Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
darkman
- Garnaal
Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1
Totaal:
Gespeeld: 5
In bezit: 2
91- 100:
in bezit gehad: 3
in bezit: 2 (E&T, Caylus)
in top tien: 1 (E&T)
Chronicles of Chrime, Sint Petersburg en Machi Kori allemaal ooit hier in de kast gehad maar van de hand gedaan. Muv Sint Petersburg waren dit spellen die mij/ons niet konden boeien.
Vooral bij Chronicles of Chrime was na 1 potje de conclusie al duidelijk: op de verkooplijst! Blijkbaar niet ons ding terwijl we Exit spelletjes best leuk vinden.
Cayclus en E&T blijven goede spellen en zullen hier niet gauw de deur uit gaan.
Caylus wordt nog wel eens gespeeld, E&T helaas wat minder.
Benieuwd naar Isle of Cats en Bloodrage.
Jammer dat GLoomhaven: Jaws of the Lion het niet heeft gered.
Zijn er net aan begonnen en na 4 scenario's kan ik toch wel zeggen dat ik het erg leuk vind.
Stond in ieder geval in mijn top 10.
Eigenlijk vooral gekocht om te kijken of we zo spelenderwijs het spel konden leren en zo ook te kunnen beoordelen of we de grote gloomhaven box nog moesten behouden. Wat mij betreft gaan we na JotL direct door met zijn grote broer.
91- 100:
in bezit gehad: 3
in bezit: 2 (E&T, Caylus)
in top tien: 1 (E&T)
Chronicles of Chrime, Sint Petersburg en Machi Kori allemaal ooit hier in de kast gehad maar van de hand gedaan. Muv Sint Petersburg waren dit spellen die mij/ons niet konden boeien.
Vooral bij Chronicles of Chrime was na 1 potje de conclusie al duidelijk: op de verkooplijst! Blijkbaar niet ons ding terwijl we Exit spelletjes best leuk vinden.
Cayclus en E&T blijven goede spellen en zullen hier niet gauw de deur uit gaan.
Caylus wordt nog wel eens gespeeld, E&T helaas wat minder.
Benieuwd naar Isle of Cats en Bloodrage.
Jammer dat GLoomhaven: Jaws of the Lion het niet heeft gered.
Zijn er net aan begonnen en na 4 scenario's kan ik toch wel zeggen dat ik het erg leuk vind.
Stond in ieder geval in mijn top 10.
Eigenlijk vooral gekocht om te kijken of we zo spelenderwijs het spel konden leren en zo ook te kunnen beoordelen of we de grote gloomhaven box nog moesten behouden. Wat mij betreft gaan we na JotL direct door met zijn grote broer.
Labels:
-
KrisZeeland
- Garnaal
Heerlijk dat het aftellen begonnen is.
Uit de lijst staat Cronicle of crime in m’n top 20. We hebben alle scenario’s nu gespeeld dus zijn eigenlijk toe aan een uitbreiding.
Ben ik de enige die wel eens zou willen zien hoe de (hoogstwaarschijnlijk) indrukwekkende excelsheet van Peter Hein eruit ziet om dit allemaal te noteren?
Uit de lijst staat Cronicle of crime in m’n top 20. We hebben alle scenario’s nu gespeeld dus zijn eigenlijk toe aan een uitbreiding.
Ben ik de enige die wel eens zou willen zien hoe de (hoogstwaarschijnlijk) indrukwekkende excelsheet van Peter Hein eruit ziet om dit allemaal te noteren?
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Ik denk dat het met de complexiteit wel mee valt, met wat draaitabellen denk ik dat je een heel eind komt.KrisZeeland schreef: Ben ik de enige die wel eens zou willen zien hoe de (hoogstwaarschijnlijk) indrukwekkende excelsheet van Peter Hein eruit ziet om dit allemaal te noteren?
Maar dat doet niets af aan jouw nieuwsgierigheid.

Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Klopt, met een draaitabel is het zo gepiept. De grootste uitdaging zit in het opsporen van spelfouten, anderstalige titels (Hoogspanning/Power Grid/Funkenschlag worden bv allemaal gebruikt) en overbodige spaties.
-
freeze
- Stamhoofd
100-91
Gespeeld: 2 (Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: -
In top 20: -
Gespeeld: 2 (Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: -
In top 20: -
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
-
MADG0BLIN
- Stamhoofd
Totaal:
Gespeeld: 9
In bezit: 4
Top 20: 0
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Caverna)
In Bezit: 3 (Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)
In Top 20: 0
Weer een mooi lijstje. Mombasa een aantal keren gespeeld, maar weg gedaan omdat ik liever zijn andere games speel. Kingdom Builder is hier recentelijk weer op tafel gekomen, toch leuk om weer eens te spelen. Roll for the Galaxy en Caverna moeten hier ook eigenlijk weer eens op tafel komen. Top spellen. Ik zie met deze lijstjes altijd te veel leuke spellen die te weinig speeltijd krijgen.
Gespeeld: 9
In bezit: 4
Top 20: 0
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Caverna)
In Bezit: 3 (Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)
In Top 20: 0
Weer een mooi lijstje. Mombasa een aantal keren gespeeld, maar weg gedaan omdat ik liever zijn andere games speel. Kingdom Builder is hier recentelijk weer op tafel gekomen, toch leuk om weer eens te spelen. Roll for the Galaxy en Caverna moeten hier ook eigenlijk weer eens op tafel komen. Top spellen. Ik zie met deze lijstjes altijd te veel leuke spellen die te weinig speeltijd krijgen.

-
Nautilus
- Garnaal
Totaal
Gespeeld: 11
In bezit: 5
In Top 10: 1
90-81
Gespeeld: 4 (Through the Ages, Kingdom Builder, Caverna, Roll for the Galaxy)
In bezit: 2 (Through the Ages, Roll for the Galaxy)
In Top 10: 0
Veel goede dingen gehoord over Spirit Island. Toch maar eens gaan uitproberen binnenkort.
Gespeeld: 11
In Top 10: 1
90-81
Gespeeld: 4 (Through the Ages, Kingdom Builder, Caverna, Roll for the Galaxy)
In bezit: 2 (Through the Ages, Roll for the Galaxy)
In Top 10: 0
Veel goede dingen gehoord over Spirit Island. Toch maar eens gaan uitproberen binnenkort.
-
KrisZeeland
- Garnaal
Wow draai tabel, er gaat een wereld voor me openPeter Hein schreef: Klopt, met een draaitabel is het zo gepiept. De grootste uitdaging zit in het opsporen van spelfouten, anderstalige titels (Hoogspanning/Power Grid/Funkenschlag worden bv allemaal gebruikt) en overbodige spaties.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
WTULTC
- Elfenkoning
Wederom is duidelijk te merken dat ik het afgelopen jaar geen voor mij nieuwe fysieke spellen heb kunnen spelen ivm dat de spellenclub helaas dicht was. Anders had ik de nieuwere nieuwe spellen in deze lijst wellicht gespeeld. Spirit Island ben ik als coöperatieve spellenliefhebber het meest naar benieuwd.
90-81:
Gespeeld: 5 (Tai pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy en Caverna)
In bezit: 3 (Tai pan, Kingdom Builder en Regenwormen)
Top 20: -
100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Totaal:
Gespeeld: 8
90-81:
Gespeeld: 5 (Tai pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy en Caverna)
In bezit: 3 (Tai pan, Kingdom Builder en Regenwormen)
100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Totaal:
Gespeeld: 8
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Dit lijstje kenmerkt zich bij mij (waarschijnlijk) met de meeste spellen die ik echt verschrikkelijk vind. Dan heb ik het over Tai Pan; ben sowieso niet van de slagenspellen, behalve een zekere nog niet te noemen coöperatieve. Bij Kingdom Builder ontgaat mij volledig de fun (wat vinden mensen hier leuk aan?) en de Cartographers is een card draw luckfest. Tot slot vind ik Roll for the Galaxy een slap aftreksel van het kaartspel. Gaat lekker
, toch is er een duidelijke schare fans voor deze vier spellen, getuige hun plek hier.
90-81:
Gespeeld: 9 (Tai Pan, Mombasa, TTA: A New Story of Civ., Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Cartographers, Barrage, Caverna)
In bezit: 1 (TTA: A New Story of Civ.)
Top 20: 1 (TTA: A New Story of Civ.)
Totaal:
Gespeeld: 15
Top 20: 1
Nu voor de spellen die ik wel (zeer) positief ontving, waarvan TTA: A New Story of Civ. de duidelijkste is, getuige dat ik die ook in mijn top 20 heb staan, behoorlijk hoog ook! Daarnaast vind ik Regenwormen wel grappig tussendoor, maar wel aan de lichte kant voor mijn smaak. Mombasa, Barrage en Caverna vind ik ook allemaal goed
, maar nét niet goed genoeg (of niet genoeg plek, zo kun je het ook zeggen) om in mijn top 20 te zetten.
