat ik me afvroeg was ik zag dat veel mensen Indian Summer hebben gekocht...Maar zie hier dat niemand nog iets geplaatst heeft...Ben eigenlijk wel benieuwd of het leuk spel is...
Iemand het al gespeeld?...
maartend
Critico

Bericht door maartend »

Gisteravond 3 spellen gedaan.

Begonnen met laatste verhaal Unlock1. Had her en der wat gelezen/begrepen van stomme zaken. Nou, totaal niet gezien. Zeer sfeervol, hele leuke uitdagingen. Niet gehaald in de tijd, maar dat boeit ons wat minder. Wat wel jammer is, als je de eindcode invoert bij deze games, krijg je geen jubelmuziekje. Dat is dan wel jammer. Maar verder is de Unlock! serie de beste van de escape Room games. Deze verkocht en nu Box2 aangeschaft.
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Daarna met 5 man Magic Maze gedaan. Jeez, dat wordt dan exht een chaoss, heerlijk. Niet praten, maar ik zit me toch een zooi te piepen. Maar wel na 3 games gezien voor vanavond, en we wilden het ook niet laat maken.
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

En we stoppen natuurlijk met Love Letter.
Die 2 vrienden van ons (broer en zus) flikken het weer. In ronde 1 ons gewoon uitschakelen door de Guard te spelen. ooit gaan we ze afslachten.
Afbeelding
Asphyxion
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: https://spelbaron.nl

Bericht door Asphyxion »

Claim - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
3x gespeeld
Klein twee speler trick-taking spel. Tof artwork. Eerste spelletje had ik geen flauw idee waar ik mee bezig was. Pas bij de derde keer klikte het.

Tiny Epic Galaxies - :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
1x gespeeld
Pas de tweede keer dat ik dit spel speel, dit keer met vijf spelers. Vijf spelers lijkt wel te veel spelers voor het spel, ondanks het "follow' mechanisme heb je behoorlijke downtime, zeker wanneer aan het einde van het spel elke speler 6 of 7 dobbelstenen moet plaatsen en daarna nog eens spelers gaan volgen. De mechanismes van het spel blijven echter wel goed overeind.
isa
Jakkiebak!

Bericht door isa »

Frost schreef: Wat ik me afvroeg was ik zag dat veel mensen Indian Summer hebben gekocht...Maar zie hier dat niemand nog iets geplaatst heeft...Ben eigenlijk wel benieuwd of het leuk spel is...
Iemand het al gespeeld?...
Heb Indian Summer inmiddels 5x gespeeld en ik vind het erg leuk! Stukken leuker dan Patchwork en Cottage Garden, spellen die ik toch ook graag speel. Het is veel spannender, bijna een race. En de vele mogelijkheden van de bonusfiches (veel meer dan bij Cottage Garden) en dierentegels zorgen ervoor dat het spel ineens in een enorme stroomversnelling kan komen. Je moet dus de tegenspeler erg goed in de gaten houden anders ben je voor je het weet te laat. Bovendien is het weer een oogverblindend mooi spel. Deze gaat bij mij dus nog vaak gespeeld worden.
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Joepie spelenweekend!

Zaterdag: Met de iets gevorderde spelers

Century: Specerijenroute

Voor mij is dit spel iets te random...
Het zou logisch er zijn als er een gradatie zit in de kaarten. Zodat ze in een bepaalde volgorde (zoals bijvoorbeeld Mombassa) in het spel komen. Voor de rest wel een leuk spel.

Potion Explotion
:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
Niet mijn ding...

Trickerion
:ster: :ster: :ster: :ster: :ster:

Deze keer zonder de uitbreidingen (nieuwe spelers enzo)
Dit spel is in mijn ogen een van de beste WP-games.
Zit goed in elkaar, ziet er mooi uit!

Ali Baba
:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
Leuk tussendoortje

Bohemian Villages
Wachten op het bestelde eten dus nog een tussendoortje.
om ene of andere reden duurt dit spel steeds langer als gedacht. Wel een bangelijk spel.

Merlin
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

Oh wat ben ik een fan van Stefan Feld! Dit spel is ook weer goed. De kritiek die je op het net leest lijkt mij wat overroepen. Het is een rol en verzet je pion spel. Maar je kan gerust je dobbelstenen aanpassen. Ik denk wel dat het op z'n best is met 3 of 4 spelers. Aangezien wij vaker met twee spelen een nee voor onze kast.

CO2
:ster: :ster: :ster: :ster: :ster:

Ja Lacerda. Een van de beste op het moment. CO2 wordt wel eens zijn minste spel genoemd. Niet in mijn mening. Ik heb van de man nog geen enkel slecht spel gespeeld.

