Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door Alterno »

20 t/m 11

Gespeeld: Pandemie, El Grande, Agricola, Carcassonne, Terra Mystica, Concordia, Stenen tijdperk en Splendor.
In bezit: Idem.

En weer geen 10 op 10....
Enkele opmerkingen:
Allereerst zijn het spellen die ik allemaal meerdere malen gespeeld heb en me er best wel mee vermaakt heb.
Pandemie vind ik - ongeacht het thema - een topspel. Enige waar je op moet letten, is dat je het alfamannetje muilkorft (of beter: dat je ervoor waakt om niet voor de ander te gaan spelen).
El Grande bevat een zeer goed en sterk selectie- en meerderhedenmechanisme. Ik vind wel dat het lijdt aan een runaway-leader-syndroom (zeker als in de eerste ronde al een scorekaart verkiesbaar is).
Agricola is ook origineel in hetgeen aangeboden wordt, maar legt in mijn ogen te veel nadruk op de voedselvoorziening. Ik scóór liever punten dan dat ik minpunten vermijd. Één keer meegemaakt: een sessie van 3 uur (vijf personen) waarbij iemand uiteindelijk een eindtotaal van ... één punt had.
Carcassonne en Stenen tijdperk zouden op zich makkelijke en vermakelijke spellen moeten zijn en ik zal een sessie niet snel afslaan, maar ik ben er zo verschrikkelijk slecht in: ik beheers de spellen niet en dat heeft wel invloed op mijn spelplezier.
Terra Mystica vind ik erg mooi (qua uiterlijk) en zou qua spel me ook erg moeten aanstaan. Ik merk echter dat ik andere mensen er niet 'aan' krijg. Ik heb hier geen verklaring voor.
Splendor en Concordia staan in mijn persoonlijke hotlist. Punt.

Nog maar 10 te gaan ... en dan gaan we weer aftellen richting de volgende hitlijst: die van NPO Radio 2.

Labels:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Aangekomen bij de slechtste Stonemaier wat mij betreft: Scythe. De art vind ik om te beginnen echt spuuglelijk, maar bij een goed spel, zou ik daar nog wel doorheen kunnen kijken. Alleen het spelen van Scythe maakte mijn waardering louter erger. Resources verzamelen, gecombineerd met een vaag oorlogje voeren, maar dan moet je ook nog je resources verdedigen want die mag je niet pakken. Breidt ondertussen ook je tableau uit (wat ik normaal echt een leuk concept vind!) en speel nog wat random kaarten. Dit is echt broddelwerk; een lelijk samenraapsel van spelconcepten. Dan vergeet ik zowat die lomp grote en totaal onnodige mini's nog. Oké, rant over :lol:. Er zijn blijkbaar mensen die dit leuk vinden. En ik heb een donkerbruin vermoeden dat er nog een Stonemaier spel hoger staat... zij het niet ontworpen door Jamey zelf.

Dan Carcassonne, daar heb ik ook weinig mee, maar is zeker geen slecht spel. Ik vind het bouwen grappig en het gaat er leuk uitzien, maar heb niet zo veel met de negatieve interactie. Dat hangt natuurlijk ook een beetje af van met wie je het speelt, maar zorgt er wel voor dat het niet één van de spellen is die ik nog heb of graag zou spelen. Tot slot Concordia, die greep mij niet. Mensen die ik ken zijn hier (erg) enthousiast over, misschien moet ik het nog een kans geven?

20-11:
Gespeeld: 10 (Allemaal!)
In bezit: 3 (Great Western Trail, Terra Mystica, Splendor)
Top 20: 3 (Great Western Trail, Terra Mystica, Splendor)

Totaal:
Gespeeld: 68
In bezit: 13
Top 20: 11

Dan ook 3 toppers hier die mijn eigen top 20 hebben gehaald! Great Western Trail is wat mij betreft nog altijd het meesterwerk van Pfister (al heb ik CloudAge niet gespeeld). Wat een fantastische combi van deck-building, movement, precies de juiste mate van interactie en een leuk thema. De uitbreiding zorgt eigenlijk voor een heel ander spel, niet om altijd maar met de uitbreiding te spelen maar wel als afwisseling. Terra Mystica is nog altijd de beste tableau-builder wat mij betreft (misschien nog te overtreffen door Gaia, mocht ik die ooit spelen). Splendor heb ik voor het eerst sinds tijden (weer) op gestemd. Ik speel het niet vaak, maar als ik het speel, is de race altijd spannend en de elegantie van dit spelconcept wil ik belonen met een stem.

