Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Peter Hein van Spellengek zamelde de voorbije maand naarstig lijstjes met ieders twintig favoriete spellen in. Voor de veertiende keer al gooit Peter Hein al deze opsommingen van topspellen in één grote lijst:
De Spellengek Top-100 van de Lage Landen.

Voorbeschouwing: de stemmen zijn geteld!

Vanaf vandaag kunnen we samen aftellen naar de ultieme topper. Vanochtend (hij verraste me met het vroege uur) presenteerde Peter Hein ons de eerste tien spellen. Volg mee welke spellen de Nederlandse en Vlaamse spelers anno 2021 verkiezen.

We kijken uit naar jullie commentaar én naar de overeenkomsten en verschillen met jullie persoonlijke lijstjes.

Top-100 2021: 100-91
Bijlagen
spellengektop100.jpg

Labels:
Willy the Kid
Burgemeester

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door Willy the Kid »

Gespeeld: 7 (Machi Koro, Chronicles of Chrime, Caylus, Twilight Struggle, Legenden van Andor, Eufraat & Tigris, Sint Petersburg)
In Bezit: 3 (Machi Koro, Caylus, Eufraat & Tigris)
In Top 20: 0

Bijzonder dat veel klassiekers zo tuimelen. Ik vermoed dat de nieuwere spellen het afgelopen jaar wat vaker herspeeld zijn, i.p.v. weer vervangen te worden door de laatste uitgave. Juist dan kunnen deze spellen in je hoofd die klassiekers vervangen.

Van deze lijst is Chronicles of Chrime mijn favoriet. Had eigenlijk wel in mijn top 20 kunnen staan, maar simpelweg niet aan gedacht. Verder kan voor mij Sint Petersburg niet ver genoeg wegtuimelen. Juist door BGA ben ik er maar weer extra van overtuigt dat dit spel hier niet thuis hoort. Evenals Twilight Struggle waar ik ook niet van snap hoe 'men' hier zo lyrisch over kan zijn.
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Gespeeld: 4 (Blood Rage, Machi Koro, Chronicles of Chrime, Legenden van Andor)
In Bezit: 1 (Twilight Struggle)

Blood Rage staat niet in mijn top 20, maar deze heb ik zelf wel hoger op de lijst staan, hetzelfde geld voor Chronicles of Crime. Machi Koro begon me heel erg te vervelen en hoef ik nooit meer te spelen. Twiligt Struggle staat al een tijdje in de kast, maar nog niet gespeeld.. :?
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Ik zal ook meedoen in de aftelpret:

Totaal:
Gespeeld: 7
In bezit: 6
Top 20: 0

100-91:
Gespeeld: 7 (Machi Koro, Caylus, Nidavellir, Andor, Eufraat & Tigris, Sint Petersburg)
In bezit: 6 (Andor, Targi, Regenwormen, Crusoe, Century)

Dat klassiekers beginnen te kelderen ha dik al verwacht op basis van de lijstjes van mijn 5-koppige spellengroep. Hoe lang houd je een (zware) klassieker in je lijst en waarom is de vraag die ik me dit jaar stelde. Wie weet ben ik zelf wel in transite van een Top 20 aller tijden naar een Top 20 gespeeld dit jaar. 2020-2021 is daarin een merkwaardig jaar omdat ik bij 100% van mijn spellen speelde met mijn 70-jarige schoonvader die nog nooit van moderne spellen gehoord had. Om al dit jaar een inzending te doen met uitsluitend instapper, voelde nog niet goed.Caylus, SInt Petersburg, Eufraat en Tigris, ik zou ze spelen met juist méér speltijd dan voor 2020.

Nidavellir is écht een leuke nieuwe titel en ik ben benieuwd of WGG hem voor het Nederlands taalgebied ook gaat uitbreiden. Heb je het spel in de kast of wil je er meer van weten, kijk dan zeker even naar de special die op de site van WGG staat; er zit zelfs een print & play promokaart in. Machi Koro leg ik vanavond op tafel met mijn schoonvader; eigenlijk heel raar dat ik hem dat spel nog niet geleerd heb. Kattentetris laat ik even aan me voorbij gaan; ik heb de verwijzing wél doorgestuurd naar mijn moeder en 3 zusters (kattenvolk). Met Calico heb ik voorlopig voldoende poezenspul in de kast.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Verrassende spellen (ik ken uiteraard wel alle titels en eigenlijk moet ik de klassiekers nog steeds een keer spelen :oops: ) en voor mij een lijstje waarvan ik er maar 3 fysiek van heb gespeeld. De Dwergen van Nidavellir heb ik wel on-line gespeeld, maar die tel ik niet mee want on-line plays registreer ik niet en ik vind dat dan het spel niet fysiek kunt ervaren zeg maar. Meest benieuwd uit dit overzicht ben ik naar The Isle of Cats.

