Winnaars Spiel des Jahres 2021 bekend

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Pura Vida
Kardinaal

Re: Winnaars Spiel des Jahres 2021 bekend

Bericht door Pura Vida »

:D nou dacht ik met een luchtige zwier en via de laatst bekende ter zake doende opmerking van Jerome weer on topic te geraken, maar helaas blijft het gezemel over Paleo doorgaan.
Inhoudelijk dan maar even? De eerste versie van Paleo klopt historisch gezien juist NIET. De eerste witte mensen waren er zeer waarschijnlijk pas ongeveer 10.000-8.000 jaar geleden. Ten gevolge van landbouw, meer binnen zitten enzovoort bleekten de mensen in koudere klimaten langzaam op, zeg maar. Daarvóór, dat wil zeggen gedurende het grootste deel van het Pleistoceen, het tijdperk waarin Paleo zich afspeelt, de tijd van jagers en verzamelaars, waren alle mensachtigen op aarde donker gekleurd. Logisch, want ze liepen buiten dus hadden beter wat meer pigment in de huid. In de vroege steentijd kwamen deze mensen uit wat nu het Afrikaanse continent heet langzaam naar boven trekken. Ook op het noordelijk halfrond liepen dus donkere mensen rond tussen de mammoeten en sabeltandtijgers in de sneeuw. Dat is argument 1 voor een verbeterde versie van Paleo. En dat is er niet
"met de haren bijgesleept", maar gewoon correcter en dus beter dan de eerste versie. De ontwerper heeft daarover op BGG ook een prima verhaal afgestoken. Argument 2 is in dit draadje al genoemd: het is 2021 en het is tijd dat óók spelletjes meer diversiteit laten zien, dat wil zeggen: laten zien dat ook anders dan wit gekleurde mensen een spelletje kunnen doen zonder de hele tijd tegen exclusief witte smoelen aan te kijken. Alsof je bij 'mens' standaard denkt aan 'wit'. Wat natuurlijk niet meer van deze tijd is. Ik zou zeggen: stop met mekkeren en wen er gewoon aan. Wat is het probleem met al die kleurige kaarten eigenlijk?
On topic, ik ben óók niet zo van de coops, maar een eventuele gekleurde reprint van Paleo ga ik zeker overwegen. En Micromacro lijkt me geen spel, maar wél onwijs leuk. Gaat dus toch maar op de lijst. Het zal die prijs niet voor niets hebben gekregen, toch?
Afbeelding

Labels:
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jerome »

Dankjewel Pure Vida voor deze noodzakelijke uiteenzetting. Mijn handen jeukten om een dergelijk verhaal te typen maar gelukkig was jij me voor.
Vanavond ga ik met een paar vrienden Paleo spelen (1e HiG editie waarschijnlijk). Ik ben benieuwd!
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Pura Vida schreef: :D nou dacht ik met een luchtige zwier en via de laatst bekende ter zake doende opmerking van Jerome weer on topic te geraken, maar helaas blijft het gezemel over Paleo doorgaan.
Inhoudelijk dan maar even? De eerste versie van Paleo klopt historisch gezien juist NIET. De eerste witte mensen waren er zeer waarschijnlijk pas ongeveer 10.000-8.000 jaar geleden. Ten gevolge van landbouw, meer binnen zitten enzovoort bleekten de mensen in koudere klimaten langzaam op, zeg maar. Daarvóór, dat wil zeggen gedurende het grootste deel van het Pleistoceen, het tijdperk waarin Paleo zich afspeelt, de tijd van jagers en verzamelaars, waren alle mensachtigen op aarde donker gekleurd. Logisch, want ze liepen buiten dus hadden beter wat meer pigment in de huid. In de vroege steentijd kwamen deze mensen uit wat nu het Afrikaanse continent heet langzaam naar boven trekken. Ook op het noordelijk halfrond liepen dus donkere mensen rond tussen de mammoeten en sabeltandtijgers in de sneeuw. Dat is argument 1 voor een verbeterde versie van Paleo. En dat is er niet
"met de haren bijgesleept", maar gewoon correcter en dus beter dan de eerste versie. De ontwerper heeft daarover op BGG ook een prima verhaal afgestoken. Argument 2 is in dit draadje al genoemd: het is 2021 en het is tijd dat óók spelletjes meer diversiteit laten zien, dat wil zeggen: laten zien dat ook anders dan wit gekleurde mensen een spelletje kunnen doen zonder de hele tijd tegen exclusief witte smoelen aan te kijken. Alsof je bij 'mens' standaard denkt aan 'wit'. Wat natuurlijk niet meer van deze tijd is. Ik zou zeggen: stop met mekkeren en wen er gewoon aan. Wat is het probleem met al die kleurige kaarten eigenlijk?
On topic, ik ben óók niet zo van de coops, maar een eventuele gekleurde reprint van Paleo ga ik zeker overwegen. En Micromacro lijkt me geen spel, maar wél onwijs leuk. Gaat dus toch maar op de lijst. Het zal die prijs niet voor niets hebben gekregen, toch?
+1. Het feit dat nog steeds zo veel mensen gaan jengelen over in hun ogen 'doorgeschoten politieke correctheid' laat zien dat er nog wel wat te winnen is. Ach, was het maar weer de 19e eeuw, toen de blanke man de dienst uitmaakte en vrouwen en mensen met iets meer pigment hun plaats kenden.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Peter Hein schreef: +1. Het feit dat nog steeds zo veel mensen gaan jengelen over in hun ogen 'doorgeschoten politieke correctheid' laat zien dat er nog wel wat te winnen is. Ach, was het maar weer de 19e eeuw, toen de blanke man de dienst uitmaakte en vrouwen en mensen met iets meer pigment hun plaats kenden.
Dan heb je mijn bijdrage of niet (goed) gelezen, of niet begrepen :eh:. Tenzij je reactie niet op mijn bijdrage was gericht.

