Keyflower: vertaalfout in NL-regels

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Keyflower: vertaalfout in NL-regels

Bericht door The Iced One »

Ik heb onlangs Keyflower voor het eerst gespeeld op Boardgamearena en het spel geleerd van de Nederlandse spelregels die online staan. Maar toen ik op een gegeven moment een tegel wilde opwaarderen wilde de website me dat niet laten doen terwijl ik wel de benodigde grondstoffen had. Na discussie met mijn speelkameraad die de Engelse regels gelezen had, stelden we vast dat er een redelijk cruciale vertaalfout in de Nederlandse spelregels zit.
Op p6 lezen we ivm het opwaarderen van tegels het volgende in de Nederlandse spelregels:
"De grondstoffen die voor het opwaarderen nodig zijn, moeten op de thuistegel staan als de opwaardering wordt gedaan "
terwijl in de Engelse regels het volgende staat:
"resources required for the upgrade must be on the village tile when the upgrade is performed".
Dat maakt wel een wereld van verschil. Met de Engelse regels wordt het plots een stuk moeilijker om te upgraden en wordt transport veel belangrijker. Misschien was het wel logisch dat de grondstoffen op de op te waarderen tegel moest staan (waarom anders zoveel transportcapaciteit in het spel), maar zoals ik het begrepen had was transport enkel belangrijk voor de puntentegels.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]

Labels:
AlliantieAJ
Burgemeester

Re: Keyflower: vertaalfout in NL-regels

Bericht door AlliantieAJ »

Awel, dit spel heb ik grotendeels weggedaan omwille van de achterhaalde spelhandleiding.
Kevin
Hazelnoot Ridder

Bericht door Kevin »

In mijn versie staat het wel juist vertaald.
Ik heb de Quined Games versie.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

De foute vertaling komt uit de Huch editie, vertaald door ene Geert Bekkering van “Word for Wort”.

Huch is een Duitse uitgever, die zo vriendelijk is om vaak Nederlandstalige regels bij te voegen, maar daarbij helaas vaak prutswerk levert.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Kevin schreef: In mijn versie staat het wel juist vertaald.
Ik heb de Quined Games versie.
Dat is straf want ik heb de vertaling van de Quined website. Maar zoals Erwin aanhaalt is dat wel de Huch-versie van Geert Bekkering.
Ik had dit gemeld op de website van Quined zodat ze het misschien konden aanpassen en kreeg de avond zelf al een reactie van Arno Quispel himself :thumbup: Hij meldde dat het spel uit productie was, maar dat hij het in de gaten ging houden moest het terug aan de orde zijn. Maar misschien moet ik maar even zeggen dat het niet in hun officiële vertaling lijkt te zitten en dat ze dus beter hun vertaling op hun site zetten. :think:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
slaapgraag
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: kwam, zag en speelde

Bericht door slaapgraag »

Oww, dan hebben we dat gister verkeerd gespeeld.... Dank voor de opheldering!

Edit: toch is de 'foute variant' de variant die op boardgamearena is geïmplmenteerd?? Meestal is BGA erg adequaat.
(Overigens lees ik in de post hierboven steeds eerst 'Breese' voordat ik zie dat het Beerse is).

Edit II: Ik had de post hierboven net omgekeerd gelezen als bedoeld! BGA doet het goed, we hebben het goed gespeeld, en ik moet eens aan de leesbril: de goederen moeten op de te upgaden tile in het dorp staan.
Afbeelding