De verrassing van Essen 2018

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: De verrassing van Essen 2018

Bericht door Mac-S »

mazinho schreef:
Mac-S schreef: Voor de volledigheid, mijn toppers van Spiel 2017 zijn Quest for El Dorado (weet niet of die als Spiel release telt, ik speelde hem daar voor het eerst in elk geval) en Wendake.
Goed om te horen! Iemand hier postte dat Wendake voor €30 aangeboden werd op Spiel 2018 en mijn maatje Felix van Paco Ŝako was zo vriendelijk om een doosje voor me op te halen. Tóch een potentiële topper te pakken en ik was er niet eens dit jaar ;)

Heb je de uitbreiding voor El Dorado gekocht?
Nee. Ik heb de regels gelezen en heb de indruk dat het spel er veel meer geluksafhankelijk door wordt, iets wat ik niet zo leuk vind. Ik had gehoopt wat meer variatie in kaarten te krijgen, maar dat is heel beperkt - en alle nieuwe kaarten hebben specifiek te maken met de uitbreidingsmechaniekjes, dus selectief toevoegen lukt ook al niet.

Labels:
Renehindriks
Grote Dienaar

Bericht door Renehindriks »

vdbmalmsteen schreef: Wij waren er voor het eerst in 5 jaar niet bij maar op basis van de preview vond ik dat niet zo jammer. Ik mik onder de 75 minuten en even geen coops meer.

Chronicles of crime heb ik via Kickstarter en ben ik zeer tevreden van.
Spirits of the forest ook via kickstarter. Leuk collection spel maar je hebt geen idee wie aan het winnen is. Dat is toch een minpunt.

Wou ik zien:
The estates
Solar city
Dicetopia

Iemand één van die 3 gespeeld?
Ik heb Dicetopia gespeeld, met de designer. Na het spelen gelijk het spel gekocht. Met handtekening van de desiger. Heerlijk kort spel, met z'n tweeën waren we binnen 20 minuten klaar.

Voor mij zonder enige twijfel de hit van de beurs: Nemeton! Op de beurs gespeeld, uitleg door een leuke, grappige Fransman. Direct helemaal verliefd op het spel en is uiteraard meegegaan naar huis.

Ik vond het juist een érg leuke editie dit jaar. Veel leuke nieuwe spellen en ook veel leuke koopjes. Nu al mijn (40) aankopen de komende tijd spelen.
Sunnyfield
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Tsjoeke, tsjoeke

Bericht door Sunnyfield »

vdbmalmsteen schreef: Wou ik zien:
The estates
Solar city
Dicetopia

Iemand één van die 3 gespeeld?
The Estates afgelopen zaterdag gespeeld. De grote verrassing voor mij. Abstract veilingspel met hoge spelerinteractie en de nodige take that elementen. Een vriend had het spel gekocht en ik heb spijt dat ik het heb laten liggen. Weliswaar alleen met twee personen gespeeld. Ik vermoed dat het met drie of vier nog beter is.
Afbeelding
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

Dicetopia moet ik nog krijgen via KS. Weer typisch dat hij eerder op Spiel ligt.
Beste spellen voor mij: momenteel 18Lilliput (ook daar is mijn KS copy onderweg, maar we kregen al een prototype deze zomer) en Profiteers (weer een pareltje van La Mame Games).
Ook War Chest gespeeld. Die vind ik ook gigantisch leuk.
Laat het duidelijk zijn: ik ben niet tuk op Eurogames, dus niet iedereen gaat deze leuk vinden.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

AlliantieAJ schreef: Iemand a pleasant journey to Neko gespeeld? Zag er heel leuk uit ...
Stond ook op mijn lijst maar uiteindelijk niet geraakt. Ben ik ook benieuwd naar...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

grunnboy schreef:
humske schreef: Ik heb nog niet super veel van essen releases gespeeld. Maar van het gespeelde viel er een hoop tegen.

Wat positief erg leuk was:

Orbis
Nemeton.
Ook bevriend geraakt met een vis Humske? Bart en ik zijn gillend weg gerend halverwege het spel.
snap m niet :P
welke van de twee?
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
lbouma
Jakkiebak!

Bericht door lbouma »

vdbmalmsteen schreef: The Estates afgelopen zaterdag gespeeld. De grote verrassing voor mij. Abstract veilingspel met hoge spelerinteractie en de nodige take that elementen. Een vriend had het spel gekocht en ik heb spijt dat ik het heb laten liggen. Weliswaar alleen met twee personen gespeeld. Ik vermoed dat het met drie of vier nog beter is.
Geniaal spel. Voor mij is deze als "neue heimat" bekend en had ik al een paar keer gespeeld bij een vriend.
Waarom het geniaal is vind ik lastig uit te leggen. Normaal ben ik niet van bied-spelletjes maar deze is anders. Waarschijnlijk heb ik er vooral lol mee gehad omdat het zo lastig is om in te schatten wat iets waard is voor jou vs de ander. Het tegen elkaar opbieden en dan iets afpakken van een ander waar je zelf niets aan hebt. In het juiste gezelschap vind ik het hilarisch.
Met 3 of meer is leuker, maar ook 2 spelers heeft ook zeker zijn charme vind ik zelf.

De KS gezien toen hij live was, maar 50.- vond ik toch wat te gortig. Mede omdat hij al beschikbaar is in vriendenkring.
10 laatste:
Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Robertopellizini schreef: - Passing through Petra vond ik ook wel aardig, al vraag ik me af hoe geluksafhankelijk het is. Ik begon met een mooie setup en kon binnen notime 4 dingen droppen (we stopten bij 3, maar ik kon in 1 beurt er 2 droppen), terwijl een andere speler door een slechte setup er langer over deed. Ook denk ik dat het iets te repetitief is. Maar zou het zeker nog eens willen doen.
Voor mij was Passing though Petra wel een verassing... en vernieuwend!
Met name het mechanisme met je meeple die je moet verplaatsen in de richting van welke actie je hebt gekozen, en daardoor je niet continu dezelfde acties kunt doen vond ik erg leuk verzonnen.

