Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door wennepen »

Wij speelden dit weekend:
Eclipse Second Dawn for the Galaxy. Heerlijk spel dit! In zijn hart eigenlijk meer een enginebuilder dan 4x. Je kunt het qua combat en directe confrontatie zo gek maken als je wilt.
Gloom of Kilforth. Een soepel spelend avonturenspel waarbij je NIET hoeft te investeren in een campaign. Top!
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Vanmiddag een oudje tevoorschijn gehaald: de Ruimteschepen van Catan. Het was lang geleden dat we deze speelden maar het kon ons zeker nog bekoren. Nu weet ik gelijk weer dat ik niet zo goed ben in Memory, onthouden wat er in de 4 stapels ruimtekaarten zat was een dingetje. Maar na een plezierig verblijf in de ruimte won ik toch nog met 10/7. Ik vind dit nog steeds een erg leuke en spannende 2-speler variant van Catan, herkenbare elementen maar toch zo heel anders.
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

staat in die regels ook welke variant dit is?
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Uh, wat bedoel je met 'welke variant'?... Ik bedoel dat het spel de Ruimteschepen van Catan een variant is op Kolonisten van Catan, of misschien omschrijf ik dat niet helemaal goed...
mi_de
Joker

Bericht door mi_de »

Played Ragner Kings and Castles for the first time in a decade: actually a pretty decent game if you have a chance to give it a go. Some historical aspects, deterministic combat, but some considerable by mitigatable luck from the tile draw.
SvAtje
Standaard moderator

Bericht door SvAtje »

Vandaag tweemaal solo de Nederlandse uitgave van It's a Wonderful World gespeeld, die ik deze week bij De Spellenpoort in Amersfoort had gehaald. Als extra zaten er voor de 5 basissen in het spel een C-zijde bij. Toch leuk, zo'n onverwacht extraatje. Het spelmateriaal heeft mooi artwork en is van goede kwaliteit.

In het spel ga je eerst draften (a la 7Wonders). Vervolgens ga je beslissen welke gebouwen je gaat proberen te bouwen en welke gebouwenkaarten je wegdoet om grondstoffen te ontvangen (a la Century Spice Road). Tenslotte breekt de productiefase aan, waar je na elkaar de vijf verschillende grondstoffen één voor één gaat produceren en zo je gebouwen kunt bouwen, als deze aan alle voorwaarden (met name grondstoffen) voldoen.

De meeste gebouwde gebouwen leveren weer grondstoffen op in een (volgende) productiefase en/of overwinningspunten aan het eind van het spel.

Ik merkte dat deze eerste potjes echte breinbrekers waren (maar wellicht geldt dit wel voor alle nog komende potjes): Welke kaarten moet ik kiezen en welke doe ik weg? Dan de keuze om de ontvangen grondstoffen in de productiefase zo op gebouwen te plaatsen, dat je daarmee direct gebouwen kunt bouwen, die - liefst in dezelfde productieronde - weer grondstoffen genereren.

Ik ben benieuwd hoe het spel speelt met meerdere personen. De solospellen zijn in ieder geval goed bevallen.
Afbeelding
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Reykholt. Solo mode. Een bloemkool weg van het behalen van het doel!
"Rock over London. Rock on Chicago."
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

Maandagavond is sinds een paar weken Gloomhaven-avond. Gisteren ook weer. Helaas lukt het ons telkens niet om twee scenario's te spelen.

Over Gloomhaven: wat een bizar goed en geweldig spel. Ik leer elk spelletje weer wat nieuws over hoe ik mijn Spellweaver beter kan spelen zonder telkens exhausted te raken. Het is ook gaaf dat je allerlei doelen hebt en dat je als party invloed hebt op de wereld om je heen en hoe je je campaign verder uitrolt.
Recent speelde ik...

Afbeelding
AstridvE
Jakkiebak!

Bericht door AstridvE »

Misschien is Gloomhaven leuker met meer, maar solo vond ik het te veel setup and het exhaust mechanisme vind ik niet fijn.

Gisteren twee keer Sentinels of the Multiverse gespeeld. Eerste keer ingemaakt door Progeny, tweede keer gewonnen zonder dat er een held uitgeschakeld werd.
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

AstridvE schreef: Misschien is Gloomhaven leuker met meer, maar solo vond ik het te veel setup and het exhaust mechanisme vind ik niet fijn.

Gisteren twee keer Sentinels of the Multiverse gespeeld. Eerste keer ingemaakt door Progeny, tweede keer gewonnen zonder dat er een held uitgeschakeld werd.
Ik zou Gloomhaven ook niet solo adviseren, laat staan zelf solo proberen. Meer dan dubbel zoveel beslissingen (niet alleen wat twee characters doen, maar ook hoe ze samenwerken) en het wordt ineens heel deterministisch als je precies weet wat je characters kunnen en met welk initiatief.

Nee, ik ben blij met mijn wekelijkse multiplayer-sessie.
Recent speelde ik...

Afbeelding
Arjen T.
Veenboer

Bericht door Arjen T. »

Gister kwam Catan Kosmonauten op tafel. Stiekem vind ik deze versie wel erg leuk.
We've got a winner!
pinokio1993
Veenboer

Bericht door pinokio1993 »

Gisteren kingdom builder voor het eerst gespeeld.
Het was eigenlijk best leuk, duurt ook niet zo lang dus maar ineens 2 potjes. Doordat het speelbord en de puntentelling veranderd 2 keer compleet ander spel met andere keuzes.

Daarna nog snel hanabi omdat dat lang geleden was

Terraforming mars en great western trial liggen alvast klaar voor het weekend maar zijn net iets te zwaar voor savonds na een werkdag.
Afbeelding
sameline
Matroos

Bericht door sameline »

Everdell met de uitbreiding Spirecrest, voor het eerst met 4 personen. Erg geslaagd en gaat zeker vaker gespeeld worden. Het was nog enorm puzzelen met de extra (bonus)kaarten uit de uitbreiding, of het dan nog lukt om je expeditie af te kunnen maken.

Daarna meerdere potjes Welcome to... ook zeer geschikt met 4 en viel bij iedereen in de smaak. Deze kan ik echt iedereen aanrader als filler.
pinokio1993
Veenboer

Bericht door pinokio1993 »

2x terraforming mars met 2 spelers, blijft geweldig
Toch een van mijn favorieten bij de langere spellen
Afbeelding
KrisZeeland
Garnaal

Gisteren speelde ik...

Bericht door KrisZeeland »

De afgelopen week hadden wij vakantie en daarom konden we 6 potjes macaraibo spelen. (Speciaal voor deze vakantie gekocht)
Aangezien we beide veel acties willen doen duurt een potje met 2 bij ons 3 uur. ( bijna iedere middag een potje)
Helaas heb ik alle 6 de potjes verloren, en toch vind ik het een gaaf spel!
Volgende keer win ik vast!