Wisselspel

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Wisselspel
Joker

Wisselspel

Bericht door Wisselspel »

Gezien op het internet: www.wisselspel.be. Je betaalt een spel tegen een vaste prijs (10 - 20 of 30euro) en dan kan je later het spel altijd opnieuw binnenbrengen, dan krijg je het geld terug of kan je wisselen voor een ander spel.

Labels:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Wisselspel

Bericht door maxitaxi777 »

“Gezien op internet” valt altijd door de mand, zeker als je forumnaam ook “wisselspel” is en dit je eerste en enige bericht hier op het forum is. Dan kun je mijn inziens beter gewoon zeggen dat je dit concept hebt bedacht :wink:.
Bram0546
Meeple

Bericht door Bram0546 »

maxitaxi777 schreef: “Gezien op internet” valt altijd door de mand, zeker als je forumnaam ook “wisselspel” is en dit je eerste en enige bericht hier op het forum is. Dan kun je mijn inziens beter gewoon zeggen dat je dit concept hebt bedacht :wink:.
:lol:

Ik vraag me wel af wat het verdienmodel is van deze site?
Wisselspel
Joker

Ja lap, door de mand gevallen. :oops: Ik wou eigenlijk de markt gebruiken, maar blijkbaar kan dat niet omdat ik te weinig berichten plaats. Bij deze zocht ik een nuttige manier op toch ergens eens bericht te plaatsen ...

Inderdaad geen verdienmodel. Het doel is om entertainment gratis te maken voor de gemeenschap.

Veel groeten,
Wander.
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Wisselspel schreef: Ja lap, door de mand gevallen. :oops: Ik wou eigenlijk de markt gebruiken, maar blijkbaar kan dat niet omdat ik te weinig berichten plaats. Bij deze zocht ik een nuttige manier op toch ergens eens bericht te plaatsen ...

Inderdaad geen verdienmodel. Het doel is om entertainment gratis te maken voor de gemeenschap.

Veel groeten,
Wander.
Misschien wel interessant om te weten dat wisselspel al lang bestaat, toch? ;)
Jehnnycash
Veenboer

Bericht door Jehnnycash »

Ik vraag me dus af of dit juridisch mag? Datzelfde heb ik eerder dit jaar eens via social media gevraagd aan Bordspellenbieb, maar daar kreeg ik niet een eenduidig antwoord op. Mocht iemand hier het antwoord op weten, dan hoor ik het graag, mag ook in pb indien gewenst.

De casus: een spellenwinkel koopt spellen in tegen een vaste prijs bij een uitgever, en verkoopt die dan. Dit kun je zien als een soort contract met de makers van de spellen. Daarnaast pakt een spellenzaak daar een eenmalige winst op. Voor elke klant moet 1 spel ingekocht worden, waardoor de uitgever per klant gewoon geld verdient.
Nu, als jij spellen koopt bij een spellenzaak, en je verhuurt dit spel steeds, dan geldt die 1-op-1 verhouding niet meer. In principe kun jij 1 spel aankopen, dat jij aan 10 mensen verhuurt, waardoor de uitgever voor 10 mensen slechts één keer geld verdient. Jij verdient dus eenvoudigweg geld ten koste van de uitgever/bedenker.

Bij een (boeken)bibliotheek werkt het doorgaans zo dat de bibliotheek een commissie betaalt aan een uitgever van het boek. Deze uitgever (en schrijver) verdient zo per uitleen wat geld, vooralsnog is dat bij bordspellen niet zo. Kun je hier juridisch gedoe mee krijgen?
Wisselspel
Joker

Wisselspel

Inderdaad Wisselspel bestaat al sinds 2010 ongeveer. Maar het is nog steeds een hobby / persoonlijk projectje.

Over het juridische gedoe. Ik had het zo nog niet bekeken. Ik denk ook dat je hypothetische voorbeeld niet aansluit bij de Wisselspel realiteit. Er is bij wisselspel geen maximum termijn dat je de spellen mag houden of geen boete als je ze te lang houdt. Daardoor wordt er veel minder gewisseld. Mijn ervaring is dat 90 - 95% van de spellen komen gewoon niet terug. Soms komt een spel pas terug na 3 jaar of zo. Ik denk van alle wissels die er ooit gebeurd zijn dat er maar 1 spel is geweest dat al 3 keer opnieuw een andere eigenaar heeft gekend. Sommige 2 en de meesten maar 1. Dus het is zeker niet zo dat alle spellen zomaar 10 keer van eigenaar wisselen.

Om een idee te geven, er zijn momenteel ongeveer 2250 wisselspellen waarvan er momenteel zo'n 1400 "uitgewisseld" zijn.

Enerzijds hoop ik op een dag hier juridisch gedoe over te krijgen in de zin die jij bedoelt. Dat wil zeggen dat Wisselspel een groot succes is dat er toe doet voor anderen, maar ik denk nu dat de leveranciers blij zijn een extra kanaaltje te hebben om via te verkopen. Ik geloof trouwens op lange termijn dat Wisselspel een goede test case kan worden voor nieuwe spellen. Komen ze allemaal rap terug, dan trekt het spel op niets. Komen ze niet terug, dan is het een succes. Op nog veel langere termijn worden leveranciers uitgedaagd om spellen duurzaam en onverslijtbaar te maken, want dan zal mastodont Wisselspel spellen die verslijten niet meer aanvaarden :D

Veel groeten,
Wander.
Jehnnycash
Veenboer

Bedankt voor je antwoord. Ik denk inderdaad dat jouw 'format' heel anders in elkaar zit dan het format van bijvoorbeeld Spellenbieb. In ieder geval ook mooi dat je het kunt omdenken ;)

Naar aanleiding van mijn eigen vraag heb ik vanochtend naar 999Games en WGG gemaild. Van WGG heb ik antwoord, en wel dat dit gewoon zou mogen (de hypothetische situatie die ik schetste, dus). Juridisch gedoe zul jij er sowieso niet mee krijgen, maar ook Spellenbieb lijkt gewoon 'legaal' te opereren.

Een storm in een glas water dus, van mijn kant ;) no stress.
Wisselspel
Joker

Ja, ik heb niet express een nieuw topic aangemaakt. Ik heb nog maar heel weinig ervaring in "bloggen" zal ik het nu maar even noemen. Ik moest dus op de knop "reageer" klikken in plaats van op "nieuw bericht". Klinkt logisch. dat heb ik weeral geleerd. Ondertussen weeral een bericht erbij. Kan ik ondertussen al op de markt? Dat is de echte vraag! Veel groeten, Wander.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Wisselspel schreef: Ja, ik heb niet express een nieuw topic aangemaakt. Ik heb nog maar heel weinig ervaring in "bloggen" zal ik het nu maar even noemen. Ik moest dus op de knop "reageer" klikken in plaats van op "nieuw bericht". Klinkt logisch. dat heb ik weeral geleerd. Ondertussen weeral een bericht erbij. Kan ik ondertussen al op de markt? Dat is de echte vraag! Veel groeten, Wander.
zo, berichten samengevoegd, geen probleem meer.
En nee, je mag nog niet in de markt ;) komt vanzelf.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Spellenwijs.nl
Party Animal

Bericht door Spellenwijs.nl »

Jehnnycash schreef: Ik vraag me dus af of dit juridisch mag? Datzelfde heb ik eerder dit jaar eens via social media gevraagd aan Bordspellenbieb, maar daar kreeg ik niet een eenduidig antwoord op. Mocht iemand hier het antwoord op weten, dan hoor ik het graag, mag ook in pb indien gewenst.

De casus: een spellenwinkel koopt spellen in tegen een vaste prijs bij een uitgever, en verkoopt die dan. Dit kun je zien als een soort contract met de makers van de spellen. Daarnaast pakt een spellenzaak daar een eenmalige winst op. Voor elke klant moet 1 spel ingekocht worden, waardoor de uitgever per klant gewoon geld verdient.
Nu, als jij spellen koopt bij een spellenzaak, en je verhuurt dit spel steeds, dan geldt die 1-op-1 verhouding niet meer. In principe kun jij 1 spel aankopen, dat jij aan 10 mensen verhuurt, waardoor de uitgever voor 10 mensen slechts één keer geld verdient. Jij verdient dus eenvoudigweg geld ten koste van de uitgever/bedenker.

