Inhoudelijk dan maar even? De eerste versie van Paleo klopt historisch gezien juist NIET. De eerste witte mensen waren er zeer waarschijnlijk pas ongeveer 10.000-8.000 jaar geleden. Ten gevolge van landbouw, meer binnen zitten enzovoort bleekten de mensen in koudere klimaten langzaam op, zeg maar. Daarvóór, dat wil zeggen gedurende het grootste deel van het Pleistoceen, het tijdperk waarin Paleo zich afspeelt, de tijd van jagers en verzamelaars, waren alle mensachtigen op aarde donker gekleurd. Logisch, want ze liepen buiten dus hadden beter wat meer pigment in de huid. In de vroege steentijd kwamen deze mensen uit wat nu het Afrikaanse continent heet langzaam naar boven trekken. Ook op het noordelijk halfrond liepen dus donkere mensen rond tussen de mammoeten en sabeltandtijgers in de sneeuw. Dat is argument 1 voor een verbeterde versie van Paleo. En dat is er niet
"met de haren bijgesleept", maar gewoon correcter en dus beter dan de eerste versie. De ontwerper heeft daarover op BGG ook een prima verhaal afgestoken. Argument 2 is in dit draadje al genoemd: het is 2021 en het is tijd dat óók spelletjes meer diversiteit laten zien, dat wil zeggen: laten zien dat ook anders dan wit gekleurde mensen een spelletje kunnen doen zonder de hele tijd tegen exclusief witte smoelen aan te kijken. Alsof je bij 'mens' standaard denkt aan 'wit'. Wat natuurlijk niet meer van deze tijd is. Ik zou zeggen: stop met mekkeren en wen er gewoon aan. Wat is het probleem met al die kleurige kaarten eigenlijk?
On topic, ik ben óók niet zo van de coops, maar een eventuele gekleurde reprint van Paleo ga ik zeker overwegen. En Micromacro lijkt me geen spel, maar wél onwijs leuk. Gaat dus toch maar op de lijst. Het zal die prijs niet voor niets hebben gekregen, toch?