Welke volgorde van spellen?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Jurgen
- Joker
Welke volgorde van spellen?
Hallo allemaal,
Mijn vrouw en ik hebben bijna vakantie en gedurende deze vakantie willen we een aantal spellen spelen met ons tweeën.
Mede dankzij jullie (waarvoor dank) hebben we de volgende spellen gekocht:
7 Wonders: duel
Carcassonne
Catan: het duel
Machiavelli: deluxe
Dominion
Van tevoren hebben we aardig wat onderzoek gedaan en de verwachting was dan ook dat we veel spellen van Kosmos zouden aanschaffen. Achteraf gezien hadden we beter aandelen van 999 Games kunnen kopen.
Maar goed...
Onze vraag is met welk spel we het beste kunnen beginnen? Wat is zeg maar een logische opbouw aangezien we beide nogal nieuw zijn op dit gebied.
Alvast bedankt!
Mijn vrouw en ik hebben bijna vakantie en gedurende deze vakantie willen we een aantal spellen spelen met ons tweeën.
Mede dankzij jullie (waarvoor dank) hebben we de volgende spellen gekocht:
Carcassonne
Machiavelli: deluxe
Dominion
Van tevoren hebben we aardig wat onderzoek gedaan en de verwachting was dan ook dat we veel spellen van Kosmos zouden aanschaffen. Achteraf gezien hadden we beter aandelen van 999 Games kunnen kopen.
Maar goed...
Onze vraag is met welk spel we het beste kunnen beginnen? Wat is zeg maar een logische opbouw aangezien we beide nogal nieuw zijn op dit gebied.
Alvast bedankt!
Labels:
-
Edwin84
- Elfenkoning
Re: Welke volgorde van spellen?
Mijn inziens zijn alle spellen toegankelijk en ongeveer even zwaar.
Het zijn wel totaal verschillende genres dus lastig te voorspellen wat jullie het meeste aanspreekt of wat het snelste wordt opgepikt.
Je kunt altijd op YouTube een spellenuitleg bekijken. Hier a kom je makkelijker door de spelregels omdat je de regels herkent.
Het zijn wel totaal verschillende genres dus lastig te voorspellen wat jullie het meeste aanspreekt of wat het snelste wordt opgepikt.
Je kunt altijd op YouTube een spellenuitleg bekijken. Hier a kom je makkelijker door de spelregels omdat je de regels herkent.
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik vind van deze 5 spellen Carcassonne toch beduidend eenvoudiger dan de rest.
Het is wel zo dat de spellen erg hard van elkaar verschillen waardoor een simpele vergelijking moeilijk is (dominion = deckbuilding, 7 wonders: duel = card drafting, carcassonne = tile laying, machiavelli = role selection). Ze gaan allemaal heel erg verschillend spelen.
Het is wel zo dat de spellen erg hard van elkaar verschillen waardoor een simpele vergelijking moeilijk is (dominion = deckbuilding, 7 wonders: duel = card drafting, carcassonne = tile laying, machiavelli = role selection). Ze gaan allemaal heel erg verschillend spelen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
-
Mile83
- Rooster Booster
Ik zou beginnen met Carcassonne omdat die het makkelijkst is.
Daarna Catan, 7 Wonders, Machiavelli en als laatst Dominion.
Laatst gewijzigd door Mile83 op vr 05 okt 2018, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
olavf
- El Capitan
Ook ik zou met Carcassonne beginnen, maar sluit me aan bij de vorige schrijvers: het zijn nogal verschillende spellen. Je zult waarschijnlijk merken dat je het ene spel leuker vindt dan het andere, los van hoe zwaar het is. Maar alvast veel plezier!
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Carcassonne lijkt mij de beste start. Die is zeer toegankelijk, maar groeit mooi mee met jullie tactisch inzicht en jullie speelervaring.
Veel plezier.
Veel plezier.
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
ik sluit me bij iedereen aan om met Carcassonne te beginnen,Mile83 schreef: Ik zou beginnen met Carcassonne omdat die het makkelijkst is.
maar ik kan me ook goed in Miles hele volgorde vinden
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Jurgen
- Joker
Bedankt voor alle snelle en goede reacties!
