Wat was het eerste spel in je collectie?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Pura Vida
Kardinaal

Re: Wat was het eerste spel in je collectie?

Bericht door Pura Vida »

kosterix schreef: schaken, stratego, pente, super pim pam pet, vier op een rij, het was niet echt een collectie.
Inderdaad niet echt een collectie, eerder besmettingsgolven.
Eerste besmettingsgolf: pim pam pet, stratego, vier op een rij, monopoly, reis door europa, zeeslag
Tweede: risk, diplomacy, civilisation, kaartspellen als klaverjas/toepen/boerenbridge
Derde: Kolonisten, Carcassonne, El Grande, Puerto Rico (ik ga ineens hoofdletters gebruiken, heel gek).
Vierde: Stenen Tijdperk, Metropolis, Agricola, 7W, Dominion. Men spreke wel van 'collectie' nu...
Vijfde: Wingspan, Scythe, Terraforming Mars... de kast is inmiddels te vol en er gaan spellen weg.
Afbeelding

Labels:
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

Pura Vida schreef:
kosterix schreef: schaken, stratego, pente, super pim pam pet, vier op een rij, het was niet echt een collectie.
Inderdaad niet echt een collectie, eerder besmettingsgolven.

Vijfde: Wingspan, Scythe, Terraforming Mars... de kast is inmiddels te vol en er gaan spellen weg.
ja, als we zo gaan beginnen:
tweede golf: catan, steden en ridders, diplomacy, vage AH wargames zoals Attack Sub, puerto rico.
derde golf: kickstarters vanaf Sagrada.
vierde golf: print en play.
Een te volle kast ken ik niet als concept, vol is vol, maar ernaast stapelen ken ik wel.
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

kosterix schreef: Een te volle kast ken ik niet als concept, vol is vol, maar ernaast stapelen ken ik wel.
Klopt als een bus natuurlijk. Ernaast stapelen gebeurt bij ons op zolder.
wolvers
Professor Pimpel

Bericht door wolvers »

Clans
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Het eerste moderne spel was Splendor voor mij. Een groot succes, want hij wordt nog steeds regelmatig gespeeld :) .
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

De eerste spellen waarvan ik me kan herinneren dat we ze thuis als kind speelden, waren vanzelfsprekend Monopoly, Mens erger je niet, Het paardenrenspel en Scrabble. Ik vermoed dat het eerste spel dat ik zelf met mijn spaarcentjes kocht, Stratego was. Dat was de start van een eerste golf, met o.a. Mastermind, Tankslag, Risk (ontdekt op vakantie in Nieuwpoort) en Het Beursspel.

Nadien volgden Engels/Amerikaanse spellen als Kingmaker, Diplomacy en North Sea Oil. Nog wat later werd een kleine zijsprong gemaakt naar het Oog des Meesters. Lang niet alle avonturen raakten gespeeld, maar de helden leverden wel een aantal memorabele momenten op.

Toen ik een paar jaar later, in de aanloop naar Sinterklaas, een info-avond over nieuwe gezelschapsspellen bijwoonde, georganiseerd door de lokale afdeling van de Gezinsbond, ging een totaal nieuwe (spellen)wereld voor me open. Een zekere Piet Notebaert van Het Vlaams Spellenarchief uit Brugge, boeide het publiek die avond met zoveel verschillende types van spellen. En de nieuwe spellen bleven maar komen. Dikwijls spellen in andere talen, vooral Duits, want van een bloeiende en diverse Nederlandstalige spellenmarkt was toen nog geen sprake. Kaartspelletjes met namen als Grosse Dalmuti, 6 Nimmt! en een bordspel, waarvan je het bord iedere keer opnieuw kon samenstellen, Der Siedler...

Uiteraard wilde ik deze spellen graag kopen en opnieuw tijd maken om meer te kunnen spelen. Spellen waarvoor toen een tripje naar Aken nodig was, lokale speelgoedwinkels hadden immers zo geen uitgebreid aanbod. Toen allemaal heel recent op de markt, vandaag de nieuwe klassiekers.
Afbeelding
Infyra
Grote Dienaar
Contacteer:

Bericht door Infyra »

We hadden natuurlijk alle monopolies, strategos en zeeslagjes in huis, maar de eerste spellen die ik zelf had uitgekozen en op mijn kamer stonden waren spellen als:
- StarQuest
- De Schat en de Sleutel
- Jurrasic Park Bordspel
Myrthe
Meeple

Bericht door Myrthe »

Pfoeh, de eerste spellen die ik me kan herinneren als kind zijn "Wie is het?" en het 'poezelspel'. Geen idee hoe dat heette, maar er stonden een aantal katten op een draaiend plateau. Onderop de katten stond een kleurtje en je moest alle katten in jouw kleur zo snel mogelijk verzamelen. Als je er één pakte die niet van jouw kleur was moest je hem weer terugzetten.

M'n vader won altijd van me, kwam er pas veel later achter dat hij gewoon valsspeelde en de verkeerde kleur poes claimde als zijn kleur. :lol:

Het eerste spel wat ik als volwassene kocht als begin van de hobby waren denk ik Machiavelli en Exploding Kittens.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Bridget »

Zoals ik al eerder vertelde in dit topic waren Carcassonne en Catan de eerste twee, waarvan CCS de eerste was en nu nog steeds hoger staat als Catan op mijn favorietenlijstje.

Maar nu ik de reacties hierboven lees bedenk ik me ineens iets anders.

Vroeger “als kind“ had ik al een bijzondere smaak spellen. Waar vriendjes altijd alleen maar Monopoly of Pesten wilden spelen, had ik liever Scotland yard. Dat zal de eerste echt bijzondere aanschaf zijn geweest toen ik rond de 10 jaar was (of cadeau gevraagd). (Ik vermoed dat een bezoek aan Londen dat indruk maakte hier heeft meegespeeld).

Maar ook een Dierentuinspel in mijn bezit was een bij anderen onbekend spel wat ik fantastisch vond. Altijd al een behoefte gehad aan iets bijzonders en geen main stream.
Everybody has the right to play...
Plaats reactie