BEGINNERS Spellenwoordenboek
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Edwin84
- Elfenkoning
Re: BEGINNERS Spellenwoordenboek
Zag een keer een video erover van Rodney Smith en die had ook een punt.
AP is een probleem dat een andere speler jouw probleem maakt.
Hij zei: ik doe bijvoorbeeld 1 minuut over mijn beurt en maak dan een goede keuze. Ik had er ook 4 minuten over kunnen doen en alle opties berekenen en afwegen. Dan was mijn keuze beter overwogen.
De doos van het spel zegt speeltijd 60 tot 90 minuten. Als iedereen er 4 minuten per beurt over doet duurt het spel 180 minuten.
Is het dan eerlijk dat 1 speler altijd 4 minuten per beurt pakt en daardoor meer afwegingen kan maken dan een andere speler die maar 1 minuut de tijd neemt?
Daarom vraagt hij bij dit type spelers vooraf: zullen we een spel doen dat 3 uur duurt? Als de AP zegt nee dat duurt me te lang. Zegt hij: ok dan spreken we af dat iedereen ongeveer even veel bedenktijd krijgt maar niet overanalyseert. Dan kunnen we het in 90 minuten spelen en is het voor iedereen eerlijk.
AP is een probleem dat een andere speler jouw probleem maakt.
Hij zei: ik doe bijvoorbeeld 1 minuut over mijn beurt en maak dan een goede keuze. Ik had er ook 4 minuten over kunnen doen en alle opties berekenen en afwegen. Dan was mijn keuze beter overwogen.
De doos van het spel zegt speeltijd 60 tot 90 minuten. Als iedereen er 4 minuten per beurt over doet duurt het spel 180 minuten.
Is het dan eerlijk dat 1 speler altijd 4 minuten per beurt pakt en daardoor meer afwegingen kan maken dan een andere speler die maar 1 minuut de tijd neemt?
Daarom vraagt hij bij dit type spelers vooraf: zullen we een spel doen dat 3 uur duurt? Als de AP zegt nee dat duurt me te lang. Zegt hij: ok dan spreken we af dat iedereen ongeveer even veel bedenktijd krijgt maar niet overanalyseert. Dan kunnen we het in 90 minuten spelen en is het voor iedereen eerlijk.
Labels:
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Bij ons in de club wordt er soms met een timer gespeeld die je kan instellen op X aantal minuten per speler voor het hele spel. Is je tijd op bij het einde van het spel doe je sowieso niet mee voor de overwinning. Zorgt voor sommigen voor wel een extra stressfactor 
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
kosterix
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: zucht
Er is een verschil tussen Ameritrash en Amerithrash.
Amerithrash is meer epische battles met veel dobbelstenen, grote minis, en veel sensatie.
Ameritrash is, de overige bagger, niet zo episch, kleinere minis.
Amerithrash is meer epische battles met veel dobbelstenen, grote minis, en veel sensatie.
Ameritrash is, de overige bagger, niet zo episch, kleinere minis.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
-
JokeVD
- Joker
Wat is een asymmetrisch spel? 
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk

-
Edwin84
- Elfenkoning
Spellen waarbij iedereen dezelfde keuzes kan maken en dezelfde acties kan kiezen of kaarten kan spelen is symmetrisch.JokeVD schreef: Wat is een asymmetrisch spel?
Spellen zoals Imperial Settlers, Scythe of Root zijn goede voorbeelden. Afhankelijk van het volk dat je speelt heb je een heel andere spelbeving.
Dit zijn asymmetrische Spellen.
Het ene volk in een bepaald spel kan bijvoorbeeld heel erg grondstof gericht zijn en kan veel produceren en daardoor bouwen Een andere speler speelt dat met een ander volk dat heel erg de plannen van andere spelers in de war kan maken of dat juist heel snel over het bord kan bewegen.
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
schaken is symmetrisch, iedereen heeft dezelfde stukken, en dezelfde mogelijkheden.JokeVD schreef: Wat is een asymmetrisch spel?![]()
Als ik mijn neefje wil leren schaken en ik geef hem 1 koningin en neem zelf 8 pionnen, dan heb ik een asymmetrisch spel gemaakt.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Edwin84
- Elfenkoning
Mooi voorbeeld van dat schaken.
-
JokeVD
- Joker
Dus vooral spellen met ´werkers´ enzo, co-op is dan altijd symmetrisch?Edwin84 schreef:Spellen waarbij iedereen dezelfde keuzes kan maken en dezelfde acties kan kiezen of kaarten kan spelen is symmetrisch.JokeVD schreef: Wat is een asymmetrisch spel?
Spellen zoals Imperial Settlers, Scythe of Root zijn goede voorbeelden. Afhankelijk van het volk dat je speelt heb je een heel andere spelbeving.
