Gaia Project: Master of Orion met 14 nieuwe fan made facties

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Pura Vida
Kardinaal

Gaia Project: Master of Orion met 14 nieuwe fan made facties

Bericht door Pura Vida »

Na meer dan 170 fantastische spelletjes Gaia Project waren wij wel in voor nog meer variatie. Aldus aangeschaft: Master of Orion, een fan made uitbreiding op GP met 14 nieuwe facties. Gemaakt door Alexander Bobrov, speler van het eerste uur en toch wel een van de kampioenen als het gaat om het spelen van dit spel. Hij heeft hier jaren aan gesleuteld, met hulp van vele leden van BGG. Check vooral ook dit BGG draadje: https://boardgamegeek.com/thread/212355 ... ons/page/1

De uitbreiding is vooral gericht op 3/4 spelers. Wij gaan het uitgebreid proberen met twee spelers. Ik zal hier onze ervaringen opschrijven.

Afbeelding

In overleg met de bedenker is alles nu ook op Etsy beschikbaar. Zo goedkoop krijg je het zelf niet gedrukt en gelamineerd:
https://www.etsy.com/nl/listing/7322600 ... -1-1&frs=1.

Eigen ervaringen met deze facties? Kom maar door!
Bijlagen
20210821_220813.jpg
Laatst gewijzigd door Pura Vida op di 24 aug 2021, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
MADG0BLIN
Stamhoofd
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Gaia Project: Master of Orion met 14 nieuwe fan made fac

Bericht door MADG0BLIN »

Top, dank je wel. Ik ga er ff naar kijken. Ben erg benieuwd!
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

...en in reactie op de vraag van Niels: eerste spelletje gespeeld, dus ervaring is nog ongeveer nul. Wat ik grappig vond (nou ja, op het moment zelf kon ik er niet om lachen natuurlijk) is dat we weer in dezelfde valkuil stapten als tijdens onze allereerste potjes Gaia Project. Teveel willen, eigenlijk álles willen, en daardoor nogal ongericht de afgrond van een zeer gebrekkige economie in duikelen.

Ega speelde met de Bulrathi (rood) en ik met de Trilarians (wit). Ik kreeg pas veel te laat mijn hoofdinstituut gebouwd, terwijl die met de Trilarians nogal vet is (actie: bouw op een willekeurige planeet zónder te hoeven terraformen). Ik speelde beetje 'old skool' op een Academie in de eerste ronde. Met de Trilarians moet je dat misschien toch maar niet doen. Of wel, maar dan andere tegeltjes pakken. Zat ook hopeloos in de knoop met de rondedoelen opeens. Beginneling. Nou ja, dát dus: alles weer fris en nieuw.

Medespeler gebruikte juist tevéél haar kracht (terraformen = 2 kracht opschuiven, lekker hoor) waardoor ze veel teveel erts gebruikte. Ook al niet handig voor je lange termijn economie. Eindstand: Trilarians 125, Bulrathi 129. Voorbarige conclusie: er was balans en het was spannend. En er is alleen al aan deze twee facties genoeg te ontdekken.

Terzijde: het bord lag uitstekend voor de Lantida. En dat gebeurt bijna nooit. Eigenlijk had ik die moeten pakken, maar ja, dat zit er nu even niet in want we hadden iets nieuws te ontdekken.
Ralph
Meeple

Bericht door Ralph »

Bedankt voor de post, ik twijfel zelf nog of ik ze moet bestellen of niet aangezien we nog niet zoveel potjes GP hebben gespeeld. Zelf vind ik het echt een tof spel maar de rest vindt het erg complex en soms een beetje droog.

Krijg je de laatste versie als je deze besteld?
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ralph schreef: Bedankt voor de post, ik twijfel zelf nog of ik ze moet bestellen of niet aangezien we nog niet zoveel potjes GP hebben gespeeld. Zelf vind ik het echt een tof spel maar de rest vindt het erg complex en soms een beetje droog.

Krijg je de laatste versie als je deze besteld?
Ha Ralph, Yep, je krijgt de laatste versie. Althans bij ene Lucky Player uit Litouwen via Etsy. Hij heeft dit ook netjes kortgesloten met de bedenker ervan en hij stuurt het zo naar je op. Als je nog niet zoveel hebt gespeeld, vraag ik me alleen af of het nu al iets voor jullie is. Met de huidige 14 facties, het modulaire bord én de steeds wisselende techniektegeltjes zit er al zóveel herspeelbaarheid in GP, dat die nieuwe facties misschien wat overweldigend zijn. Temeer daar ze wel wat ervaring vragen met speelwijzen, openingszetten, planning enzovoort. Meeste 'Orion' facties zou ik qua complexiteit willen vergelijken met Bal T'ak, Zwerm, Twistar of Itar. Om daar goed mee te spelen kost wel wat potjes.

Wij hebben er afgelopen dagen trouwens flink mee gespeeld. Ik kom er nog uitgebreid op terug, maar ik kan wel alvast verklappen dat ze geweldig spelen, die nieuwe Gaia volkjes.
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MADG0BLIN »

Ik heb ze via etsy ook binnen gekregen. Ziet er prima uit! :clap:

Hopelijk vanmiddag het eerste potje. :D
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik zou nog terugkomen op de Master of Orion 'fan made' uitbreiding op Gaia Project. Bij dezen.