Veel van de andere spellen heb ik ook altijd met plezier gespeeld en in het verleden ook wel op gestemd denk ik. "Pandemie" komt inmiddels wel m'n neus uit, en dan heb ik heb niet alleen over het spel :shh:. El Grande is natuurlijk echt een klassieker, misschien wel het oudste spel in de top 100 (niet geverifieerd hoor). Zit zeer goed in elkaar, maar ook hier maakt de negatieve interactie dat het niet een spel is wat ik nou erg graag speel. Tot slot Agricola en Het Stenen Tijdperk, beide spellen met een aantrekkelijk thema en erg toegankelijk. Hierdoor mis ik alleen na verloop van tijd wel de uitdaging en afwisseling (zelfs met uitbreidingen), dus ze staan niet langer in mijn kast. Ik zou een potje niet afslaan!
Laatst gewijzigd door maxitaxi777 op wo 12 mei 2021, 11:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

11-20
Gespeeld: 4 (Carcassonne, Pandemie, Stenen Tijdperk, Splendor)
In bezit: 3 (Carcassonne, Pandemie en Splendor)
In Top 10: 3 (Carcassonne, Pandemie en Splendor)

Een paar favorieten komen vandaag langs, en verder zou ik Agricola en Concordia nog wel eens willen spelen. Scyte en GWT lijken me wat minder leuk.

Totaal
Gespeeld: 23
In bezit: 8
In Top 10: 6
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Totaal
Gespeeld: 65
In bezit: 53
In top 20: 2

Even een flinke update na een paar dagen.
Als ik zo eens terug kijk naar voorgaande jaren, krijg ik langzaam het gevoel dat ik steeds meer uit sync begin te raken met de top 100. Niet zo zeer met wat ik speel of heb, maar wel met waar ik het meeste plezier uit haal. Waar ik voorheen mijn top 20 voornamelijk bepaalde aan de hand van welke spellen ik het afgelopen jaar nieuw had gespeeld en het leukste vond, is dat nu meer gebaseerd op #plays van het afgelopen jaar en dat geeft echt een heel ander beeld. Aan de andere kant blijft het aantal spellen dat ik gespeeld en in bezit heb uit de top100 wel ongeveer stabiel.

20 - 11
Gespeeld: 10 (eindelijk :P )
In bezit: 8 (behalve Scythe, Terra Mystica)
In top 20:1 (Carcassonne, al eeuwig mijn nummer 1)

30 - 21
Gespeeld: 8 (behalve The Crew, Clever (deze alleen online))
In bezit: 6 (behalve The Crew, Clever, Tzolk'in, Raja of the Ganges)
In top 20: 0

40 - 31
Gespeeld: 6 (behalve It's a wonderful World, Gaia Project, Pandemic legacy I, Flamme Rouge)
In bezit: 5 (Marco Polo, Architecten, Catan, Hoogspanning, TtR.

50 - 41
Gespeeld: 6 (behalve Brass:B, Gloomhaven, Maracaibo, Clans of Caladonia)
In bezit: 3 (Odin, Love letters, 7 Wonders)

60 - 51
Gespeeld: 8 (behalve Grand Austria Hotel, RftG)
In bezit: 7 (zie hier boven en Clanck)
70 - 61
Gespeeld: 5 (Takenoko, Azul: zomer, Tikal, Dixit, Tapestry
In bezit: 5 (zie hierboven)

80 - 71
Gespeeld: 9 (behalve Marco Polo II)
In bezit: 9 (behalve Marco Polo II)
In top 20: 1 (My City)

90 - 81
Gespeeld: 7 (behalve TtA, Spirit Island, Barrage en ook geen interesse in)
In bezit: 5 (Kingdom Builder, Regenwormen, RollftG, Cartographers, Caverna)
In top 20: 0 (maar Kingdom Builder had daar best kunnen staan)

100 - 91
Gespeeld: 6 (St Petersburg, E&T, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: 5 (St Petersburg, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Blijkt nog een populair spel op mijn 'shelf of shame' te liggen (Great Western Trail). Ontbreekt mij duidelijk aan voldoende speeltijd en/of medespelers.
De andere ongespeelde spellen (Scythe en Pandemie(coop)) trekken mij niet.
Verder vond ik El Grande toen ik begon met de hobby best leuk, maar toen ik het later nog een keer speelde was het zo een afknapper. Ik heb het toen vergeleken met Rock, Paper, Scissors met een jasje: het is continu gokken wat je tegenstanders doen en wat dan voor jou het beste is. Kreeg na die vergelijking ook te horen dat ik het spel voor anderen nu ook 'verpest' heb.
Weer twee spellen uit mijn top20 er bij, maar ik vrees dat er morgen nog maar één bij komt, waardoor er straks negen spelen uit mijn top20 de lijst niet gehaald hebben...

Totaal
Gespeeld: 58
In bezit: 44
In Top 20: 10

11-20
Gespeeld: 7 (El Grande, Agricola, Carcassonne, Terra Mystica, Concordia, Stenen Tijdperk, Splendor)
In bezit: 6 (GWT, Agricola, Carcassonne, Terra Mystica, Stenen Tijdperk, Splendor)
In Top 20: 2 (Agricola, Terra Mystica)

21-30
Gespeeld: 8 (Kwakzalvers, Clever, Istanbul, Patchwork, Tzolk'in, Rovers van de Noordzee, Raja's van de Ganges, Viticulture)
In bezit: 6 (Clever, Istanbul, Patchwork, Tzolk'in, Raja's van de Ganges, Viticulture)
In Top 20: 2 (Patchwork, Tzolk'in)

31-40
Gespeeld: 6 (Gaia Project, Marco Polo, Taveernen van de Oude Stad, Architecten, Catan, Hoogspanning)
In bezit: 5 (Gaia Project, Marco Polo, Taveernen van de Oude Stad, Architecten, Hoogspanning)
In Top 20: 2 (Gaia Project, Marco Polo)

41-50
Gespeeld: 5 (Brass, Love Letter, Russian Railroads, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 6 (Odin, Love Letter, Russian Railroads, Maracaibo, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In Top 20: 1 (Russian Railroads)

51-60
Gespeeld: 8 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, Lost Cities, Welcome To, Five Tribes, Sagrada, Brugge)
In bezit: 5 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, Lost Cities, Sagrada)
In Top 20: 0

70-61
Gespeeld: 6 (Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Tikal, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
In bezit: 2 (Azul: Zomerpaviljoen, Teotihuacan)
In Top 20: 1 (Teotihuacan)

80-71
Gespeeld: 9 (Take5!, Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 7 (Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan)
In Top 20: 1 (Trajan)

90-81
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In bezit: 5 (Tai Pan, Mombasa, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In Top 20: 1 (Caverna)

100-91
Gespeeld: 4 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Caylus, Machi Koro)
In bezit: 2 (Caylus, Machi Koro)
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

Alles gespeeld in dit rijtje, waarvan 4 in mijn top 20. Concordia blinkt uit in veelzijdigheid en het actie mechanisme met de personenkaarten vind ik briljant. Scythe ook zo veelzijdig met de combo tableaubuilding en areacontrol, past helemaal in mijn straatje. El Grande is voor mij de all-time klassieker, staat na ruim 25 jaar nog steeds zijn mannetje. Stenen Tijdperk het sublieme gateway spel waar ik altijd nog veel plezier aan beleef.
GWT en Splendor hebben in het verleden wel in mijn lijst gestaan, maar ondertussen wat afgezakt en Terra Mystica is in de lijst vervangen door neef Gaia Project. Pandemie is een van de betere coöp's, maar ik ben niet zo van dat genre. Zelf heb ik Pandemic-Fall of Rome in de kast staan, maar die komt er sporadisch uit. Enige spel dat bij mij weerzin oproept is Agricola en daar ga ik dan ook geen woorden aan vuil maken.
Mooi lijstje weer en dan kunnen we nu wel deduceren welke spellen de top 10 gaan vervolmaken, zie ook dit draadje opgestart door Jevo

Totaal
Gespeeld: 68
In bezit: 37
In Top 20: 12

20-11
Gespeeld: 10
In bezit: 5 (El Grande, Carcassonne, Concordia, Stenen Tijdperk, Splendor)
In Top 20: 4 ( Scythe, El Grande, Concordia, Stenen Tijdperk)
30-21
In bezit: 6 (Crew, El Dorado, Clever, Istanbul, Raiders, Raja's)
In Top 20: 2 (Raiders en Raja's)

40-31
Gespeeld: 9 ( allemaal behalve It's a Wonderful World)
In bezit: 7 ( Gaia P, Marco Polo, Flamme Rouge, Taveernen, Architecten, Catan, TTR)
In Top 20: 3 (Architects, Flamme Rouge en Marco Polo)

