Spellenwijs.nl: Welke Wingspan uitbreiding moet je kiezen?

Spelrecensies op andere sites, blogs en vlogs hier gebundeld voor de BSM-gemeenschap

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Spellenwijs.nl
Party Animal
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spellenwijs.nl: Welke Wingspan uitbreiding moet je kiezen?

Bericht door Spellenwijs.nl »

Allebei natuurlijk! (Oké, grapje)

Als je twijfelt tussen Europa en Oceanië helpt onderstaand advies je misschien:

"Als je een beter gebalanceerd spel wil zonder al teveel vernieuwing (bijvoorbeeld omdat je met jongere spelers speelt of met mensen die Wingspan nog niet goed kennen), dan zou ik Wingspan Europa kopen.

Als je een beter gebalanceerd spel wil met wél veel vernieuwing (bijvoorbeeld omdat de uitdaging zoek raakt), dan zou ik Wingspan Oceanië kopen."

Check via onderstaande afbeelding eventueel mijn volledige blog over Wingspan uitbreidingen:

Afbeelding

Heb jij een voorkeur voor één van de uitbreidingen?
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!
WTULTC
Elfenkoning

Re: Spellenwijs.nl: Welke Wingspan uitbreiding moet je kieze

Bericht door WTULTC »

Een klein detail. Je kunt wel degelijk met de nieuwe borden zonder nectar spelen. Het enige wat je moet doen is een huisregel toevoegen voor het water gebied dat je bijv door inlevering van 1 of 2 voedsel naar keuze extra kaarten mag pakken.
Daarnaast laat je de 12 vogels die specifiek nectar gebruiken buiten het spel.
Zelf vind ik dat het fijnst spelen, want nectar zorgt er in mijn optiek te makkelijk voor dat je vogels kunt spelen en het stapelen van de nectar vind ik een hoop gedoe. Als 6e voedselsoort (in het begin krijg je immers ook 1 nectar) mag je als huisregel een voedselsoort naar keuze nemen.

Beide even goed vind ik ze.
Laatst gewijzigd door WTULTC op za 13 mar 2021, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Spellenwijs.nl schreef: Allebei natuurlijk!
:thumbup:
Afbeelding
Spellenwijs.nl
Party Animal

Bericht door Spellenwijs.nl »

WTULTC schreef: Een klein detail. Je kunt wel degelijk met de nieuwe borden zonder nectar spelen. Het enige wat je moet doen is een huisregel toevoegen voor het water gebied dat je bijv door inlevering van 1 of 2 voedsel naar keuze extra kaarten mag pakken.
Zelf vind ik dat het fijnst spelen, want nectar zorgt er in mijn optiek te makkelijk voor dat je vogels kunt spelen en het stapelen van de nectar vind ik een hoop gedoe. Als 6e voedselsoort (in het begin krijg je immers ook 1 nectar) mag je als huisregel een voedselsoort naar keuze nemen.

Thanks voor die tip! Die ga ik onthouden. Vind dat stapelen van nectar ook maar 'meh'. Dus merci voor de reactie :)
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

WTULTC schreef: Een klein detail. Je kunt wel degelijk met de nieuwe borden zonder nectar spelen. Het enige wat je moet doen is een huisregel toevoegen voor het water gebied dat je bijv door inlevering van 1 of 2 voedsel naar keuze extra kaarten mag pakken.

Dan speel je dus ook met de oude dobbelstenen? Kiezen jullie voor 1 of 2 voedsel bij het watergebied?
Klinkt goed, als nectar niet was toegevoegd in het spel had deze uitbreiding veel meer mijn interesse gehad.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Klopt, wij spelen inderdaad met de oude dobbelstenen. We merken dat dan de 'voedselschaarste' weer enigzins aanwezig is die met nectar (wordt namelihk altijd gelijk gekozen uit het vogelhuisje) er nauwelijks is. Ligt er bijvoorbeeld iets in het vogelhuisje waar je niets aan hebt dan moet je je tactiek aanpassen en kun je wellicht eerst beter een andere actie kiezen.

Voorlopig kiezen we voor 1 voedsel of ei (ei is al standaard) in het water gebied. Tot nu toe werkt dat goed en zijn de spelletjes die we meer deze regel spelen in balans.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Ik blijf het raar vinden, die huisregels. Alsof je een kung-fu film kijkt maar de vechtscenes worden overgeslagen wegens het geweld.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Jerome schreef: Ik blijf het raar vinden, die huisregels. Alsof je een kung-fu film kijkt maar de vechtscenes worden overgeslagen wegens het geweld.
Sommige spellen werkt het prima bij. Zeker om een balans te creëren of om gelulsfactor bij wat langer spel te beperken.

Ik zie het zo: Na release komen ze bij videogames met multiplauyer erachter dst er nog wat aanpassingen nodig zijn voor de balans. Dan releasen ze een patch.

Bij bordspellen kin je niet patchen. Dan krijg je huisregels. Soms worden dit in een uitbreiding of 2e druk zelfs officiele regels. Voorbeelden zijn de nieuwe manier van bieden bij Collosseim van Day of Wonder of Quarriors met het afleggen van een creature dobbelsteen na het scoren.

Bij jouw voorbeeld van de film kun je denken aan plothole fouten die met een extended versie worden opgelost of nabewerking in een nieuwe uitgave als een acteur een horloge bleek te dragen in een ridderfilm.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Hoe wil je het anders doen Jerome. De nieuwe borden vinden wij wel fijner omdat de eilegtactiek in ronde 4 er minder is tov de oude borden.

Nectar is te overpowerd vind ik. Ligt het namelijk in het vogelhuisje en iemand kiest de actie voedsel pakken dan wordt het vrijwel altijd gepakt (het is immers een soort van joker). Zelf als je zonder de nectar score speelt wordt het nog als eerste gepakt. Ook dan is het dus nog te overpowerd.

Dat je het spel zo kunt spelen hoe je het zelf wilt vind ik wel mooi aan Wingspan. Je kunt ook bepaalde vogels weglaten namelijk. Sommige vinden bijv de raaf te sterk.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Jerome schreef: Ik blijf het raar vinden, die huisregels. Alsof je een kung-fu film kijkt maar de vechtscenes worden overgeslagen wegens het geweld.
Of naar een restaurant gaan met je eigen ketchup en zout. Het zal niemand verbazen dat wij Wingspan spelen met alle formele regels. Met veel plezier.
Edit: op de raven na. :D Als een raaf wordt geactiveerd, mogen de andere spelers ook 1 ei inwisselen voor 1 voedsel naar keuze (ja, ook nectar). Dat vonden wij nou heel goed passen bij de filosofie van het spel én bij de zeer sociale eigenschappen van de raaf.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Pura, ik had laats een supercombi met de raaf in het watergebied. Eerst kwam de raaf voorbij, dus ik leg een ei af voor 2 willekeurige voedsel (in mijn geval minimaal 1 graan). Vervolgens was de volgende kaart leg een graan op deze kaart. Als je dat doet leg dan ook een ei op deze kaart. Uiteindelijk had ik met ook nog andere kaarten ruim 15 voedsel op kaarten liggen. Niet eerder had ik zoveel voedsel op kaarten liggen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: @ Pura, ik had laats een supercombi met de raaf in het watergebied. Eerst kwam de raaf voorbij, dus ik leg een ei af voor 2 willekeurige voedsel (in mijn geval minimaal 1 graan). Vervolgens was de volgende kaart leg een graan op deze kaart. Als je dat doet leg dan ook een ei op deze kaart. Uiteindelijk had ik met ook nog andere kaarten ruim 15 voedsel op kaarten liggen. Niet eerder had ik zoveel voedsel op kaarten liggen.
Onwijs leuk toch, als zulke combo's voorbij komen? Meer iets voor nieuw draadje trouwens. "Wingspan supercombo's" of zoiets.
Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Pura Vida schreef:
Of naar een restaurant gaan met je eigen ketchup en zout. Het zal niemand verbazen dat wij Wingspan spelen met alle formele regels. Met veel plezier.
Edit: op de raven na. :D Als een raaf wordt geactiveerd, mogen de andere spelers ook 1 ei inwisselen voor 1 voedsel naar keuze (ja, ook nectar). Dat vonden wij nou heel goed passen bij de filosofie van het spel én bij de zeer sociale eigenschappen van de raaf.
Grappig in de handleiding staat ook een optie om de Raven uit het spel te halen. Ik ben ook niet van de spelaanpassingen, maar vond dit wel een interessant concept :). Het is trouwens niet altijd raar om een spel aan te passen. Ik weet van bijvoorbeeld het simpel kaart spelletje stratego-kaartspel dat de auteur meer regels wilde toevoegen dan de uitgever wilde. Soms komt er ook een officiële variant op een spel :). Vroeger was ik 100 procent tegen regelaanpassingen nu ben ik er iets soepeler in :).

Welke uitbreiding is de beste eerste aanschaf vinden jullie? Europa of Oceanië? Ik speel met 2 spelers bijna altijd :).
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ga voor Oceanië! Die nieuwe borden zijn erg fijn en daarnaast kun je dan ook met 2 spelers een coöperatieve modus spelen. De nectarscore voegt met 2 spelers wel weinig toe vind ik, maar met name de autorazzia (coöperatieve modus en de betere uitgebalanceerde borden, zorgen toch wel dat Oceanië een klein streepje voor heeft tov Europa. Al is Europa ook leuk ivm de herkenbare vogels).
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Joel22 schreef: Welke uitbreiding is de beste eerste aanschaf vinden jullie? Europa of Oceanië? Ik speel met 2 spelers bijna altijd :).
Mijn tip zou zijn: allebei. Als je Wingspan een leuk spel vindt.
Afbeelding