'Dat er nog wel wat te winnen is', is overigens ook maar een mening en nogal een dooddoener als je het mij vraagt. Als je het niet eens bent met de mening van een ander, betekent dit dan meteen dat er nog veel te winnen is? Het komt nogal minachtend over en dat is jammer :wink:.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Pura Vida schreef: :D nou dacht ik met een luchtige zwier en via de laatst bekende ter zake doende opmerking van Jerome weer on topic te geraken, maar helaas blijft het gezemel over Paleo doorgaan.
Respect en waardering voor je uiteenzetting (al is je taalgebruik her en der voor verbetering vatbaar).

Ik ben een warm voorstander van diversiteit aan en op de speeltafel, en in het hele maakproces ervoor.

Ik heb bij Paleo het beeld van een lokale, geïsoleerde stam en kan me daarom niets voorstellen bij nut en noodzaak van een diverse samenstelling van de kaarten. De kleur van de stamleden is me om het even, dat was niet de essentie van mijn punt. Ik vind de aanpassing hier vooral oppervlakkig en voor de Bühne.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Beste spelers, mag ik vragen om opnieuw on topic te gaan.

Ik denk dat diverse maatschappelijke meningen aan bod zijn kunnen komen. En dat mag. Tot op een bepaalde hoogte. Immers discussies -en we hadden er al enkele op dit forum- hebben de neiging om steeds heviger het eigen standpunt te verdedigen. En dat willen we vermijden. Bedankt voor het geven van jullie persoonlijke mening. Maar nu willen we graag terug overgaan tot de essentie van dit forum: spellen. Hou je aub hieraan. Dank voor jullie begrip!

Graag horen we jullie mening over en ervaring met de spellen zelf, spellen die eervol deze Spiel des Jahres gewonnen hebben of over de spellen die hun nominatie net niet hebben kunnen omzetten in deze trofee. Waarom kijk je er naar uit? Waarom niet? Waarom hou je niet van coöperatieve spellen? Waarom net wel? Zoveel interessants om samen over te discussiëren. Gebruik je spellenenthousiasme om wat meer spelsessies en je persoonlijke spelmeningen met anderen te delen. Go, laat je horen!
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Bart schreef: Waarom hou je niet van coöperatieve spellen?
Dat heb ik mij inderdaad wel eens afgevraagd.

Ik denk dat het toch is omdat bordspellen voor mij de behoefte vervult van een soort "Battle of Wits"; waarschijnlijk dat ik daarom ook fan ben van spellen met weinig willekeur.
En dan bedoel ik dus niet dat ik er lol aan beleef een tegenstander af te maken en dan te kunnen zeggen: "haha, ik was slimmer". Maar meer dat je allebei op tactisch en strategisch nivaeu dingen bedenkt, uit gaat voeren en erachter komt wie een beter plan had. En dat ook meeneemt naar de volgende keer: "toen deed ik dat en dat, maar nu ga ik dit proberen".

