Feedback vraag - Nieuwe cover Chartered

Informatie, interviews, discussies over/door speluitgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Is de nieuwe cover een verbetering?

Peiling eindigde op ma 25 jan 2021, 09:49

Ja
7
25%
Nee
13
46%
Geen voorkeur
3
11%
Ja, maar het is nog niet zo goed
5
18%

Totaal aantal stemmen: 28

xkneepkens
Grote Dienaar

Feedback vraag - Nieuwe cover Chartered

Bericht door xkneepkens »

Goedemorgen allemaal,

Aangezien we zo ongeveer door onze voorraad Chartered: The Golden Age heen zijn, zijn we hard bezig met de voorbereidingen voor een tweede druk. Een van de feedback punten die naar voren kwam op de eerste druk was dat de cover wat saai en serieus was (en de indruk gaf dat het een zwaar spel is). Daarom zijn we aan de slag gegaan met de cover en zijn een nieuwe versie aan het ontwerpen. Daarnaast zijn we ook de andere onderdelen van het spel nog eens goed tegen het licht aan het houden, om het wat levendiger te maken.

Het doel van de nieuwe cover is om uitnodigender (geen goed Nederlands woord, maar ik hoop dat jullie het mij vergeven), lichter en vrolijker te zijn. Op dit moment kunnen we nog veranderingen doorvoeren, dus is dit het ideale moment voor feedback.

Ik vraag jullie feedback als veel-spelers, en vraag via andere kanalen feedback aan meer entry level spelers. Een antwoord in de poll wordt op prijs gesteld, en verdere feedback ook.

De oude cover:
Afbeelding

De nieuwe cover:
Afbeelding

Alvast bedankt!
Alexander
Dagmar
Geheim Genootschap

Re: Feedback vraag - Nieuwe cover Chartered

Bericht door Dagmar »

Ik vind de eerste cover mooier, maar kan me voorstellen dat je een frissere uitstraling wil. Wat me niet aanspreekt aan de tweede cover is dat het net een beetje onhandig getekend lijkt te zijn (vooral de dame heeft een wat rare pose) waardoor het er een beetje amateuristisch uitziet.

Maar de meeste zwaarte komt waarschijnlijk door het thema. Bij de gouden eeuw verwacht je ook een zwaar spel. Dat wordt nog versterkt doordat je een realistische vormgeving gebruikt (en niet bijvoorbeeld iets cartoon-achtigs of humoristisch).

Ik heb het spel overigens nooit gespeeld, ik reageer dus alleen op het uiterlijk van de doos.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door mazinho »

Probeer (al is het maar om even naar iets heel anders te kijken) eens een paar schetsen op te vragen van illustratoren met een heel andere tekenstijl. Wie weet is het juist de vrij realistische stijl nu die serieus aan doet.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik vind de gelaatsuitdrukking op die oude cover eigenlijk wel gaaf. Daar zit iets van spot en hebberigheid in wat ik wel aardig vind. De dame op de tweede ziet er volgens mij niet echt 17de eeuws uit. In die tijd droegen de volkse vrouwen het haar misschien los, maar bij vrouwen van stand zat er vaak een mutsje of cornetje op, of een kettting in, of een knot. Met bij de kraag meer kant enzo. Maar voor het overige vind ik beide wel mooi getekend eigenlijk.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Ik vind de tweede wel beduidend beter, maar wat hebben illustratoren toch altijd met het prominent op de voorgrond plaatsen van personen? :wink:
Er zou zo'n mooi panorama te tekenen zijn over het thema van het spel volgens mij dat veel meer aanspreekt. Ik durf eerlijk te zeggen dat ik een spel met een weinig interessante cover (zoals jullie eerste versie) meestal nog niet eens bekijk. Het aanbod is tegenwoordig zo groot dat dit voor mij alvast een eerste schifting oplevert.
Ik begrijp overigens wel dat je bij je huidige illustrator zou willen blijven en dat lijkt me ook geen probleem, de achtergrond vind ik mooi gedaan, maar een andere insteek van de cover zou mij persoonlijk meer aanspreken. Een meer panoramisch zicht met meer zicht op de kanalen en een groter deel van de stad bv.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Nieuwe cover is veel vriendelijker en spreekt me meer aan.
Wel eens met enkele opmerkingen hierboven.

Het haar van de dame zit los en is 21e eeuws, dat klopt niet. Het hoeft geen dame van rijke komaf te zijn, die kijken weer te streng. Vriendelijk ogende personen verbeelden ook een vriendelijk spel.
Verder zijn die panden op de achtergrond ook precies waar het in het spel om draait dus prima.

Wat mij jaren geleden afschrok van het spel zijn de enorm veel bruine (saaie) blokken. Bleken wel gedetailleerd te zijn als je ze dichter bij bekijkt en zal een enorme kostenpost zijn als je hier meer kleur aan wilt toevoegen, maar ik vermeld het maar even, misschien heb je er wat aan.
Everybody has the right to play...
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Om eerlijk te zijn, spreken beide covers mij niet echt aan.

De huidige standaarden, ook voor eurogames, zijn in mijn ogen geëvolueerd tot op het punt dat we als consument echt verwend worden met prachtige covers. Op dat vlak is de concurrentie keihard. Deze covers zijn in mijn ogen van een andere periode in de geschiedenis van bordspellen.

Dit is absoluut geen kritiek naar de artiest toe, want technisch zien beide covers er zeker goed uit. Ook aan het thema ligt het niet, aangezien er zelfs themaloze spellen zijn met mooie covers.

Ik wens jou echt veel succes toe met de verdere ontwikkeling en verkoop van het spel aangezien ik ook besef dat kritiek geven aan de zijlijn makkelijk en goedkoop is.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

De blauwe lucht is een stuk helderder en de gebouwen lichter. Dat maal het geheel al een stuk minder somber.

De personen kan ik niet plaatsen. Het ziet er uit net als een foto waar personen in zijn gefotoshopt. Wat doen ze daar? Ze ogen zo onnatuurlijk icm locatie en wat ze doen.

En heeft die mevrouw serieus highlights in het haar?
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Leestip:

Afbeelding
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

De 1e cover spreekt me meer aan. Vooral van de veel sterkere gezichtsuitdrukking.
de 2e komt minder professioneel over. Voor de vrouw is ietwat krukkig neergezet.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Ik vond de tweede mooier.
Lichtere lucht
Lichtere gebouwen
Handen van de man veel natuurlijker
Leuk bootje onder de brug
Leuk de actie van het hijsen van goederen in het pakhuis.
Titel off centre

Ik zou:
De vrouw vervangen door een handelspartner, met een handdruk bv.
De kerktoren terug brengen in de achtergrond
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
xkneepkens
Grote Dienaar

Fantastisch dat zo veel van jullie al feedback hebben gegeven, dank jullie wel. Het is ook het soort feedback waar we wat aan hebben, eerlijke meningen (positief, negatief en neutraal) met ook goede suggesties. Enkele van jullie gaven aan het spel zelf nog niet gespeeld te hebben (of vanaf de zijlijn kritiek te geven ;-)), maar dat is juist waar ik ook om vraag. Bot gezegd zijn jullie naar de toekomst toe natuurlijk ook potentiele kopers en dan is het juist fijn om te horen wat je tegen houdt (of juist aanspoort).

Ik laat het topic graag nog een paar dagen open staan voor meer feedback, we zijn toch nog wel een tijdje er mee bezig!
BrokenMill
Veenboer

Bericht door BrokenMill »

De nieuwe cover heeft rijkere kleuren en handen die niet in onnatuurlijke posities zitten, dus dat is al een verbetering. De oude cover heeft echter wel een pakkendere compositie.

Ik zou nog wat meer atistieke risico's nemen en uitproberen zodat je iets krijgt wat er echt uit springt en niet wederom de typische euro cover is.

Willekeurig voorbeeld: Een stedelijk landschap dat overloopt van een geschilderde stijl naar enkel getekende outlines, wat een gevoel kan geven dat het nog wordt gebouwd / in ontwikkeling is.
xkneepkens
Grote Dienaar

Wow Pepijn! Dat is exact de kant die ik nu op wil met de artist, omdat het draait om het bouwen van de stad
BrokenMill
Veenboer

Bericht door BrokenMill »

Afbeelding

Simpel concept schets. Het is maar een ideetje :)