Heb voor deze wel wat kritiek op de componenten..... bijv dat er geen 1/6e bordje aan kunt schuiven aan je eigen speelbord, maar een ienie-minie marktkraam-zeil van hout, en je de mensen niet kunt doorschuiven vind ik een beetje jammer. Leuk spel, verwachte rating 7+ en met de spelduur (1 uur) zit deze wel goed! Ben dus niet te bang voor het repetieve... duurt deze niet lang genoeg voor.

Misschien geen verrassingen, maar officieel wel deze beurs uitgekomen, denk ik dat een U-Boot een topper word, Reef een klassieker en ben eigenlijk verbaasd dat hier niemand Gentes noemt. Daar kijk ik ook erg naar uit, maar miss gaat deze dan wel tegenvallen. Tevens denk ik dat IELLO met Downforce een erg leuk race spel voor de familie op de markt heeft gebracht.

Is het een slecht jaar? Nee.... Gentes, Uboot, Nemesis, Lords of Hellas, Reef, Azul2, Downforce, Robin Hood en al die spellen die hier al genoemd zijn... denk niet dat je dit slecht kunt noemen...
Is het vernieuwend... en drukken deze spellen een andere topper uit je kast? Daar ben ik zelf ook nog niet over uit, dat zou idd wel eens tegen kunnen vallen.
Afbeelding
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Ag hoe lekker die oude schoenen soms ook zaten, het is soms fijn
om gewoon een paar nieuwe aan te trekken en die wennen ook vast wel weer toch? ;-)

Plus het is denk ik onmogelijk om elk jaar maar nieuwe dingen te verzinnen die zo zo inventief zijn,
dat wij er jaren later het er nog over hebben of leidde to klasiekers?
Soms zijn kleine stapjes in evolutie ook prima.

Eens in de 5 jaar een hele grote dikke innovatie is toch prima?

ps. de Inno Spiel prijs 2018 ging naar Cool Runnings en de designer gaf als antwoord op de
de vraag Hoe ben je hier op gekomen? "Geen idee, ik was dronken...." :lol:

Leuke discussie zo trouwens :thumbup:
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Leukste spellen van vorig jaar voor ons: Azul, Riverboat en Heaven & Ale
Leukste spellen dit jaar tot nu toe: Neko en Key Flow

Veel spellen van ons lijstje vielen ons tegen dit jaar.
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

Bongo schreef: Misschien geen verrassingen, maar officieel wel deze beurs uitgekomen, denk ik dat een U-Boot een topper word, Reef een klassieker en ben eigenlijk verbaasd dat hier niemand Gentes noemt. Daar kijk ik ook erg naar uit, maar miss gaat deze dan wel tegenvallen. Tevens denk ik dat IELLO met Downforce een erg leuk race spel voor de familie op de markt heeft gebracht.
Reef wordt over het algemeen slechter beoordeeld dan het vorige spel van plan B, Azul. Downforce en Gentes zijn herdrukken. U boot zou kunnen, niet mijn ding.

En jezelf afvragen of een spel goed genoeg is om andere spellen uit je kast te drukken is m eigenlijk al beantwoorden. Bij toppers is dit meteen duidelijk. Al voor Essen.

Voor de duidelijkheid. Ik heb reef en gentes zelf ook. Reef nog niet gespeeld. Gentes wel en dat is inderdaad een topper. Maar voor mij geen nieuw spel.
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

mazinho schreef: Even doorpakken dan; tijdens het lezen van deze fijne berichten vraag ik me af wat er eigenlijk van Spiel 2017 écht als topper is blijven hangen (zonder terug te zoeken, gewoon zo uit het hoofd).

Weten jullie het nog?
Ik heb een aantal spellen sinds vorig jaar Essen in de kast die er echt niet meer uitgaan.
Paco Sako,
Azul 1,
Photosynthesis.
Everybody has the right to play...
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

Gaia
Azul
Clans of Caledonia
Rajas of the ganges
Altiplano
Santa Maria
Wendake
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Renehindriks schreef: Voor mij zonder enige twijfel de hit van de beurs: Nemeton! Op de beurs gespeeld, uitleg door een leuke, grappige Fransman. Direct helemaal verliefd op het spel en is uiteraard meegegaan naar huis.
Wij hebben die gisteren gespeeld. We waren zeer enthousiast bij de uitleg, maar dat enthousiasme ebde helemaal weg bij het spelen. Te lange speelbeurten, te veel down-time, te veel rekenen en tellen,... Het leek ons een spel voor op een tornooi waar je vol ernst rekent en telt, maar waar je niet spreekt met de anderen aan tafel.
Ondanks een mooie vormgeving, zal deze niet snel opnieuw op tafel komen.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Ik ben zelf niet in Essen geweest, maar mijn dochter wel.
Zij heeft onder andere Ratland meegenomen, met de plastic miniatuurtjes.
Omdat er nog geen Engels of Nederlands Youtubefilmpje van was, heeft ze mij gevraagd om de spelregels uit te zoeken.
Zondag gespeeld op de club en het was vermakelijk!
Een speler had teveel ratten gekweekt en kwam met een grote hoeveelheid dode ratten te zitten op het kerkhof omdat hij niet genoeg voedsel had.

Ondanks dat deze van 2017 is en dus misschien voor anderen niet helemaal nieuw, ik vind het een toppertje!
Laatst gewijzigd door roubosga op wo 31 okt 2018, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding