Spiel 2021: terugblik

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dagmar
Geheim Genootschap

Spiel 2021: terugblik

Bericht door Dagmar »

Ik heb zojuist mijn spielverslagje (met foto's) op spellengek geplaatst:

https://www.spellengek.nl/spiel-2021/

Samenvatting: ik heb het super naar mijn zin gehad en ben blij dat ik gegaan ben. Later deze week zal ik nog blogjes gaan schrijven over de spellen die ik gespeeld heb. Spoiler: de leukste waren Red Cathedral, Shinkansen, Trails en Mille Fiori.

Ik hoop dat andere Spiel-gangers dit draadje ook zullen gebruiken om hun ervaringen te delen (dan wel een link naar waar we ze terug kunnen lezen).
De Spellenreporter
Condottiërre

Re: Spiel: terugblik

Bericht door De Spellenreporter »

Red Cathedral ook meegenomen!
Savonds gespeeld in het hotel en ben blij dat ik de gok gewaagd heb :)

Kende het spel niet, maar door een bericht hier op dit forum een tijdje terug had ik hem wel opgeslagen op mn grijze massa.

De donderdag en vrijdag op Spiel waren echt super relaxt.
Geen rijen bij de parkeerplaats (transferium P10) dus gelijk de bus in.
Ook bij aankomst geen rijen voor de ingang, qr code scannen en door!

De zaterdag hetzelfde, maar was het binnen wel een behoorlijk stuk drukker.
Niet veel spellen gespeeld, maar wel aan 2,5 dagen genoeg gehad om alle stands
te zien/bekijken.

We misten toch wel de Amerikaanse uitgevers :(
En relatief veel Duitstalige uitgevers en verkopers, dus die hebben we grotendeels overgeslagen)
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

Dit jaar hebben we vrijdag en zaterdag SPIEL bezocht. Op de vrijdag was het duidelijk te merken dat er minder standhouders waren. Het aantal bezoekers was ook een stuk lager. Wat jammer is, omdat hierdoor de beurs een "verlaten" sfeer had. De zaterdag was het een stuk drukker begon de beurs meer te leven.

Door de afwezigheid van meerdere internationale standhouders en bezoekers waren er voornamelijk alleen de duitstalige versies van veel bordspellen aanwezig. Wat scherpe aanbiedingen betreft was het ook een stuk minder.
Wel hebben we bij Fantasy Encounter een doos gekocht met twaalf beschadigde exemplaren van Furnace voor € 30,-.
Die bleken compleet te zijn en hebben we inmiddels verdeeld over de groep.

We hebben ons prima vermaakt dit jaar ondanks alle maatregelen.

Dan nog een lijstje met mee- en tegenvallers:

Meevallers:

- Nauwelijke wachtrijen, voldoende parkeermogelijkheden
- Het dragen van het "papieren" mondmasker werd toegestaan
- Aantrekkelijke stands: Mindclash, Tsukuyumi en Corduba ac 27

Tegenvallers:

- Verkoop van de nieuwe versie van Clash of Cultures wel aankondingen. Op de beurs zelf
waren op beide stands geen exemplaren aanwezig.
- De stand van ION Game Design. Zeer saai en niet uitnodigend.
- Nieuwe spellen op donderdag/vrijdag uitverkocht: Ark nova, Bitoku en Messina 1347
bijvoorbeeld
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Rubik »

In Spelmagazijn volgt binnenkort een uitgebreid verslag. Het eerste begin is al gemaakt:

Spiel 2021 in Spelmagazijn
hulspuppie
Nederlands Kampioen Carcassonne 2012

Bericht door hulspuppie »

Rubik schreef: In Spelmagazijn volgt binnenkort een uitgebreid verslag. Het eerste begin is al gemaakt:

Spiel 2021 in Spelmagazijn
Ik vond juist dat de spellen uit 2018 / 2019 gewoon nog duur waren. Andere jaren veel meer aanbiedingen. Queen Games had gewoon de introductie prijzen van de spellen. Op 1 of 2 uitzonderingen na. Qua Koopjes vond ik Spiel 2021 teleurstellend, maar ben zo blij dat Spiel 2021 door is gegaan en heb 2 dagen genoten en leuke spellen gespeeld en gekocht
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Ik heb een heerlijke 2 dagen (donderdag en vrijdag) op de beurs doorgebracht.