90-81:
Gespeeld: 9 (Tai Pan, Mombasa, TTA: A New Story of Civ., Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Cartographers, Barrage, Caverna)
In bezit: 1 (TTA: A New Story of Civ.)
Top 20: 1 (TTA: A New Story of Civ.)
Totaal:
Gespeeld: 15
Top 20: 1
Nu voor de spellen die ik wel (zeer) positief ontving, waarvan TTA: A New Story of Civ. de duidelijkste is, getuige dat ik die ook in mijn top 20 heb staan, behoorlijk hoog ook! Daarnaast vind ik Regenwormen wel grappig tussendoor, maar wel aan de lichte kant voor mijn smaak. Mombasa, Barrage en Caverna vind ik ook allemaal goed
-
Alterno
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer
90 t/m 81
Gespeeld: Taipan (ik prefereer de naam Tichu), Through the ages (de eerste versie), Kingdom builder, Regenwormen en Roll for the galaxy.
In bezit: zie boven.
Taipan (Tichu) is een van mijn alltime-favourite slagenspellen; jammer dat je er vier personen voor nodig hebt.
Kingdom buider heb ik grijs gespeeld: wat ik opvallend vind, is dat de uitbreidingen het spel niet echt beter maken.
Roll for the galaxy is Puerto Rico-kaartspel/Race for the Galaxy-kaartspel, maar dan met dobbelstenen. Geniaal spel; wordt op dit moment vaak tevoorschijn getoverd, omdat één van mijn spellenmaatjes er idolaat van is. Wat mij in mijn persoonlijke omgeving opvalt, is dat er spelers zijn die goede spellen mijden vanwege het thema (RollftG als voorbeeld).
Through the ages heb ik één keer gespeeld (de oerversie) en staat nu stof te verzamelen op zolder: te zwaar en te langdurig.
Regenwormen is een roll-and-write, maar dan zonder write. Leuk, maar er zijn leukere.
80 t/m 1: bring it on.
Gespeeld: Taipan (ik prefereer de naam Tichu), Through the ages (de eerste versie), Kingdom builder, Regenwormen en Roll for the galaxy.
In bezit: zie boven.
Taipan (Tichu) is een van mijn alltime-favourite slagenspellen; jammer dat je er vier personen voor nodig hebt.
Kingdom buider heb ik grijs gespeeld: wat ik opvallend vind, is dat de uitbreidingen het spel niet echt beter maken.
Roll for the galaxy is Puerto Rico-kaartspel/Race for the Galaxy-kaartspel, maar dan met dobbelstenen. Geniaal spel; wordt op dit moment vaak tevoorschijn getoverd, omdat één van mijn spellenmaatjes er idolaat van is. Wat mij in mijn persoonlijke omgeving opvalt, is dat er spelers zijn die goede spellen mijden vanwege het thema (RollftG als voorbeeld).
Through the ages heb ik één keer gespeeld (de oerversie) en staat nu stof te verzamelen op zolder: te zwaar en te langdurig.
Regenwormen is een roll-and-write, maar dan zonder write. Leuk, maar er zijn leukere.
80 t/m 1: bring it on.
-
mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1
Totaal:
Gespeeld: 14
In bezit: 15
Top 20: 2

90-81:
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers)
In bezit: 9 (Taipan, Mombasa, TTA, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers, Caverna)
Ik zie zo nu en dan Roll For The Galaxy tweedehands aangeboden worden en dat verbaast me enorm! Als ik ooit zou moeten scheiden van het merendeel van mijn collectie, zou ik RFTG erin houden. Dat geldt ook voor Regenwormen. Wat een geniale en onverwoestbare allemansvriend is dat zeg. Knizia's Einzame Spitze wellicht? Vaak in de Kringloop meegepakt voor €0,50 en cadeau gedaan. TTA en Caverna blijven loeren naar me vanaf de plank waarop ze liggen. Wie weet krijg ik Peter Hein wel een keer aan tafel om Caverna te spelen. Wie schuift er dan nog meer aan?
100-91:
In bezit: 15

90-81:
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers)
In bezit: 9 (Taipan, Mombasa, TTA, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers, Caverna)
Ik zie zo nu en dan Roll For The Galaxy tweedehands aangeboden worden en dat verbaast me enorm! Als ik ooit zou moeten scheiden van het merendeel van mijn collectie, zou ik RFTG erin houden. Dat geldt ook voor Regenwormen. Wat een geniale en onverwoestbare allemansvriend is dat zeg. Knizia's Einzame Spitze wellicht? Vaak in de Kringloop meegepakt voor €0,50 en cadeau gedaan. TTA en Caverna blijven loeren naar me vanaf de plank waarop ze liggen. Wie weet krijg ik Peter Hein wel een keer aan tafel om Caverna te spelen. Wie schuift er dan nog meer aan?
