Wat gekocht in Essen 2010?

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

darkman
Garnaal

Re: Wat gekocht in Essen?

Bericht door darkman »

siepie schreef:Wat ons tegenviel was het spelen van spellen. We hadden gedacht dat het geheel meer gericht zou zijn op het spelen. En dan viel het ons dus tegen hoeveel plaats er was.
Ook wij hebben toch aardig wat gespeeld. Wij spelen trouwens vrijwel nooit het hele spel maar slechts enkele rondes om een indruk te krijgen. Alleen als het spel erg kort duurt dan willen we nog wel eens een compleet spel doen. Dit hebben we dan ook alleen gedaan bij Campos, Last call, biblios en Ascension. Duren allemaal ca. 20 minuutjes of zelfs nog korter. Ik heb het idee dat we echter één van de weinige zijn. Zo heb ik het idee dat bij Treefrog iedereen een compleet potje London speelt. Erg zonde voor al die andere mensen die het wilen proberen. Daarnaast zijn soms spellen van kleine uitgevers erg populair maar kunnen deze uitgevers zich helaas slechts een kleine standruimte veroorloven en dus ook weinig demotafels plaatsen. Jammer maar helaas.

Gespeeld:
Magestorm, Campos, Last Call: the beertender game, ascension, gosu, biblios, famiglia, Haggis, Glen more, K2, Survive. Mogelijk nog wat vergeten

Verder nog een uitgebreide uitleg gekregen van:
Earth Reborn, Caravelas (beide ruim 20/25 minuten uitleg), High Frontier, 51st State
kimm
Party Animal

Bericht door kimm »

Wij zijn helaas alleen op donderdag kunnen gaan . Er stonden meer dagen op de planning maar wegens gebrek aan babysit en het volgen van een verplichte opleiding op vrijdag is er niks meer van gekomen . Anders zat ik nu in essen . :)

In tegenstelling tot de vorige jaren was ons lijstje helemaal niet zo groot . We hebben dan ook de ervaring dat je wel eens kan thuiskomen met een ganse hoop spellen en er tegen het volgende jaar daar nog een heel deel ongespeeld de kast in van staan.

Onze uiteindelijke aanschaf bedraagt nu eigenlijk ook meer spellen die al eerder uit waren dan echt totaal nieuwe spellen. Soms heb je gewoon de meeste spelthema's al gehad en vind je sommige nieuwe spellen gewoonweg meer een coppie van een al bestaand spel , alleen welliswaar in andere vorm en andere geschiedenis . Bovendien hebben we ons niet zoveel nieuw aangeschaft is ook omdat we ondervonden hebben dat we sommige spellen gewoonweg beter van thuis online kunnen aanschaffen en dan nog goedkoper uitkomen.
naar onze mening was het vrij duur voor sommige spellen dit jaar.

Onze lijst van aanschaf :

Magnum Sal
Finca
Trans Europa
Portobello market
Chinatown
Bombay
Neuland
Thunderstone
Uitbreiding kathedraal
Rattus met uitbreiding
een bijgekregen spel : The Isle of doctor Necreaux
Musbus

Er stonden er nog veel betere en nieuwe op ons lijstje die we dus online gaan bestellen wegen het goedkoper verkrijgen dan .
Stoffel
Professor Pimpel

Bericht door Stoffel »

Ik ben dit jaar 2 dagen geweest.
Dit zijn de nieuwe aanwinsten:

London (treefrog gelimiteerde editie) We stonden om 10u aan de stand en wisten nog een exemplaar te bemachtigen.
The Boss (blackrock editions) gespeeld en goed bevonden, direct gekocht
Grimoire (Japon brand) na een paar uur uitverkocht
Cat & Chocolate (Japon Brand)
Hey Waiter (R&R games)
Fits (ravensburger)
Longshot (Z-man games)
Onirim (Z-man games)
Magical Athlete (Z-man games)
John Silver (eggertspiele)
Mord Im Arose (Zoch)
Finstere Flure (2F)
The resistance (Indie boards and cards)
Incan Gold (Sunriver games) KOOPJE 5 euro
Schrille Stille (Zoch) KOOPJE 7 euro
HexenKompott (HABA)
Piraten-Pitt (HABA) KOOPJE 13 euro

Via een bestelling verwacht ik nog:
Inca Empire
Pied Piper

Laten liggen maar wordt aangekocht via spelshop: Isla dorada
Dit was het zowat, weer sparen voor volgend jaar
judithg27
Locomotief

Bericht door judithg27 »

Wij zijn de vrijdag geweest. Het was voor ons de eerste keer en dit zal zeker niet de laatste keer zijn. Volgend jaar zijn we er weer bij!
Ik vond het met de wachtrij wel mee vallen. Wij hebben zo'n 15 minuten bij de kassa gestaan en waren daarna in 20 minuten binnen. Misschien hebben wij geluk gehad.
In de ochtend was het nog redelijk rustig, maar vanaf een uur of één werd het erg druk. Naast de vele bordspellen waren ook de hallen met de strips ,het LARP-en en anime-achtige spullen erg leuk en interessant.