Algemene indruk.... t was rustiger, maar of dat de paden nu zoveel breder waren... daar heb ik niks van gemerkt. Eten was goed.... het bier was op donderdag buiten de gallerie wel op rond 16:00 :wink: , weinig aanbiedingen en een aantal spellen die hoog op de radar stonden (zoals een Brazil) waren helaas toch niet op de beurs te bekijken.

Echter genoeg aan andere tafels aan kunnen schuiven en hierbij mijn korte bevindingen:

Reload :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Na een beetje warrige uitleg van de designer deze "fortnite the boardgame" gaan spelen. 2 van de 3 spelers (waaronder ik) vonden hem erg erg leuk! Rond rennen over het eiland... spullen oppakken, andere wegschieten, of poging tot... doodgaan (reloaden) en weer terug op het bord en bam bam bam.... oorlog. Giga veel interactie, met voor ons wel wat vragen over... euh.. en dit wapen dan.. en hoe zit t met schieten vanuit bijv de bergen richting veld.. etc. Denk erg hoog take that gehalte.... zeker niet voor iedereen geschikt, maar heb je hier leuke groep voor ... dan een erg leuk spel!

Art Robbery :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Klein pest spel met giga veel interactie van Knizia. 1 ronde gespeeld en gelijk overtuigd! 4 rondes met een fiche of 8 (miss 10) met een waarde in getal en 0, 1 of 2 stippen. Kaarten spelen zodat je een fiche van het midden (of vaak van je medespeler!) kunt pakken (jatten), en ronde ten einde als alle fiches in t midden op zijn. Dit speel je dan 4 keer.... waarna diegene(n) met de minste rondjes niet meedoen voor de overwinning, en de rest wel... hoogste totaal waarde wint. Erg leuk en dus ook gelijk gekocht.

Welcome to the moon :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Mooi dobbelspel, met veel mogelijke scenario's en het eerste scenario (raket) gespeeld. Leuk! Maar vond pers 38 euro wel veel geld voor nog een dobbelspel in de kast.

Frutticola :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Leuk spel, workerplacement met een zeer verassende twist! Doel is om zoveel mogelijk geld te verdienen met Jam maken. Je hebt een aantal kaarten op hand met een bepaalde waarde. Hoe lager de waarde des te eerder ben je aan de beurt.... maar ook des te minder werkers mag je plaatsen! Speltechnisch vond ik hem leuk tot erg leuk, een vriend van mij heeft hem wel gekocht, maar ik heb hem laten liggen omdat ik hem toch beetje fiddely vond.... werkers op je kaartje zetten, kleine fruitjes, geplastificeerd geld (en geen fiches).

Monumental :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
We hebben deze met ons groepje van 5 (is wel een 4 pers spel) gelijk op de vrijdag morgen bij de ingang van hal 1 kunnen testen. Bij 3 van de 5 is deze goed bevallen! Aparte twist voor deckbuilding (je legt 9 kaarten open en je kan er daarvan 5 kiezen welke je pakt) in combinatie met miniatuurtjes die het land verkennen en ondernemen. Zou hem graag nog een keer helemaal willen spelen voor een definitief oordeel. Eerste oordeel positief... maar denk dat ik persoonlijk de interactie (battelen) tussen spelers mis.

Stroganoff :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Na een zeer goede uitleg van Bjorn te hebben mogen ontvangen, met ons 5 (wederom 4 pers spel) paar rondes Stroganoff gespeld. Jagen in Siberie, met ff wennen hoe t precies zit met wat voor acties je allemaal kan doen in je beurt. Eenmaal door... dan zal deze denk ik heel vlotjes gespeeld gaan worden. Iconografie op bord is echt goed! Ik denk dat gameBrewer hier echt wel een goed spel heeft toegevoegd in hun collectie! Geslaagd.... en voor definitief oordeel speel ik hem later dit jaar of zo bij een vriend die hem heeft voorbesteld.

