Welk spel heeft bijzondere waarde

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Welk spel heeft bijzondere waarde

Bericht door helena »

Ik vroeg me af of jullie ook één of meerdere spellen in de kast hebben staan waar je zo'n bijzondere herinnering aan hebt of bijzondere waarde heeft dat je het nooit weg zult doen.

Bij mij is dat het spel 'Klok en hamer' uit 1931, geërfd van mijn vader. Mijn vader kwam uit een groot gezin met 14 kinderen. Dit spel speelden ze met elkaar en mijn vader kon met smaak vertellen over hoeveel plezier ze ermee hadden. Ook in de oorlog hebben ze zich er vaak mee vermaakt. Toen wij klein waren speelden we het, en ook met onze kinderen hebben we het gespeeld. Op de kaarten werd blind geboden zodat je niet wist wat je kocht en wat vaak grote hilariteit tot gevolg had. Natuurlijk is het geen spel meer van deze tijd. Maar het gaat zeker nooit de deur uit.
Het tweede spel is een luxe houten barricade-spel wat ik in 1993 via manlief van de Goede Sint kreeg. Ik vrees dat daar de 'spellende' mee begonnen is. Het heeft jaren op tafel gestaan en zorgde vaak voor een spontaan spelletje met visite. Het ligt nu in de kast, maar wie weet staat het binnenkort weer ergens in de woonkamer.
Flash
Wu Feng

Re: Welk spel heeft bijzondere waarde

Bericht door Flash »

Een aantal jaar geleden overleed op 35-jarige leeftijd een goede vriend van mij. We kenden elkaar al sinds de middelbare school en de laatste jaren kwam hij standaard elke donderdag mijn kant op om overdag wat spellen te doen, 's avonds met zijn allen te eten en dan daarna nog wat te spelen.

Een klein jaartje voor zijn overlijden kreeg ik Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island van hem te leen en na zijn overlijden mocht ik dat houden.

Voor mij om die reden het bijzonderste spel in mijn kast en een spel dat ik elk jaar zeker een paar keer probeer op tafel te krijgen.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Afbeelding

Mijn vader was verzekerd bij Nationale Nederlanden van 1845.
In 1965 kregen we dit spel en ik heb het honderden keren gespeeld met mijn broer en mijn vriend.
Ik heb het nog in de kast en het ziet er toch nog vrij goed uit, zelfs het papieren geld.
Spelen zal ik het nooit meer, maar het heeft emotionele waarde.
Bijlagen
pic296336.jpg
Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Leuk topic.

Mijn spel is een spel dat mijn collega's als verrassing gemaakt hebben voor mijn 50ste verjaardag. Het is een unieke versie van een monopoly spel met alle belangrijke momenten, plaatsen en hobbies uit mijn leven. Alles is hieraan aangepast: het geld, de kanskaarten, de stations, de eigendomsbewijzen, ... Zelfs de hotels waren vervangen door een miniversie van het kantoorgebouw. Uiteraard komt er een spellenwinkel en een wijnwinkel in voor. Ook de quiz ontbreekt niet.

Ze zijn hier in het geheim maanden mee bezig geweest om dit voor te bereiden en hebben via vrienden en familie anekdotes en foto's verzameld.

Dit is zonder twijfel voor mij het meest waardevolle spel uit mijn collectie, ook al is het Monopoly :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bijlagen
Busopoly4.png
(318.38 KiB) Nog niet gedownload
Busopoly3.png
(189.15 KiB) Nog niet gedownload
Busopoly2.png
(197.2 KiB) Nog niet gedownload
busopoly1.png
(243 KiB) Nog niet gedownload
Bruno
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Just my luck

Bericht door Bruno »

Toch eens voor m'n spellenkast gestaan of ik ook iets memorabels zou vinden. De conclusie is dat er eigenlijk maar één spel is dat ik nooit meer speel en toch niet snel zal wegdoen vanwege de emotionele band en dat is deze:

Afbeelding

De spellengroep die bij mij de overgang van Magic naar bordspellen heeft doen inzetten ergens rond 2002 had één iemand in de gelederen die erg actief was met spelontwerpen. Middagen lang hebben we zitten speeltesten op verscheidene bedenksels van zijn hand en bij één daarvan is het hem gelukt het uitgegeven te krijgen. Z-Man Games heeft er een oplage van geproduceerd en samen met de maker ben ik in 2006 naar Spiel afgereisd waar hij de introductie van het spel heeft bijgewoond. Een leuke tijd was dat. En hoe overzichtelijk was Spiel toen nog!

Als dank voor het vele speeltesten (en ik geloof dat de speltitel die het is geworden mijn suggestie was) heb ik deze kopie cadeau gekregen. Het spel is duidelijk een ontwerp in de geest van die tijd en het is al zeker tien jaar niet meer op tafel geweest, maar ik zal 'm niet snel de deur uit doen.
Bijlagen
Gheos.jpg
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

De meeste spellen die in de kast staan en eens gespeeld zijn wil ik niet wegdoen. Zelfs de crappy duitse 1e editie van puerto rico niet. Maar dat komt voornamelijk doordat ik veel dozen gepimpt heb. Tuckboxes en graaimandjes voor Viticulture, graaizakjes voor Forestaurant, Pyramix, Santa Maria, dat soort leuks. Originele bag voor Carcassonne.
Alleen spellen die ik niet gespeeld heb zou ik kunnen verkopen.

Het enige verhaal dat ik heb is dat ik aan een wijnboer viticulture cadeau had gedaan, en er die bakjes voor gemaakt had, waarna ze terugkwamen omdat ze de regels niet snapten. Uitgelegd en groot succes. Daarna voor mijn verjaardag ook V:EE gekregen, weer bakjes enz voor gemaakt. Heerlijk bier en chips spel.

Voor massive darkness vrijwel alle fan based expansies uitgeprint en gebouwd, maar md is achteraf gezien toch niet mijn spel.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Uiteindelijk zal elk spel de deur uitgaan als ik eenmaal in de gaten heb dat het toch nooit meer gespeeld zal worden. Toegegeven, ik heb geen spellen met een emotionele lading zoals hierboven omschreven en al helemaal niet een volledig gepersonaliseerd spel. Wat is die Monopoly-versie ontzettend gaaf zeg. Je zou het bijna een leuk spel gaan vinden :wink:

Ik heb het wel eens over mijn ‘Forever Collection’ en vooralsnog huizen daar zeker Friese Velden, Viticulture, 18CZ, Command and Colors: Ancients en boven alles Feudum. Allemaal inclusief alle uitbreidingen* en waar mogelijk gepimpt met de nodige bling.

Oh, en Barrage, Five Tribes, (enz enz enz)

*op de inmiddels 3851 reisdoelpromo’s van Arler Erde na dan...
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Zo'n 10 jaar geleden was er van mijn geboortedorp in beperkte oplage een ganzenbordspel verkrijgbaar.
Dit werd uitgebracht omdat voor de jeugd op Koninginnedag (nu koningsdag) altijd levend ganzenbord werd gespeeld. Hierbij ging je als groepje van locatie naar locatie in het dorp en bij elke locatie (meestal in een garage of op de oprit van iemand) deed je dan een spelletje cq opdracht. Na die opdracht werd er gedobbeld voor de volgende locatie. Het groepje dat na een ochtend ganzenborden in het dorp de opdrachten het best had gedaan mocht als eerste een cadeautje uitkiezen (aangezien alle klassen meededen lagen er al snel zo'n 200 cadeaus). Als kind zijnde was dat echt een van de hoogtepunten van het jaar. Het ganzenbord herinnert mij eraan en de vakjes zijn ingekleurd met tekeningen van de meest bijzondere plaatsen van het dorp.
Afbeelding
Plaats reactie