Bij een (boeken)bibliotheek werkt het doorgaans zo dat de bibliotheek een commissie betaalt aan een uitgever van het boek. Deze uitgever (en schrijver) verdient zo per uitleen wat geld, vooralsnog is dat bij bordspellen niet zo. Kun je hier juridisch gedoe mee krijgen?
Erg interessant punt wel. Want neem dvd’s (vroeger, lang, heel lang geleden) mocht je ook niet zomaar verhuren. Videotheken droegen ook een deel af.

Maargoed inmiddels is er dus een antwoord :)
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Jehnnycash schreef: Ik vraag me dus af of dit juridisch mag? Datzelfde heb ik eerder dit jaar eens via social media gevraagd aan Bordspellenbieb, maar daar kreeg ik niet een eenduidig antwoord op. Mocht iemand hier het antwoord op weten, dan hoor ik het graag, mag ook in pb indien gewenst.

Ik snap nog steeds niet wat u exact met DAT in uw eerste zin bedoelt, maar ik ga proberen zo goed al het kan enige verheldering/duidelijkheid te scheppen:
- je kunt een ondernemer zijn(bordspellenwinkel) door een product in te kopen en het vervolgens met winst te verkopen of
- je bent een ondernemer (verhuurder) door een product te verhuren aan liefhebbers en vervolgens zodoende winst te maken. In dit geval is er sprake van het aanbieden van een dienst. Het is niet zo dat het juridisch afdwingbaar is als fabrikant/uitgever om daar heel veel eisen aan te stellen op welke wijze dat vervolgens zou mogen en welke winkels wel en welke niet, aangezien binnen de EU het principe geldt van vrij verkeer van goederen en diensten.

Vervolgens is de vraag in welke mate u belastingplichtig bent volgens de wet. Daarvoor gelden dan weer objectieve criteraria als antwoord op de vraag: wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... belasting/

Daarnaast geldt er nog het BTW-verhaal, maar dat is in dit geval hetzelfde voor het kopen van een bordspel als dat wanneer je het huurt.

De vergelijking met een bibliotheek waar je boeken kunt lenen gaat voor de rest helemaal mank, omdat deze een bijzondere positie in nemen in ons belastinglandschap (vrijgesteld lichaam voor de vennootschapsbelasting en het neemt geen deel aan het maatschappelijke economische verkeer).

Hopelijk ben je zo wat wijzer geworden.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Jehnnycash
Veenboer

Harleyman schreef: De vergelijking met een bibliotheek waar je boeken kunt lenen gaat voor de rest helemaal mank, omdat deze een bijzondere positie in nemen in ons belastinglandschap (vrijgesteld lichaam voor de vennootschapsbelasting en het neemt geen deel aan het maatschappelijke economische verkeer).

Hopelijk ben je zo wat wijzer geworden.
Ik denk dat dit het belangrijkste punt was. Ik ben (was) me er niet zo bewust van dat boeken blijkbaar zo'n bijzondere positie bekleden, en dat ik dus een manke vergelijking trok. Bij beide zaken dacht ik aan dingen als auteursrechten... Maar bedankt dus voor je reactie, daar ben ik zeker wijzer van geworden!
Kevin
Hazelnoot Ridder

Bericht door Kevin »

Ik heb niets toe te voegen over de juridische vraag, maar ik wilde wel even de moeite doen om Wander zijn credibiliteit te boosten.

Ik ben een jaar of 5 terug enkele keren gepasseerd ben bij Wander/Wisselspel en dat was telkens een positieve ervaring. Er is inderdaad geen verdienmodel, Wander is gewoon een goedzak die zoals zovelen onder ons de hobby een warm hart toedraagt en de spellenmicrobe graag verspreidt. En dit via zijn eigen, originele manier.

Dus ondanks zijn debieuse eerste post een betrouwbare, goede gast

Keep on the good job, Wander!

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Afbeelding
Wisselspel
Joker

Merci Kevin om zo voor mij in de bres te springen, dat doet iets met ne mens! Plezant om u hier terug tegen te komen. Toffe bende hier wel! En hoe is het met de spelclub in Ekeren? Zeker lang plat gelegen met Corona, niet? Als het allemaal weer mag, ga ik er toch ooit eens geraken ze. Veel groeten, Wander.