Wingspan met Oceanie uitbreiding zonder nectar

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

WTULTC
Elfenkoning

Wingspan met Oceanie uitbreiding zonder nectar

Bericht door WTULTC »

Vandaag hebben we 2x Wingspan uitbreiding Oceanie gespeeld zonder nectar te gebruiken (dus oude dobbelstenen).
We gebruikten wel de nieuwe borden en de kaarten. Kwamen we toch een vogel tegen die nectar nodig had dan legde we die vogel gelijk af en vervingen we hem door een anderen.
Het waren mooie potjes en opvallend was de hoeveelheid eieren (al kwam dat ook door een einde ronde kaart die op een bepaald soort nest eieren legt). Normaal gesproken als nectar wel mee doet ben je meer gefocust op of nectar wel in het vogelhuisje ligt. Nu juist of het goede voedselsoort er ligt.
Het mechanisme om dmv een extra voedsel / kaart in te leveren om dan bijv extra eieren te krijgen / voedsel krijgen werkt goed. Enig punt waar met name mijn vriendin (date is het niet meer) tegen aan liep is dat je bij de kaartenpak actie geen nectar hebt om een extra kaart te kunnen pakken maar je hier verplicht een ei (punt) voor dient in te leveren, als je dat wilt doen. Wellicht is het een optie om ipv nectar dan een huisregel te maken, dat je ook 1 of 2 willekeurige grondstoffen kunt inleveren.
In ieder geval miste ik het nectar niet en eigenlijk vond ik het wellicht ook nog leuker zonder de nectar omdat het managen van het voedsel dan wat belangrijker word. De scores waren als volgt 1e potje ik 94 en vriendin 86. 2e potje ik 108 en vriendin 100.
Afbeelding

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Wingspan met Oceanie uitbreiding zonder nectar

Bericht door Pura Vida »

Mooie scores, zéker als je zonder nectar speelt! Ik zou niet meer zonder die zoetigheid willen hoor. Vind het veel te lekker spelen.
O en gefeliciteerd trouwens!
mijn vriendin (date is het niet meer)
Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Pura Vida schreef: Mooie scores, zéker als je zonder nectar speelt! Ik zou niet meer zonder die zoetigheid willen hoor. Vind het veel te lekker spelen.
O en gefeliciteerd trouwens!
mijn vriendin (date is het niet meer)
Speelt Oceanië ook leuk met 2 spelers?
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Joel22 schreef: Speelt Oceanië ook leuk met 2 spelers?
Zeker!
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Toch maar even terugkomen op een discussie in een andere thread over Wingspan Oceanië. Ik poneerde daar de stelling dat ik moeite had met deze uitbreiding vanwege de verplichting om nieuwe borden en dobbelstenen te gebruiken.

Allereerst moet ik hier bekennen dat ik de Oceanië toch in huis heb gehaald. :oops: Niet omdat ik deze nou zo graag wilde hebben, maar omdat ik mijn lokale spellenuitbater (die zwaar getroffen wordt door de Corona-lockdown) een hart onder de riem wilde steken in de vorm van wat omzet.

Vind ik het wat? Wel ik heb nu dus een dubbele set borden en dobbelstenen en ik blijf daar moeite mee hebben. Ik vind nog steeds (en zal dit altijd blijven vinden) dat dit beter opgelost hadden moeten worden.
Het spel dan: Nu één keer gespeeld (tegen de Automa: mijn gezin is niet zo spellenminded) en - ondanks dat ik mij vermaakt heb (maar dat heb ik ook al als ik met kleine kinderen iets infantiels als Ganzenbord speel: spelen is leuker dan winnen) - heb ik toch wat bedenkingen ... en dan vooral over de nectar. Deze grondstof is mij wat te overheersend te zijn.

Ik zal wel zien hoe ik verder met deze materie omga. Vanaf deze plaats: als ik mensen met mijn mening over 'Oceanië' op hun *** getrapt heb, dan spijt me dat oprecht.
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door helena »

Zo zie je maar hoe smaken verschillen. Wij vinden het juist wel heel leuk met de nectar er bij.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Vandaag wederom Wingspan Oceanie gespeeld zonder nectar. Als huisregel hebben we als je de wateractie doet waar het nectar symbool staat waardoor je als je die inlevert een extra kaart kunt pakken je dit mag doen door een voedsel in te leveren.

