Hoe om te gaan met thema's van bordspellen? n.a.v. Maracaibo
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Hoe om te gaan met thema's van bordspellen? n.a.v. Marac
Even een side note....
Bedenk dat iedereen van nature zijn eigen "Bias" heeft.
Letterlijk vertaald: vooroordeel op zijn Nederlands, maar de engelse term Bias is veel genuanceerder.
Deze bias ontstaat in de omgeving waarin je opgroeit. Hierdoor leeft bijv zwarte Piet moet zwart blijven in de dorpen veel meer dan in de randstad. Gewoon omdat ze nooit ervaren hebben hoe zoiets leuks als het sinterklaasfeest ook pijnlijk kan zijn. En als dan ook nog in de discussie, "aan hun kinderen" word gekomen, lopen de emoties hoog op.
Is dat racistisch? ABSOLUUT niet. (miss enkele uitzonderingen die zich hierin mengen).
Maar dit heeft wel een grondslag in de persoonlijke ervaringen.
Ik geloof er niks van dat A Pfister met slechte intenties het spel heeft ontworpen en bepaalde keuzes heeft gemaakt. Echter ik geloof wel dat ook hij met een bepaalde bias het spel heeft ontworpen, hij geinspireerd is geworden door misschien wel de piratenfilms van vroeger, en met de wetenschap van nu, het artwork bijv wat had veranderd.
Moet je hiervoor een goed spel, links laten liggen? Ieder zijn eigen keuze... maar dat zal ik niet doen. Al helemaal niet bij dit spel (er word niets kwaads gedaan, hooguit geromantiseerd als ik het goed heb) maar bijv ook niet met een New Bedford waar je op walvisjacht gaat. (en ja, ik ben tegen walvisjacht) en nee.... ik zal geen secret hitler kopen... want ondanks dat t speltechnisch miss wel wat anders is, geen behoefte aan.
Bedenk dat iedereen van nature zijn eigen "Bias" heeft.
Letterlijk vertaald: vooroordeel op zijn Nederlands, maar de engelse term Bias is veel genuanceerder.
Deze bias ontstaat in de omgeving waarin je opgroeit. Hierdoor leeft bijv zwarte Piet moet zwart blijven in de dorpen veel meer dan in de randstad. Gewoon omdat ze nooit ervaren hebben hoe zoiets leuks als het sinterklaasfeest ook pijnlijk kan zijn. En als dan ook nog in de discussie, "aan hun kinderen" word gekomen, lopen de emoties hoog op.
Is dat racistisch? ABSOLUUT niet. (miss enkele uitzonderingen die zich hierin mengen).
Maar dit heeft wel een grondslag in de persoonlijke ervaringen.
Ik geloof er niks van dat A Pfister met slechte intenties het spel heeft ontworpen en bepaalde keuzes heeft gemaakt. Echter ik geloof wel dat ook hij met een bepaalde bias het spel heeft ontworpen, hij geinspireerd is geworden door misschien wel de piratenfilms van vroeger, en met de wetenschap van nu, het artwork bijv wat had veranderd.
Moet je hiervoor een goed spel, links laten liggen? Ieder zijn eigen keuze... maar dat zal ik niet doen. Al helemaal niet bij dit spel (er word niets kwaads gedaan, hooguit geromantiseerd als ik het goed heb) maar bijv ook niet met een New Bedford waar je op walvisjacht gaat. (en ja, ik ben tegen walvisjacht) en nee.... ik zal geen secret hitler kopen... want ondanks dat t speltechnisch miss wel wat anders is, geen behoefte aan.
-
darkman
- Garnaal
Kijk eens aan. Meteen een mooi voorbeeld, mijn post heeft het toch bijna een uur volgehouden op BGG maar is nu toch echt verwijderd. Ik was ook helemaal los aan het gaan, begrijpelijk!maxitaxi777 schreef: Dit riekt behoorlijk naar censuur ja, en dat alleen is al vele malen ernstiger dan de discussie zelf...
Dit was mijn post.
En dit, dit vind ik dus het echte gevaar. We slaan compleet door, één mening is de juiste en iedereen die anders denkt heeft ongelijk en wordt de mond gesnoerd!
BGG loopt daar helaas erg mee voorop.
oops verkeerde link, dit was mijn post
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Belachelijk en ronduit stuitend. Een ander geeft zijn/haar mening, jij de jouwe. En jouw post wordt verwijderd...? Het is niet alsof je anderen de huid aan het vol schelden was of anderszins ontoelaatbare uitingen deed. Het is tragisch dat BGG zo doordrenkt policor is... Althans die inschatting maak ik, ik zou niet weten wat het anders is. Ik zou het namelijk ook niet correct vinden als de mening van mijn tegenstanders zou worden weggehaald.darkman schreef:Kijk eens aan. Meteen een mooi voorbeeld, mijn post heeft het toch bijna een uur volgehouden op BGG maar is nu toch echt verwijderd. Ik was ook helemaal los aan het gaan, begrijpelijk!maxitaxi777 schreef: Dit riekt behoorlijk naar censuur ja, en dat alleen is al vele malen ernstiger dan de discussie zelf...