Bij coops (want ik heb er daadwerkelijk wel een aantal gespeeld) ontbrak dat gevoel altijd een beetje bij mij. "Oh, we hebben van het spel gewonnen (of niet)". Dat is in elk geval een beetje mijn idee waarom ik zo tegen coops aankijk.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Lord Leuber schreef:
Bart schreef: Waarom hou je niet van coöperatieve spellen?
Dat heb ik mij inderdaad wel eens afgevraagd.

Ik denk dat het toch is omdat bordspellen voor mij de behoefte vervult van een soort "Battle of Wits"; waarschijnlijk dat ik daarom ook fan ben van spellen met weinig willekeur.
En dan bedoel ik dus niet dat ik er lol aan beleef een tegenstander af te maken en dan te kunnen zeggen: "haha, ik was slimmer". Maar meer dat je allebei op tactisch en strategisch nivaeu dingen bedenkt, uit gaat voeren en erachter komt wie een beter plan had. En dat ook meeneemt naar de volgende keer: "toen deed ik dat en dat, maar nu ga ik dit proberen".

Bij coops (want ik heb er daadwerkelijk wel een aantal gespeeld) ontbrak dat gevoel altijd een beetje bij mij. "Oh, we hebben van het spel gewonnen (of niet)". Dat is in elk geval een beetje mijn idee waarom ik zo tegen coops aankijk.
Mooi mijn mening verwoord :wink:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Mij trekken coöperatieve spellen juist wel aan! Het gevoel van iets samen hebben geklaard, al dan niet met overleg. Neem bijv. Pandemie tegenover De Crew. Leukste coöps vind ik eigenlijk wel de grotere, waar je ook een avontuur beleeft. Onlangs Sleeping Gods gestart en voorheen 7th Continent gespeeld. Ook 7th Citadel kijk ik met smart naar uit, halverwege volgend jaar. Hoewel deze drie ook solo zouden kunnen, maar hier vind ik het coöp aspect dus erg welkom om toch een vorm van interactie en gezelligheid te hebben, wat ik solo mis.

Paleo, waar dit topic eigenlijk voor de helft over gaat, deed me weinig. Drie potjes gespeeld en toen begon het al redelijk eentonig aan te voelen. Het kunnen zien van de achterkanten + een stukje geheugen en een stuk inschatting, is leuk, maar de charme was gauw weg. MicroMacro Crime City heb ik niet gespeeld, maar dat klinkt meer als een zoekplaatje in plaats van een spel; niet mijn ding. Al die maatregelen zullen er ongetwijfeld voor hebben gezorgd dat releases (on)bewust zijn uitgesteld en het gemiddeld genomen een matig spellenjaar was. Hopelijk weer op naar betere tijden :D.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Gisterenavond hebben we met z’n drieën eerst Paleo, toen de eerste case van Micromacro gespeeld.
Paleo was leuk. Er zijn echte keuzes te maken in elke ronde en dat gaat samen met veel overleg. Al met al maakt dat Paleo tot een behoorlijk gezellig spel. We zijn nooit in grote problemen gekomen maar misschien wordt het iets lastiger met de andere kaarten, die in setjes toegevoegd kunnen worden.

Voor Micromacro was nog een kwartiertje over en hoewel ik de gigantische poster waarop je de misdaden moet oplossen fantastisch vind, werd ik een beetje ongeduldig van de friemelige tekeningetjes. Ik geeft het echter graag een tweede kans, misschien na het jaarlijkse bezoek aan de opticien.

:geek:
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Misschien wat laat, maar toch nog een wat uitgebreider verslag over de prijsuitreiking Spiel des Jahres 2021.

Ook deze prijsuitreiking vanuit het NHow Conference Center in Berlijn kon o.w.v. de coronapandemie slechts een beperkt publiek van 75 gasten ontvangen: enkel spelauteurs, vertegenwoordigers van uitgeverijen en pers mochten aanwezig zijn.

“Door corona werden spelbijeenkomsten en -evenementen vaak afgelast. Spelmomenten met vrienden, in de buurt of met collega’s konden niet plaatsvinden. Ook de prijsuitreiking zal moeten gebeuren zonder de traditionele gelukwensen en omhelzingen. We willen zeker niet vergeten dat corona vele mensenlevens gekost heeft. Daarnaast zijn we bedroefd omwille van de recente watersnood die in het Rijnland veel slachtoffers maakte, ook in de directe omgeving van ons kantoor in Kerpen.”

