AD: Spelletjesfanaat Ted (27) heeft meer dan 90 spellen

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: AD: Spelletjesfanaat Ted (27) heeft meer dan 90 spellen

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: Als nu degene hier met ongeveer de grootste verzameling (1.000 stuks of meer lol) eens contact op gaat nemen met de AD en zegt dat dit stukje over 90 stuks eigenlijk peanuts is en je niet een verzameling kunt noemen. Daarnaast ook effe vermeld dat de verslaggever onder een steen heeft geleefd als hij nog denkt dat bordspellen een stoffig imago hebben.
Sorry, ondanks mijn verzameling van 3000+ titels mis ik de zelfingenomenheid en de navelstaardrang om deze rol op te kunnen pakken.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Maar jij bent daarin ook een extreem geval Erwin (positief bedoel ik dat).
Wel vraag ik mij serieus af of je al deze spellen nog ooit zult spelen met zo'n grote collectie en waar je de ruimte vandaan haalt, maar iedereen zo zijn hobby. Dat is ook het mooie van deze hobby. Je kunt ongeveer zelf bepalen wat je als grens wilt qua collectie/verzameling.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Ik zat op 1000+, een paar jaar terug. Maar nu ben ik een kleintje, met slechts een 30-tal spellen (los van heel wat uitbreidingen). Niet dat ik anders contact had opgenomen hoor; in de belangstelling is niks voor mij.
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Eh, bedoel je mij? (Ik verwacht niet dat ik de grootste collectie heb hier) Ik vind het AD sowieso niet zo'n goede krant, en als ik makkelijk een reactie onder het artikel had kunnen plaatsen had ik dat zo gedaan met ongeveer die strekking.

Maar een account aanmaken bij een krant die ik zelf niet wens te lezen alleen om een reactie te plaatsen die uitlegt waarom ik het niet zo'n goede krant vind is me teveel energie verspillling.

(Je zou kunnen zeggen dat mijn posts hier dat ook zijn omdat het meer preken voor eigen parochie is, maar ik vond de "leuk dat er eindelijk iets over bordspellen staat in een krant" teneur van veel berichten hier wat onterecht te positief qua balans....)
WTULTC schreef: Als nu degene hier met ongeveer de grootste verzameling (1.000 stuks of meer lol) eens contact op gaat nemen met de AD en zegt dat dit stukje over 90 stuks eigenlijk peanuts is en je niet een verzameling kunt noemen. Daarnaast ook effe vermeld dat de verslaggever onder een steen heeft geleefd als hij nog denkt dat bordspellen een stoffig imago hebben.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De test van AD waren ook altijd dubieus. Zo werd bijv. een heel goede friettent in Eindhoven altijd maar matig beoordeeld of kwam zelfs niet voor in hun lijst. Ik heb het hier over een friettent waarbij mensen voor om rijden en ze oa verse friet verkopen.

Maar goed in de belangstelling staan is ook niet iets voor mij, maar goed dat de journalist onder een steen heeft gelegen blijkt wel weer.

Net op Kink.fm (beste zender in NL wat mij betreft) had de vrouwelijke dj het over Pandemie Legancy. Dat ze dat dus speelde en het zo gaaf vind. Kijk zo kan het ook. Aan luisteraars werd toen gevraagd wat hun favoriete spellen zijn. Helaas zaten daar niet veel bijzondere titels tussen en voornamelijk Catan en Ticket to Ride.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Da's misschien wel het probleem. Qua cultuur vind ik het persoonlijk op diverse vlakken niet best gesteld in Nederland, oa qua spelcultuur. Zo krijg je bij een matige krant ook dit soort non-nieuws.

Ik vermoedt dat bijv. bij Duitse luisteraars ook de nodige spelletjes uit de afgelopen 15 jaar genoemd zouden worden, en niet alleen maar dat eeuwige Catan, Carcassone en Ticket to Ride. Of kort studentikoos "vermaak" (partyspellen van 20 minuten, want graag korte uitleg, grappig, en niet te lang)
WTULTC schreef: Helaas zaten daar niet veel bijzondere titels tussen en voornamelijk Catan en Ticket to Ride.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: Maar jij bent daarin ook een extreem geval Erwin (positief bedoel ik dat).
Wel vraag ik mij serieus af of je al deze spellen nog ooit zult spelen met zo'n grote collectie en waar je de ruimte vandaan haalt, maar iedereen zo zijn hobby. Dat is ook het mooie van deze hobby. Je kunt ongeveer zelf bepalen wat je als grens wilt qua collectie/verzameling.
Extreem is het zeker. Ontstaan door een combinatie van duur (ben in ‘79 begonnen), brede interesse, een website met spellennieuws, geen ruimtegebrek en voldoende budget.

Ik heb geen enkele behoefte al deze spellen ooit nog te spelen. Ik heb wel de behoefte om de collectie fors te reduceren (simpelweg als wilskrachtoefening in ontzamelen), maar dat is in de huidige COVID-tijd wat lastig uitvoerbaar.
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

Vermakelijk om te lezen.
En dan bedoel ik vooral de reacties onder dit bericht.

Wie ben jij (of ik) om te bepalen wanneer iemand een verzamelaar is? dus met 90 spellen ben je geen verzamelaar en bij 1000 (of wat dan ook) wel? En dat iemand andere spelvoorkeuren heeft dan jij (of ik) maakt het een slecht artikel of een minder goede verzamelaar/bordspeler/bordspelliefhebber?
Ik vind sommige reacties nogal denigrerend overkomen. Daardoor zeggen sommige reacties misschien wel meer of jou (of mij) als bordspelliefhebber/verzamelaar/nerd/?

Volgens mij voldoet de persoon in het artikel namelijk precies aan het belangrijkste kenmerk van elke bordspelspeler/verzamelaar/of hoe je het ook wil noemen: Passie hebben (en uitdragen) voor bordspellen.
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
MikeBzonderpuntje
Caballero

Antoi schreef: Vermakelijk om te lezen.

Wie ben jij (of ik) om te bepalen wanneer iemand een verzamelaar is? dus met 90 spellen ben je geen verzamelaar en bij 1000 (of wat dan ook) wel? En dat iemand andere spelvoorkeuren heeft dan jij (of ik) maakt het een slecht artikel of een minder goede verzamelaar/bordspeler/bordspelliefhebber?
Ik vind sommige reacties nogal denigrerend overkomen. Daardoor zeggen sommige reacties misschien wel meer of jou (of mij) als bordspelliefhebber/verzamelaar/nerd/?

Volgens mij voldoet de persoon in het artikel namelijk precies aan het belangrijkste kenmerk van elke bordspelspeler/verzamelaar/of hoe je het ook wil noemen: Passie hebben (en uitdragen) voor bordspellen.
Ok, ik hap. Domweg omdat ik benieuwd ben of mijn opvattingen raakvlakken hebben of niet.

Verzamelaar = iemand die spullen (spellen nu dus) in huis haalt voor de collectie, niet alleen maar om te spelen. Bijvoorbeeld historische spellen, rond een bepaald thema, een bepaalde serie, of wat voor kenmerk dan ook.

Bordspellliefhebber = iemand die bovenmatig van bordspelen houdt. Voor mij houdt dat in dat je nieuwsgierig genoeg bent om nieuwe spellen te ontdekken. Dus niet iemand die alleen maar vooral hetzelfde spel heel vaak wil spelen. Dan ben je liefhebber van een spel. Zo zijn er schakers en dammers en Catanners. bijv.

Nerd/geek = geuzenterm voor iemand die iets zo interessant vind dat de gemiddelde mens het als afwijkend ziet. Ik denk dat ik voor de gemiddelde mens een bordspelnerd ben, en dat is geen term waar ik me ongemakkelijk bij voel, dus da's voor mij niet denigrerend. "Raar" is een woord dat je gebruikt als je iets niet begrijpt. Dan is er niet per definitie iets "mis" met degene die raar gevonden wordt wat mij betreft.

Dat het artikel de passie uitstraalt vind ik leuk. Het gaat ook over mijn hobby. Wat ik jammer vind is dat het journalistiek zo slecht onderlegd is. Op zich is 90 spellen een grotere collectie dan de gemiddelde mens. Maar niet "nieuwswaardig" vanwege dat feit. "Dat is pas een collectie" vind ik echt een onterechte kop, zeker als je als journalist enigszins de moeite had genomen om je te verdiepen in het onderwerp. Ik ken hier binnen Utrecht de nodige mensen die heel wat meer spellen hebben. Het artikel komt op mij nu over alsof de journalist een kennis heeft die zich al redelijk in de hobby heeft verdiept en iets zegt over zijn passie. Wat me stoort is dat het gepresenteerd wordt alsof dit iets ontzettend unieks is, en dat iemand "echt heel veel spelletjes" heeft.
MikeBzonderpuntje
Caballero

Misschien had ik dat hele bovenstaande verhaal ook zo kunnen samenvatten:

Hoe zou je het vinden als een krantekop zou zeggen "Dat is pas een collectie" als iemand 90 boeken in huis heeft? Of 90 LP's?

Dat kun je toch ook niet serieus nemen als kop? Vooral als het artikel dan ingaat op algemeen bekende schrijvers of artiesten?

Het feit dat "bordspel spelen" meer niche is dan een boek of plaat maakt het nog niet nieuwswaardig dat je een "algemene collectie van een liefhebber" uit moet roepen tot iets bijzonders. Het was anders geweest als dit een serie was geweest in de trand van "En wat is jouw passie?" Waarbij je verschillende stadsbewoners hun verhaal laat doen. Zoals het artikel nu is, ligt de focus er op alsof dit iets ontzettend unieks is. En dat is het niet. Vandaar slechte journalistiek. Niks mis met die speler verder.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Antoi schreef: Vermakelijk om te lezen.

Ben het met je eens. Iemand zijn spellensmaak maakt niet uit. Partygames zijn niet minder dan workerplacement of area control.

Maar je bent toch wel met mij eens dat ongeacht wat je verzamelt, bierdopjes of alles van Donald Duck, 90 exemplaren in 13 jaar tijd, niet zo bijzonder is om de krant mee te halen als verzamelaar.

Daarom zei ik eerder dat de kop verkeerd is. Spellenfanaat of bordspelliefhebber had beter gepast.
Thronesmasher
Grote Dienaar

Bericht door Thronesmasher »

Edwin84 schreef: Partygames zijn niet minder dan workerplacement of area control.
maar wel duidelijk minder dan wargames
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Edwin84 schreef: Partygames zijn niet minder dan workerplacement of area control.
Daar ben ik het in functie van dit artikel dan ook weer niet mee eens. Partygames speelt de gemiddelde Belg/nl'er volgens al vrij veel met vrienden, voor de leut en met een pint erbij. Die spellen zijn in mijn ogen totaal niet representatief voor de gigantische verscheidenheid én bijbehorende diepgang die de meeste spellen bieden die door de gemiddelde 'spelfanaat' hier gespeeld wordt. Het geeft wederom weer een verkeerd beeld van de hobby en dat vind ik een gemiste kans... Dat is als een boekenfanaat die enkel de bestsellers in zijn kast heeft staan of een muziekliefhebber die enkel de top50-albums in bezit heeft.
En voor de rest ben ik het eens met MikeB, waar zit de nieuwswaarde in dit artikel? Journalistiek gezien is dit inderdaad erg povertjes uitgewerkt.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
MikeBzonderpuntje
Caballero

Dat van die partygames is ook wel weer zo inderdaad.

Je presenteren als "bordspelverzamelaar" (wat volgens mijn persoonlijke definitie dus duidelijk niet zo is) en dat je collectie van 90 spelletjes dan vooral bestaat uit luchtige kleine partygames die al bij de eerste de beste speelgoedwinkel in de rekken ligt bestaat zorgde wel dat ik hier reageerde.

Het is dat ik ook spellen als Root, Great Western Trail en Cuba op de foto zag waardoor het "liefhebber" predikaat nog wel opgaat. Niet omdat dat "de beste spellen" zijn, maar domweg omdat dat enigszins blijk geeft van verdieping in de diverse genres.

Maar nogmaals, leuk dat de passie belicht wordt.
Thronesmasher
Grote Dienaar

Bericht door Thronesmasher »

MikeBzonderpuntje schreef: leuk dat de passie als inhoudsloze vuller op de achterpagina van de plaatselijke editie belandt
tja...
Afbeelding