Je kan je agenda er op afstemmen: op 1 april, dag van de gekken, valt er een mail in de bus van Peter Hein van Spellengek. Peter Hein is meestal een rustige mens, maar vanaf 1 april ontwaakt hij uit zijn winterslaap en roept hij ons allen op om te stemmen voor:
de Spellen Top-100 van de Lage Landen.
Vanaf begin volgende maand zal Peter Hein voor de veertiende keer de spellenhitlijst van de Lage Landen publiceren. Iedere spellengek zoals u en ik -maar het mag ook wat bescheidener- wordt ten zeerste aangemaand om voor einde april haar/zijn spellenlijstje naar Peter Hein te mailen.
Wat wordt van je verwacht?
Bezorg een lijst met de (maximum) 20 spellen die het afgelopen jaar -ondanks corona- bij jou populair waren en een goede waardering verdienen. Het wordt ten zeerste aanbevolen, maar is niet verplicht, als je deze lijst wat aanvult met persoonlijk gekruide commentaar: waarom je de bewuste spellen zo geweldig vindt. En met een goede quote en een beetje geluk wordt mogelijk jouw uitspraak vereeuwigd bij de publicatie van de nieuwe hitlijst editie 2021. Te volgen vanaf begin mei.
Stem zo snel mogelijk en laten we samen het deelnemersrecord breken!
Hierna volgt de mail, waarvan we kunnen bevestigen dat het absoluut geen aprilgrap is (na veertien keer ben ik daar echt wel zeker van):
Ter info:Beste spellenliefhebber,
Eindelijk mogen we weer stemmen voor verkiezingen die er toe doen: de jaarlijkse top-100 van de populairste spellen in Nederland en Vlaanderen. Helaas nog wel steeds onder de grauwsluier van corona. Maar misschien was de lockdown ergens goed voor en moesten we wel binnen blijven om nieuwe spellen te spelen of oude favorieten weer eens op tafel te krijgen. Dus: welke spellen speel jij het liefst?
De regels zijn dezelfde als altijd:
- maak een lijstje in van minimaal 10 en maximaal 20 spellen met daarin:
- je nr. 1
- je nummers 2-10 in willekeurige volgorde
- (eventueel) je nummers 11-20 in willekeurige volgorde
- ieder genre is welkom, computerspellen natuurlijk uitgezonderd
- uitbreidingen zoals Steden en Ridders tel ik als stem voor het basisspel
- zelfstandige varianten zoals Ticket to Ride: Europa tel ik wel apart. Een uitzondering is Dominion: Intrige en soortgelijke zelfstandig speelbare uitbreidingen
- stemmen kan tot en met 30 april; daarna maak ik de lijst op
- commentaar bij een spel? Graag! Uit de commentaren maak ik een selectie om in het overzicht te plaatsen.
Ik ben benieuwd naar wat er dit jaar weer populair is. Haalt Wingspan weer met voorkeurstemmen de eerste plaats, of wordt het tijd voor een functie elders? Vanaf begin mei gaan we weer aftellen.
hartelijke groeten,
Peter Hein