Match Game 8

Voor alle spellen en quizzen op spellengebied.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Match Game 8

Bericht door Bridget »

Dat bij sommige vragen antwoorden niet fout worden gerekend vind ik erg jammer, maar soms komt het mij persoonlijk dan ook weer beter uit... ach...
Everybody has the right to play...
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Bridget schreef: Dat bij sommige vragen antwoorden niet fout worden gerekend vind ik erg jammer, maar soms komt het mij persoonlijk dan ook weer beter uit... ach...
In principe zouden foute antwoorden zichzelf af moeten straffen, omdat er heel weinig anderen hetzelfde foute antwoord zullen geven. Hierdoor zullen foute antwoorden nooit veel punten opleveren.

Het is wat anders als er binnen de groep deelnemers een soort standaard vluchtantwoord zou ontstaan: Als ik geen vijfde antwoord weet, vul ik altijd boter kaas en eieren in, omdat anderen dat ook doen en we zo toch nog punten scoren. Maar dat heb ik nog niet mee gemaakt.

Maar als ik vraag naar een niet vierhoekig speelbord, en de meerderheid vind Catan een goed antwoord, dan hebben de inzenders gelijk.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Overigens verrassend dat Keer op keer 2x is genoemd. Daar staan toch echt punten op een van de dobbelstenen...
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

WTULTC schreef: Overigens verrassend dat Keer op keer 2x is genoemd. Daar staan toch echt punten op een van de dobbelstenen...
Net als regenwormen...
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

WTULTC schreef: Overigens verrassend dat Keer op keer 2x is genoemd. Daar staan toch echt punten op een van de dobbelstenen...
Er zijn wel meer "foute antwoorden" met meerdere vernoemingen (tussen aanhalingstekens omdat, zoals JeVo steeds zegt, uiteindelijk niets echt fout it.)
5. Noem 5 spellen waarvan het speelveld wordt opgebouwd uit losse kaarten
4 CATAN
3 CARCASSONNE
2 ISTANBUL
Catan lijkt bijna het terugval antwoord te worden. Het past bijna overal bij, of in ieder geval wordt het bijna overal bij gesleept :D
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Het leuke aan qwizzen is natuurlijk de discussie achteraf. Ik herhaal de vragen even letterlijk hieronder. Daaruit blijkt wat mij betreft dat Keer op keer prima past. Er staat immers niet "noem 5 spellen met alleen maar dobbelstenen zonder stippen." Zombie Dice vind ikzelf véél beter, maar ja, die leverde dus niks op.
Ook Catan past prima, want dat speelbord bestaat echt uit losse kaarten. Er wordt nl niet gevraagd naar "speelkaarten bridge formaat".
Wat me brengt bij wat nou zo leuk is aan matchgame: het gaat niet om de béste antwoorden volgens vaste criteria, maar om de antwoorden die het vaakst genoemd worden. De inschatting die je moet maken van wat ánderen opschrijven maakt het leuk. En in die geest is Catan natuurlijk een logisch antwoord. Dat dat spel overal bij genoemd wordt is juist bij een matchgame logisch: het is de moeder aller spellen. En wat doe je als je het niet precies weet? Dan haal je je moeder erbij....

1. Noem 5 spellen met bergen
2. Noem 5 spellen met dobbelstenen zonder stippen
3. Noem 5 spellen van Nederlandse / Vlaamse ontwerper(s)
4. Noem 5 spellen met schapen
5. Noem 5 spellen waarvan het speelveld wordt opgebouwd uit losse kaarten
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Pura Vida schreef: Ook Catan past prima, want dat speelbord bestaat echt uit losse kaarten. Er wordt nl niet gevraagd naar "speelkaarten bridge formaat".
Dat is dan denk ik toch een definite vraag. Ik vind waar het speelbord van catan uit is opgebouwd een tegel, ik zou dat geen kaarten noemen. Het gaat daarbij niet om de vorm, maar de dikte.
Pura Vida schreef: En in die geest is Catan natuurlijk een logisch antwoord. Dat dat spel overal bij genoemd wordt is juist bij een matchgame logisch: het is de moeder aller spellen. En wat doe je als je het niet precies weet? Dan haal je je moeder erbij....
:clap:
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef:
Pura Vida schreef: Ook Catan past prima, want dat speelbord bestaat echt uit losse kaarten. Er wordt nl niet gevraagd naar "speelkaarten bridge formaat".
Dat is dan denk ik toch een definite vraag. Ik vind waar het speelbord van catan uit is opgebouwd een tegel, ik zou dat geen kaarten noemen. Het gaat daarbij niet om de vorm, maar de dikte.
Toen ikzelf Catan invulde, en Carcassonne ook trouwens, toen dacht ik nog: dit zullen we wel "tegels" noemen eigenlijk. Maar toen dacht ik: als ik een willekeurige voorbijganger zo'n Catan tegel geef en vraag: wat is dit? Dan zeggen ze zeer waarschijnlijk: een kaart. Of: een kaartje. Net even bij zoon 1 gecheckt en voila: "dat is een kartonnen kaartje van Kolonisten, papa." Dus: als je moeder het ook niet weet, vraag het je zoon.
Afbeelding