Cottage garden

Patchwork voor 4 spelers... niet veel extra aan vond ik.

Zondag enkele spelen met nieuwe spelers

Vlotte geesten
:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster:

Tgho t ligt me niet, laat ons het zo zeggen.

Kingdomino
:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

Leuke tussendoor

Fresco

Ik blijf fan van dit spel. Deze keer gespeeld zonder de extra modules. Dan wordt het wat droger...
Afbeelding
montagne14
Jakkiebak!

Bericht door montagne14 »

De laatste tijd veel Essen aankopen kunnen uitproberen, allen met twee spelers:

Azul 5x :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Sagrada 6x :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Altiplano 2x :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Clans of Caledonia 1x :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Merlin 1x :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Berenpark 2x :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Nusfjord 2x :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

Nusfjord, speelde erg leuke met twee spelers, waar ik had verwacht dat dit toch echt voor minstens drie tot zijn recht zou komen. Merlin wordt denk wel echt beter met meer spelers.
Sagrada en Altiplano hebben weinig interactie, gelukkig vind ik dat zelf geen negatief punt. Clans of Caledonia heeft inderdaad wat mechanisme van Terra Mystica, maar deze laatste blijft wat mij betreft het betere spel. Berenpark verkozen boven Indian Summer en zeker geen spijt van, alhoewel ik deze laatste nog niet gespeeld heb. Azul ziet er prachtig uit, maar begint nu een beetje herhaling te worden. Het wordt tijd om met de achterkant te gaan spelen denk ik.
Afbeelding
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

Spellenweekend gehad met 4 vrienden

Vrijdag:
Palastgefluster Blijft een geweldige filler in onze groep!
Unlock De Formule. Een escape room in een doosje maar erg leuk
Sushi en Go en King of Tokyo sloten de avond af

Zaterdag
Terraforming Mars met 5 heeft wel wat downtime maar spel op zich blijft geweldig spelen

In de avond 5 potjes Fuse. Na wat opstartproblemen verliepen de potjes zeer soepel!
Daarna 10 minuten Kraak. Matig spelletje vonden wij het
Afgesloten met Roll for the Galaxy. Man, wat is dat toch een heerlijk spel met al die dobbelstenen in je cup!

De die hards speelden nog 3 snelle potten King of Tokyo

Zondag een Caverna Cave to Cave. Zeer leuk 2 persoons spel. Was de eerste keer even wennen maar als je de acties en kaartjes iets beter kent, speelt het sneller weg.

Afgesloten met Unlock de Muis en de Worst

Fraai weekendje!
Afbeelding
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul

Bericht door ozymandias »

Dit weekend vooral spellen gedemonstreerd op spellenspektakel

Maar 's avonds toch nog wat spelletjes kunnen spelen.
Oa Indian Summer, Istanbul Dobbelspel, Montana, & Mini Rails
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Clans of Caledonia :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Eerste keer, dus maar een solo-potje gedaan. De spelregels zijn dan heel anders, maar zo wel een redelijke indruk kunnen krijgen. Morgen maar eens met 2 proberen, al vermoed ik dat dit spel 3 of 4 spelers nodig heeft om echt tot zijn recht te komen.

Microworlds :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Grappige, abstracte filler waarbij je ofwel virussen bent ofwel witte bloedlichaampjes die de virussen bestrijden. Je scoort punten door grenzend aan andere eigen "pionnen" te plaatsen en aan het eind van het spel door de meerderheid te hebben in groepen cellen. Veel herspeelbaarheid door het modulaire bord (16 mogelijke opstellingen) de genen, mutaties en opdrachten. Oogt heel licht, maar genoeg mogelijkheden om er een tactisch spel van te maken.
Afbeelding
roel40
Jakkiebak!

Bericht door roel40 »

In het weekend mijn Essen-aanwinst Majesty gespeeld... Ik vind het leuk :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Tot slot van de avond nog rondje Cacao gedaan (Diamanten uitbreiding moet nog uitgepakt worden) :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

DeKerstman schreef: Clans of Caledonia :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Eerste keer, dus maar een solo-potje gedaan. De spelregels zijn dan heel anders, maar zo wel een redelijke indruk kunnen krijgen. Morgen maar eens met 2 proberen, al vermoed ik dat dit spel 3 of 4 spelers nodig heeft om echt tot zijn recht te komen.
Ik heb gisteren ook mijn eerste solo potje gedaan en ben helemaal enthousiast! Ik kijk er naar uit om zowel nogmaals solo te spelen en ook om met anderen te spelen!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding