Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Ik heb Heroes of Normandy altijd links laten liggen vanwege het cartooneske uiterlijk en (in mijn ogen)gebrek aan historie.
De nieuwe Kickstarter verbaasde me echter positief: Link naar het spel
De campagne loopt al een aantal dagen en de unlockte stretchgoals lijken echt wat toe te voegen aan het spel.
Wat vinden jullie van dit spel (eventueel in vergelijking met vergelijkbare spellen)?
Laatst gewijzigd door Antoi op wo 17 mar 2021, 19:28, 2 keer totaal gewijzigd.
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
Ik heb dit spel enkele jaren terug van naderbij bekeken (regels gelezen en filmpjes bekeken), maar het kon me echt niet bekoren. Als je een relatief eenvoudig wargame zoekt op bataljonniveau, dan ga je beter voor Combat Commander. Zowel qua artwork, gameplay en historisch serieux speelt deze topper van GMT een klasse hoger.
Aras schreef:
Voegt het iets toe als je Memoir"44 al hebt vraag ik mij af?
Ik krijg vandaag mijn (tweede hands) basis spel van Heroes of Normandie binnen, dus dan kan ik er echt wat over zeggen, maar ik zal een bericht quoten wat ik ook op facebook heb gezet nadat ik de spelregels en wat filmpjes van HoN heb gegeken:
HoN heeft meer complexiteit van regels dan memoir44 (maar als je alles van memoir hebt komt het aardig in de buurt)
HoN heeft meer sturing van de speler door zelf kiezen waar units komen(bij deployment) en zelf units kunnen samenstellen (dat is dus echt wel mijn ding )
HoN heeft kaarten die vergelijkbaar zijn met de combat kaarten bij memoir44 en die het spel (best wel) kunnen beïnvloeden. De command kaarten van memoir44 komen niet terug bij HoN.
Bij HoN dobbel je minder omdat het vaak neerkomt op 1 dobbelsteen bij een aanval. Dit kan je geluk beïnvloeden omdat de dobbelstenen minder snel uitmiddelen. Omdat je bij memoir meer gooit middelen de dobbelstenen eerder uit(ik heb conflict of heroes ook gespeeld en daar dobbel je ook minder wat soms heel frustrerend is)
Bij HoN zit er meer rekenwerk bij met schieten. Aanvals kracht +modifier + kaart - Def kracht - terrein - kaart = resultaat war gelijk of hoger dan verdediging moet zijn om te raken. Bij memoir bepaal je alleen het aantal dobbels en dan tel je de symbolen die raken.
HoN is meer "ingezoomd" op platoon niveau. Memoir is toch meer op divisie/regiement niveau. HoN geeft dan ook meer details.
HoN heeft geen mini's, memoir44 wel.
Beiden hebben een berg expansies waardoor je veel herspeelbaarheid hebt.
Wat me later nog te binnen schoot: Bij HoN heb je wat meer vrijheid bij manoeuvreren. Memoir'44 geeft wat beperkingen door de kaarten in combinatie met de drie flanken (wat ook z'n charme heeft). Bij HON ben je niet afhankelijk van kaarten, maar kies je zelf welke units bewegen door er een (beperkt) aantal order tokens aan toe te voegen.
Aras schreef:
Voegt het iets toe als je Memoir"44 al hebt vraag ik mij af?
Ik krijg vandaag mijn (tweede hands) basis spel van Heroes of Normandie binnen, dus dan kan ik er echt wat over zeggen, maar ik zal een bericht quoten wat ik ook op facebook heb gezet nadat ik de spelregels en wat filmpjes van HoN heb gegeken:
HoN heeft meer complexiteit van regels dan memoir44 (maar als je alles van memoir hebt komt het aardig in de buurt)
HoN heeft meer sturing van de speler door zelf kiezen waar units komen(bij deployment) en zelf units kunnen samenstellen (dat is dus echt wel mijn ding )
HoN heeft kaarten die vergelijkbaar zijn met de combat kaarten bij memoir44 en die het spel (best wel) kunnen beïnvloeden. De command kaarten van memoir44 komen niet terug bij HoN.
Bij HoN dobbel je minder omdat het vaak neerkomt op 1 dobbelsteen bij een aanval. Dit kan je geluk beïnvloeden omdat de dobbelstenen minder snel uitmiddelen. Omdat je bij memoir meer gooit middelen de dobbelstenen eerder uit(ik heb conflict of heroes ook gespeeld en daar dobbel je ook minder wat soms heel frustrerend is)
Bij HoN zit er meer rekenwerk bij met schieten. Aanvals kracht +modifier + kaart - Def kracht - terrein - kaart = resultaat war gelijk of hoger dan verdediging moet zijn om te raken. Bij memoir bepaal je alleen het aantal dobbels en dan tel je de symbolen die raken.
HoN is meer "ingezoomd" op platoon niveau. Memoir is toch meer op divisie/regiement niveau. HoN geeft dan ook meer details.
HoN heeft geen mini's, memoir44 wel.
Beiden hebben een berg expansies waardoor je veel herspeelbaarheid hebt.
Wat me later nog te binnen schoot: Bij HoN heb je wat meer vrijheid bij manoeuvreren. Memoir'44 geeft wat beperkingen door de kaarten in combinatie met de drie flanken (wat ook z'n charme heeft). Bij HON ben je niet afhankelijk van kaarten, maar kies je zelf welke units bewegen door er een (beperkt) aantal order tokens aan toe te voegen.
Mmm, als ik dit lees denk ik dat ik liever Combat Commander speel als het complexer moet. Juist door de eenvoudige regels speel ik graag Memoir.
Ik ken combat commander niet (ik ben pas sinds kort spellen aan het verkennen die een stapje meer zijn dan Memoir'44) Dus ik kan het daar niet mee vergelijken.
Wel een groot pluspunt bij Heroes of Normandie is dat alle waardes die een unit heeft voorgedrukt zijn op de counter en dat ook de waardes voor terrein voorgedrukt zijn. Daarbij: De artwork is ook geweldig bij dit spel, maar dat terzijde. Een reference sheet zou dan genoeg moeten zijn om bepaalde symbolen snel op te zoeken zodat je snel kan spelen.
Maar zoals gezegd, ik ken niet veel andere wargame achtige spellen.
wat misschien nog kan helpen bij een definitieve keuze is de vergelijking tussen memoir'44 en Heroes of normandie door Sam Healy van de Dicetower
laatste dagje voor deze succesvolle kickstarter!
Hopelijk bereiken we de 175K voor de laatste stretchgoal
Met wat er nu unlocked is heb je in ieder geval genoeg speelplezier om een uren mee te vullen.