Sleevers

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

El Rubinio
Professor Pimpel

Sleevers

Bericht door El Rubinio »

Ja ik moet het toegeven ik ben een sleever geworden....

Labels:
Aras
Geheim Genootschap

Re: Sleevers

Bericht door Aras »

Welkom bij de club :D
Afbeelding
Bruno
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Just my luck
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bruno »

Hoes 't nu met je? Want je doet het je cellofaan.
De Spellenreporter
Condottiërre
Contacteer:

Bericht door De Spellenreporter »

Ik had de 'eerst sleeven, dan pas spelen' regel, maar daar ben ik een klein beetje van afgestapt.
Speel tegenwoordig eerst een potje en als het spel dan bevalt ga ik pas sleeven.
Scheelt weer unsleeven als het spel tegenvalt :)

Maar betekent vanaf nu dan ook: bye bye inserts voor je, want meestal passen de kaarten dan niet meer in de vakjes :)
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Bruno schreef: Hoes 't nu met je? Want je doet het je cellofaan.
:lol: :lol:

Maarre... serieus hè, ik sleeve nooit wat. Het woord alleen al. Spelletjes als TfM, Wingspan, Metropolis, ja zelfs UNO, zijn na tig potjes nog prima speelbaar hier in huis. Vroeger, in de steentijd der spellen, kocht ik na 100 potjes klaverjas en toepen nog weleens een nieuw pak kaarten. Maar welk spel haalt nou de 100? En als ie het haalt, dan gaat het nooit meer de deur uit, toch? En dan die weerspiegeling, en die doffe kleuren erachter, het uitglijden... ik vraag me echt af waarom een mens zou willen sleeven.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De Spellenreporter schreef: Maar betekent vanaf nu dan ook: bye bye inserts voor je, want meestal passen de kaarten dan niet meer in de vakjes :)
Dit klopt niet voor alle spellen. Bij bijv. 7 Wonders en Wingspan past het heel goed in de vakjes.

Hier ook een sleever (niet alle spellen met kaarten overigens). Waar ik het meest tegenaan loop is de juiste maat en merk sleeves voor de diverse kaartmaten van de spellen. Nu weet ik wel dat daar een geeklist voor is, maar toch. Gelukkig zijn er zelfs specifieke sleeves voor kaarten zoals voor 7 Wonders.

Voor Wingspan kan ik de matte sleeves van Arcane Tinmen (zitten in een groen doosje) aanbevelen. Deze passen perfect en je hebt geen last van licht weerkaatsing van de lamp op de kaarten.

@ Pura Vida... Ik weet zeker dat ik al lang een nieuwe versie van King of Tokyo (bijna 200 potjes), Love Letter en 7 Wonders (beide boven de 50x) had moeten kopen als ik de kaarten niet had gesleeved. Mysterium was wellicht na 20 potjes al aan vervanging toe. Die kaarten zijn niet al te best vind ik. Tevens wat denk je van vette chips vingers bij het spelen van spellen? Dat wil ik liever niet op mijn kaarten hebben. Daarnaast kun je als je geen sleeves gebruikt makkelijker een kaart herkennen die een bepaalde slijtplek heeft tov de andere kaarten. Als een kaart op deze manier gekenmerkt raakt dan kun je spellen als 7 Wonders Duel (waarbij je een deel van de kaarten nog niet kunt zien) niet goed/eerlijk meer spelen. Met sleeves voorkom je dat ook.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Ik sleeve ook altijd mijn kaarten.
Met name de kaarten die vaak geschud worden en in de hand worden gehouden. Kaarten die alleen maar op het bord blijven liggen doe ik meestal niet.
Ik zie het belang er wel van in.

Een tijdje geleden kwam er iemand met Nyet! op de proppen. Na het spelen was toch al duidelijk slijtage te zien aan de kaarten.

En neem Terraforming Mars, die heb ik al 25x gespeeld, dus ik weet zeker dat er slijtage te zien zou zijn. Als de kaarten pas gesleeved zijn zit er nog wat lucht in zodat de kaarten niet lekker op elkaar blijven liggen, maar nu ligt er een gigantische stapel kaarten keurig op elkaar op tafel.

Het spel Christmas Tree heeft kaartjes die eenvoudigweg niet te sleeven zijn vanwege de vorm. En ik merk dan dat ik het wat lastig uit de kast krijg, omdat ik het toch wat zonde vind. Eigenlijk jammer, daar zou ik een keer voor behandeld moeten worden. :lol:
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Re: Dobbelvariant en roll-and-write moe?

Bericht door Edwin84 »

Veel spellen zie ik het nut niet van in van sleuven. Zeker niet bij 150 of meer kaarten. Beetje slijtage mocht je het 100 keer spelen beïnvloed het spel niet echt.

Een spel als Love Letter is dan weer anders omdat je ziet welk karakter iemand op hand heeft als een kaart gebruikssporen heeft. Maar dan hoef je ook maar een paar kaarten te sleeven.