Het ene volk in een bepaald spel kan bijvoorbeeld heel erg grondstof gericht zijn en kan veel produceren en daardoor bouwen Een andere speler speelt dat met een ander volk dat heel erg de plannen van andere spelers in de war kan maken of dat juist heel snel over het bord kan bewegen.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Hoeft ook niet. De 2 bekendste coop spellen zijn Pandemie en Verboden Eiland vermoed ik.JokeVD schreef:Dus vooral spellen met ´werkers´ enzo, co-op is dan altijd symmetrisch?Edwin84 schreef:Spellen waarbij iedereen dezelfde keuzes kan maken en dezelfde acties kan kiezen of kaarten kan spelen is symmetrisch.JokeVD schreef: Wat is een asymmetrisch spel?
De rol die je speelt bepaalt dat jij acties kunt doen die een ander niet kan doen. Dat maakt het assymetrisch.
Asymmetrische spellen staan los van genres. Het geeft alleen aan dat de spelers hele andere keuzemogelijkheden hebben of andere voor en nadelen 't.o.v. elkaar.
Het voorbeeld dat met schaken werd gegeven illustreerd dit met een eenvoudig voorbeeld.
Speler A heeft 1 heel sterk stuk de koningin. Spelers B heeft veel zwakke stukken, de pionnen.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
JokeVD schreef: Wat is een asymmetrisch spel?
Leesvoer over deze vraag: https://therewillbe.games/articles-essa ... ifferences
-
Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Gevoelsmatig is voor mij een asymmetrisch spel waar de spelers andere regels, mogelijkheden en doelen t.o.v. elkaar hebben. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik Jaws, waar de haai als doel heeft zoveel mensen te verorberen en de overige spelers Jaws moeten zien te stoppen, maar elke speler heeft ondertussen ook weer zijn eigen karakteristieke mogelijkheden (wel/ niet over land bewegen, wel/ niet kunnen schieten). Andere spellen waarin spelers andere doelen en mogelijkheden hebben t.o.v. elkaar zijn bijv. Watergate, Gataway Driver, Fury of Dracula.JokeVD schreef: Wat is een asymmetrisch spel?
Bijvoorbeeld een Scythe is naar de letter wellicht asymmetrisch, maar uiteindelijk heeft elke speler voor 90% dezelfde mogelijkheden en doelen. Dat zie ik dus niet als een asymmetrisch spel.
Als je symmetrie in spellen naar de letter zou beoordelen dan zijn eigenlijk alle spellen asymmetrisch m.u.v. het genoemde schaken en dammen. Dat heeft naar mijn bescheiden mening dus weinig nut en schiet de classificatie het doel volledig voorbij.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
dan kun je ook onderscheid maken in een symmetrisch spel, maar assymetrische karakters/player ability's ed, zoals Scythe, pandemie of al die andere spellen.
~ Always look on the bright side of life ~

-
Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Dat lijkt mij een perfecte middenweg!humske schreef: dan kun je ook onderscheid maken in een symmetrisch spel, maar assymetrische karakters/player ability's ed, zoals Scythe, pandemie of al die andere spellen.
-
Noviomagum
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator
Lucky Jack schreef:Gevoelsmatig is voor mij een asymmetrisch spel waar de spelers andere regels, mogelijkheden en doelen t.o.v. elkaar hebben. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik Jaws, waar de haai als doel heeft zoveel mensen te verorberen en de overige spelers Jaws moeten zien te stoppen, maar elke speler heeft ondertussen ook weer zijn eigen karakteristieke mogelijkheden (wel/ niet over land bewegen, wel/ niet kunnen schieten). Andere spellen waarin spelers andere doelen en mogelijkheden hebben t.o.v. elkaar zijn bijv. Watergate, Gataway Driver, Fury of Dracula.JokeVD schreef: Wat is een asymmetrisch spel?
Bijvoorbeeld een Scythe is naar de letter wellicht asymmetrisch, maar uiteindelijk heeft elke speler voor 90% dezelfde mogelijkheden en doelen. Dat zie ik dus niet als een asymmetrisch spel.
Als je symmetrie in spellen naar de letter zou beoordelen dan zijn eigenlijk alle spellen asymmetrisch m.u.v. het genoemde schaken en dammen. Dat heeft naar mijn bescheiden mening dus weinig nut en schiet de classificatie het doel volledig voorbij.
Ben het volledig met je eens, denk ik dat Scythe niet het goede voorbeeld is. Er zijn wat verschillen in de facties, maar de mogelijkheden en vooral de winstcondities zijn voor iedereen gelijk.
Root is wel een goed voorbeeld denk ik. Compleet verschillende facties en ook andere winstcondities per factie. Dat voelt ook als asymmetrisch.
In wargames die historische scenario's nabootsen zie je asymmetrie ook vaak, zoals o.a. de COIN serie