Dit was mijn post.
En dit, dit vind ik dus het echte gevaar. We slaan compleet door, één mening is de juiste en iedereen die anders denkt heeft ongelijk en wordt de mond gesnoerd!
Ook al vind ik het volkomen normaal dat verschillende meningen mogen worden geuit, doet BGG bewijzen dat dit vandaag de dag niet meer zo is. Daarom hierbij een pluim voor de moderators van BSM, die dit topic ongetwijfeld op de voet volgen, maar geen meningen weg modereren
-
erwinvreuls
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: War/Eurogamer
Ik vind discussies over dit soort dingen nergens voor nodig, de hele geschiedenis staat bol van oorlogen, onderdrukking en meer minder prettige zaken maar moeten we dan maar alles tegen het licht houden?? Dan is er overal wel wat van te zeggen, spellen over de tweede wereldoorlog en ga zo maar door, dus niet zo druk maken over dit soort dingen lijkt me het beste
-
maxitaxi777
- Maarschalk
Ergens heb je helemaal gelijkerwinvreuls schreef: Ik vind discussies over dit soort dingen nergens voor nodig, de hele geschiedenis staat bol van oorlogen, onderdrukking en meer minder prettige zaken maar moeten we dan maar alles tegen het licht houden?? Dan is er overal wel wat van te zeggen, spellen over de tweede wereldoorlog en ga zo maar door, dus niet zo druk maken over dit soort dingen lijkt me het beste
-
darkman
- Garnaal
Voorbeelden 2 en 3.maxitaxi777 schreef:Belachelijk en ronduit stuitend. Een ander geeft zijn/haar mening, jij de jouwe. En jouw post wordt verwijderd...? Het is niet alsof je anderen de huid aan het vol schelden was of anderszins ontoelaatbare uitingen deed. Het is tragisch dat BGG zo doordrenkt policor is... Althans die inschatting maak ik, ik zou niet weten wat het anders is. Ik zou het namelijk ook niet correct vinden als de mening van mijn tegenstanders zou worden weggehaald.darkman schreef:Kijk eens aan. Meteen een mooi voorbeeld, mijn post heeft het toch bijna een uur volgehouden op BGG maar is nu toch echt verwijderd. Ik was ook helemaal los aan het gaan, begrijpelijk!maxitaxi777 schreef: Dit riekt behoorlijk naar censuur ja, en dat alleen is al vele malen ernstiger dan de discussie zelf...
Dit was mijn post.
Ook al vind ik het volkomen normaal dat verschillende meningen mogen worden geuit, doet BGG bewijzen dat dit vandaag de dag niet meer zo is. Daarom hierbij een pluim voor de moderators van BSM, die dit topic ongetwijfeld op de voet volgen, maar geen meningen weg modereren!
Als je snel bent kan je voorbeeld 3 misschien nog net in het 'echt' zien >>
https://boardgamegeek.com/thread/243997 ... ek/page/26
Voorbeeld 2 is alweer verdwenen.....
Maar ik stop er mee, ik heb mijn punt mbt BGG nu wel gemaakt denk ik zo.
EDIT: ik moet er nu ook wel noodgedwongen mee stoppen. Ik mag niet meer posten......
Ik ga even contact opnemen met BGG. Je moet toch wat op je vrije dag.
-
pieter.schutz
- Geheim Genootschap
GRRR. Ik trapte er in
Ik zag wel dit:
https://boardgamegeek.com/thread/243997 ... 9#35135279
Kan het zijn dat dit ook op jouw posts slaat? Daarnaast zijn allebei de voorbeelden tegen dezelfde persoon gericht, misschien werd het iets te persoonlijk? Met andere woorden, we missen context. Als dit alles is, en er is geen andere aanleiding? Dan vind ik het onbegrijpelijk dat deze berichten worden verwijderd.

-
Edwin84
- Elfenkoning
Ik snap het punt van BLM dat het moet gaan om minderheden die gediscrimineerd worden en dat de witte mensen minder met racisme te maken hebben. Vandaar dat ze niet All Live Matters willen heten.
Mijn probleem hiermee is dat dit niet de meest gediscrimineerde groep is. In Amerika hebben Mexicanen het minstens zo lastig, zo niet meer.
