Kickstarter? Loont het de moeite? Ik twijfel...
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Robertopellizini
- Genius
-
Edwin84
- Elfenkoning
Re: Kickstarter? Loont het de moeite? Ik twijfel...
Heb je gelijk in. Maar ik dacht zelf aan de bekende uitgevers met tig mini's van plastic en een spel van 250 of meer als je de all-pledge wil doen met uitbreidingen en deluxe versies.Saaur schreef:Ook voor veel uitgevers (niet allemaal op KS) geldt dat ze de productie eigenlijk niet kunnen voorschieten. Aangezien die spellen anders niet zouden komen is het nog steeds soort van de droom laten waarmaken. Van wat ik meekrijg zitten we niet in een heel rijke branche.Edwin84 schreef: Dat laatste gold vroeger. Maar er zijn zoveel uitgevers die meerdere KS doen dat het meer een distribitieplatform is dan iemand zijn droom waarmaken.
Ook Quined heeft denk ik wel budget en de reprint van de Stefan Feld games zoals Macao en Brugge had zonder KS ook gekunnen.
-
maartend
- Critico
Maar nog steeds doe je geen KS pledgen omdat je dan denkt zo veel goedkoper uit te zijn.Edwin84 schreef: Dat laatste gold vroeger. Maar er zijn zoveel uitgevers die meerdere KS doen dat het meer een distribitieplatform is dan iemand zijn droom waarmaken.
-
Antoi
- Hazelnoot Ridder
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik ben zeker geen expert,
maar is een kickstarter voor een uitgever niet goedkoper?
er is namelijk geen retailer die er wat geld aan verdient.
Ik zie namelijk regelmatig kickstarter exclusives voorbij komen, dus kickstarters die niet in de retail belanden. ( zelf heb ik bijvoorbeeld https://www.kickstarter.com/projects/bo ... escription gebacked om een voorbeeld te geven). Ik kan mij voorstellen dat spellen te duur worden in retail, maar wel betaalbaar zijn op kickstarter?
maar is een kickstarter voor een uitgever niet goedkoper?
er is namelijk geen retailer die er wat geld aan verdient.
Ik zie namelijk regelmatig kickstarter exclusives voorbij komen, dus kickstarters die niet in de retail belanden. ( zelf heb ik bijvoorbeeld https://www.kickstarter.com/projects/bo ... escription gebacked om een voorbeeld te geven). Ik kan mij voorstellen dat spellen te duur worden in retail, maar wel betaalbaar zijn op kickstarter?
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
-
Saaur
- Grote Dienaar
Kickstarter? Loont het de moeite? Ik twijfel...
Meer inzicht in hoe groot je print run moet zijn, minder eigen investering vooraf, minder afdragen aan distributie.... allemaal zaken die de productie kwaliteit (en content) omhoog kunnen drijven. Of de prijs inderdaad beheersbaar... Keerzijde is wel dat de FLGS / de retailer er dus niets van ziet.... ik probeer zelf een beetje te schipperen tussen uitgever en FLGS; vooral afhankelijk van de grootte van de uitgever.
-
Obelix
- Garnaal
Ik koop de laatste jaren sowieso veel minder spellen dan begin jaren 2000 en ik ben ook zeer conservatief op KS. Ik steunde de voorbije jaren slechts enkele spellen: Historia (leuk maar zeker niet wauw), de eerste 7th Continent (wauw met W en !), Runika (heel fijn spel en mooie uitgave) en Unbroken.
Deze laatste is een dikke ramp. Het enige wat ik op regelmatige basis ontvang zijn bedelmails en dat terwijl het spel al geruime tijd te koop zou zijn. Maar bon, het was destijds een relatief goedkoop spel en uiteindelijk zal dit wel arriveren. De kast staat vol met fijne spellen, dus ik amuseer me wel in tussentijd.
Ik steunde ook Adventures in Neverland van die dame uit Hasselt. Dat wordt iets voor binnen een aantal maanden. Dit ondersteunde ik vooral omdat het een verhalend Nederlandstalig-spel is van eigen bodem en omdat het leuk kan worden met de kinderen.
Mijn conclusie:
-veel kaf (lees middelmaat) tussen het koren
-soms pareltjes
-de goede koop en de zogenaamde exclusiviteit lijken me - op enkele uitzonderingen na - een illusie
-iedereen van ons is vatbaar voor uitgekiende marketingstrategieën en vaak is het volgen van zo'n campagne fijner dan het spel zelf.
-met een onbeperkt budget en dito kastruimte, zou ik vermoedelijk vaker pledgen...
Deze laatste is een dikke ramp. Het enige wat ik op regelmatige basis ontvang zijn bedelmails en dat terwijl het spel al geruime tijd te koop zou zijn. Maar bon, het was destijds een relatief goedkoop spel en uiteindelijk zal dit wel arriveren. De kast staat vol met fijne spellen, dus ik amuseer me wel in tussentijd.
Ik steunde ook Adventures in Neverland van die dame uit Hasselt. Dat wordt iets voor binnen een aantal maanden. Dit ondersteunde ik vooral omdat het een verhalend Nederlandstalig-spel is van eigen bodem en omdat het leuk kan worden met de kinderen.
Mijn conclusie:
-veel kaf (lees middelmaat) tussen het koren
-soms pareltjes
-de goede koop en de zogenaamde exclusiviteit lijken me - op enkele uitzonderingen na - een illusie
-iedereen van ons is vatbaar voor uitgekiende marketingstrategieën en vaak is het volgen van zo'n campagne fijner dan het spel zelf.
-met een onbeperkt budget en dito kastruimte, zou ik vermoedelijk vaker pledgen...
-
Edwin84
- Elfenkoning
Zelf ben ik gevoelig voor een niet te dure Deluxe versie.
Dus een spel dat in de winkel verkocht wordt of gaat worden dat voor 10 tot 15 euro meer een Deluxe versie krijgt die alleen via KS wordt verkocht. Soms houden ze na de printen wat over dat dan wel in de winkel ligt maar dat is niet erg. Want ze doen 1 printrun en als ze met spellen blijven zitten heeft niemand wat aan.
De Deluxe versie hoeft van mij niet helemaal over de top te zijn, maar markers die worden vervangen door houten speelfiguren, of grondstoffen die worden geupgrade zoals geen kartonnen diamanten maar van kunststof zodat het net glas lijkt bijvoorbeeld.
Dus een spel dat in de winkel verkocht wordt of gaat worden dat voor 10 tot 15 euro meer een Deluxe versie krijgt die alleen via KS wordt verkocht. Soms houden ze na de printen wat over dat dan wel in de winkel ligt maar dat is niet erg. Want ze doen 1 printrun en als ze met spellen blijven zitten heeft niemand wat aan.
De Deluxe versie hoeft van mij niet helemaal over de top te zijn, maar markers die worden vervangen door houten speelfiguren, of grondstoffen die worden geupgrade zoals geen kartonnen diamanten maar van kunststof zodat het net glas lijkt bijvoorbeeld.