50-41
Gespeeld: 9 (allemaal behalve Gloomhaven)
In bezit: 6 (Odin, Star Realms, Love Letter, Russian Railroads, Cl. of Caledonia, 7Wonders)
In Top 20: 1 - Clans of Caledonia

60-51
Gespeeld: 4 (Takenoko, Memoir, Tikal, Dixit)
In bezit: 1 (Dixit)

70-61
Gespeeld: 6 (Machiavelli, Codenames, Race ft Galaxy, Lost Cities, welcome to, Sagrada)
In bezit: 2 ( Machiavelli, Lost Cities)

80-71
Gespeeld: 8 (Take 5, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo 2, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Het Dorp, Imperial Settlers)
In Top 20: 1 (Het Dorp)

90-81
Gespeeld: 5 (Taipan, Through the Ages, Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)
In bezit: 3 (Tai Pan, Through the Ages, Kingdom Builder)

100-91
Gespeeld: 7 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Bloodrage, Twilight Struggle, Dwergen van Nidavelir, Caylus, Machi Koro,)
In bezit: 3 (St. Petersburg, Bloodrage, Caylus)
In Top 20: 1 (Bloodrage)
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Totaal (100-11):

Gespeeld: 65
In Bezit: 24
In Top 20: 11

30-21:

Gespeeld: 7 (De Crew, De Zoektocht naar El Dorado, Clever, Istanbul, Patchwork, Tzolk'in, Rovers van de Noordzee)
In Bezit: 3 (Clever, Istanbul, Tzolk'in)
In Top 20: 3 (De Crew, El Dorado, Istanbul)

20-11:

In Bezit: 6 (Great Western Trail, El Grande, Agricola, Carcassonne, Terra Mystica, Stenen Tijdperk)
In Top 20: 2 (Scythe, Great Western Trail)

Even wat inhalen. Gisteren ontbrak het simpelweg aan tijd.

Over de nummers 30-21:

Soms denk je als mens wel eens eigenzinnig te zijn, maar hier blijkt toch maar weer hoe mainstream ik wel niet ben. Wel 3 uit mijn eigen lijst. En alles wat niet in mijn lijst terecht is gekomen vind ik stuk voor stuk leuke spellen. In plaats van Clever heb ik zijn jongere broer Dobbel zo Clever in mijn lijst gezet, maar ik vind het origineel ook nog altijd erg leuk om te spelen. De Crew was voor mij toch wel een enorme verrassing. Nooit gedacht dat een slagenspel ook coöperatief gespeeld kan worden. El Dorado is voor mij nou één van die uitzonderingen op mijn deck-builder antipathie en heeft zich meteen in mijn eigen lijstje genesteld. Istanbul stond in mijn top 10 en blijft voor mij een geweldig spel. Vooral in combinatie met 1 of beide uitbreidingen. De spellen uit deze lijst die ik nog niet ken sla ik ook zeker niet af om eens te proberen.

Over de nummers 20-11:

Mijn eerste 10/10 score wat betreft de gespeelde spellen. Ik heb eerder al aangehaald dat er dit jaar 3 spellen waren die streden om de eerste plaats in mijn lijst. Hier is hij dan, mijn nummer 1: Scythe. Alles aan dit spel spreekt mij aan, van artwork naar spelmechanieken en de mini's. Het beschermen van je grondstoffen vind ik juist een geweldige vondst. En de Rise of Fenris campagne maakt het voor mij helemaal af, ook al ben ik pas twee spellen op sjouw. Ook Great Western Trail blijft voor mij een absolute topper en wederom een deck-builder uitzondering. Pandemie vind ik nog steeds wel lollig om te spelen, maar is voor mij wel ingehaald door Spirit Island. El Grande is inderdaad nog altijd een erg leuk spel, zeker als je het zo af en toe eens omgooit met een uitbreiding uit de big box. Agricola speel ik ook nog altijd met een hoop plezier al zet ik Caverna net een half streepje hoger neer. Carcassonne heb ik, maar ik weet niet hoe en waarom. Vind het spel wel ok, maar ook niet meer dan dat. Terra Mystica is ook wederom een topper en een spel dat ik ook zomaar in mijn lijst had kunnen zetten. Concordia is lang geleden dat ik het gespeeld heb, maar het heeft toen geen verpletterende indruk achter gelaten. Wil het best nog wel weer eens proberen. Stenen Tijdperk vind ik ook altijd leuk, met recht een moderne klassieker. Splendor is het voor mij net niet. Misschien omdat ik er ook erg slecht in ben. Century valt bij mij dan net even wat beter.