100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Top 20: -

Totaal:
Gespeeld: 3
In bezit: 2
Top 20: -
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Dit jaar geen lijst ingestuurd vanwege gebrek aan inspiratie, maar aan de aftelthread wil ik wel meedoen:

Gespeeld: 6 (St. Petersburg, Eufraat & Tigris, Legenden van Andor, Twilight Struggle, Caylus en Machi Koro)
In Bezit: 6 (toevallig dezelfde).

Klassiekers zoals Caylus en Eufraat & Tigris die wegzakken: dat lijkt me geen vreemde ontwikkeling ("Rock around the clock" staat ook al jaren niet meer in de Radio 2 Top 2000....). Opmerking hierbij: van E&T vind ik het onterecht ....

Mijn persoonlijke favoriet was, is en zal altijd Twilight Struggle blijven vanwege de altijd aanwezige spanning die ik elke sessie ervaar; de perfecte mix tussen strategie, tactiek en geluk en de hoge mate aan interactie die dit spel behelst. 't Is jammer dat er een hoge leercurve in zit en elke sessie toch een aantal uurtjes kan duren (in real life toch zeker ...).

St. Petersburg en Legenden van Andor kunnen mij niet zo boeien, alhoewel Andor er we l erg mooi uitziet. Machi Koro tenslotte speel ik enkel met de regels zoals deze in de uitbreidingen worden aangeboden.

Bring it on de overige 90!!!!!
Renehindriks
Grote Dienaar

Bericht door Renehindriks »

In bezit: 2: Nidavellir en Isle of Cats

Isle of Cats heb ik zelfs in mijn top 10 staan, fantastisch spel! Ik lees op de site dat het nét Root voor is gebleven. Ik ben best wel *shocked* dat Root de Top 100 niet eens heeft gehaald! (Ook in mijn top 10)
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Daar is de eerste lijst al, leuk :). Ook hier geen van deze spellen opgenomen in mijn lijstje. Dat is best een grappige constatering en geeft ook wel aan hoeveel mensen er nog meedoen buiten dit forum. Wat de lijst natuurlijk alleen maar evenwichtiger maakt en niet uitsluitend van de veelspeler.

100-91:
Gespeeld: 6 (St. Petersburg, Eufraat & Tigris, Andor, Nidavellir, Caylus en Machi Koro)
In bezit: 1 (Nidavellir)

Totaal:
Gespeeld: 6
In bezit: 1

Enkel Nidavellir heb ik nog in bezit, maar die is ook niet zo lang terug pas verschenen. Moet ik vaker spelen om te bepalen of die blijft en eventueel volgend jaar in mijn top 20 zou kunnen staan. Eufraat & Tigris is gewoon totaal niet mijn ding, Machi Koro heeft natuurlijk een aantrekkelijk thema, maar onthult zich gauw als zeer random en slecht spel. St. Petersburg, Andor en Caylus heb ik enkele keren met plezier gespeeld maar zoals dat gaat, na verloop van tijd komen er soortgelijke nieuwe spellen uit die ik dan weer prefereer!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Gespeeld: 7 (Machi Koro, Chronicles of Chrime, Caylus, Legenden van Andor, Sint Petersburg, blood rage, dwergen van nidavellir, caylus)
In Bezit: 3 (chronicles of crime, legenden van andor)
In Top 20: 1 (chronicles of crime)

nidavellir is een spelletje wat ik al vrij snel heb aangeschaft en vrienden cadeau heb gedaan omdat ze van noorse mythen ed houden en van spelletjes. Dit leek me dus een goed spel voor hen, en dat bleek ook zo. Dit komt regelmatig op tafel als ik op bezoek ben!

