Solo optie in spellen - Toevoeging of overbodig
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
mi_de
- Joker
Re: Solo optie in spellen - Toevoeging of overbodig
It doesn’t need to have a solo option for me: I can play it solo regardless.
Labels:
- kosterix
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: zucht
Re: Solo optie in spellen - Toevoeging of overbodig
Niet alles kun je regardless solo spelen. Er zijn wat duistere niche uitzonderingen die als mechanisme onvolledige informatie hebben, zoals Quirky Circuits, The Mind en een bak traitor spellen of deductie, en spellen waar je niet mag praten iets met roze doolhof bijvoorbeeld.mi_de schreef: It doesn’t need to have a solo option for me: I can play it solo regardless.
Gezelschapsspellen draaien niet om spellen maar om gezelschap, en spellen die daarbij aansluiten worden door groepsprocessen gekozen. Kaartspelletjes, Pictionary of Carcassonne maakt me dan niet uit.
Soms vindt de groep het vermakelijk om een showtje te krijgen van een spel dat ze niet kennen en waar ik zelf enthousiast over ben, als de stemming er in zit doe ik dat graag, afhankelijk van de belevingswereld. Unboxing plus zeg maar. Vaak blijft het dan bij ooh een doos met kleurtjes! Hee dat lijkt wel playmobil! Maar deze zijn lelijk! En de armpjes kunnen niet bewegen - wacht - nooo! - zucht, ik zoek de lijm straks wel...
Heeft natuurlijk helemaal niets met bsm te maken maar deze functie lijkt niet zo vaak genoemd.
On topic: als je spellen koopt voor een groep met afbreukrisico, en het slaat niet aan, moet je het weer wegdoen zonder solo.
Met solo kun je het spel beter presenteren en heeft het lager risico. Ook buiten deze rol als katalysator kun je later wat corner cases uitzoeken.
Dat je anderen wegblaast heb ik nooit echt gemerkt, mijn aandacht gaat meestal op aan vragen tijdens het spel beantwoorden, ik win wel maar het is meer bijzaak om te illustreren wat een goede strategie is.
De extra kosten voor een solo: artwork, materiaal en regels, afgezien van een dun stapeltje kaartjes is het voornamelijk hergebruik van spullen, niks extra artwork.
Bovenstaande suggereert dat solo waar mogelijk, moet; maar veel solo varianten hebben helemaal niets met het meerspelersspel te maken, Age of Civilization bijvoorbeeld.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.