In de top 10 verwacht ik nog slechts 1 spel uit mijn lijst terug te vinden. Als dit er meer zijn verbaasd me dat enorm.
Afbeelding
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Totaal
Gespeeld: 39
In bezit: 23
In top 20: 10

30-21
Gespeeld: 8 (alles behalve Tzolk'in en Rovers)
In bezit: 4 (Zoektocht, Crew, Patchwork, Rovers)
In top 20: 3 (Crew, Patchwork, Zoektocht)

20-11
Gespeeld: 8 (alles behalve Concordia, El Grande)
In bezit: 6 (GWT, Agricola 2sp, Carcassonne, Stenen Tijdperk, Splendor, Pandemic Rising Tide)
In top 20: 5 (GWT, Agricola 2sp, Carcassonne, Splendor, Pandemic Rising Tide)

100-31
100-91
Gespeeld: 2 (Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: -
In top 20: -

90-81
Gespeeld: 2 (Regenwormen, Caverna)
In bezit: 2 (Regenwormen, Mombasa)
In top 20: 1 (Regenwormen)

80-71
Gespeeld: 4 (Take 5, Century Spice Road, Alhambra, Boonanza)
In bezit: 2 (Take 5, Boonanza)
In top 20: 1 (Take 5)

70-61
Gespeeld: 4 (Tapestry, UC, Dixit, Azul 3)
In bezit: 2 (Takenoko, Memoir 44)

60-51
Gespeeld: 5 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome To, Sagrada)
In bezit: 3 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities)

50-41
Gespeeld: 3 (Love Letter, Maracaibo, 7 Wonders)
In bezit: 2 (Love Letter, Maracaibo)

40-31
Gespeeld: 3 (It's a wonderful world, Catan, TTR)
In bezit: 2 (Catan, TTR)
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Zo, alweer een paar dagen geen update gedaan, zijn we alweer 40 spellen verder. Zoals ik al verwachtte zitten daar voor mij weinig persoonlijke toppers bij.

Had al het nodige negatieve commentaar opgeschreven over diverse spellen, maar laat ik het wat gematigder houden:

50-41: 0 uit top 20, 4 in bezit (Star Realms, Love Letter, Gloomhaven en 7 Wonders) en 7 gespeeld (+ Lords of Waterdeep, Russian Railroads, Clans of Caledonia)
Clans mag in de collectie 7 Wonders mag er uit. De overige 3 uit mijn collectie vind ik niet heel bijzonder, de andere 2 gespeelden herhaal ik liever niet. Van de ongespeelden wil ik Brass Birmingham graag eens vergelijken met het origineel. De andere ongespeelden boeien me niet.

40-31: 1 uit eigen lijst (Funkenschlag), 2 in bezit (+ Catan) 5 gespeeld (+ Gaia, Ticket to Hide, Architecten)
Funkenschlag is een oude favoriet die nog trouw elk jaar op tafel komt. Architecten mag in de collectie, Catan blijft puur voor sentiment, niet voor spel. Benieuwd naar It's a wonderful world, en vooruit, Flamme Rouge. De rest (inclusief Gaia) laat me behoorlijk koud. Ik verwacht zeker niet Ticket to Ride ooit nog vrijwillig te spelen.

30-21: 1 uit eigen lijst (Viticulture), 3 in bezit (+ Patchwork, Istanbul) 7 gespeeld (+ Rovers, Clever, Tzolkin, Raja)
Viticulture vind ik echt een topspel, ook qua thema, ondanks dat het worker placement is. Istanbul is best aardig. De rest doet me eigenlijk niet zoveel.

20-11: 0 van mijn lijst, 6 in bezit, alle 10 gespeeld.
Geen echte toppers voor mij. Concordia is ondanks missend thema best een leuk spel. De gamey verplaatsingsregels van Scythe zijn echt suf krom, maar het spel speelt verder lekker weg. Splendor vind ik een geinige filler, El grande mag blijven als klassieker. De rest (de andere 6) heb ik liever niet op tafel.

Tussenstand 11-100: 3 uit eigen top 20, 31 (nog) in bezit, 65 gespeeld.

Ben benieuwd wat er in de top 10 zit wat me kan bekoren...
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

En hier volgt de ontknoping: de tien hoogst genoteerde spellen van de
Spellengek Top-100 van de Lage Landen, editie 2021
met -uiteraard- de #1.