100-91:
Laatst gewijzigd door mazinho op ma 10 mei 2021, 15:29, 6 keer totaal gewijzigd.
-
Willy the Kid
- Burgemeester
90-81:
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, TtA: A New Story of Civilization, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, Caverna)
In Bezit: 0
In Top 20: 2 (Spirit Island, Caverna)
Totaal (100-81):
In Bezit: 3
In Top 20: 2
Wat is het toch bijzonder om sommige van je favoriete spellen niet in bezit te hebben. Dat maakt ook meteen de charme van deze hobby. Je zal me dan ook nooit aan een solospel zien zitten, want het is het gezelschap dat het spel maakt.
Wat dat betreft is Spirit Island natuurlijk een geweldig voorbeeld. Heeft zich eigenlijk binnen een jaar opgewerkt naar favoriete coöperatief spel (al is dat in mijn stemlijst niet terug te zien, beetje gehaast ingevuld). Verder blijven de spellen van Uwe Rosenberg toch wel erg leuk. Heb er twee van in mijn lijst gezet en dit is de eerste passant in de top 100. Zal Caverna echter nooit zelf meer kopen. Heb namelijk Agricola met legio aan uitbreidingsmateriaal en een goede vriend die Caverna heeft, dus geen enkele noodzaak.
Dan sluit ik mij hier verder nog aan bij Max en de anti-Kingdom Builder club. Heb dit spel slechts 1 maal gespeeld en dit is al heel lang geleden (het spel was net nieuw), maar de indruk die het bij mij achter liet was 'één keer, nooit meer'. Heb zelfs bij een spel als Yahtzee nog het gevoel dat ik meer keuze heb. En al ben ik wel van de slagenspellen (go Klaverjassen!), ook voor mij is Taipan geen hoogvlieger.
Van de spellen die ik nog niet gespeeld heb zou ik zeker Barrage graag proberen. Al zeg ik ook tegen Roll for the Galaxy en Cartographers geen nee.
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, TtA: A New Story of Civilization, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, Caverna)
In Bezit: 0
In Top 20: 2 (Spirit Island, Caverna)
Totaal (100-81):
In Bezit: 3
In Top 20: 2
Wat is het toch bijzonder om sommige van je favoriete spellen niet in bezit te hebben. Dat maakt ook meteen de charme van deze hobby. Je zal me dan ook nooit aan een solospel zien zitten, want het is het gezelschap dat het spel maakt.
Wat dat betreft is Spirit Island natuurlijk een geweldig voorbeeld. Heeft zich eigenlijk binnen een jaar opgewerkt naar favoriete coöperatief spel (al is dat in mijn stemlijst niet terug te zien, beetje gehaast ingevuld). Verder blijven de spellen van Uwe Rosenberg toch wel erg leuk. Heb er twee van in mijn lijst gezet en dit is de eerste passant in de top 100. Zal Caverna echter nooit zelf meer kopen. Heb namelijk Agricola met legio aan uitbreidingsmateriaal en een goede vriend die Caverna heeft, dus geen enkele noodzaak.
Dan sluit ik mij hier verder nog aan bij Max en de anti-Kingdom Builder club. Heb dit spel slechts 1 maal gespeeld en dit is al heel lang geleden (het spel was net nieuw), maar de indruk die het bij mij achter liet was 'één keer, nooit meer'. Heb zelfs bij een spel als Yahtzee nog het gevoel dat ik meer keuze heb. En al ben ik wel van de slagenspellen (go Klaverjassen!), ook voor mij is Taipan geen hoogvlieger.
Van de spellen die ik nog niet gespeeld heb zou ik zeker Barrage graag proberen. Al zeg ik ook tegen Roll for the Galaxy en Cartographers geen nee.
Laatst gewijzigd door Willy the Kid op di 04 mei 2021, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Willy the Kid
- Burgemeester
Je kan nog zoveel versieringen op een drol zetten, hij blijft toch echt stinken.Alterno schreef: Kingdom buider heb ik grijs gespeeld: wat ik opvallend vind, is dat de uitbreidingen het spel niet echt beter maken.