Zo heb ik bij Bang the Dice game de rollen wel gesleeved zoals sheriff en outlaw. De karakters met hun speciale eigenschap dan weer niet.
De Spellenreporter
Condottiërre
Contacteer:

Bericht door De Spellenreporter »

WTULTC schreef:
De Spellenreporter schreef: Tevens wat denk je van vette chips vingers bij het spelen van spellen?
Chips????!!! :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :silent: :silent: :silent:

M&M's are your friends :)
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Om het in de geest van mijn avatar te zeggen:

We do not sleeve.

:)

Persoonlijk vind ik dat gebruikssporen gewoon bij een veel gespeeld spel horen, dat ik bijvoorbeeld bij mijn Marvel Legendary inmiddels als ik heel goed kijk zou kunnen zien of er een startkaart bovenop mijn stapel ligt houd ik me niet mee bezig.

Dat mensen sleeven ben ik inmiddels wel gewend, maar waar ik met enige verbazing op BGG kennis van heb genomen is dat er nu ook een hele markt is in de spellenscene voor “coin capsules”, van die plastic ronde capsules waar verzamelaars zeldzame munten in bewaren, en die spelers inmiddels ook massaal schijnen te gebruiken om hun counters mee te beschermen. Dat heb ik in Nederland nog nooit gezien moet ik zeggen, zijn er hier mensen die daarvan gebruik maken?
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
roubosga
El Capitan

Re: Dobbelvariant en roll-and-write moe?

Bericht door roubosga »

Edwin84 schreef: … Een spel als Love Letter is dan weer anders omdat je ziet welk karakter iemand op hand heeft als een kaart gebruikssporen heeft. Maar dan hoef je ook maar een paar kaarten te sleeven. ....
Sterker nog: Ik heb onderlaatst de sleeves vervangen, omdat die compleet versleten waren.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Ugur schreef: waar ik met enige verbazing op BGG kennis van heb genomen is dat er nu ook een hele markt is in de spellenscene voor “coin capsules”, van die plastic ronde capsules waar verzamelaars zeldzame munten in bewaren, en die spelers inmiddels ook massaal schijnen te gebruiken om hun counters mee te beschermen. Dat heb ik in Nederland nog nooit gezien moet ik zeggen, zijn er hier mensen die daarvan gebruik maken?
Ehm, ik wilde laatst voor het eerst van die coin capsules bestellen via Amazon UK, want zag een partij spotgoedkoop. Totdat ik zag hoeveel de verzendkosten waren, namelijk dubbel zoveel als het product.

Blijkbaar was de UK posttechnisch allang geBrexit.... (heb het eerder meegemaakt: verzendkosten van/naar UK zijn ridicuul voor een europees land)

Die coin capsules wilde ik trouwens kopen voor de look en feel (ik hou van cloinky speelmateriaal).
Niet zozeer om de counters te beschermen.
Daarnaast maak ik bijna wekelijks mee dat sommige mensen uit mijn spelersgroepje blijkbaar afgekloven nagels of worstevingers hebben waarmee ze dingen als kaarten en counters niet makkelijk van tafel kunnen rapen, dus lijken die coin capsules me wel interessant om te proberen.

Terug naar het originele onderwerp: ik was nooit van het sleeven, maar heb sinds de vorige Essen Beurs ruim 2 kilo van dat spul in huis om spellen te sleeven die wel regelmatig op tafel komen.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

MikeBzonderpuntje schreef: Daarnaast maak ik bijna wekelijks mee dat sommige mensen uit mijn spelersgroepje blijkbaar afgekloven nagels of worstevingers hebben waarmee ze dingen als kaarten en counters niet makkelijk van tafel kunnen rapen, dus lijken die coin capsules me wel interessant om te proberen.
Gewoon een grote playmat eronder leggen en probleem opgelost :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

dirk schreef:
MikeBzonderpuntje schreef: Daarnaast maak ik bijna wekelijks mee dat sommige mensen uit mijn spelersgroepje blijkbaar afgekloven nagels of worstevingers hebben waarmee ze dingen als kaarten en counters niet makkelijk van tafel kunnen rapen, dus lijken die coin capsules me wel interessant om te proberen.
Klopt. Moet je wel een playmat hebben die thematisch bij het spel past...
Maar ik reserveer hiervoor wel alvast geld voor het volgende Essen bezoek.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

MikeBzonderpuntje schreef:
dirk schreef:
Klopt. Moet je wel een playmat hebben die thematisch bij het spel past...
Maar ik reserveer hiervoor wel alvast geld voor het volgende Essen bezoek.
Of gewoon even wat chips eten.
Dan blijven de kaarten en tokens zo aan je vingers plakken. :o

Wat ik trouwens ook wel een leuke vond, is dat tegenwoordig de speldozen al standaard gesleeved zijn, zodat ze niet beschadigen, :mrgreen:

Of met andere woorden, spellen zijn voor mij gebruiksvoorwerpen. Die mogen gebruikt worden en dat mag gezien worden. Wat overigens niet wil zeggen dat ik nooit iets sleeve.
De 7th Continent heb ik gesleeved. Dan kan ik lekker chips eten tijdens het spelen.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Plaats reactie