Top-100 2021: dé top 10
Bijlagen
bannertop100.jpg
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Wat een lijst! Met twee van mijn vier eigen topfavorieten op 1 en 2! Hoera!
Afbeelding
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Totaal
Gespeeld: 57
In bezit: 23
In Top 10: 5

10 - 1
Gespeeld: 9 (Alles behalve Everdell)
In bezit: 3 (Dominion, Terraforming Mars, Wingspan)
In Top 10: 1 (Wingspan)

De spellen uit mijn top 10 die het niet gehaald hebben zijn: Twilight Imperium 3rd Edition, Trickerion, High Frontier 4-All, Mansions of Madness 2nd edition en Dune Imperium.

Afgelopen jaar een deel van de backlog weg kunnen spelen, omdat er minder nieuwe titels op de markt kwamen ivm Corona. Mijn nummer 1 kwam net voor Kerst binnen: Dune Imperium. Een ideale combinatie van deckbuilding en worker placement met veel interactie tussen de spelers.Nu al meerdere keren gespeeld en dit spel blijft spannend tot op het einde.
Laatst gewijzigd door Nautilus op wo 12 mei 2021, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Ik was verbaasd dat ik de top 20 volledig in mijn collectie heb. Slechts 4 er van zijn in mijn lijstje terecht gekomen.
We live to survive our paradoxes
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Mooie top 10 lijst. Alles gespeeld, degene die ik niet in mijn collectie heb speel ik regelmatig bij vrienden.

Misschien dat ik er over heen heb gekeken, maar toch nog een aantal toppers uit mijn top 20 welke uiteindelijk niet in de lijst terecht zijn gekomen zoals TI4, Xia, Star Wars: Rebellion en The Gallerist.

Totaal:
Gespeeld: 73
In bezit: 45
Top 20: 13

Totaal:
Gespeeld: 10 (Dominion, Ticket to Ride Europe, Everdell, Orleans, 7 Wonders Duel, Castles of Burgundy, Puerto Rico, Azul, Terraforming Mars, Wingspan)
In bezit: 7 (Dominion, Ticket to Ride Europe, 7 Wonders Duel, Castles of Burgundy, Puerto Rico, Terraforming Mars, Wingspan)
Top 20: 2 ( Terraforming Mars, Wingspan)
Afbeelding
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Totaal:
Gespeeld: 29
In bezit: 21
Top 20: 8

1-10:
Gespeeld: 4 (Ticket to Ride Europe, Everdell, Terraforming Mars, Wingspan)
In bezit: 3 (Ticket to Ride Europe, Everdell, Wingspan)
Top 20: 1

11-20:
Gespeeld: 5 (Scythe, Pandemie, Agricola, Carcassonne, Stenen Tijdperk)
In bezit: 3 (Scythe, Carcassonne, Stenen Tijdperk)
Top 20: 0

Had er een gemist, dus maar meteen de top 20. Veel van de toegankelijkere spellen, zoals al door andere voorspeld. Heb ik er uiteraard een aantal van en ze blijven ook leuk om te spelen. Dat doe ik dan ook :), maar ze bereiken niet mijn top 20... Grappig genoeg de nummer 1 dan weer wel :)

Al met al toch een flink aantal spellen gespeeld uit de top 100 en ook nog wel een redelijk aantal in mijn bezit. Was leuk om mee te doen dit jaar, zeker met dit topic erbij. Gaan we volgend jaar weer doen :)

21-100:
21-30:
Gespeeld: 0
In bezit: 0

31-40:
Gespeeld: 3 (It’s a Wonderful World, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Catan)
In bezit: 3 (It’s a Wonderful World, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Catan)

41-50:
Gespeeld: 1 (Gloomhaven)
In bezit: 0

51-60:
Gespeeld: 3 (Machiavelli, Codenames, Clank!)
In bezit: 3 (Machiavelli, Codenames, Clank!)

61-70:
Gespeeld: 4 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit)

71-80:
Gespeeld: 4 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza, Imperial Settlers)
In bezit: 3 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza)

90-81:
Gespeeld: 3 (Regenwormen, Spirit Island, Cartographers)
In bezit: 2 (Regenwormen, Cartographers)
Top 20: 2

100-91:
Gespeeld: 2 (Machi Koro, Legenden van Andor)
In bezit: 1 (Machi Koro)
Afbeelding