Chronicles of crime is een van mijn favoriete spellen. ONlangs begonnen met de nieuwste uitgave, coc 1400! steevast sushi bestellen of iets nders en een heerlijke avond lekker puzzelen me m'n beste vriendinnetje. Spelletjes doet ze maar heel zelden, maar hiervoor nemen we de tijd!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Gespeeld: 8 (Machi Koro, Chronicles of Crime, Caylus, Twilight Struggle, Legenden van Andor, Eufraat & Tigris, Sint Petersburg en Nidavellir)
In Bezit: 8 (idem als gespeeld)
In Top 20: 1 (Nidavellir)

Op verlanglijstje om eens te spelen: Isle of Cats

Nidavellir was echt een positieve verrassing en heb ik intussen zowel op BGA als in het echt gespeeld. Ik kijk al uit naar de eerste uitbreiding, die ik al op BGA heb kunnen testen.

Update: Ik heb Chronicles of Crime 1400 pas gespeeld nadat ik mijn lijstje heb ingestuurd, anders stond deze zeker in mijn top 20!
Laatst gewijzigd door Kire op ma 03 mei 2021, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Slechts eentje heb ik er gespeeld van de eerste 10, Machi Koro, en daar vond ik vrij weinig aan. Wel zou ik Eufraat&Tigris, St Petersburg en de Dwergen van Nidavellir graag nog eens proberen. Die laatste komt vast binnenkort ergens een keer op tafel!
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Leuk, het aftellen is weer begonnen. Ik ben dol op aftellen. En met al die afgelastingen valt er maar weinig af te tellen het laatste jaar.
Maar nu dus dubbel. Naast het Songfestival nu ook weel lekker deze Top 100.

Het was een ander spellenjaar voor velen en ook voor mij.
Minder gespeeld, maar meer solo. Dat is ook in mijn lijst zichtbaar.

Totaal
Gespeeld: 6
In bezit: 5
In top 20: 0

100 - 91
Gespeeld: 6 (St Petersburg, E&T, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: 5 (St Petersburg, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
In top 20: 0

Van deze heeft Andor lange tijd in mijn top 20 gestaan. Maar omdat de groep waarmee ik dat speelde al meer dan een jaar niet meer bijeen komt, ligt die dus nu stof te happen.
Wellicht dat hij binnenkort als solospel weer op tafel gaat komen. Verder zijn de andere 9 spellen afgelopen jaar ook niet op tafel gekomen. Behalve St Petersburg in een soloversie.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

gespeeld: 3 (Eufraat en Tigris, Caylus, Machi Koro)
in bezit (gehad): 3 (Eufraat en Tigris, Caylus, Machi Koro)
in mijn top 10: 0

Machi Koro heeft de lichtheid waar een van mijn kinderen van houdt, die komt wel eens op tafel.
Caylus vind ik nog interessant, maar daar krijg ik nauwelijks de handen voor op elkaar.
E&T blijf ik een goed spel vinden, maar ook daar is het moeilijk spelers voor te vinden.

Nog geen hits uit mijn eigen top 10.
Maar ik weet niet of dat komt omdat ze hoger staan, of omdat ze er niet in staan.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Ik ga ook eens mijn statistieken bijhouden.

Totaal
Gespeeld: 4
In bezit: 2

100-91
Gespeeld: 4 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Caylus, Machi Koro)
In bezit: 2 (Caylus, Machi Koro)

De afgelopen jaren stond Caylus steeds in mijn Top 20, maar ondanks dat deze er dit jaar buiten is gevallen doet -39 toch een beetje pijn. Verrassend ook wel, want deze is toch ook beschikbaar op BoardGameArena. Heb sinds kort ook de nieuwe versie Caylus 1303 in bezit, maar nog niet gespeeld. Benieuwd of deze Caylus weer beetje kan doen stijgen.
De Dwergen van Nidavellir zal ik binnenkort maar eens proberen op BGA, verder trekken de spellen van het eerste deel mij niet.
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Afgelopen jaar veel bordspellen gespeeld met behoorlijk wat nieuwe titels die op tafel zijn gekomen.

Mijn statistieken

Totaal
In bezit: 3
In Top 10: 1

100-91
Gespeeld: 7 (Alles behalve: Isle of Cats, Sint Petersburg, Dwergen van Nidavellir)
In bezit: 3 (Eufraat en Tigris, Blood Rage, Twilight Struggle)
In Top 10: 1 (Blood Rage)