Hulp gevraagd met Catan het Duel uitbreiding Gouden Tijden

Tweepersoonsspellen en spellen met twee

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

JantinaW
Uno

Hulp gevraagd met Catan het Duel uitbreiding Gouden Tijden

Bericht door JantinaW »

Beste lezer,

Ik heb een vraag over de spelregels van het kaartspel Catan 'Het Duel' uitbreiding Gouden Tijden.

Op internet kan ik nergens uitleg vinden of een filmpje op YouTube hierover. Tijdens het spel moet je met ontdekkenrsschepen zeekaarten ontdekken of acties doen.

Waar ik niet uitkom is of de schepen blijven staan op een zeekaarten of na elke beurt weer terug gezet moeten worden op de Ontdekkershaven? Ook vraag ik me af of je in 1 beurt twee missies van zeekaarten mag spelen? Er staat namelijk in de spelregels dat niet gebruikte zeilpunten vervallen zodra een schip zijn doel bereikt. Dus dat zou betekenen dat je geen zeilpunten over hebt om met een 2e schip naar een Zeekaart te gaan.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen of weet waar ik deze vraag kan stellen.

Alvast bedankt!

Groetjes Jantina

Labels:
De Spellenreporter
Condottiërre

Re: Hulp gevraagd met Catan het Duel uitbreiding Gouden Tijd

Bericht door De Spellenreporter »

Hoi)

Ik weet niet of ik die uitbreiding heb, zal binnenkort even kijken.
Heb je al op Boardgamegeek gekeken?
Als je daar het spel of de uitbreiding zoekt heb je een Forum met allemaal vragen en antwoorden over de spelregels. Hopelijk heeft iemand je vraag daar ook al eens gesteld.
Of je kan aanmelden en daar de vraag stellen, dan kan iedereen er op reageren :)

Of je kan 999games even een berichtje sturen, mogelijk kunnen die je verder helpen.

Succes, hopelijk heb je snel antwoord!
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Zelf hebben we het de originele versie: Kolonisten van Catan: het kaartspel. Ik ben dan even gaan zoeken naar de spelregels van Catan: het Duel (gevonden op Catan.de in Duits en Engels). Maar ik vind daarin nergens een actie zoals je deze beschrijft: "tijdens het spel moet je met ontdekkersschepen zeekaarten ontdekken of acties doen". Wil je de juiste benaming van de betreffende kaarten doorgeven, zodat we iets meer gericht kunnen zoeken.
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Net als Bart kan ik mij ook totaal geen beeld vormen van de geschetste situatie. Weet OP zeker dat het om Catan het Duel gaat?
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Volgens mij gaat het hierom.
https://www.bol.com/nl/p/vorsten-van-ca ... 027377605/
Ik heb dit niet zelf (wij spelen nog de "oude" versie van het kaartspel.)
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Ik ben abuis; ik ben bekend met de uitbreiding 'Gouden Eeuw' i.p.v. 'Gouden Tijden'.

Lekkere naamgeving... :crazy:
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

pieter.schutz schreef:
Bart schreef:Zelf hebben we het de originele versie: Kolonisten van Catan: het kaartspel. Ik ben dan even gaan zoeken naar de spelregels van Catan: het Duel (gevonden op Catan.de in Duits en Engels). Maar ik vind daarin nergens een actie zoals je deze beschrijft: "tijdens het spel moet je met ontdekkersschepen zeekaarten ontdekken of acties doen". Wil je de juiste benaming van de betreffende kaarten doorgeven, zodat we iets meer gericht kunnen zoeken.
Volgens mij gaat het hierom.
https://www.bol.com/nl/p/vorsten-van-ca ... 027377605/
Ik heb dit niet zelf (wij spelen nog de "oude" versie van het kaartspel.)
Je hebt gelijk. Hier was enige verwarring omdat ik langs de opgezochte spelregels (D/E) uitkwam bij de extra kaartenset uit het basisspel Catan Duel: "Zeit des Goldes"/"The Era of Gold" - "De Gouden Eeuw" dus. Waardevol spel met zoveel goud, zeker aan de huidige koersen... :wink:

Jantina is op zoek naar verduidelijking voor kaarten uit de 2de uitbreiding: Vorsten van Catan: De Gouden Tijden.

Afbeelding
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Bart schreef: Jantina is op zoek naar verduidelijking voor kaarten uit de 2de uitbreiding: Vorsten van Catan: De Gouden Tijden.

Afbeelding
Bart schreef:
JantinaW schreef:Waar ik niet uitkom is of de schepen blijven staan op een zeekaarten of na elke beurt weer terug gezet moeten worden op de Ontdekkershaven?
Zelf hebben we het de originele versie: Kolonisten van Catan: het kaartspel. Ik ben dan even gaan zoeken naar de spelregels van Catan: het Duel (gevonden op Catan.de in Duits en Engels)..
Ondertussen ben ik ook online de spelregels van de uitbreiding gaan doornemen op Catan.de.

Daar staat:
"7. Zugende
Hat ein Spieler seinen Zug beendet, nimmt er alle seine Schiffsscheiben (Entdeckerschiffe und evtl. verlorene Schiffe) von den besuchten Meerfeldern zurück und legt sie, ohne deren Status zu ändern, zurück auf seinen Entdeckerhafen."

"7. End of the Turn
When you have finished your turn, remove all your ship tokens (explorer ships and ships you might have lost) from the sea cards visited and return them to your Explorer Harbor, without changing their status."

Dus, op het einde van je beurt plaats je alle schepen opnieuw in de haven, zonder hun status te veranderen.
JantinaW schreef: Ook vraag ik me af of je in 1 beurt twee missies van zeekaarten mag spelen? Er staat namelijk in de spelregels dat niet gebruikte zeilpunten vervallen zodra een schip zijn doel bereikt. Dus dat zou betekenen dat je geen zeilpunten over hebt om met een 2e schip naar een Zeekaart te gaan.
3. Entdeckerschiffe (Überblick)
(...) Jedes Entdeckerschiff kann aber nur einmal pro Zug genutzt werden. Insgesamt hat man also (im Normalfall) maximal 3 Entdeckerschiff-Aktionen pro Zug.

3. Explorer Ships (Overview)
(...) However, each explorer ship may only be used once per turn.. You thus have (normally) a maximum of 3 explorer ship actions per turn.

5b. Reichweite der Entdeckerschiffe
Die Reichweite aller Entdeckerschiffe eines Spielers wird durch die Anzahl der Segelpunkte bestimmt, die auf den Gebäuden seines Fürstentums abgebildet sind. Die Summe der Segelpunkte ergibt die Bewegungspunkte, die der Spieler für jedes seiner Entdeckerschiffe pro Zug zur Verfügung hat.

5b. Range of the Explorer Ships
The range of all your explorer ships is determined by the number of sail points depicted on the buildings of your principality. The sum of sail points is equal to the number of movement points you have available per turn for each of your explorer ships.

Aantal zeilpunten geldt per schip. Maar ieder schip kan per beurt slechts één actie ondernemen. Als je over bv 2 zeilpunten beschikt, kan ieder van je schepen een zeilactie ondernemen, op een maximum afstand van 2. Voor een schip dat slechts 1 kaart ver vaart vervallen de overige zeilpunten. Andere schepen (indien beschikbaar) mogen wel nog 2 ver varen.

Althans, dit alles vanuit het online lezen van Duitse en Engelse spelregels. Het zou fijn zijn als iemand dit vanuit eigen ervaring wil bevestigen (of corrigeren indien ik fout zou gelezen hebben).

Nog veel speelplezier Jantina!
Afbeelding