Jarenlang liet ik Puerto Rico voor twee links liggen. Met drie en vier vind ik dit echt een topspel, ook temidden van de huidige spellenrijkdom. Maar met twee speelde het nogal plichtmatig allemaal. Bij toeval kwam ik (nu pas) een variant tegen genaamd "craftsman angst". Heel simpel: de gouverneur kiest drie rollen maar de ander slechts twee. Dat kleine verschil geeft meteen een veel betere interactie tussen beide spelers. De 'standaard' volgorde van opzichter (laatste actie) en meteen daarop kapitein (eerste actie als gouverneur) is er namelijk uit. Hoe simpel kan het zijn, en misschien velen allang bekend hier, maar toch, voor wie deze variant niet kent: probeer hem, Puerto Rico is nu met twee óók heel leuk.
Edit: titel aangepast.
Puerto Rico: variant voor twee
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Pura Vida
- Kardinaal
Puerto Rico: variant voor twee
Laatst gewijzigd door Pura Vida op za 14 nov 2020, 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Labels:
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Puerto Rico met twee...
Wij vonden het met twee al heel leuk, maar dit is zeker het proberen waard.
- kosterix
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: zucht
Re: Puerto Rico: variant voor twee
ik snap dat "namelijk" niet. Kun je uitleggen waarom?
En die 3 / 2 rollen, doe je die achter elkaar, of hoe werkt dat.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
- Pura Vida
- Kardinaal
Re: Puerto Rico: variant voor twee
Officiële spelregels voor twee: gouverneur kiest een rol, daarna tweede speler, daarna gouverneur, tot en met de derde rol voor de tweede speler. Gevolg daarvan is dat de tweede speler de opzichter kan kiezen, als die rol nog vrij is, waarna hij gouverneur is en meteen de kapitein kan spelen. Ikzelf vond dit een van die plichtmatige mechanismes die na een paar potjes eentonig worden.kosterix schreef: ik snap dat "namelijk" niet. Kun je uitleggen waarom?
Met die nieuwe variant kan dat niet meer: er is geen automatische volgorde van opzichter en kapitein voor één speler. Sowieso ben je nooit meer tweemaal achter elkaar aan de beurt. Je kunt jezelf dus geen zetje geven. Zoiets?
Ik ervaar dat als een leuke opfrissing van Puerto Rico. En hee, het regent weer. Nog een potje.