Juryvoorzitter Harald Schrapers stelde in zijn openingstoespraak dat het analoge spel boomt door een wereldwijde stijging van de verkoop. Het voorbije jaar schoten de verkoopcijfers zelfs door het dak. “Mensen snakten naar momenten samen met anderen. Wat is er dan mooier dan een spannend gezelschapsspel?” Voorzitter Schrapers durfde zelfs stellen dat de prijsuitreiking van dit jaar misschien wel “alles wel beschouwd één van de belangrijkste prijsuitreikingen is. Omdat we ervan overtuigd zijn dat veel mensen hun tijdens de lockdown hun nieuwe of herontdekte liefde voor het bordspel trouw zullen blijven en nu volop uitkijken naar nieuwe spellen.”

Eregast bij deze prijsuitreiking was Duits spelauteur en vijfvoudig winnaar Wolfgang Kramer. Zijn spellentopper ‘El Grande’ -samen met mede-auteur Richard Ulrich- werd 25 jaar geleden in 1996 uitgeroepen tot Spiel des Jahres. Daarmee won de ervaren spelauteur toen reeds voor de derde keer deze felbegeerde prijs, na ‘Heimlich & Co’ in 1986 (Nl: Safe & Partners / CIA) en ‘Auf Achse’ in 1987. Nadien haalden zowel ‘Tikal’ (1999) als ‘Torres’ (2000)-beiden met co-auteur Michael Kiesling- de trofee binnen.
Heimlich & Co is ook bijzonder omdat het ons het ‘Kramerspoor’, het scorespoor rond het spelbord, leverde, waarbij sindsdien de spelscore op het spelbord zelf kan bijgehouden worden. Als er tegenwoordig nieuwe spelelementen ontwikkeld worden, krijgen ze geen Duitse namen meer, maar worden het Engelse begrippen als workerplacement en deckbuilding. Dit toont duidelijk de internationalisering en boeiende geschiedenis aan van het als ‘German style Game’ bekend geworden speltype.

“Spellen brengen mensen samen”, zo zei Wolfgang Kramer, die tijdens een gesprek met jurywoordvoerder Bernhard Löhlein uit zijn herinneringen diepte over de spellenwereld van de voorbije 35 jaar. “Alles is veranderd, vandaag zijn spellen een ongeëvenaard ontspanningsmedium geworden.
Om deze ontwikkelingen, de geschiedenis van het spel als cultuurgoed tijdens de voorbije 50 jaar, vast te leggen, is de vereniging Spiel des Jahres een groot project gestart in samenwerking met de Universiteit van Konstanz en de musea van de stad Nürnberg.

“Het beviel ons absoluut dat er in veel spellen meer aandacht is voor diversiteit en verscheidenheid”, aldus voorziter Schrapers in zijn toespraak, met op de achtergrond het logo van de campagne ‘Spielend für Toleranz’ op de regenboogvlag. Een beeld dat nog herhaaldelijk terug zou komen. “Aan de speeltafel is iedereen gelijk, gelden dezelfde regels en kan iedereen meedoen.”

website: (wordt vervolgd)
Bijlagen
Spiel_des_Jahres2021_2.jpg
Spiel_des_Jahres2021_1.jpg
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Als een groep overleven in het stenen tijdperk

De jury van Spiel des Jahres selecteerde het coöperatieve stenen tijdperk-avontuur ‘Paleo’ van auteur Peter Rustemeyer en uitgegeven door Hans-im-Glück-Verlag, als het expertspel van 2021.

Het leven in het stenen tijdperk moet zwaar zijn geweest. Achter elke struik met heerlijke bessen kan een agressief dier schuilen. Of de gevonden bessen eetbaar of giftig zijn, moeten we zelf uitvinden, ook zonder de aanval van een everzwijn. Samen wegen de spelers als stam dergelijke risico's ronde voor ronde af aan de hand van alleen de illustraties op de achterkant van de kaart. Pas na het omdraaien van de kaart wordt onthuld wat er op de geselecteerde locatie gebeurt. Samen ook groeien spelers mee met deze taken. Wanneer de dag in ’Paleo’ ten einde loopt, moet de stam van voedsel worden voorzien om zich staande te kunnen houden tegen het spel. Tien kaartensets met nieuwe uitdagingen kunnen naar wens worden gecombineerd en bieden een motiverende afwisseling om keer op keer de harde strijd om te overleven aan te gaan.

"We merkten relatief vroeg in het prototype dat mensen hun mond openden en praatten over wat ze aan het doen waren", zegt de spelauteur Peter Rustemeyer over het coöperatieve mechanisme. “En dat gebeurt nog veel meer als je het samen doet.” De jury verwoordde het zo: “Paleo slaagt er op een bijzondere manier in om dynamische verhalen en beelden te creëren in de hoofden van de groep die nog lang na het einde van het spel nagalmden."