Dit zijn onze aanwinsten van een dagje spiel:
-London
-Tikal II
-Hansa Teutonica + uitbreiding
-First train to Nuremberg
-Santa Timea (gratis kaartspelletje bij de aanschaf van Hansa en Nuremberg)
-Fresko
-Runewars. We hebben de gehele dag gezocht naar de engelse talige editie van dit spel, maar was bijna nergens te krijgen, of je betaalde er €90,- voor :shock:. Net voordat wij weer huiswaarts wilden keren kwamen wij het bij toeval tegen (bij een redelijk grote stand, die we over het hoofd hebben gezien) en daar lag een kleine stapel met de engelse versie van Runewars voor €69,- :D )
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

Na 2 dagen heerlijk rondlopen en een beetje kunnen spelen, kwam ik thuis met de volgende aanwinsten:

- Small World
- Lords of Vegas
- Rattus: Pied Piper
- For Sale
- Hive: The ladybug
- Boomb!
- 4.000 hoesjes speciaal voor bord- & kaartspellen waaronder dominion, past perfect!

Helemaal de laatste aanschaf vind ik ideaal. De veelgebruikte Magic hoesjes passen niet goed om andere speelkaarten. Helemaal voor spellen als Dominion en For Sale zijn deze hoesjes ideaal.

Tevens heb ik mij geabonneerd op de Engelstalige versie van Spielbox die tegenwoordig verschijnt. De afhandeling bij de stand vond ik daarbij wel wat vreemd. Even snel je naam en adres opschrijven, 45,50 euro aftikken (voor 1 jaar) en je kon doorlopen. Toen ik om een betaalbevestiging vroeg werd ik vreemd aangekeken en kreeg ik een snel geschreven briefje mee. Ik hoop maar dat ik de magazines krijg...
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

darkman schreef:Hoe krijgen jullie deze stapels trouwens richting auto/hotel?
Gewoon de boel verdelen over vier dagen. Daarnaast heeft de perskaart een paar voordelen, zoals een redelijk grote locker en een parkeerplaats op 50 meter van de ingang.
Zzinderella
Professor Pimpel

Bericht door Zzinderella »

Zo, terug uit Essen van twee heerlijke dagen. Door de drukte op mijn werk voelde dit ook echt als een minivakantie.
We hebben de eerste dag vooral spellen ingeslagen. De tweede dag meer spellen gespeeld. Volgens mij was dit ook de juiste volgorde aangezien er zaterdag ook al wat dingen op waren. Een beschrijving van wat we gekocht en gespeeld hebben komt hier

- Rattus, Pied Piper (White Goblin), de eerste uitbreiding. gesigneerde versie. Hier kreeg ik nog 5 gratis karakters bij. Dit was een van de spellen die twee uur later vrijdag al uitverkocht waren.
- Sole Mio (Abacus)
- Schafe Schnappen (Schmidt), in de uitverkoopbak
- Zooloretto (Abacus), tweedehands
- Zooloretto Boss (Abacus), een uitbreiding
- Zooloretto gratis dierentegel 'Oktopus'
- Sinterklaas journaal bordspel (999 games) gesigneerd zelfs
- St Petersburg uitbreiding (Hans im Gluck)
- Cable Car ( Queen games)
- Montego bay (Queen games)
- Diabolo (Amigo) in de afprijsbak
- Limitis (Amigo) in de afprijsbak
- Bohnaparte ( Amigo) in de afprijsbak
- John Silver (Eggert spiele)
- Funkenschlag bord Rusland/Japan (2F)
- Iglu Pop (Zoch)
- 3 'gratis' kaartjes van Funkenschlag
- Catan kaart Oostenrijk
en een aantal dobblestenen voor Agricola express wat ik op internet had gezien wat zelf geknutseld moet worden.

Voor de club hebben we ook wat spellen gekocht.

- Ticket to ride Europa, met 1912 uitbreiding
- Bluff
- Cable Car
- Era of Inventions, gesigneerd door ANthony Daamen himself uiteraard. Deze hebben we neit gekocht, maar gekregen van de baas van QWG. Heel erg aardig, omdat we geholpen hebben met testen al die tijd omdat hij bij ons op de spellenclub zit.

Gespeeld hebben we ook een aantal spellen.

