Codenames pictures of Dixit voor 6jarige?

Over spellen die eerder geschikt zijn voor jongere spelers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Paastak
Joker

Codenames pictures of Dixit voor 6jarige?

Bericht door Paastak »

Welke van bovenstaande 2 spellen raden jullie aan voor een volwassene, een 8jarige en een 6jarige? Of zijnze beide goed te doen? Zo ja, is het iets om ze allebei aan te schaffen of lijken ze teveel op elkaar?

Labels:
nteractive
Meeple

Re: Codenames pictures of Dixit voor 6jarige?

Bericht door nteractive »

Mocht ik 1 van deze 2 moeten kiezen denk ik dat ik voor Dixit zou gaan.

Ik denk dat het voor een kind makkelijker is om vanuit een plaatje een woord zin of geluid te halen. Bij codenames moeten ze woorden linken en dan nog met een tip van 1 woord. Lijkt met veel moeilijker.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik zou voor Dixit gaan.

Daar kunnen kinderen meer hun creativiteit kwijt.

Hoorde verhaal van iemand zijn dochter die een koprol maakte om dobbelstenen uit te beelden bijvoorbeeld.

Bij codenames moet je meer nadenken on taal omdat je maar 1 woord mag gebruiken. Je moet voor de plaatjes synoniemen zoeken en verbanden leggen.

Ook met volwassenen vaker meegemaakt dat iemand geen goede hint kan verzinnen bij codenames. Bij dixit hebben ze altijd wel een hint of bijpassend plaatje.
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Dixit.

Bij Codenames heb je ook nog het probleem dat je opdrachtkaart moet "lezen".
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door ditterio »

Met kinderen van 6 en 8 jaar lijkt Dixit me meer aangewezen dan Codenames. Tip: ga voor Dixit Odyssey in plaats van de gewone Dixit.
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

er is voor codenames nu ook een Disney en een Marvel editie.
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
Paastak
Joker

Bericht door Paastak »

Van Disneyversies ben ik geen voorstander. Ik dacht sat het taalgerelateerde juist voor de 8jarige wel leuk zou zijn, blijkbaar heb ik dat niet juist ingeschat. Fijn, de feedback.

Wat is er leuker aan Odyssey dan aan de gewone Dixit? We spelen nooit met >6 personen. Bij reviews worden juist de illustraties van de gewone Dixit geprijsd...
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Paastak schreef: Van Disneyversies ben ik geen voorstander. Ik dacht sat het taalgerelateerde juist voor de 8jarige wel leuk zou zijn, blijkbaar heb ik dat niet juist ingeschat. Fijn, de feedback.

Wat is er leuker aan Odyssey dan aan de gewone Dixit? We spelen nooit met >6 personen. Bij reviews worden juist de illustraties van de gewone Dixit geprijsd...
http://www.spellenwijs.nl/2016/05/dixit ... t-odyssey/
DrWezLee
Meeple

Bericht door DrWezLee »

Absoluut Dixit. Codenames is beetje te traag.
angela44
Locomotief

Bericht door angela44 »

ook ik zou je Dixit aanraden, voor kinderen van die leeftijd is dit spel geschikter.
schemerzwerver
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: what's in a game...

Bericht door schemerzwerver »

ook hier Dixit;

een kind kan er zijn volle fantasie in kwijt. Bij codenames moeten er al te veel - soms moeilijke - linken worden gelegd.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

ditterio schreef: Tip: ga voor Dixit Odyssey in plaats van de gewone Dixit.
Dat ben ik niet met je eens. De tekeningen op de kaarten van Dixit spreken mij meer aan dan die uit Odyssey. Een kwestie van smaak wellicht, maar ook omdat de artiest van het eerste spel niet langer alle illustraties gemaakt heeft. Sommige kaarten zijn een beetje leeg, of hebben geen of weinig achtergrond. Dan wordt het ook minder creatief om er een verhaal bij te verzinnen.

Het scorespoor van Dixit is misschien niet zo handig als dat van Odyssey, maar wel veel leuker. Ook de houten hazen zijn wat groter. Het ziet er gewoon wat luxueuzer uit. Als je het scorespoor uit de doos lift, is het gemakkelijk om de randen plat te vouwen. Dan passen er ook gemakkelijk meerdere uitbreidingen bij, maar die zitten dan niet in een strak compartiment.

De tegeltjes waarmee je stemt zijn zo veel handiger dan de bordjes met pinnen die je in Odyssey gebruikt. Ik ken niemand die die pinborden gebruikt als ze ook Dixit hebben. Zo onhandig, bovendien lastiger om je keuze geheim te houden.

Tenslotte: de prijs. Dixit is al meerdere maken als aantrekkelijke aanbieding te koop geweest. Dat kan de helft schelen.
Joannenova
Meeple

Bericht door Joannenova »

Wellicht ten overvloede: Dixit.

Heel leuk spel dat super gemakkelijk te leren is, maar voor werkelijk elk gezelschap leuk. Het associëren van de beelden op de kaarten kan iedereen, ook kinderen van 6. Het is als volwassene ook echt heel leuk om te merken wat zo'n kind associeert met de plaatjes op de kaarten.

Wat betreft uitbreidingen: ik zou gewoon in eerste instantie het basisspel kopen. Na vaak spelen in hetzelfde gezelschap begin je de kaartjes wel te kennen en wordt het moeilijker om nieuwe associaties te bedenken. Maar dan kan je altijd nog een uitbreiding kopen, of je gebruikt gewoon random andere kaartjes.
Schrijver bij boardgametheories.com