“In de zware strijd om te overleven leren we dat we alleen sterk zijn als groep. De veelheid aan verschillende gebeurtenissen houdt onze nieuwsgierigheid gedurende opeenvolgende spellen overeind en beloont de verkenning van deze aangrijpende en onverzettelijke wereld uit het stenen tijdperk.”

De jury van Spiel des Jahres presenteert haar argumentatie nog meer in detail in haar podcast en in een beoordelingsoverzicht: Paleo - met een handbijl door de nacht.

Paleo
  • spelauteur: Peter Rustemeyer
  • uitgever: Hans im Glück
  • aantal spelers: 2 tot 4
  • leeftijd: vanaf 10 jaar
  • spelduur: 45 tot 60 minuten

De andere genomineerde spellen in deze categorie waren:
  • Die verlorenen Ruinen von Arnak (De verdwenen ruïnes van Arnak)
    • spelauteurs: Michaela Štachová en Michal Štach
    • uitgever: Czech Games EditionE
    • aantal spelers: 1 tot 4
    • leeftijd: vanaf 12 jaar
    • spelduur: 30 tot 120 minuten
    Fantastische Reiche (Fantasy Realms)
    • spelauteur Bruce Glassco
    • uitgever: Strohmann Games
    • aantal spelers: 2 tot 5
    • spelduur: 20 minuten
Op de aanbevelingslijst:
  • Aeon's End
  • Riftforce
  • Gloomhaven: Die Praken des Löwes (Gloomhaven: Jaws of the Lion)
  • Wasserkraft (Barrage)
website: (wordt vervolgd)
Bijlagen
Spiel_des_Jahres2021_Paleo1.jpg
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Zoekplaatje met moord

De titel van ‘Spiel des Jahres 2021’ ging naar ‘MicroMacro: Crime City’ van auteur Johannes Sich, en uitgegeven door Edition Spielwiese en Pegasus Spiele.

“Gelukkige mensen in cafés. Kinderen die een bolletje ijs willen van de marktkraam. Kunstliefhebbers op een vernissage. Maar met ons getrainde detectiveoog kunnen we door deze vermeende harmonie van de inwoners van Crime City heen kijken. Er zijn op de grote, bruisende stadsplattegrond meer dan een dozijn moorden op te lossen. Wie had een motief om de skateboarder een mes in de rug te steken? Waarom werd de burgemeester kort voor zijn dood gespot op de havenoever met een grote geldkoffer? Aanwijzingen en sporen geven ons hints naar wat er gebeurde. Zo ontstaat een spannende reconstructie, geheel tekstloos en met minimale spelregels. Jaloezie, bedrog en naijver zijn de centrale thema's in dit coöperatieve zoekspel, maar dan wel suikerzoet verpakt in knipogende en gedetailleerde tekeningen.”

In ‘MicroMacro: Crime City’ speuren de spelers op een grote zwart-wit poster in comicstijl naar verborgen voorwerpen die op hun tipkaarten staan. "Er zit nog een beetje meer in", zo vertelt auteur Johannes Sich. "Toekomstgericht hebben we nog een paar kleine dingen verborgen." Uit de jurymotivatie: "Als de spelers zich over de tafel buigen zich in de scene te verdiepen, voel je een knetterende spanning in de kamer."

"MicroMacro: Crime City" wordt door de jury van Spiel des Jahres nog becommentarieerd in haar podcast en een beoordelingsoverzicht: MicroMacro – zoekplaatje met moord.

MicroMacro: Crime City
  • spelauteur: Johannes Sich
  • uitgever: Edition Spielwiese / Pegasus Spiele
  • aantal spelers: 1 tot 3
  • spelduur: 15 tot 45 minuten

De andere genomineerde spellen in deze categorie waren:
  • Die Abenteuer des Robin Hood
    • spelauteur: Michael Menzel
    • uitgever: Kosmos
    • spelduur: 60 minuten
    Zombie Teenz Evolution
    • spelauteur: Annick Lobet
    • uitgever: Scorpion Masqué / Asmodee
    • leeftijd: vanaf 8 jaar
    • spelduur: 20 minuten
Op de aanbevelingslijst:
  • Biss 20
  • Chakra
  • Punktesalat (Point Salad)
  • Switch & Signal
  • The Key: Sabotage im Lucky Lama Land (The Key: Sabotage in Lucky Lama Land)
website:
Bijlagen
Spiel_des_Jahres2021_MicroMacro1.jpg
Plaats reactie