In Nederland is het nog gekker. Ik denk dat Surinamers of Antilianen veel minder gediscrimineerd worden dan Marokkanen of Polen. Maar de aandacht voor racisme dient voornamelijk over iemand met een donkere huidskleur te gaan volgens BLM. Daarom vind ik in Nederland de naam BLM nog minder gepast
dan Amerika.
Daarnaast vind ik het schrijnend dat wereldwijd alle bedrijven, influencers en beroemdheden over elkaar vallen om steun te betuigen aan mensen die mogelijk problemen bij solliciteren hebben, eerder aangehouden worden voor een politiecontrole of te maken met racistische grapjes en vooroordelen.
Waarom heb ik hier moeite mee? De echt grote problemen met racisme krijgen wereldwijd heen aandacht.
De Dalit in India bestaan uit een enorme groep mensen die letterlijk en openlijk als paria's worden behandeld. De worden de onaanraakbaren genoemd omdat ze als ze vies.worden beschouwd dat ze niet mogen worden aangeraakt, geen waterpompen mogen aanraken en bij eetgelegenheden eigen servies hebben zodat ze niet van het servies van de schone mensen eten.
Waarom hoor je helemaal niets over de hele grote problemen van racisme nu er mondiale aandacht is?
Je kunt wel zeggen je moet ergens beginnen, maar de echte zware vormen van racisme zijn makkelijker aan te pakken omdat de stappen die genomen worden veel meer effect hebben.
Mijn probleem hiermee is dat dit niet de meest gediscrimineerde groep is. In Amerika hebben Mexicanen het minstens zo lastig, zo niet meer.
In Nederland is het nog gekker. Ik denk dat Surinamers of Antilianen veel minder gediscrimineerd worden dan Marokkanen of Polen. Maar de aandacht voor racisme dient voornamelijk over iemand met een donkere huidskleur te gaan volgens BLM. Daarom vind ik in Nederland de naam BLM nog minder gepast
dan Amerika.
Daarnaast vind ik het schrijnend dat wereldwijd alle bedrijven, influencers en beroemdheden over elkaar vallen om steun te betuigen aan mensen die mogelijk problemen bij solliciteren hebben, eerder aangehouden worden voor een politiecontrole of te maken met racistische grapjes en vooroordelen.
Waarom heb ik hier moeite mee? De echt grote problemen met racisme krijgen wereldwijd heen aandacht.
De Dalit in India bestaan uit een enorme groep mensen die letterlijk en openlijk als paria's worden behandeld. De worden de onaanraakbaren genoemd omdat ze als ze vies.worden beschouwd dat ze niet mogen worden aangeraakt, geen waterpompen mogen aanraken en bij eetgelegenheden eigen servies hebben zodat ze niet van het servies van de schone mensen eten.
Waarom hoor je helemaal niets over de hele grote problemen van racisme nu er mondiale aandacht is?
Je kunt wel zeggen je moet ergens beginnen, maar de echte zware vormen van racisme zijn makkelijker aan te pakken omdat de stappen die genomen worden veel meer effect hebben.
-
maxitaxi777
- Maarschalk
Ik heb net een open vraag gesteld, wat denk je? Precies, inmiddels ook verdwenen... ernstige zaak.pieter.schutz schreef:GRRR. Ik trapte er in
Ik zag wel dit:
Kan het zijn dat dit ook op jouw posts slaat? Daarnaast zijn allebei de voorbeelden tegen dezelfde persoon gericht, misschien werd het iets te persoonlijk? Met andere woorden, we missen context. Als dit alles is, en er is geen andere aanleiding? Dan vind ik het onbegrijpelijk dat deze berichten worden verwijderd.
-
darkman
- Garnaal
Je bedoelt het off topic argument? Dat zou kunnen maar ik reageerde onder andere op het comment dat alle wargamers onbeschofte blanke mannen zouden zijn en dat deden vele anderen met mij. Al die andere replies staan er nog wel..... Blijkbaar waren die wel on topic?pieter.schutz schreef:GRRR. Ik trapte er in
Ik zag wel dit:
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Je mag best weten dat dit voor mij als moderator ook koorddansen is.Ook al vind ik het volkomen normaal dat verschillende meningen mogen worden geuit, doet BGG bewijzen dat dit vandaag de dag niet meer zo is.
Daarom hierbij een pluim voor de moderators van BSM, die dit topic ongetwijfeld op de voet volgen, maar geen meningen weg modereren!
Ik heb regelmatig met mijn hand boven de knoppen gezeten om jullie terecht te wijzen of stukken weg te halen.
Maar zoals het nu gaat en vooral na de richtgevende moderator talk van Bart, vind ik dat we binnen de gekleurde lijntjes blijven.