Dan houden we onderstaande volgorde aan:
Carcassonne
Machiavelli
Dominion
Tijdens het uitpakken van de spellen viel ons al op dat Dominion het meest uitgebreid was van de gekochte spellen.
In een ver verleden heb ik al eens Carcassonne mogen spelen en hiermee wilde ik sowieso de draad weer oppakken.
Fijn om te lezen dat we (onbewust) totaal verschillende spellen hebben aangeschaft met een soortgelijk niveau.
Goede tip met betrekking tot YouTube!
Lijkt me een stuk prettiger dan de spelregels lezen.
Nogmaals hartelijk dank! Top!
Dan houden we onderstaande volgorde aan:
Carcassonne
Machiavelli
Dominion
Tijdens het uitpakken van de spellen viel ons al op dat Dominion het meest uitgebreid was van de gekochte spellen.
In een ver verleden heb ik al eens Carcassonne mogen spelen en hiermee wilde ik sowieso de draad weer oppakken.
Fijn om te lezen dat we (onbewust) totaal verschillende spellen hebben aangeschaft met een soortgelijk niveau.
Goede tip met betrekking tot YouTube!
Lijkt me een stuk prettiger dan de spelregels lezen.
Nogmaals hartelijk dank! Top!
-
Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Eens met alle bovenstaande commentaren.
Wel een vraag.... is Machiavelli leuk met 2 personen??
Voor mijn gevoel is dat juist een spel die je met 5 of zo moet spelen....
-
Bored Gaymer
- Fabrieksmanager
Neen. Maar ik vind het sowieso geen leuk spel.Bongo schreef: Wel een vraag.... is Machiavelli leuk met 2 personen??
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
-
Jurgen
- Joker
Hier waren de meningen over verdeeld maar alsnog aangeschaft.Bored Gaymer schreef:Neen. Maar ik vind het sowieso geen leuk spel.Bongo schreef: Wel een vraag.... is Machiavelli leuk met 2 personen??
Zodra we het zelf hebben gespeeld laat ik je graag iets weten.
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Heeft het geen tweespeler variant die het toch nog speelbaar maakt ?Bongo schreef: Eens met alle bovenstaande commentaren.
Ik dacht het wel, iets met twee rollen kiezen per speler en telkens één random rol die niet meedoet ?? Ben niet meer zeker maar dacht het wel ...
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
Gebruiker 3696
Ik vind Machiavelli met twee beter dan met meer. Je hebt inderdaad twee karakters en -afhankelijk van welke regels je leest- kies je ook een karakter dat je weglegt (dus niet random). Doordat je twee karakters kan laten samenwerken gaat het natuurlijk sneller vooruit en het wordt ook een mentaal spelletje "ik denk dat jij denkt dat ik denk" en dat maakt het (voor mij) goed (als dat je meug is natuurlijk).
-
Edwin84
- Elfenkoning
Zelf speel ik het liefste met 3.
Dan heb je ook 2 karakters per persoon.
De eerste speler legt een karakter af en de laatste speler legt er 1 af.
Voordeel is dat je kunt kiezen bij de dief of moordenaar welke speler jouw doelwit wordt.
Dan heb je ook 2 karakters per persoon.
De eerste speler legt een karakter af en de laatste speler legt er 1 af.
Voordeel is dat je kunt kiezen bij de dief of moordenaar welke speler jouw doelwit wordt.
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Ik heb in mijn beginjaren heel veel Machiavelli gespeeld met 6 spelers (3 koppels) en was toen ook van mening: hoe meer hoe liever. Maar toen heb ik het als experiment eens 2x met een vriend gespeeld en dat viel verrassend goed mee. Door de keuze van 2 karakters voelt het toch wat aan alsof je met meer bent en behoudt het dat blufaspect.
Dat blijft met 2 ook nog hoor, vooral met de dief blijft het inschatten welke rol je tegenstander gekozen heeft. Bij de moordenaar heb je iets minder keuze aangezien die een specifieke tegenstander laat kiezen en geen rol, maar ik weet zo direct niet meer welk effect de moordenaar heeft met 2 spelers...Voordeel is dat je kunt kiezen bij de dief of moordenaar welke speler jouw doelwit wordt
SPELHAMELS BEERSE: