Wat vonden we van de demonstraties?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Boes
- Garnaal
Wat betreft Caylus: de demogever (juiste naam?) overvoerde ons niet maar gaf telkens een stukje uitleg erbij. Dit samen met het feit dat je al aan het spelen ben maakt het prettiger. Tuurlijk, toen ik thuis de zaak nog eens bekeek kwamen er nog heel wat regeltjes bij maar de hoofdzaak was dat hij ons enthousiast had gemaakt. Als ik lees dat er ook een tafel teleurgesteld wegloopt is dit andere koek geweest. Overigens mogen de uitgevers, resellers etc dit hun wel aantrekken. Een slechte ervaring vertelt zich ± 12 x door (een of andere onderzoek over geweest). Als ik een aantal malen leest dat iets niet lekker loopt dan laat het het, in eerste instantie, l;inks liggen.
Labels:
-
BigFurryMonster
- Meeple
Heb zelf een aantal jaar demo's gegeven en ik kan je vertellen dat het best lastig is om goed aan te voelen waarom mensen uitleg willen.
Willen ze bijvoorbeeld het hele spel leren kennen, of alleen een indruk? Zijn ze klaar voor alle regels, of willen ze eerst de basis weten?
In elk geval is enthousiasmeren heel belangrijk!
Willen ze bijvoorbeeld het hele spel leren kennen, of alleen een indruk? Zijn ze klaar voor alle regels, of willen ze eerst de basis weten?
In elk geval is enthousiasmeren heel belangrijk!
-
Rubik
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Enthousiasme is inderdaad erg belangrijk, maar ook het correct uitleggen van een spel. Niet iedereen leest naderhand de spelregels nog eens door en leert het spel dan weer verkeerd aan iemand anders.
Op de beurs kreeg ik een (overigens prima en enthousiaste) uitleg van Blue Moon. Twee belangrijke spelregels werden echter verkeerd uitgelegd. Omdat ik het spel ooit al eerder had gespeeld, had ik het gevoel dat ze verkeerd waren en zocht ik het na in de spelregels. Mijn ervaring met het spel had negatief kunnen zijn als ik het met de verkeerde regels had gespeeld, met als gevolg dat ik het spel inderdaad links zou laten liggen.
Bij PS Games heb ik zondagmiddag even ingevallen om Wings of War uit te leggen. Dat enthousiasme werkt, blijkt wel. Want ineens begonnen diverse omstanders te vragen waar het spel te koop was... Het kwam blijkbaar goed over.
Op de beurs kreeg ik een (overigens prima en enthousiaste) uitleg van Blue Moon. Twee belangrijke spelregels werden echter verkeerd uitgelegd. Omdat ik het spel ooit al eerder had gespeeld, had ik het gevoel dat ze verkeerd waren en zocht ik het na in de spelregels. Mijn ervaring met het spel had negatief kunnen zijn als ik het met de verkeerde regels had gespeeld, met als gevolg dat ik het spel inderdaad links zou laten liggen.
Bij PS Games heb ik zondagmiddag even ingevallen om Wings of War uit te leggen. Dat enthousiasme werkt, blijkt wel. Want ineens begonnen diverse omstanders te vragen waar het spel te koop was... Het kwam blijkbaar goed over.
-
kolonist
- Wereldkampioen Kolonisten 2011
Dit is precies wat ik dus vaak meemaak. Ik speel een spel, uitgelegd door een demonstarteur, en het valt eigenlijk een beetje tegen. Kom ik bij een vriend die het ook speelt. En dan is het met de complete en goede regels veel leuker!Rubik schreef:Enthousiasme is inderdaad erg belangrijk, maar ook het correct uitleggen van een spel. Niet iedereen leest naderhand de spelregels nog eens door en leert het spel dan weer verkeerd aan iemand anders.
Of krijg je een uitleg, lijkt het leuk, koop je het. Kom je thuis speel je het met vrienden en blijk je het compleet verkeerd te spelen...
Simpelweg jammer en ondeskundig van de uitgever.
Nog even als laatste vermelding:
Op het spsp dit jaar speelde ik foute vrienden vette feesten van PS games.
Na een uur bij de tafel te hebben gewacht begon er een nieuw potje en kon ik dus meedoen. Vervolgens kregen we een uitleg van 10 minuten, mochten we daarna 10 minuten spelen en moesten we opstaan want er ware ook andere mensen aan het wachten...
-
Aerjen
- Meeple
Bedankt voor het complimentNala schreef:De beste uitleg kregen we bij het spel Kaiser. Ik meen dat de uitlegger Arjen heette, maar ik weet het niet meer zeker. Heel gestructureerd en duidelijk.
-
Ronaldus
- Sojaboon
-
Aerjen
- Meeple
Ach, ik ging er sowieso al van uit dat ik dat niet was
, aangezien ik het spel maar een paar keer aan twee personen heb uitgelegd. Meestal probeerde ik eerst meer mensen aan te laten schuiven. De paar keer dat ik het aan twee personen moest uitleggen heb ik dat ook volgens de regels voor twee spelers gedaan. Kaartjes weghalen, twee gebieden weg en zulks. Al met al vond ik het vooral leuk met meer spelers, maar ik ben voor twee spelers sowieso meer geneigd kortere spellen te spelen zoals Babel, Schotten Totten, Lost Cities, Genius en Boonanza.
-
Nala
- Sojaboon
-
Aerjen
- Meeple
-
De Struikrover
- Hazelnoot Ridder
Ik denk inderdaad dat het geven van een demo een combinatie is van enthousiasme, duidelijkheid en de tijd en de rust nemen om eerst de basis van een spel uit te leggen met het doel en daarna stap voor stap waneer mogelijk een stapje verder te gaan in de uitleg.
Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de uitleg van de spellen die ik heb gespeeld en ik heb er heel wat gespeeld!
Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de uitleg van de spellen die ik heb gespeeld en ik heb er heel wat gespeeld!
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!