In het topic waarin ik mezelf heb voorgesteld stelde Bart voor om wat info te posten over Warhammer: Invasion, dus bij deze.
W:I is een zogenaamde Living Card Game, uitgebracht door Fantasy Flight Games. Living Card Games zijn kaartspellen die weliswaar uitbreidbaar, maar niet verzamelbaar zijn. Concreet betekend dit dat je de basisset van het spel koopt (iets van een €30) en daarmee koop je eigenlijk al een compleet spel waar 2 spelers onmiddelijk mee aan de slag kunnen. Daarnaast verschijnt er elke maand een battlepack met telkens 3 exemplaren van 20 nieuwe kaarten. (dus 60 kaarten, ong €12. elk pack bevat dezelfde kaarten, je weet dus welke kaarten je aankoopt, financieel is dat een stuk aantrekkelijker dan bijv. Magic) Deze kaarten kun je dan gebruiken om decks te bouwen.
In W:I strijden 6 verschillende facties tegen elkaar. 3 facties vallen onder de noemer "order" ("de goeien") en 3 vallen onder de noemer "destruction" ("de slechten") De Order facties zijn Dwarfs, Empire en High Elves, de Destruction facties zijn Orcs, Chaos en Dark Elves. Een deck bevat altijd slechts kaarten van ofwel Order, ofwel Destruction. Er morgen wel kaarten van verschillende facties gecombineerd worden, zolang ze maar onder dezelfde noemer vallen. Verder zijn er ook nog een aantal neutrale kaarten die met elk deck te combineren zijn.
Elke speler krijgt van zijn factie een klein spelbord dat zijn hoofdstad voorstelt. Tijdens een beurt kan je kaarten spelen in 3 verschillende zones:
-Links van je hoofdstad: dit noemt men de Kingdom zone. Kaarten in de Kingdom zone zorgen voor inkomsten. Deze inkomsten zijn dan weer nodig om andere kaarten te spelen. Te meer inkomsten, te meer kaarten je in 1 beurt kan spelen.
-Rechts van je hoofdstad: dit noemt men de Quest zone. Kaarten in de Quest zone zorgen ervoor dat je nieuwe kaarten uit je deck op handen krijgt. Met speciale kaarten kan je ook legers in je Quest zone op avontuur sturen. Dit kan voordelen opleveren in het spelverloop.
-Boven je hoofdstad: dit noemt men het Battlefield: Met deze legers kan je elke beurt een zone van je tegenstander aanvallen. Elke zone heeft een aantal hit points, en kunnen door het spelen van kaarten ook versterken. Uiteraard mogen legers in deze zone ook verdedigen. Als een zone meer schade oploopt dan dat ze hit points heeft krijgt deze een "burning" fiche. Als 2 van de 3 zones van 1 speler verslagen zijn is het spel afgelopen, deze speler is de verliezer!
Dit is een korte samenvatting van het spel. Ik beleef al enige tijd zeer veel plezier aan het spelen en decks bouwen. Zeker voor fans van oa Magic, is het zeker het proberen waard. Ook het feit dat je zonder grote investeringen toegang hebt tot alle beschikbare kaarten is voor mij een groot pluspunt. Indien de Duitse taal geen probleem is kan je nog meer uitsparen door de Duitse versie van het spel te kopen: deze is makkelijk nog een stuk goedkoper dan de Engelse.
Warhammer: Invasion
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
cinder
- Meeple
-
darkman
- Garnaal
Re: Warhammer: Invasion
Ik heb zelf fanatiek Call of Cthulhu gespeeld toen het nog een ccg was (collectable card game). Inmiddels is dit kaart cq verzamelspel ook tot een lcg (living card game) omgezet en heb ik het weer een beetje opgepakt.
Ik heb alle lcg's uitgeprobeerd (game of thrones, warhammer, coc) maar moet zeggen dat voor mij call of cthulhu daar bovenuit steekt. Jammer genoeg is dat ook de minst bekende van de lcg's.
Qua kosten vind ik de uitgaven nog steeds aardig aan de hoge kant. Met de nieuwe opzet hoef je weliswaar maar 1 exemplaar van elke uitbreiding aan te schaffen maar als er jaarlijks ca. 10-12 uitbreidingen van ca. 10-12 euro uitkomen en één grote uitbreiding van ca. 20-25 euro dan lopen de kosten toch nog aardig op, zeker als je hiernaast ook nog vele andere spellen in de kast hebt liggen die al zo weinig gespeeld worden.
Ik heb alle lcg's uitgeprobeerd (game of thrones, warhammer, coc) maar moet zeggen dat voor mij call of cthulhu daar bovenuit steekt. Jammer genoeg is dat ook de minst bekende van de lcg's.
Qua kosten vind ik de uitgaven nog steeds aardig aan de hoge kant. Met de nieuwe opzet hoef je weliswaar maar 1 exemplaar van elke uitbreiding aan te schaffen maar als er jaarlijks ca. 10-12 uitbreidingen van ca. 10-12 euro uitkomen en één grote uitbreiding van ca. 20-25 euro dan lopen de kosten toch nog aardig op, zeker als je hiernaast ook nog vele andere spellen in de kast hebt liggen die al zo weinig gespeeld worden.
-
Infyra
- Grote Dienaar
Zijn jullie ook benieuwd naar de Co-Op LCG van Lord of the Rings die binnenkort moet uitkomen?
Zelf ben ik gestopt met Warhammer Invasion te komen nadat ik de Corruption Cycle compleet had, maar ik heb wel die twee grotere doosjes er nog bij gekocht. Vind het vooral leuk om te draften en wacht nog op officiele multiplayer regels.
Ik ben een groot liefhebber van Lovecraft en Arkham Horror is een van mijn favoriete spellen qua thema, maar ik heb de Call of Chtulu LCG niet uitgeprobeerd, zou veel geld gaan kosten en toch terechtkomen in een zee van spelen die ik nog moet spelen.
Zelf ben ik gestopt met Warhammer Invasion te komen nadat ik de Corruption Cycle compleet had, maar ik heb wel die twee grotere doosjes er nog bij gekocht. Vind het vooral leuk om te draften en wacht nog op officiele multiplayer regels.
Ik ben een groot liefhebber van Lovecraft en Arkham Horror is een van mijn favoriete spellen qua thema, maar ik heb de Call of Chtulu LCG niet uitgeprobeerd, zou veel geld gaan kosten en toch terechtkomen in een zee van spelen die ik nog moet spelen.
-
darkman
- Garnaal
Ik heb nu slechts de core set van LCG call of Cthulhu in bezit en moet zeggen dat ik daar net zo veel plezier mee beleef als in de dagen van de CCG. Ben wel van plan om wat van de nieuwere uitbreidingen aan te schaffen, maar om plezier in het spel te hebben is dat mijn inziens niet echt nodig tenzij je wel echt tournament decks wil gaan maken.Infyra schreef:Ik ben een groot liefhebber van Lovecraft en Arkham Horror is een van mijn favoriete spellen qua thema, maar ik heb de Call of Chtulu LCG niet uitgeprobeerd, zou veel geld gaan kosten en toch terechtkomen in een zee van spelen die ik nog moet spelen.