Stem nu voor de Spellen Top-100

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Je kan je agenda er op afstemmen: op 1 april, dag van de gekken, valt er een mail in de bus van Peter Hein van Spellengek. Peter Hein is meestal een rustige mens, maar vanaf 1 april ontwaakt hij uit zijn winterslaap en roept hij ons allen op om te stemmen voor:
de Spellen Top-100 van de Lage Landen.

Vanaf begin volgende maand zal Peter Hein voor de veertiende keer de spellenhitlijst van de Lage Landen publiceren. Iedere spellengek zoals u en ik -maar het mag ook wat bescheidener- wordt ten zeerste aangemaand om voor einde april haar/zijn spellenlijstje naar Peter Hein te mailen.

Wat wordt van je verwacht?
Bezorg een lijst met de (maximum) 20 spellen die het afgelopen jaar -ondanks corona- bij jou populair waren en een goede waardering verdienen. Het wordt ten zeerste aanbevolen, maar is niet verplicht, als je deze lijst wat aanvult met persoonlijk gekruide commentaar: waarom je de bewuste spellen zo geweldig vindt. En met een goede quote en een beetje geluk wordt mogelijk jouw uitspraak vereeuwigd bij de publicatie van de nieuwe hitlijst editie 2021. Te volgen vanaf begin mei.

Stem zo snel mogelijk en laten we samen het deelnemersrecord breken!

Hierna volgt de mail, waarvan we kunnen bevestigen dat het absoluut geen aprilgrap is (na veertien keer ben ik daar echt wel zeker van):
Beste spellenliefhebber,

Eindelijk mogen we weer stemmen voor verkiezingen die er toe doen: de jaarlijkse top-100 van de populairste spellen in Nederland en Vlaanderen. Helaas nog wel steeds onder de grauwsluier van corona. Maar misschien was de lockdown ergens goed voor en moesten we wel binnen blijven om nieuwe spellen te spelen of oude favorieten weer eens op tafel te krijgen. Dus: welke spellen speel jij het liefst?

De regels zijn dezelfde als altijd:
  • maak een lijstje in van minimaal 10 en maximaal 20 spellen met daarin:
    • je nr. 1
    • je nummers 2-10 in willekeurige volgorde
    • (eventueel) je nummers 11-20 in willekeurige volgorde
  • ieder genre is welkom, computerspellen natuurlijk uitgezonderd
  • uitbreidingen zoals Steden en Ridders tel ik als stem voor het basisspel
  • zelfstandige varianten zoals Ticket to Ride: Europa tel ik wel apart. Een uitzondering is Dominion: Intrige en soortgelijke zelfstandig speelbare uitbreidingen
  • stemmen kan tot en met 30 april; daarna maak ik de lijst op
  • commentaar bij een spel? Graag! Uit de commentaren maak ik een selectie om in het overzicht te plaatsen.

Ik ben benieuwd naar wat er dit jaar weer populair is. Haalt Wingspan weer met voorkeurstemmen de eerste plaats, of wordt het tijd voor een functie elders? Vanaf begin mei gaan we weer aftellen.

hartelijke groeten,
Peter Hein
Ter info:
Bijlagen
Spellengek top 100 2020.png
(70.08 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Bericht door mazinho »

Ik zal naar verwachting na bekendmaking van alle honderd titels weer een hitkrantje maken; vorige edities vind je hier
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Bart
Beheerder

Re: Stem nu voor de Spellen Top-100

Bericht door Bart »

Tot zaterdag kan je op de Radio 1 (B) nog luisteren naar de Classics 1000.

Voor het indienen van jouw spellenlijst voor De Spellen Top-100 van de Lage Landen 2021, resten je nog twee weken. Maar zo lang hoef je echt niet te wachten. Nog geen lijstje ingestuurd, doe het dan vandaag nog! Des te meer inzendingen, des te representatiever de lijst wordt.
Laatst gewijzigd door Bart op vr 16 apr 2021, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanpassing
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Waarschijnlijk heb je je lijstje met je persoonlijke twintig topspellen al ingestuurd. Heb je last van uitstelgedrag, dan kan je dit alsnog -tot uiterlijk morgen 30/4- opmaken en doormailen naar Peter Hein. Zo help je mee om de Top-100 van de Lage Landen op te stellen!

Wil je jouw ingestuurde top-20 delen met de Bordspelmaniagemeenschap? Wij zijn alvast benieuwd naar jouw lijst. Post ze hier in dit draadje.
Afbeelding
KrisZeeland
Garnaal

Bericht door KrisZeeland »

Gisteren m’n lijstje ingediend, hopelijk komt m’n nummer 1 voor in de top 100.

