De verrassing van Essen 2018

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Renehindriks
Grote Dienaar

Re: De verrassing van Essen 2018

Bericht door Renehindriks »

Piet schreef:
Renehindriks schreef: Voor mij zonder enige twijfel de hit van de beurs: Nemeton! Op de beurs gespeeld, uitleg door een leuke, grappige Fransman. Direct helemaal verliefd op het spel en is uiteraard meegegaan naar huis.
Wij hebben die gisteren gespeeld. We waren zeer enthousiast bij de uitleg, maar dat enthousiasme ebde helemaal weg bij het spelen. Te lange speelbeurten, te veel down-time, te veel rekenen en tellen,... Het leek ons een spel voor op een tornooi waar je vol ernst rekent en telt, maar waar je niet spreekt met de anderen aan tafel.
Ondanks een mooie vormgeving, zal deze niet snel opnieuw op tafel komen.
Grappig, want het spel spreekt mij juist zo aan omdat de speelbeurten superkort zijn en er eigenlijk geen downtime is. Met zn 2en spelen we het binnen 3 kwartier. Wij zijn overigens beide niet van het over-analyseren en te diep nadenken en rekenen. Niet teveel lange termijn planning, meer gewoon korte doelen stellen.
We gaan het spel binnenkort spelen met 2 vrienden die wél heel erg alles analyseren, dus ben benieuwd of het dan nog leuk is

Labels:
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Suzan »

Mijn favorieten van deze Essen, tot nu toe, want natuurlijk nog niet alles gespeeld:
- Majolica
- Scorpius Freighter

Wat ik niet verwacht had, maar we erg leuk vonden:
- Paco Sako
- Smartphone Inc.

En wat volgend jaar een goede kans maakt (dit jaar alleen een demo gespeeld:
- Alubari, a nice cup of tea.

Persoonlijk denk ik dat over tijd Majolica nog populairder gaat worden. Ze waren uitverkocht in Essen, maar het is gewoon te bestellen nog, dus goed verkrijgbaar. Er waren meerdere (media) mensen die het the game of the year noemden. Mensen moeten alleen over de gedachte van Azul-kloon heen stappen, want behalve dat het tegeltjes zijn, heeft het er niets mee te maken.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Ik vond het eigenlijk wel een heel goed jaar :think:
Maar bij nader inzien misschien meer voor familiespellen dan voor expertspellen. Ik heb enkele erg goede spellen gespeeld en wat ik tot nu toe van mijn buit gespeeld heb, was allemaal erg leuk (Outback, Underwater Cities (toekomstig top 100 spel denk ik!), Nemeton, Fertility). Maar afgezien van Undderwater Cities wel meer familiespellen. Nemeton zit er wat tussenin.
Underwater Cities vond ik erg vergelijkbaar met Terraforming Mars: gelijkaardig thema, manier van kaarten gebruiken. Maar o.a. door het gebruik van de kaarten in combinatie met een soort worker placement, erg uniek. Ook vele keuzen en strategieën mogelijk. Maar doordat het het eerste spel was van de uitgeverij van Vladimir Suchy die na Pulsar 2049, Shipyard, the prodigals club, Last will zijn eigen uitgeverij opgestart heeft voor zijn nieuwe spel.

Wat ik nog gespeeld heb en dat ik enkel niet gekocht heb, omdat vrienden het kochten of omdat mijn zelfopgelegde budget op was: Tales of Glory, Ruthless, Ninja Squad en ook Catalyst was zeker niet slecht.

Ik heb ook nog hoge verwachtingen van Pandoria (van Jeffrey D. Allers van Nieuw Amsterdan en Sla je slag(room)) en Taïwan.

En dan heb ik er nog héél veel niet gespeeld die hier genoemd worden. Ik ben benieuwd naar de volgende maanden waarin er hopelijk veel van die spellen op tafel komen.

Maar ik heb wel het gevoel dat er véél te veel en daardoor ook veel middelmatige of slechte spellen uitkomen. Volgens mij zouden uitgeverijen iets strengere selecties mogen maken en hun normen iets hoger leggen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
vdW
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: High Times

Bericht door vdW »

Voor mij was dat toch wel Ascension: Deliverance. Maar dat is meer omdat ik deze nog niet had verwacht aangezien hij officieel nog helemaal niet gereleased is (release datum is 23 november) en UltraPro vorig jaar helemaal niks qua Ascension had staan.
Afbeelding