Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

olavf
El Capitan

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door olavf »

Ik stuur al jaren geen lijstjes meer in (niet alleen wat spellen betreft), omdat het voor mij appels met peren vergelijken is. Wel heb ik deze cijfers paraat:
Gespeeld uit de top 100: 78
In bezit: 20
In bezit gehad (of nog in bezit): 64

Labels:
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door mazinho »

Totaal:
Gespeeld: 80
In bezit: 87+1
Top 20: 15

10-1:
Gespeeld: 10
In bezit: 10
Top 20: 2 (Puerto Rico, Terraforming Mars)

Derde 10/10 rijtje waarmee ik de top 35 van 2021 in collectie en de top 38 al eens speelde. Puerto Rico (2002) is na Catan (1995) en Machiavelli (2000) mijn derde klassieker en staat in mijn persoonlijke top 10. Wat mij betreft een echte Evergreen die volgend jaar haar 20-jarig bestaan kan vieren! Bouwen, produceren, verschepen en overwinningspunten scoren. Uiterlijk achterhaald, maar een geweldige engine-builder.

En dan mijn persoonlijke nummer 1: Terraforming Mars. Ik ben blij dat hij met stip stijgt van 4 naar 2 en op koers is om het Wingspan komend jaar moeilijk te maken. Ik weet eigenlijk niet waarom ik Terraforming Mars blijf spelen; waarschijnlijk juíst omdat je zo afhankelijk bent van de kaarten die je trekt. Overgeleverd aan de combinatie van je corporatie en de kaarten in het deck krijg ik het spannende gevoel van een sprong in het duister richting een planeet die ik wil koloniseren. Ik stel me zo voor dat ook bij die onderneming geluk een enorme factor speelt. Zalig om solo te spelen en de iPad implementatie ziet er uit om door een ringetje te halen.

Morgen nog de restjes; 5 spellen uit mijn top 20 haalden de Spellengek Top 100 niet en het zijn allemaal kleine kaartspelletjes. Wie mij heel goed kent of mijn Instagramposts volgt, kan makkelijk raden welke kaartspelletjes dat kunnen zijn.

20-11:
Top 20: 3 (Scythe, Terra Mystica, Splendor)

Tweede 10/10 rijtje! Zou 100% score erin zitten in de top 35 van dit jaar? Scythe maakte naar mijn smaak de hype waar (in mijn persoonlijke top 10 dus). Ik vind het een mooi thematisch en a-symmetrisch 4X spel in een subliem uitgewerkte post-eerstewereldoorlog-dystopie dat verrassend toegankelijk blijft. Nooit verwacht dat ik ooit een spel met miniaturen zou kopen. De knappe doos met solo campagne ligt geduldig te wachten op me; Fenrir kopen vlak voor de geboorte van een eerste kind is iets dat ik iedereen kan afraden.

Niet voor iedereen maar bij zin in wat zwaarder werk toch een klassieker betekent voor mij Terra Mystica (ook in mijn persoonlijke top 10). Dat mijn spellenbroeder Hippe het spel niet trekt maakt dat ik het minder vaak speel dan ik zou willen. Ik kocht het ooit zonder überhaupt gespeeld te hebben voor een spellenmakker als verjaardagscadeau en ben sindsdien fan van dit complexe spel met heldere doelstelling. Ik moest even wennen aan de illustraties en wellicht ligt stiefbroertje Gaia Project wat dat betreft meer in mijn straatje (en in dat van Hippe), maar dat lezen jullie dan volgend jaar.

Ik blijf terugkeren naar Splendor vanwege haar kaliber “razendsnel op tafel” en “zullen we nog een potje” als uitstekende keuze als je met vrienden speelt die passen voor een speelduur van 90 minuten of meer. Iedereen vindt het zalig om verzwaarde pokerfiches in zijn handen te hebben en er lekker mee te spelen.
30-21:
Top 20: 1 (Clever)

Het was even wachten maar dan toch een (eerste) 10/10 rijtje: alles in collectie en alles gespeeld. En ik vind het opnieuw een rijtje dat niet zou misstaan aan microspellencollectie van 10 spellen met van alles en nog wat erin wat spelmechanisme en moeilijkheidsgraad betreft. (Ganz schon) Clever is een vreemde eend in de bijt en op het eerste gezicht een flauwekulletje met die paar gekleurde dobbelstenen en een schrijfblokje. Maar wat is dit een vreselijk verslavend (solo)spelletje gebleken. Tot overmaat van vreugde volgde een iPad versie snel waardoor het nog rapper ervaring opbouwen en bijna dagelijks jagen op een nieuwe highscore is. In De Crew zijn we blijven hangen onderin het rechterrijtje van de missies vanwege lock-down en social distancing; ik neem me voor de missies rond te spelen voordat de opvolger bij 999 uitkomt.
40-31:
Gespeeld: 7 (Marco Polo, Pandemic Legacy s01, Flamme Rouge, Architecten, Catan, Hoogspanning, TTR)
In bezit: 9 (Wonderful World, Gaia Project, Marco Polo, Pandemic Legacy s01, Taveernen, Architecten, Catan, Hoogspanning, TTR)
Top 20: 3 (Pandemic Legacy s01, Catan, TTR)

Er zijn maar weinig spellen waarbij 3 volwassen mannen het tegelijkertijd uitschreeuwen van afschuw vanwege ofwel het verscheuren van een speelkaart ofwel openen van een kartonnen doosje waar een bak rampspoed uit te voorschijn komt. Voor mij was Pandemic Legacy s01 zowel de kennismaking met als onmiddellijke standaard voor Legacy spellen. Ik ken geen spellen waarvan het thema je zo opslokt als Pandemie. Ik kijk ernaar uit om een keer Taveernen te gaan spelen. Tot slot: omdat de reacties zo positief waren, heb ik vandaag meteen #50 Brass Birmingham besteld. Die kon nog mooi mee met Dune Imperium in de doos!
50-41:
Gespeeld: 7 (Waterdeep, Star Realms, Gloomhaven, Love Letter, Russian Railroads, Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 8 (Waterdeep, Odin, Star Realms, Love Letter, Russian Railroads, Maracaibo, Caledonia, 7 Wonders)
Top 20: 1 (Clans of Caledonia)

Ik zal achterwege laten wat ik stom vind en me richten op de rijkdom in dit rijtje. Want als dit rijtje een spellencollectie zou zijn (van "slechts" 10 spellen), zou die niet misstaan op de spellenplank (en het voelt eigenlijk heerlijk een collectie van 10 dozen, maar dat is een heel ander verhaal). Brass: Birmingham brandt al maanden op de verlanglijst van mijn maatje Hilbert en van mijzelf. Brass staat ongespeeld in de kast en dat weerhoudt me van aanschaf van deze knaller als ik de reacties hier mag geloven. Misschien druk ik vanmiddag wel ergens op bestellen. Clans of Caledonia is ook een titel die ik ooit op een lijstje plaatste en jaren liet liggen totdat dezelfde Hilbert er extreem enthousiast over werd. Ik bestelde het voor zijn verjaardag en bestelde een exemplaar voor mijzelf mee. Zoals mijn quote laat zien, is voor mij alles aan dit spel geweldig uitgevoerd en brengt het me board game flow. Ik kan dat maar van een paar spellen zeggen.

@Bart, zodra ik de traditionele Spellengek Top 100 hitkrant in PDF beschikbaar maak, zie je meteen waarom Peter Hein het heeft over het linker rijtje.
60-51:
Gespeeld: 8 (Machiavelli, Codenames, RaceFTG, Lost Cities, Five Tribes, Sagrada, Clank!)
In bezit: 8 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, RaceFTG, Lost Cities, Five Tribes, Brugge)
Top 20: 2 (Machiavelli, Codenames)

Het slimme kaartspel Machiavelli is een evergreen en voelt na al die jaren nog steeds niet oud aan. Zowel de mechanismen als illustraties ogen fris en het spel is fijn compact. Altijd leuk als cadeau voor iemand die begint in de hobby, zeker in combinatie met Niccolò’s boek Il Principe.

Codenames is de partygame voor partygame-haters en -liefhebbers met garantie op hilarische napraat. Vergeten hoe leuk het is slim met taal om te gaan. Net als met kaarten is het belangrijk in het hoofd van je maat te kunnen kruipen (en het gaat best vaak faliekant mis). Nu ook met beelden voor mensen die minder plezier aan taalpurisme ontlenen. Ik kan er intens van genieten als er een slimme hint bedacht wordt, of dat nu door mij of door een tegenstander gebeurt.
70-61:
Gespeeld: 7 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
In bezit: 8 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Just One, Tikal, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
Top 20: 0

Mijn maatje Hilbert heeft Underwater Cities besteld; ik weet er weinig van maar het móet een heel gaaf spel zijn. Ik sluit me aan bij de quote van Suzanne: Tapestry speelde ik (ook met Hilbert) nu twee keer zonder torenhoge verwachtingen (miniaturen doen me niet zo veel) en het was twee keer razend spannend en leuk om te ontdekken.
80-71:
Gespeeld: 7 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp)
In bezit: 9 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Trajan, Imperial Settlers)
Top 20: 1 (Targi)

Targi is in het 2-speler-spel-segment gewoon een topper als je zoekt naar uitdaging. Het is wat mij betreft veel spel in een klein doosje en ik ben blij dat in Tweede Exloërmond besloten is het opnieuw uit te brengen in het Nederlands taalgebied. Aan My City heb ik heel veel plezier beleefd: het was voor mijn 70-jarige schoonvader de eerste legacy ervaring en we hebben het spel helemaal samen uitgespeeld. Leuk om te weten: als je My City met 2 speelt, kan je het makkelijk na een simpele reset doorgeven aan iemand anders die het ook met 2 spelers wil spelen (er is materiaal voor 4). Licht, eenvoudig en toch onderhoudend en spanned bij elke nieuwe enveloppe.
90-81:
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers)
In bezit: 9 (Taipan, Mombasa, TTA, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers, Caverna)
Top 20: 2 (Regenwormen, Roll for the Galaxy)

Ik zie zo nu en dan Roll For The Galaxy tweedehands aangeboden worden en dat verbaast me enorm! Als ik ooit zou moeten scheiden van het merendeel van mijn collectie, zou ik RFTG erin houden. Dat geldt ook voor Regenwormen. Wat een geniale en onverwoestbare allemansvriend is dat zeg. Knizia's Einzame Spitze wellicht? Vaak in de Kringloop meegepakt voor €0,50 en cadeau gedaan. TTA en Caverna blijven loeren naar me vanaf de plank waarop ze liggen. Wie weet krijg ik Peter Hein wel een keer aan tafel om Caverna te spelen. Wie schuift er dan nog meer aan?
100-91:
Gespeeld: 7 (Machi Koro, Caylus, Nidavellir, Andor, Eufraat & Tigris, Sint Petersburg)
In bezit: 6 (Andor, Targi, Regenwormen, Crusoe, Century)
Top 20: 0

Dat klassiekers beginnen te kelderen had ik al verwacht op basis van de lijstjes van mijn 5-koppige spellengroep. Hoe lang houd je een (zware) klassieker in je lijst en waarom is de vraag die ik me dit jaar stelde. Wie weet ben ik zelf wel in transite van een Top 20 aller tijden naar een Top 20 gespeeld dit jaar. 2020-2021 is daarin een merkwaardig jaar omdat ik bij 100% van mijn spellen speelde met mijn 70-jarige schoonvader die nog nooit van moderne spellen gehoord had. Om al dit jaar een inzending te doen met uitsluitend instapper, voelde nog niet goed.Caylus, SInt Petersburg, Eufraat en Tigris, ik zou ze spelen met juist méér speltijd dan voor 2020.

Nidavellir is écht een leuke nieuwe titel en ik ben benieuwd of WGG hem voor het Nederlands taalgebied ook gaat uitbreiden. Heb je het spel in de kast of wil je er meer van weten, kijk dan zeker even naar de special die op de site van WGG staat; er zit zelfs een print & play promokaart in. Machi Koro leg ik vanavond op tafel met mijn schoonvader; eigenlijk heel raar dat ik hem dat spel nog niet geleerd heb. Kattentetris laat ik even aan me voorbij gaan; ik heb de verwijzing wél doorgestuurd naar mijn moeder en 3 zusters (kattenvolk). Met Calico heb ik voorlopig voldoende poezenspul in de kast.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

mazinho schreef: Ik weet eigenlijk niet waarom ik Terraforming Mars blijf spelen; waarschijnlijk juíst omdat je zo afhankelijk bent van de kaarten die je trekt. Overgeleverd aan de combinatie van je corporatie en de kaarten in het deck krijg ik het spannende gevoel van een sprong in het duister richting een planeet die ik wil koloniseren. Ik stel me zo voor dat ook bij die onderneming geluk een enorme factor speelt.
Eigenlijk weet je dus heel goed waarom je TM blijft spelen. En sla je tegelijk de spijker op zijn kop met die sprong in het duister. Vind ik dan hé, want dat is precies wat ikzelf zo leuk vind aan dat spel (en trouwens ook aan Wingspan): dat elk potje weer een frisse start is en het begin van een klein reisje.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

10 t/m 1

Gespeeld: Alles m.u.v. Everdell.
In bezit: Idem.

En weer geen 10 op 10....

Op de rij af:
Dominion is qua 'mainstream'-spellen mijn alltime favourite: elk potje is anders, duurt nooit mega-lang (soms zelfs ultrakort) en heeft elke keer een andere dynamiek door het wisselende aanbod. Het is voor mij een sport om een goedlopend deck te maken, als dat niet lukt en een ander wint door een bigmoney-strategie, dan kan ik daar vrede mee hebben ("Ik speel om te spelen, winnen is bijzaak ...").
TtR Europa sla ik nooit af, alhoewel ik wel merk dat ik het verzadigingspunt bereikt heb (ik speel liever TtR Nederland, Azië of Nordic Countries). Een van de weinige spellen waar ik mijn halve trouwboek ("mijn betere helft") ook voor kan porren.
Everdell ken ik niet en lees ik op dit medium wisselende verhalen over: het verrast mij dus dat-ie zo komeetachtig door de lijst is gegaan.
Orleans is Dominion met fiches: leek me leuk, maar ik vind het er qua look-and-feel echt niet uitzien en het spel duurt me te lang voor wat het is (18 ronden is echt te veel).
7 Wonders Duel is een waardige tweepersoonsvariant van grote broer 7 Wonders: niets dan hulde. Op de een of andere manier kan het me toch minder bekoren dan 'grote broer'. Dat heeft - denk ik - te maken met de voorzetten die je af en toe aan je tegenstander geeft of moet geven; dit is een geluksfactor die voor mij behoorlijk overheersend is. Ik merk ook dat ik in 7 Wonders beter scoor dan in 7 Wonders duel.
Burgund heb ik net twee weken geleden ontdekt en smaakt naar meer, véél meer. Abstract als de pest. Een dobbelspel waarin de geluksfactor in de tegeltjes zit, niet in de dobbelsteenworpen. Geniaal spelontwerp.
Puerto Rico speel ik graag, vooral door het feit dat je als speler eigenlijk nooit downtime hebt: je bent altijd betrokken. De tand des tijds is echter wel meedogenloos dat-ie nu op 4 staat.
Azul lijkt in de basis Splendor, maar is minder vriendelijk doordat je (door de juiste tegels te laten liggen) je tegenstander(s) een enorme klets minpunten kan aansmeren. Daardoor speel ik liever Splendor (ik ben over het algemeen 'lief' in een spel), maar kan ik Azul zeker waarderen. Ook een pluim voor de tegeltjes: mooi, héél mooi.
Terraforming Mars dan: hierbij gaan mijn gevoelens alle kanten op en kan ik geen eenduidige oordeel vellen. Ziet er prachtig uit, bedacht spelmechanisme is ook doordacht, maar ik merk dat ik het als spel enkel als solospel op tafel krijg. het is voor mij meer een puzzel dan een spel.
Wingspan tenslotte: staat op 1 en ik kan me dat voorstellen; het thema (vogels) stoot niemand af, het is vrij eenvoudig uit te leggen, bevat eigenlijk alles wat een spel nodig heeft en ziet er ook nog eens mooi uit. Nu moet ik ook even door het stof en mijn ongelijk erkennen: de Oceanië-uitbreiding maakt het spel iets complexer, maar ook wel beter. Ik blijf er echter wel bij dat het een gotspe is dat je met het integreren van deze uitbreidingen de 'oude' borden en dobbelstenen waardeloos zijn geworden.

Goed, dan nu mijn totaaltelling:
Gespeeld: 63 van 100.
In bezit: 57 van 100.

It was fun while it lasted .....
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

1-10
Gespeeld: 4 (Wingspan, Everdell, Dominion, TtR:Europe)
In bezit: 2 (Dominion en TtR:E)
In Top 10: 1 (Dominion)

Een leuk lijstje weer, veel spellen die ik zeker nog eens wil spelen! Vooral the Castles of Burgundy en Azul staan hoog op mijn lijstje. Verder heb ik net meer dan een kwart van de top100 gespeeld, dat vind ik niet slecht voor een beginnende spellenliefhebber :) Van de spellen uit mijn top 10 die de lijst niet hebben gehaald vond ik Parijs, de lichtstad het beste, jammer dat die geen plaatsje heeft kunnen bemachtigen.

Totaal
Gespeeld: 27
In Top 10: 7
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Ha, topdrukte op BSM zo 's ochtends bij de ontknoping van deze jaarlijkse lijst.....

Van de top 10 staat er 1 in mijn eigen top 20 (Terraforming Mars), heb ik er 5 in de kast (+ Wingspan, Azul, Puerto Rico, Orleans) en heb ik er maar 6 gespeeld (+ 7 Wonders Duel)

Azul speel ik erg graag, en niet alleen om die heerlijk in de hand liggende cloinky speelstukjes. Orleans vind ik leuker dan mijn medespelers die 'm veel te traag spelen. Wingspan vind ik best aardig, maar ik heb 'm vooral gekocht omdat anderen 'm leuk vinden en ik het artwork mooi vind. Puerto Rico heb ik in de loop der jaren inmiddels echt te vaak gespeeld. Voor mijn medespelers doe ik 'm nog max 1x per jaar. 7 Wonders Duel vond ik aardig genoeg om nog een keer mee te doen, maar hoef ik niet in mijn collectie.

Van de 4 die ik niet gespeeld heb ben ik uitsluitend geinteresseerd in Everdell. Ben benieuwd of ik die beter vind dan Yggdrasil Chronicles, een goede coop die ook een grote boom heeft (die wel functioneel is), maar niet in de top 100 staat.

Burgund is Feld dus sla ik standaard over, het zal vast "werken", en theoretisch is het mogelijk dat het de Feld uitzondering is die ik wel leuk vind.

Hoe minder ik zeg over Ticket to Ride des te beter. Ik verwacht niet dat de toevoeging van stations mij kan overhalen om het herhalende kaartje pak, kaartje pak, kaartje pak, treintje leg nog een kans te geven. Qua (trein)routebouwers zijn er echt veel betere spellen op de markt.

Heb tot nu toe Dominion weten te vermijden nadat ik door het lezen van de regels al wist dat het me niet zou bevallen. Heb wel de nodige verbeterde deckbuilders in bezit, waarvan Clank mijn top 20 en deze top 100 heeft gehaald vanwege de pret. Andere goede deckbuilders zoals Android: Netrunner, Arctic Scavengers, Core Worlds, Fort, Trains, Viscounts of the West Kingdom zie ik tot mijn spijt niet terug in de top 100.

Mijn 'totaalscore' uit deze top 100: 4 uit eigen top 20, 36 nog in bezit, 71 gespeeld.

Om te voorkomen dat het lijkt dat ik maar weinig spellen leuk vind en omdat er al jaren altijd weinig uit mijn wisselende 20 favo's in de lijst komen wil ik graag de volgende spelauteurs en titels noemen om te (her)ontdekken:

Geen Eclipse in de top 100? Ondanks die mooie heruitgave?
"Sandbox"spel: Western Legends komt hier zowel bij veel- als casualspelers graag op tafel. (En voor space cowboys is XIA het sandbox spel)
Evolution: Climate had ik ondertussen wel in de top 100 verwacht, zeker gezien de populariteit qua Wingspan qua dieren en artwork.
Qua filler/familiepret: uitgeverij Oink heeft fijne niemendalletjes. Deep Sea Adventure is hier favoriet. Of probeer eens een goed behendigheidsspel ("nog een keer") zoals Klask! of Crokinole

En ben ik nou de enige die altijd benieuwd is naar spellen van Tony Boydell? Geen liefde voor Snowdonia bijvoorbeeld? Hetzelfde geldt voor Hisashi Hayashi. Potje Yokohama is altijd welkom. Idem voor Jordan Draper. Tokyo Tsukiji Market is ongetwijfeld teveel een liefhebbersspel, en aangezien Glory to Rome en Container al niet in de top 100 staan zal Import/Export vast ook kansloos zijn, maar vooral zijn zware spellen zijn steengoed.

Shem Phillips wordt wel gewaardeerd. Maar mijn favorieten Circadians: First Light (en Viscounts of the Western Kingdoms) vind ik niet terug in de top 100.

In plaats van al die Rosenberg of Feld spellen zou ik liever meer Wallace spellen in de top 100 zien. Is iedereen de originele Brass en (Age of) Steam vergeten?

Eigenlijk schandalig: er staat geen enkel spel van uitgeverij Splotter in de top 100. Dat zijn echt de beste spellen van Nederlandse makers als je van "zware spellen" houdt. Ik ben er door Covid afgelopen jaar ook niet aan toegekomen, maar voor iedereen die overweg kan met Uwe Rosenberg's Fields of Arle, Odin, Le havre etc: check Food Chain Magnate, Roads & Boats, The Great Zimbabwe en al die andere veel betere spellen eens. Ja, ze zijn duur, slecht te krijgen en niet altijd even mooi, maar wel supergoed. Ik neem me bij deze voor om uit principe er volgend jaar weer een in mijn top 20 te zetten, ook al komt het niet op tafel...

Afijn, leuke exercitie zo vanaf mijn Muppet balkon. Ik zie nu al uit naar editie 2022. Bedankt Peter Hein voor de moeite!
Laatst gewijzigd door MikeBzonderpuntje op wo 12 mei 2021, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Alleen Everdell niet gespeeld van de Top10. De rest zijn prima spellen, waarvan eentje ook mijn top20 gehaald heeft, alleen de nummers 1 en 2 zijn niet zo mijn ding. Ik denk dat ik iets tegen spellen heb waarbij je de eerste potjes alleen maar kaarten aan het lezen bent en geen idee hebt welke kaarten er nog meer in het spel zitten en dus welke combinaties je kunt maken. Kan me voorstellen dat als je het eenmaal een aantal keer gespeeld hebt, dit probleem weg is.

Totaal
Gespeeld: 67
In bezit: 51
In Top 20: 11

1-10
Gespeeld: 9 (Dominion, Ticket to Ride: Europa, Orleans, 7 Wonders Duel, Castles of Burgundy, Puerto Rico, Azul, Terraforming Mars, Wingspan)
In bezit: 7 (Dominion, Ticket to Ride: Europa, Orleans, 7 Wonders Duel, Castles of Burgundy, Puerto Rico, Azul)
In Top 20: 1 (Castles of Burgundy)

11-20
Gespeeld: 7 (El Grande, Agricola, Carcassonne, Terra Mystica, Concordia, Stenen Tijdperk, Splendor)
In bezit: 6 (GWT, Agricola, Carcassonne, Terra Mystica, Stenen Tijdperk, Splendor)
In Top 20: 2 (Agricola, Terra Mystica)

21-30
Gespeeld: 8 (Kwakzalvers, Clever, Istanbul, Patchwork, Tzolk'in, Rovers van de Noordzee, Raja's van de Ganges, Viticulture)
In bezit: 6 (Clever, Istanbul, Patchwork, Tzolk'in, Raja's van de Ganges, Viticulture)
In Top 20: 2 (Patchwork, Tzolk'in)

31-40
Gespeeld: 6 (Gaia Project, Marco Polo, Taveernen van de Oude Stad, Architecten, Catan, Hoogspanning)
In bezit: 5 (Gaia Project, Marco Polo, Taveernen van de Oude Stad, Architecten, Hoogspanning)
In Top 20: 2 (Gaia Project, Marco Polo)

41-50
Gespeeld: 5 (Brass, Love Letter, Russian Railroads, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 6 (Odin, Love Letter, Russian Railroads, Maracaibo, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In Top 20: 1 (Russian Railroads)

51-60
Gespeeld: 8 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, Lost Cities, Welcome To, Five Tribes, Sagrada, Brugge)
In bezit: 5 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, Lost Cities, Sagrada)
In Top 20: 0

70-61
Gespeeld: 6 (Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Tikal, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
In bezit: 2 (Azul: Zomerpaviljoen, Teotihuacan)
In Top 20: 1 (Teotihuacan)

80-71
Gespeeld: 9 (Take5!, Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 7 (Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan)
In Top 20: 1 (Trajan)

90-81
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In bezit: 5 (Tai Pan, Mombasa, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In Top 20: 1 (Caverna)

100-91
Gespeeld: 4 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Caylus, Machi Koro)
In bezit: 2 (Caylus, Machi Koro)
In Top 20: 0
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

MikeBzonderpuntje schreef: Afijn, leuke exercitie zo vanaf mijn Muppet balkon. Ik zie nu al uit naar editie 2022. Bedankt Peter Hein voor de moeite!
Mooie vergelijking. Zijn we hier op BSM niet allemaal een beetje Statler en Waldorf? We spelen allemaal liever een spelletje natuurlijk (dixit Peter Hein), maar dit zijlijn commentaar vind ik toch ook heel leuk. Dank dus Mike, en Alterno trouwens ook (waar blijft de Wingspan bigbox?)
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Van de laatste 10 heb ik alleen Terraforming Mars niet gespeeld. Deze zou ik ondanks de lengte van het spel wel een keertje graag willen spelen om hem zoals vaker gezegd af te kunnen vinken en mee te kunnen praten over het spel. Hopelijk zal dat kunnen op de club als corona voorbij is.
De stijging van Ticket to Ride: Europa is opvallend te noemen. Zou dit spel ivm corona nu meer bij gezinnen op tafel zijn gekomen?
Everdell heb ik zelf nog maar net in bezit en iets te weinig gespeeld om al te kunnen zeggen dat het mijn peroonslijke top 20 waardig is.
Wingspan is mijn nummer 1. Afgelopen tijd met mijn nieuwe vriendin komt deze meerdere keren op een avond op tafel. Ook de coöperatieve modus spelen we vaak en gezien we de nectarregels niet zo leuk vinden hebben we wat huisregels gemaakt waardoor het voor ons nu perfect speelt.

Dan de restjes....
5 spellen uit mijn top 20 hebben de lijst niet gehaald. Een aantal daarvan stonden vorig jaar nog in de lijst of hebben eerder in de lijst gestaan. Het zijn: King of Tokyo, Mysterium, Bunny Kingdom, Skye en Wizard.
Met name Wizard had ik toch wel gehoopt terug te vinden in de lijst of is dit spel door de Crew juist ondergesneeuwd geraakt? Bij mij zorgde de Crew er juist voor dat ik ook weer eens andere slagen spellen speel.
Bunny Kingdom kennen denk ik te weinig mensen omdat dit niet in het Nederlands is uitgebracht, maar blijf het mechanisme en de bunny's daarvan erg leuk vinden.
Skye, Mysterium en King of Tokyo stonden er sowieso vorig jaar nog allemaal in en zijn deze editie dus verdwenen uit de lijst (sorry Peter Hein, dat ik al wat van je restjes verklap). Met name Skye verrast mij toch wel hierin want dit spel steeg vorig jaar nog met stip naar een 73e plaats.
Ik heb mede door oa deze 3 verdwenen spellen uit de lijst het vermoeden dat de lijst dit jaar wat meer is gevuld met zwaardere titels en dat dit ten koste is gegaan van de wat lichtere titels (oa familie/partyspellen).

Met een totaalscore van ongeveer 2/3 gespeeld 1/3 in de kast en 3/4 top 20 heeft de lijst gehaald ben ik wel tevreden.

Totaal:
Gespeeld: 63
In bezit: 38
Top 20: 15 (Just One, Brugge, Love Letter, 7 Wonders, De Crew, Istanbul, Patchwork, Raja's van de Ganges, Pandemie, Carcassonne, Ticket to Ride: Europa, 7 Wonders Duel, Puerto Rico, Azul, Wingspan)

10-1:
Gespeeld: 9 (niet Terraforming Mars)
In bezit: 7 (Dominion, Ticket to Ride: Europa, Everdell, 7 Wonders Duel, Puerto Rico, Azul, Wingspan)
Top 20: 5 (Ticket to Ride: Europa, 7 Wonders Duel, Puerto Rico, Azul, Wingspan (mijn nummer 1))

100 tm 11:
20-11:
Gespeeld: 8 (niet Great Western Trail, El Grande)
In bezit: 5 (Pandemie, Agricola, Carcassonne, Stenen Tijdperk, Splendor)
Top 20: 2 (Pandemie, Carcassonne)

30-21:
Gespeeld: 9 (niet Viticulture)
In bezit: 5 (De Crew, Clever, Istanbul, Patchwork, Raja's van de Ganges)
Top 20: 4 (De Crew, Istanbul, Patchwork, Raja's van de Ganges)

40-31:
Gespeeld: 5 (Marco Polo, Taverneen van de Oude Stad, Architecten van het westelijk koninkrijk, Catan en Ticket to Ride)
In bezit: 1 (Catan)
Top 20: -

50-41:
Gespeeld: 3 (Love Letter, Clans of Caledonia, 7 Wonders)
In bezit: 2 (Love Letter, 7 Wonders)
Top 20: 2 (Love Letter, 7 Wonders)

60-51:
Gespeeld: 7 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Five Tribes, Sagrada, Brugge)
In bezit: 6 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Sagrada, Brugge)
Top 20: 1 (Brugge stond op de 19e plaats in mijn lijstje)

70-61:
Gespeeld: 6 (Takenoko, Memoir '44, Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Just One, Dixit)
Top 20: 1 (Just One stond op de 20e plaats in mijn lijstje)

80-71:
Gespeeld: 8 (niet My Citiy en Marco Polo II)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Alhambra en Targi)

90-81:
Gespeeld: 5 (Tai pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy en Caverna)
In bezit: 3 (Tai pan, Kingdom Builder en Regenwormen)

100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Totaal
Gespeeld: 74
In bezit: 62
In top 20: 4
In bezit gehad: 3 (Tai-pan, Star Realms, Terra Mystica)

10 - 1
Gespeeld: 9 (behalve Terraforming Mars)
In bezit: 9 (zie hierboven)
In top 20: 2 (Wingspan, Everdell)

Toch nog net op de valreep mijn top 20 noteringen weten te verdubbelen. :P

Het was weer een mooie lijst.
Dank Peter Hein voor alle moeite die je er weer in hebt gestoken. :thumbup:
Ik krijg meteen weer zin om te gaan spelen......maar welke van de 100 ga ik nu als eerste doen? :think: :?:
Want van die 62 die er in de kast staan, liggen er velen onder een dikke laag stof :o :mrgreen:

20 - 11
Gespeeld: 10 (eindelijk :P )
In bezit: 8 (behalve Scythe, Terra Mystica)
In top 20:1 (Carcassonne, al eeuwig mijn nummer 1)

30 - 21
Gespeeld: 8 (behalve The Crew, Clever (deze alleen online))
In bezit: 6 (behalve The Crew, Clever, Tzolk'in, Raja of the Ganges)
In top 20: 0

40 - 31
Gespeeld: 6 (behalve It's a wonderful World, Gaia Project, Pandemic legacy I, Flamme Rouge)
In bezit: 5 (Marco Polo, Architecten, Catan, Hoogspanning, TtR.

50 - 41
Gespeeld: 6 (behalve Brass:B, Gloomhaven, Maracaibo, Clans of Caladonia)
In bezit: 3 (Odin, Love letters, 7 Wonders)

60 - 51
Gespeeld: 8 (behalve Grand Austria Hotel, RftG)
In bezit: 7 (zie hier boven en Clanck)

70 - 61
Gespeeld: 5 (Takenoko, Azul: zomer, Tikal, Dixit, Tapestry
In bezit: 5 (zie hierboven)

80 - 71
Gespeeld: 9 (behalve Marco Polo II)
In bezit: 9 (behalve Marco Polo II)
In top 20: 1 (My City)

90 - 81
Gespeeld: 7 (behalve TtA, Spirit Island, Barrage en ook geen interesse in)
In bezit: 5 (Kingdom Builder, Regenwormen, RollftG, Cartographers, Caverna)
In top 20: 0 (maar Kingdom Builder had daar best kunnen staan)

100 - 91
Gespeeld: 6 (St Petersburg, E&T, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: 5 (St Petersburg, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Laatste keer commentaar in dit topic, dan zijn jullie weer even van mij af :lol:.

Wingspan... het ziet er natuurlijk leuk uit, zowat een vogelencyclopedie in kaarten, maar dat had het écht mogen zijn. Het spel is gewoon heel middelmatig, wat behoorlijk afsteekt tegen de enorme hype eromheen. Wat goede marketing en limited printruns al niet kunnen doen... Hoe bekender een spel is, hoe meer stemmen het automatisch (gemiddeld) krijgt. Android: Netrunner is bijvoorbeeld fantastisch en al jaren mijn absolute nummer 1, maar eindigt niet eens bij de top 100. De quote "The Best Game Nobody Plays" las ik eens, dat vind ik erg toepasselijk hier.

Puerto Rico heb ik nooit wat gevonden; negatieve interactie en spuuglelijk (in elk geval de eerste versies), daar maak ik verder geen woorden aan vuil. Dominion is zo'n spel wat ik vroeger met plezier speelde, maar de spellenwereld ontwikkelt zich en er zijn op dit moment zo veel betere deck-builders (El Dorado, Clank!, Shards of Infinity). Ook hier zal de bekendheid voor zo'n hoge positie zorgen, hoewel 2 van de andere 3 ook flink beginnen te stijgen laatste jaren :).

Tot slot Terraforming Mars, ik vind het concept gaaf en de verschillende kaarten leuk, maar wat op het bord gebeurt, doet mij gewoon niets. Zodanig eigenlijk dat ik het afbreuk vind doen aan het spel en ik het daarom jaren terug al heb verkocht. Misschien het kaartspel een kans geven?

10-1:
Gespeeld: 9 (Alleen Everdell niet)
In bezit: 1 (7 Wonders Duel)
Top 20: 4 (TTR: Europa, Orleans, 7 Wonders Duel, Azul)

Totaal:
Gespeeld: 77 (leuk nummer in relatie tot mijn forumnaam; een bijzonder toeval)
In bezit: 14
Top 20: 15

Alleen Everdell heb ik niet gespeeld, maar hier ben ik wel erg benieuwd naar, hoewel ik niet helemaal weet of het voor mij niet te licht zal zijn. Burgund heb ik in het verleden wel gespeeld, maar Trajan vond ik toen beter. Op dit moment speel ik eigenlijk sowieso geen Feld-spellen meer; misschien is de sjeu er een beetje vanaf na zoveel spellen van Feld.

