Beursgebouw Eindhoven eind volgend jaar dicht, exploitatie niet meer rendabel
EINDHOVEN - Het doek valt voor het Beursgebouw in Eindhoven. Eind volgend jaar gaan de deuren definitief op slot.
Het Beursgebouw in Eindhoven gaat dicht. Op 31 december volgend jaar gaan de deuren aan de Fellenoord in hartje Eindhoven definitief op slot. De exploitatie is niet meer rendabel, zo laat de directie in een verklaring weten. Met name de aanpak van de gemeente Eindhoven is daar debet aan.
Zo is Eindhoven de toezegging uit het verleden niet nagekomen dat de gemeente ook zelf bijeenkomsten en evenementen in het Beursgebouw zou organiseren, zegt de door het Beursgebouw in arm genomen woordvoerster. Ook krijgt het Beursgebouw voor lang niet alle evenementen die het wil organiseren een vergunning van de gemeente. Het gaat daarbij met name om nachtelijke evenementen die tot aan het ochtendgloren duren.
,,Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat een verlies op de exploitatie dreigt, en dat heeft geleid tot het besluit om de deuren te sluiten”, aldus de woordvoerster. De vijf mensen die bij het Beursgebouw in dienst zijn krijgen een andere baan bij de twee bedrijven die aandeelhouder zijn in het Beursgebouw: Heijmans en Hurks. Alle aangegane verplichtingen voor het komend jaar worden nagekomen, benadrukt de zegsvrouwe. Directeur Chris Aelberts wil zelf niet reageren.
Geen plek
Wat volgt is een ‘heroriëntatie op de toekomst’, zowel van de locatie als van het gebouw. Op de uitkomst daarvan wil het Beursgebouw nog niet vooruitlopen. ,,Zo ver zijn we nog lang niet. Wanneer daar wel meer over te zeggen valt kan ik nu ook nog niet voorspellen.”
Duidelijk is wel dat de toekomst van het uit 1991 daterende Beursgebouw al langer flink onder druk staat. In de plannen die het gemeentebestuur aan het maken is voor het gebied rond het station, onder de naam Eindhoven XL, is er geen plek meer voor ingeruimd. Op de plek waar het Beursgebouw staat, moeten over een paar jaar torenflats met woningen en kantoren verschijnen.
Wel zijn er in het kader van Brainport Regio Envelop plannen om elders in Eindhoven, maar niet per se in het centrum van de stad, een nieuw beurs- en congrescentrum te bouwen. Een onderzoek naar mogelijke vestigingsplekken, in opdracht van het college van B en W, is al enige tijd onderweg.
Beursgebouw sluit eind 2019 haar deuren
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Stijnhoofd
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Zojuist gelezen op het Eindhovens Dagblad: exploiteren van Beursgebouw niet meer rendabel. Gaat deze mooie spellenbeurs nu het zuiden des lands verlaten of verkast men naar het Koningshof, waar ook jaarlijks Zuiderspel te vinden is?
Recent speelde ik...

Labels:
-
Enrico
- Caballero
Re: Beursgebouw sluit eind 2019 haar deuren
Ik interpreteer dit als een heleboel burocratische vergaderingen waarbij totaal uit het oog verloren raakt dat een naadloze overgang van het beursgebouw naar een nieuwe locatie ervoor kan zorgen dat bestaande evenementen behouden blijven voor de stad.Wel zijn er in het kader van Brainport Regio Envelop plannen om elders in Eindhoven, maar niet per se in het centrum van de stad, een nieuw beurs- en congrescentrum te bouwen. Een onderzoek naar mogelijke vestigingsplekken, in opdracht van het college van B en W, is al enige tijd onderweg.
Over een jaar zal er dus zeker nog geen nieuwe locatie beschikbaar zijn, waardoor evenementen verloren gaan, dan wel een andere locatie gaan zoeken. Goed stukje stadspromotie dus...
-
BrokenMill
- Veenboer
Zonde! De locatie is echt ideaal, zo dicht bij het station, maar misschien is het wel een mooie kans voor het Spellenspektakel om naar een iets groter complex te verhuizen.
-
Stijnhoofd
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo
Inderdaad. Koningshof bijvoorbeeld. Zuiderspel heeft daar altijd twee zalen waar het Spellenspektakel mákkelijk in zou passen. Zuiderspel ziet er iig nooit vol uit.BrokenMill schreef: Zonde! De locatie is echt ideaal, zo dicht bij het station, maar misschien is het wel een mooie kans voor het Spellenspektakel om naar een iets groter complex te verhuizen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Recent speelde ik...