Veertien nieuwe facties voor Gaia Project spelen was als binge watchen van een serie, maar dan zonder televisie. Wat een lol hebben we gehad zeg. Zoals al gemeld: we hebben uitgebreid de fan made factions, gebaseerd op Master of Orion (een of andere videogame geloof ik), met ons tweeën getest. We hadden er al snel zeven potjes op zitten in drie dagen. Dat zegt al iets. De ene vondst vonden we nog leuker dan de andere. Wat een rijkdom. En we hadden wat herspeelbaarheid en verrassing betreft al niet te klagen bij dit spel. Na die zeven potjes, met alle veertien volken dus, spelen we inmiddels weer ‘gewoon’ Gaia Project, maar dan met de nieuwe volken in de mix.

Korte conclusie: alle veertien zijn ze raak. Natuurlijk, sommige volken liggen je meteen en andere zijn wat minder liefde op het eerste gezicht, maar wat passen ze goed bij de basisfilosofie van het spel.

Neem de Klackon. Ja, vraag me niet waar die namen vandaan komen. Iets met Master of Orion dus. Ik ben een volkomen leek als het gaat om games op een scherm. Maar goed, de Klackon dus. Die mogen een heleboel niet. Of economie of terraforming zijn verboden gebied op het techniekbord. Je mag zelf kiezen welke van de twee je tot verboden terrein verklaart. En je mag per ronde maar op één spoor tegelijk vooruit. Lastig lastig. Maar dan komt het leuke: Als Klackon mag je een mijn neerzetten op een planeet die je al bebouwd hebt. Hoe vet is dat. Binnenstedelijk bouwen noemen we dat. Bondgenootschappen plannen is een fluitje van een cent. Heel compact volkje, die Klackon.
Of de Meklar. Die hebben uitgevonden dat je die Gaiavormers ook als Gaia Laboratorium kunt bouwen. Kost niet veel en levert toch een techniektegeltje op. En ze zijn wat waard voor een eventueel bondgenootschap. Ik bouwde ze allemaal. Veel te vroeg (doe dat dus maar niet!), maar bouw ze in ronde 5 of 6 en je gaat echt wel voor de grote punten. Dat is mijn medespeler intussen gelukt.
Nog een voorbeeld: de Darlok. Die spioneren zich rot. En dus gebruiken ze gewoon een techniektegel van de tegenstander. Kost niks. Over gebruiken gesproken: de Elerians mogen gewoon een gebouw van een andere factie gebruiken voor een eigen bondgenootschap. En hebben daarbij ook nog eens 'nabijheid' op grotere afstand. Een soort LAT relatie met krachtsteentjes dus. In een tweespelerspel nogal handig.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mensen lopen er ook rond. Of beter: Humans, want deze uitbreiding is niet vertaald. Die Humans werken met een Kolonieschip dat altijd aan het reizen is. Het hele bord over, en waar je aanmeert, kun je lekker bouwen. Beetje Concordia gevoel hier, maar dan in de ruimte. Enfin, zo zijn er dus veertien nieuwe volkjes om mee te spelen. Ruim genoeg voor tig potjes reizen, ontdekken, plannen en knarsen.

De balans, hoor je vaak, is dat geen probleem? Als je de discussies op BGG mag geloven wel, maar wij hebben er geen last van gehad. Evenwicht is prima. Misschien dat de lastige volkjes van Gaia Project (Gleen, Lantida, Xenon) wat moeilijker mee kunnen, maar dat was eigenlijk al zo. De andere oude volken kunnen prima tegen de nieuwe op. Wat cijfers dan maar om dat te ondersteunen (n=9)? Mijn gemiddelde score met 170 potjes gewone Gaia, de eerste rotte potjes meegeteld: 157. Mijn gemiddelde met de afgelopen 9 potjes met nieuwe facties: 159. Ook de uitschieters vallen mee. Met de Firaks heb ik een keer 225 gehaald. Met de Silicoids, ook al zo’n gave factie, eentje die makkelijker kan terraformen dan alle andere, haalde ik afgelopen weekend 212. Helemaal gemengd hebben we GP nog niet gespeeld, dus misschien kom ik er nog op terug.

Conclusie: Masters of Orion is een geweldige uitbreiding op Gaia Project. Enige nadeel is dat het nu nog langer duurt voor een spel begint. Het kiezen van het juiste volk bij de gegeven opzet van bord en alle tegels is namelijk een van de belangrijkste onderdelen van het spel. Bij ons neemt het kiezen van volken ongeveer een kwart van de totale speeltijd van ongeveer 90 minuten in. Maar elk nadeel heb zijn voordeel: het kiezen van volken gaat bij ons gepaard met een goed gesprek en een biertje.

Madgoblin, jij hebt ze ook, schreef je.. aan jou de vloer, vertel!

Wie meer wil lezen over de facties zelf en hoe wij ze hebben beleefd: https://boardgamegeek.com/thread/271754 ... two-player
Afbeelding
Plaats reactie