En zolang mijn wijzigingen beperkt blijven tot onderweg het en der wat storende spelfouten weghalen, is het ok.
Allerlij

Allebij

Ik heb nog wel een verzoek:
Zullen we al die crossposts naar BGG en commentaar over hun moderaties laten voor wat het is?
Dat bevordert de leesbaarheid van de discussie niet, zeker niet als die posts dan ook nog verdwenen zijn en uit hun verband getrokken.
dank u 
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Lord Leuber
- Party Animal
Ik wil wel zeggen dat ik de houding van de moderators (zoals hierboven ook uitgelegd door JeVo) erg waardeer. Zeker in vergelijking met bgg, waar ik dit zie staan (sorry toch weer even een bgg quote...):
Maar om gewoon het statement te maken: “ik (of wij) heb gelijk en elke afwijkende mening moet verwijderd worden”... brrr. Ik ben blij dat we in Nederland over het algemeen (nog) niet zo ver zijn.
Dit vind ik extreem beangstigend. En ik ben op zich voor BLM, en ik vind dat er aspecten zijn waar we wat aan moeten doen. En ik besef dat ik me als blanke man niet goed kan inleven in hoe anderen iets ervaren wat ik onschuldig vind. (Dat is mijn mening, maar ik heb er absoluut geen moeite mee dat niet iedereen dat vindt of er zo tegenaan kijkt.)I appreciate the aggressive moderation of this thread. This isn't a discussion where "both sides" have merit.
Black lives matter. There's that side and then there's the wrong side.
Maar om gewoon het statement te maken: “ik (of wij) heb gelijk en elke afwijkende mening moet verwijderd worden”... brrr. Ik ben blij dat we in Nederland over het algemeen (nog) niet zo ver zijn.
-
Akahige
- Jakkiebak!
- Persoonlijke Ondertitel: ゲームが好。右翼が嫌い。
Nee, ik snap dat wel. BGG is misschien een internationale site, maar het zwaartepunt van BGG ligt in de VS. De speerpunten van het racismedebat in NL komen op dit moment neer op zwarte piet en het koloniale verleden. De inzet in de VS is het aanhoudende politiegeweld tegen PoC, waardoor om de paar weken dodelijke slachtoffers high profile in de media verschijnen.
All lives matter is hier "slechts" een reactionaire mening. In de VS is het een bagatellisering van dodelijk politiegeweld, in ieder geval in de ogen van de mods van BGG. Ik denk dat het te vergelijken is met waarom posts met Holocaust-ontkenning ook van dit forum asap zouden worden verwijderd.
All lives matter is hier "slechts" een reactionaire mening. In de VS is het een bagatellisering van dodelijk politiegeweld, in ieder geval in de ogen van de mods van BGG. Ik denk dat het te vergelijken is met waarom posts met Holocaust-ontkenning ook van dit forum asap zouden worden verwijderd.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
In een paar regels goed verwoord. Context.Akahige schreef: All lives matter is hier "slechts" een reactionaire mening. In de VS is het een bagatellisering van dodelijk politiegeweld, in ieder geval in de ogen van de mods van BGG. Ik denk dat het te vergelijken is met waarom posts met Holocaust-ontkenning ook van dit forum asap zouden worden verwijderd.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Ja dat is beetje het probleem van Amerika. Zij zien zichzelf als het middelpunt van het universum. Zij houden er geen rekening mee dat er ook nog andere landen zijn.Erwin schreef:In een paar regels goed verwoord. Context.Akahige schreef: All lives matter is hier "slechts" een reactionaire mening. In de VS is het een bagatellisering van dodelijk politiegeweld, in ieder geval in de ogen van de mods van BGG. Ik denk dat het te vergelijken is met waarom posts met Holocaust-ontkenning ook van dit forum asap zouden worden verwijderd.
Het zou BGG sieren in te zien dat er ook mensen in landen leven waar wellicht geen hele donker getinte mensen wonen, maar wel zwaar racisme aanwezig is dat nog veel verder gaat dan in Amerika. Deze mensen zitten in situaties van burgeroorlog of zijn 3e rangsburger vanwege geloof, afkomst of sociale klasse.
Deze mensen worden nu als racist behandeld als ze ook erkenning willen voor racisme buiten racisme tegen de Amerikaanse donkere mensen.
Stel dat bij een school bij jou in de buurt een bomaanslag is gepleegd vanwege racistisch motief en jij hebt daar familie verloren. En dit is geen incident maar gebeurt in jouw land een paar keer per jaar. Dan post je op BGG dat het niet alleen draait om politiegeweld tegen mensen die op heterdaad zijn betrapt bij een misdaad, maar dat het ook andere mensen overkomt dat ze geconfronteerd worden met racisme. En dan vinden de mods dat dit niet kan.