-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Koningshof is volgens mij een stuk moeilijker te bereiken met het OV, dat is wel een nadeel.
Ik ben er één keer op Zuiderspel geweest, is de ruimte daar echt wel groter? Ik zou denken dat het beursgebouw in Eindhoven toch meer plek heeft.
Ik ben er één keer op Zuiderspel geweest, is de ruimte daar echt wel groter? Ik zou denken dat het beursgebouw in Eindhoven toch meer plek heeft.
-
Jerome
- Gouverneur
Het Spellenspektakel past gemakkelijk in het Klokgebouw.
Vier hallen beschikbaar waarvan twee grote.
Of in het Evoluon, dat is tegenwoordig ook te huur voor al uw feesten en partijen.
Of in het Evoluon, dat is tegenwoordig ook te huur voor al uw feesten en partijen.
-
Enrico
- Caballero
Je verkijkt je op de afmetingen van het Beursgebouw. Het vloeroppervlak van alle hallen (A t/m D) in het Klokgebouw bij elkaar (6.700 m2) is minder dan in het Beursgebouw (7.200 m2, inclusief balkon). Dus dat lijkt me geen verbetering.Jerome schreef: Het Spellenspektakel past gemakkelijk in het Klokgebouw.
De ringen en begane grond van het Evoluon zijn bij elkaar 2.000 m2. Dat is dus veel kleiner dan het beursgebouw.
Persoonlijk denk ik dat het Breepark in Breda of de Brabanthallen in Den Bosch een beter alternatief zijn (en niet vanwege eigen belang...
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zwolle, inclusief meurende pony's en springkussens? 
-
mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Den Haag verdient een mooie spellenbeurs; in de toekomst leuk te combineren in het weekend met een bezoek aan Legoland Scheveningen.
Het World Forum is al locatie voor een anime beurs; zou SpSp (aan zee) daar passen? Goed bereikbaar met OV; om de hoek bij Museon, Gemeentemuseum en Omniversum.
Het World Forum is al locatie voor een anime beurs; zou SpSp (aan zee) daar passen? Goed bereikbaar met OV; om de hoek bij Museon, Gemeentemuseum en Omniversum.
-
finalstruggle
- Geheim Genootschap
Er is jaren terug eens een beurs geweest in den Haag, maar niet uitgelopen tot een groot succes...mazinho schreef: Den Haag verdient een mooie spellenbeurs; in de toekomst leuk te combineren in het weekend met een bezoek aan Legoland Scheveningen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
aicirtap
- Critico
Gewoon in de jaarbeurs in Utrecht. Lekker centraal 
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
-
Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Het MECC in Maastricht lijkt me een logische vervanger. Lekker dicht bij België en tevens een gezellige stad!
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Wordt voor de meeste Nederlanders daarmee wel weer erg verKire schreef: Het MECC in Maastricht lijkt me een logische vervanger. Lekker dicht bij België en tevens een gezellige stad!
De beurs lijkt me vooral gebaat bij een locatie die voor zowel Belgen als Nederlanders goed gelegen is, zoals Eindhoven dus is.
-
Jerome
- Gouverneur
Zo blijkt dat Beursgebouw toch best groot. Ik dacht echt dat het Klokgebouw in totaal meer vloeroppervlakte heeft. Toch lijkt het me een prima plek. Vlak bij Station Strijp-S, prima busverbinding met het station in het centrum, twee parkeergarages en een parkeerplaats nabij.Enrico schreef:Je verkijkt je op de afmetingen van het Beursgebouw. Het vloeroppervlak van alle hallen (A t/m D) in het Klokgebouw bij elkaar (6.700 m2) is minder dan in het Beursgebouw (7.200 m2, inclusief balkon). Dus dat lijkt me geen verbetering.Jerome schreef: Het Spellenspektakel past gemakkelijk in het Klokgebouw.
De ringen en begane grond van het Evoluon zijn bij elkaar 2.000 m2. Dat is dus veel kleiner dan het beursgebouw.
Persoonlijk denk ik dat het Breepark in Breda of de Brabanthallen in Den Bosch een beter alternatief zijn (en niet vanwege eigen belang...)
Het Evoluon was niet serieus bedoeld als optie. Prachtig gebouw maar raar van opzet.
-
rien
- Sojaboon
Evenementenhal Gorinchem, lekker centraal en 15.000 m2 vloeroppervlakte.