Formule 1
Merkator
Dixit
Hive
Dive, diver, die
Luna
Inca empire
Khan
Zooloretto mini
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

Aras schreef:
-Giro d'Italia.
Die vind ik ook erg leuk, vorige jaar hebben ze me gematst bij de stand en kreeg hem voor 20 mee ;)
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Ik heb de helft minder uitgegeven dan begroot, en ben thuisgekomen met:
  • A Brief History Of The World (maar die is niet nieuw)
  • Hermagor (ook niet nieuw)
  • Hansa Teutonica (en die ook niet)
  • Genesis
  • Grand Cru
  • Key West
  • Hansa Teutonica uitbreiding en
  • Funkenschlag Japan/Rusland
De titels van onderstaande lijst zijn verhuisd naar het lijstje leuk als de prijs ernaar is
  • Kaigan — €35 was véél te hoog
  • Namibia — €35 was ook véél te hoog gezien de nogal klunzige vormgeving van een veel te klein uitgevallen speelbord
  • Firenze — €30 ('speciale aanbieding') was nog steeds hoog, tussen €25 en €30 was reëel
  • Merkator — €40 voor een 6 kartonnen borden, een set kleine kaartjes en kleine kubusjes in kleine bakjes? Ha. Ha. Ha. Nee, serieus, ik maak geen grapje: €40. (En dan te bedenken dat het vorig jaar uitgegeven Voor de Poorten van Loyang toen ook €40 kostte en nu voor €25 op de pallets lag.)
  • Porto Carthago — ook erg prijzig met €35
Dit zijn Nederlands-aandoende prijzen, en niet prijzen die je verwacht tijdens 's werelds grootste bordspellenevement in een land waar spellen altijd al wat goedkoper zijn.
Laatst gewijzigd door cymric op zo 24 okt 2010, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

[/quote]
Die vind ik ook erg leuk, vorige jaar hebben ze me gematst bij de stand en kreeg hem voor 20 mee ;)[/quote]

Nu was de prijs 20 euro en voor 1 euro het kaartspel erbij, ze vertelden dat in november de uitbreiding komt met nieuwe renners en nieuw wegdek.
Afbeelding
Polgara
Matroos

Bericht door Polgara »

En de oogst van zondag:

Funkenslag Benelux kaart
Toledo 1085
Gosu
Genesis
Mare nostrum
King of Siam
Krakow (jaartal vergeet ik altijd)
Dominant Species
en nog een hollow cube voor een euro.
"The only reason there's such a thing like morning in the first place is to keep night and afternoon from bumping into each other."
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

cymric schreef:[*]Hermagor (ook niet nieuw)
Een welgemeend advies om dit spel vooral in het plastic te laten en zo snel mogelijk van de hand te doen, elk noodzakelijk verlies nemend want je goede gevoel over het spelen van bordspellen in het algemeen zal anders onherstelbare schade toegebracht worden.

Genesis is dan wel weer erg leuk, gisteren voor de tweede keer gespeeld, met drie. Dat was nogal anders dan met vijf, interessant.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Tsaar schreef:Een welgemeend advies om dit spel vooral in het plastic te laten en zo snel mogelijk van de hand te doen, elk noodzakelijk verlies nemend want je goede gevoel over het spelen van bordspellen in het algemeen zal anders onherstelbare schade toegebracht worden.
Ik heb dit spel niet gekocht: dit gedrocht is voor rekening van mijn vriendin, van wie ik nog steeds zielsveel houd. De afspraak was voor een tientje nemen we het mee, en tot mijn grote verbazing lág de doos ook voor een tientje in het schap. Zij keek er zelfs in eerste instantie straal overheen; ik was zo eerlijk om 'm daarna nog aan te wijzen... Da's pas Échte Liefde.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Echte Liefde is ook haar beschermen voor het kwade :angel:

Maar dat gezegd hebbende, ik ben onder de indruk van je enorme zelfopofferingsgezindheid. Ik bedoel, Hermagor, Her-Ma-Gor...
Zelfs toen ik vorig jaar in het gelijknamige stadje was in Oostenrijk kwamen de rillingen weer in me op en ik meen te beweren dat het bier me daar daadwerkelijk minder goed smaakte. Even later zag ik in een etalage een draakje, waarop ik het aldaar niet langer kon uithouden en snel de frissche lucht der bergen ingereden ben, opdat de nare ervaring zo spoedig mogelijk weggewaaid kon worden.

En dan begin jij er nu over. Kan ik weer in therapie.
Want bordspelletjes kunnen echt heel leuk zijn. Toch wel.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Zzinderella schreef:- Rattus, Pied Piper (White Goblin), de eerste uitbreiding. gesigneerde versie. Hier kreeg ik nog 5 gratis karakters bij. Dit was een van de spellen die twee uur later vrijdag al uitverkocht waren.
Ja die ging echt hard. Ik geloof dat we vrijdag morgen er al geheel door heen waren op de pre orders na dan.

Ik ben zelf thuis gekomen met:

- Inca Empire, Khan, Norenberc en Rattus: Pied Piper (Die had ik al van te voren natuurlijk)
- Koopmanshuis
- Rozenkoning
- Oh Farao (2de hands)
- Hacienda (Thanks Erwin en Dierik voor de levering)
- Tobago

Zelf eigenlijk niet over de beurs geweest om rond te kijken.