We hebben inmiddels het spel 3x zonder nectar gespeeld en zijn tot de conclusie gekomen dat we het zonder nectar leuker vinden (de kaarten waar nectar nodig is hebben we uit het spel gehaald).
Voedselmanagement wordt dan weer iets belangrijker en wat ons met name tegen staat is dat je als er nectar aanwezig is in het vogelhuisje dit bijna altijd wordt gepakt want het kan immers voor elke vogel worden gebruikt. De nectarscore/strijd voegt niet veel toe en het stapelen van de nectar is een beetje irritant.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Vandaag een vrij uniek potje gespeeld. Ik kreeg zonder dat we met nectar spelen mijn bord vol en behaalde een score van 104, maar dit was niet eens voldoende want mijn vriendin behaalde een score van 115.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Vandaag een vrij uniek potje gespeeld. Ik kreeg zonder dat we met nectar spelen mijn bord vol en behaalde een score van 104, maar dit was niet eens voldoende want mijn vriendin behaalde een score van 115.
Bord vol = gaaf! Zou eigenlijk een win conditie moeten zijn. :D
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Klopt, maar de bonuskaarten die ze had tikten harder aan. Ik neem aan dat met alle potjes die jij inmiddels hebt gespeeld Pura ook het bord vast wel een keer vol hebt gekregen met 15 vogels of niet?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Klopt, maar de bonuskaarten die ze had tikten harder aan. Ik neem aan dat met alle potjes die jij inmiddels hebt gespeeld Pura ook het bord vast wel een keer vol hebt gekregen met 15 vogels of niet?
Niet vaak. 3x zoiets. Een keer daarvan ook gewonnen, geloof ik.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

We hebben de regels weer aangepast waardoor we nu wel met nectar spelen (zonder de bestedingsscore) maar met de vogels die nectar gebruiken.

De nectar kun je uiteraard wel gebruiken om een extra kaart te pakken maar niet gebruiken als een willekeurig voedsel. Wel mag je nectar plus een
een ander voedsel gebruiken voor een ander voedsel in de vogelkosten. Daarnaast hoeft nectar na een ronde niet afgelegd te worden.

Voor ons werkt dit goed en mijn vriendin had vandaag een nieuwe highscore bereikt van 117 punten. De potjes blijven telkens anders. Soms heel veel eieren (25 stuks), dan weer heel veel kaarten onder vogels weggestopt etc... Dit weekend alleen al 5 potjes gespeeld. We zijn er zo ongeveer verslaafd aan.... lol.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: ... Dit weekend alleen al 5 potjes gespeeld. We zijn er zo ongeveer verslaafd aan.... lol.
Leuk man! Elke keer met andere regels zou ik heel vermoeiend vinden, maar die prettige verslaving snap ik dan weer wél. :D
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dat snap ik Pura wat betreft de regels, maar we zijn het spel zeg maar aan het finetunen naar hoe wij het leukst vinden spelen.

Het gedoe (bestedeningsscore bijhouden) van de nectar en dat je nectar overal voor kunt gebruiken vinden wij namelijk niet leuk, dat haalt voor gevoel het hele voedselmanagement weg. Juist het voedselmanagement vinden wij ook een mooie eigenschap aan het spel.
Door onze regels komt dat nog steeds goed naar voren en het is dan bijv. nog leuk om te zien dat er wordt gebaald als niet het voedsel wordt gegooid wat men nodig heeft maar er wel een paar nectar tussen liggen waar je bij onze regels veel minder aan hebt.
Overigens heb ik op bgg ook al meerdere varianten tegengekomen van andere die de regels omtrent nectar/voedsel hebben aangepast.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Dat snap ik Pura wat betreft de regels, maar we zijn het spel zeg maar aan het finetunen naar hoe wij het leukst vinden spelen.
Je hoeft jezelf niet te verdedigen hoor, het is jouw spel en jouw voorkeur die telt in jouw huis. En als we ooit nog eens elkaar treffen in een spelcafé, dan doe ik graag een keer met jouw regels mee. Tenzij het voor een NK Wingspan is natuurlijk.
Afbeelding