Ik zou nog terugkomen op de Master of Orion 'fan made' uitbreiding op Gaia Project. Bij dezen.
Veertien nieuwe facties voor Gaia Project spelen was als binge watchen van een serie, maar dan zonder televisie. Wat een lol hebben we gehad zeg. Zoals al gemeld: we hebben uitgebreid de fan made factions, gebaseerd op Master of Orion (een of andere videogame geloof ik), met ons tweeën getest. We hadden er al snel zeven potjes op zitten in drie dagen. Dat zegt al iets. De ene vondst vonden we nog leuker dan de andere. Wat een rijkdom. En we hadden wat herspeelbaarheid en verrassing betreft al niet te klagen bij dit spel. Na die zeven potjes, met alle veertien volken dus, spelen we inmiddels weer ‘gewoon’ Gaia Project, maar dan met de nieuwe volken in de mix.
Korte conclusie: alle veertien zijn ze raak. Natuurlijk, sommige volken liggen je meteen en andere zijn wat minder liefde op het eerste gezicht, maar wat passen ze goed bij de basisfilosofie van het spel.
Neem de
Klackon. Ja, vraag me niet waar die namen vandaan komen. Iets met Master of Orion dus. Ik ben een volkomen leek als het gaat om games op een scherm. Maar goed, de Klackon dus. Die mogen een heleboel niet. Of economie of terraforming zijn verboden gebied op het techniekbord. Je mag zelf kiezen welke van de twee je tot verboden terrein verklaart. En je mag per ronde maar op één spoor tegelijk vooruit. Lastig lastig. Maar dan komt het leuke: Als Klackon mag je een mijn neerzetten op een planeet die je al bebouwd hebt. Hoe vet is dat. Binnenstedelijk bouwen noemen we dat. Bondgenootschappen plannen is een fluitje van een cent. Heel compact volkje, die Klackon.
Of de
Meklar. Die hebben uitgevonden dat je die Gaiavormers ook als Gaia Laboratorium kunt bouwen. Kost niet veel en levert toch een techniektegeltje op. En ze zijn wat waard voor een eventueel bondgenootschap. Ik bouwde ze allemaal. Veel te vroeg (doe dat dus maar niet!), maar bouw ze in ronde 5 of 6 en je gaat echt wel voor de grote punten. Dat is mijn medespeler intussen gelukt.
Nog een voorbeeld: de
Darlok. Die spioneren zich rot. En dus gebruiken ze gewoon een techniektegel van de tegenstander. Kost niks. Over gebruiken gesproken: de
Elerians mogen gewoon een gebouw van een andere factie gebruiken voor een eigen bondgenootschap. En hebben daarbij ook nog eens 'nabijheid' op grotere afstand. Een soort LAT relatie met krachtsteentjes dus. In een tweespelerspel nogal handig.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mensen lopen er ook rond. Of beter:
Humans, want deze uitbreiding is niet vertaald. Die Humans werken met een Kolonieschip dat altijd aan het reizen is. Het hele bord over, en waar je aanmeert, kun je lekker bouwen. Beetje Concordia gevoel hier, maar dan in de ruimte. Enfin, zo zijn er dus veertien nieuwe volkjes om mee te spelen. Ruim genoeg voor tig potjes reizen, ontdekken, plannen en knarsen.
De
balans, hoor je vaak, is dat geen probleem? Als je de discussies op BGG mag geloven wel, maar wij hebben er geen last van gehad. Evenwicht is prima. Misschien dat de lastige volkjes van Gaia Project (Gleen, Lantida, Xenon) wat moeilijker mee kunnen, maar dat was eigenlijk al zo. De andere oude volken kunnen prima tegen de nieuwe op. Wat cijfers dan maar om dat te ondersteunen (n=9)? Mijn gemiddelde score met 170 potjes gewone Gaia, de eerste rotte potjes meegeteld: 157. Mijn gemiddelde met de afgelopen 9 potjes met nieuwe facties: 159. Ook de uitschieters vallen mee. Met de Firaks heb ik een keer 225 gehaald. Met de
Silicoids, ook al zo’n gave factie, eentje die makkelijker kan terraformen dan alle andere, haalde ik afgelopen weekend 212. Helemaal gemengd hebben we GP nog niet gespeeld, dus misschien kom ik er nog op terug.
Conclusie: Masters of Orion is een geweldige uitbreiding op Gaia Project. Enige nadeel is dat het nu nog langer duurt voor een spel begint. Het kiezen van het juiste volk bij de gegeven opzet van bord en alle tegels is namelijk een van de belangrijkste onderdelen van het spel. Bij ons neemt het kiezen van volken ongeveer een kwart van de totale speeltijd van ongeveer 90 minuten in. Maar elk nadeel heb zijn voordeel: het kiezen van volken gaat bij ons gepaard met een goed gesprek en een biertje.
Madgoblin, jij hebt ze ook, schreef je.. aan jou de vloer, vertel!
Wie meer wil lezen over de facties zelf en hoe wij ze hebben beleefd:
https://boardgamegeek.com/thread/271754 ... two-player