1. Chrystal Palace. Heerlijk spel met humor, waarbij het plaatsen van de dobbelstenen voor veel tactische keuzes zorgt.
2. Gaia project
3. Alchemist (golem uitbreiding) blijft een geweldige brainburner.
4. Black out hongkong
5. Maracaibo
6. Targi
7. Through the ages
8. Nusfjord
9. Robinson crusoe
10. Cronicle of crimes
11. Cartographers (ideaal via beeldbellen)
12. Takenoko, altijd een vrolijke afsluiting van het weekend op de zondagavond.
13. 7 wonder duel
14. Lord of helas, we spelen graag de soloversie coöperatief.
15. Aftermath
16. Istanbul
17. Dominion
18. Circle the wagon
19. Pandemic
20. Berenpark
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@KrisZeeland, het is eigenlijk nog niet de bedoeling dat je jou persoonlijke top 20 deelt hier.

Pas na afloop na de bekendmaking mag je dat eigenlijk doen.

Wel is het leuk om tijdens de bekendmaking (iedere dag worden 10 spellen van de top 100 bekend gemaakt) te posten hoeveel spellen je hebt gespeeld, hoeveel je ervan bezit en welke in je top 20 staan. Zie topic van vorig jaar. https://www.bordspelmania.eu/nieuws/top ... 27839.html
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

WTULTC schreef: @KrisZeeland, het is eigenlijk nog niet de bedoeling dat je jou persoonlijke top 20 deelt hier.

Wel is het leuk om tijdens de bekendmaking (iedere dag worden 10 spellen van de top 100 bekend gemaakt) te posten hoeveel spellen je hebt gespeeld, hoeveel je ervan bezit en welke in je top 20 staan. Zie topic van vorig jaar. https://www.bordspelmania.eu/nieuws/top ... 27839.html
@WTULTC:
Dat is dan wellicht de ongeschreven regel, maar Bart vraagt er juist expliciet om, om dit wel te doen. Dan lijkt het mij niet vreemd dat daar dan gehoor aan wordt gegeven.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

rober schreef:
WTULTC schreef: @KrisZeeland, het is eigenlijk nog niet de bedoeling dat je jou persoonlijke top 20 deelt hier.

@WTULTC:
Dat is dan wellicht de ongeschreven regel, maar Bart vraagt er juist expliciet om, om dit wel te doen. Dan lijkt het mij niet vreemd dat daar dan gehoor aan wordt gegeven.

Het is idd goed gebruik bij een verkiezing, om beïnvloeding te voorkomen zolang de stembus open is. Nu is dit natuurlijk niet de politiek en Bart vroeg er idd al expliciet om. Zelf post ik m’n lijstje wel pas als de instuurdatum is verstreken.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

rober schreef:

@WTULTC:

Gezien we hier inderdaad niet aan politiek doen, zie ik daar geen probleem in, vandaar mijn oproep.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Bart schreef: Gezien we hier inderdaad niet aan politiek doen, zie ik daar geen probleem in, vandaar mijn oproep.
Ik vind het een onhandige oproep. Wanneer iedereen hier zijn top 20 plaatst, ontneem je de geleidelijke bekendmaking door Spellengek als het ware de leuke opbouw van spanning. Moet je niet willen.
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Eens met Erwin. Daarnaast heb je kans op gebiasede lijstjes, omdat spellen die al eens genoemd worden een hogere waarschijnlijkheid om opnieuw genoemd gaan worden.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Omdat ik na mijn -onhandige, te vroege en ongewenste :oops: - oproep Kris hier niet alleen wil laten staan, plaats ik toch nog mijn lijstje. Lijstje dat door de coronaperikelen toch danig anders geworden is.

Aan alle anderen doe ik de oproep om nog even te wachten met plaatsen. We maken een nieuw draadje aan, zodra de publicatie gestart is.
1 Hoogspanning - Funkenschlag

2-10 (in willekeurige volgorde)
  • Concordia
  • 7 Wonders Duel
  • Splendor
  • Just One
  • (Dobbel zo) Clever
  • Azul
  • Rovers van de Noordzee
  • Tzolk'in
  • Mandala
11-20 (in willekeurige volgorde)
  • Lost Cities
  • Coloretto
  • Bandida/Bandida
  • Hero Realms / Star Realms
  • Qwixx
  • Wingspan
  • Architecten van het Westelijk Koninkrijk
  • Coda - Da Vinci Code
  • Gesjaakt
  • Codenames Duet
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

In afwachting van de eerste resultaten, deelt 'Spellengek'-Dagmar -na sluiting van de stembus- haar top-20.
Afbeelding
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

Ik ben wel benieuwd naar die lijstjes hoor!
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Morgenochtend om 7:00 gaan we bij het ontbijt aftellen.
Afbeelding
Gesloten