Dan de topspellen; voor mij is dat in deze lijst 7 Wonders Duel en daar ben ik getuige de grote stijging zeker niet de enige in! Ook Ticket to Ride: Europa vind ik goed, maar dat vindt eigenlijk iedereen. Tot slot Azul, daar heb ik dit jaar voor het eerst ook op gestemd. Na een hernieuwde kennismaking (en het nét niet gevoel bij de twee varianten), is dit toch het beste abstracte puzzelspel voor mij :).
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Allereerst super weer dat dit georganiseerd word!!
Bedankt!

Mijn ingediende top 20 komt helaas niet echt overeen met de top 100 .... maar liefst 16 spellen haalden de lijst niet.

Gespeeld: 60 (en een stuk of 5 gezien die ik graag nog zou willen spelen)
In bezit: 32 stuks
In top 100: 5 (Targi, Viticulture, Eufraat & Tigris en Robinson Crusoe)

Welke spellen hebben dan niet de lijst gehaald? Zeker een aantal wel verwacht... maar van sommigen vind ik het echt zonde....

Inis, Fresco (bigbox t liefste), Pulsar2849, Cyclades, In the year of the dragon (2020 was toch wel t jaar van de rampspoed), Bus, Above and Below, Port Royal, Awkward Guest (wanneer komt deze nu eens uit in het Nederlands??), Mage Knight, Lords of Hellas, X-Com, Cry Havoc, Dune Imperium en Smartphone Inc hebben de lijst (van vele wel verwacht) niet gehaald.

Persoonlijk vind ik t jammer dat t genre "dudes on the map" beetje ondervertegenwoordigd is in de lijst.
Afbeelding
Bruno
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Just my luck

Bericht door Bruno »

Uit mijn lijst zijn er 8 die de top 100 niet gehaald hebben. En een aantal spellen die ik echt top vind en het wél hebben gehaald, staan ook nog eens niet heel hoog. Op Tzolk'in, Orleans, Concordia en Puerto Rico na dan.

Leuk om te zien dat Barrage de lijst heeft gehaald, want hoe goed ik 'm ook vind, een allemansvriend zal het nooit worden.

Spellen waarvan ik het echt spijtig vind dat ze de top 100 niet gehaald hebben zijn: Inis, Lewis & Clark en Shakespeare. Ook had ik één van de weinige leuke Feld-spellen In the Year of the Dragon wel op deze lijst verwacht.

Om de statistiek maar even af te maken:
Gespeeld: 78
In bezit: 22
Verkocht: 4

Dat ik maar 22 spellen uit de top 100 in huis heb, geeft toch aan dat mijn smaak iets afwijkt van het gemiddelde. Al zijn er een paar die ik vooral bij anderen of online speel.
Saaur
Grote Dienaar

Bericht door Saaur »

Qua eind scores heb ik er nog 20 van de top 100 in mn bezit, waarschijnlijk minder dan vorig jaar. 36 spellen hebben de collectie wel gezelschap gehouden, maar hebben mogen wieberen. 0 van mijn top 20 in deze lijst.... dichtstbijzijnde in mn (ongeveer #20) Commands & Colors: Napoleonics; wat toch doet denken aan Memoir’44.
Laatst gewijzigd door Saaur op wo 12 mei 2021, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

maxitaxi777 schreef: Wingspan...is gewoon heel middelmatig, wat behoorlijk afsteekt tegen de enorme hype eromheen. Wat goede marketing en limited printruns al niet kunnen doen... Hoe bekender een spel is, hoe meer stemmen het automatisch (gemiddeld) krijgt. Android: Netrunner is bijvoorbeeld fantastisch en al jaren mijn absolute nummer 1, maar eindigt niet eens bij de top 100.
Puerto Rico heb ik nooit wat gevonden; negatieve interactie en spuuglelijk .... Dominion is zo'n spel wat ik vroeger met plezier speelde, maar de spellenwereld ontwikkelt zich en er zijn op dit moment zo veel betere deck-builders (El Dorado, Clank!, Shards of Infinity). Ook hier zal de bekendheid voor zo'n hoge positie zorgen...
Hear hear!!
maxitaxi777 schreef: Tot slot Terraforming Mars, ik vind het concept gaaf en de verschillende kaarten leuk, maar wat op het bord gebeurt, doet mij gewoon niets....
Nou ja, hoezo dan? Het is juist super thematisch om te zien hoe die kale planeet langzaam bebouwd wordt!
maxitaxi777 schreef: Op dit moment speel ik eigenlijk sowieso geen Feld-spellen meer; misschien is de sjeu er een beetje vanaf na zoveel spellen van Feld.
Ah, gelukkig, je hebt toch smaak!
maxitaxi777 schreef: Ook Ticket to Ride: Europa vind ik goed, maar dat vindt eigenlijk iedereen.
Iedereen???? Iedereen??? Ik besta ook hoor!!!
maxitaxi777 schreef: Tot slot Azul, daar heb ik dit jaar voor het eerst ook op gestemd. Na een hernieuwde kennismaking (en het nét niet gevoel bij de twee varianten), is dit toch het beste abstracte puzzelspel voor mij :).
Blijkbaar heb je Hive of de Gipf-reeks nooit gespeeld?

Afijn, bedankt voor je bijdrage Statler. Groetjes van je balkonbuur Waldorf.