Imperial Steam :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Na de lunch in hal 3 besloten om ons op te splitsen, en eigenlijk tegen beter weten in met zijn 2'en naar de stand van Capstone gelopen. Daar donderdags al 4 keer geweest voor een playtest van IS (of Coffeetraders, of Boonlake bijv).... maar elke keer vol. Maar op vrijdag... hey... ze staan net op van hun tafel, en gelijk aangeschoven! Na een zeer goede uitleg van 30 minuten over het spel, 3 rondes gespeeld. Man man man... dit is echt een topper! (Zwaar) economisch spel, wat wel wat weg heeft van Brass... maar ook compleet anders is. Geen kaarten die bepalen wat je waar mag doen... maar gewoon van beginpunt kijken hoe je bij het eindpunt kan geraken in 8 beurten. Maar wil je daar wel geraken? Want als iemand veel contracten gaat scoren .... dan mooi voor die speler... maar dan is het beter om die persoon dwars te zitten en die route zo duur als mogelijk te maken! Zit echt super in elkaar, met veel zaken rekening gehouden... en gelijk hebben we daar dan ook de laatste 2 exemplaren die nog bij Capstone tot hun beschikking stonden gekocht! Kijk erg naar uit om deze helemaal af te spelen!

En de donderdagavond met lekker uit eten met ons clubje van 5 bij de mexicaan en biertje erna in gezellige kroeg.... krijgt natuurlijk :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: met een bonus :ster: :wink:

Spiel 2021 was weer top!
Afbeelding
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Enkele top momentjes voor mij persoonlijk

+ iedereen droeg flink zijn mondmasker (of bijna iedereen). Zo moeilijk was dat dus niet :wink:
+ veel mogelijkheid om een spel te spelen. (Behalve de toppers natuurlijk, maar dat is puur marketing gewijs, hoe minder kans te spelen hoe meer mensen het willen spelen, hoe groter de wachtrij, hoe meer mensen kopen... kuddedieren he :wink: :wink: ik nam zo ark Nova mee :D :D
+ relatief rustig op de beurs
+ veel leuke en lieve mensen die mee een spel speelden
+ eindelijk een spel gespeeld op een beurs, was weer even geleden
+ geen asmodee. Geen Giant kom ons zien stand waar ze je naar toe trekken, maar ruimte voor iets anders.

Top 3 van spellen die ik speelde:
1) Watch
2) Mobile markets
3) Sobek 2 player.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Ik ben dit jaar op zaterdag en zondag gespeeld. Het verslag van zaterdag is hier te lezen: https://www.spellengek.nl/spiel-2021-de ... eter-hein/
Afbeelding
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Ik ben met mijn broer en een vriend op donderdag en vrijdag naar Spiel geweest, het was er overzichtelijk druk, beter dan eerdere jaren. Ik heb de volgende spellen gespeeld:
- Cutterland :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Legspelletje waarbij je een kaart in stukjes moet knippen waarna elke speler, en jij als laatste, een stuk moeten aanleggen aan het eigen gebied. Leuk verdeelmechaniekje, tellinkjes zijn grappig. Niet gekocht maar wie weet in de toekomst.
- Furnace :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
Bij dezelfde kraam als Cutterland gespeeld. Vonden we niet meevallen, vooral veel onoverzichtelijk geschuif met blokjes.
- Mille Fiori :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Deze wilde ik graag proberen en misschien daarna ook kopen. Met zijn tweeen bekoorde het ons echter niet, het speelveld bleef erg leeg, de scores weken erg uiteen, het wilde maar niet spannend worden. Misschien leuker met meer spelers maar aangezien ik vaak met twee speel niet gekocht.
- High Score :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
Dobbelspelletje dat niet veel om het lijf heeft maar wel snel en lollig wegspeelt.
- Illusion :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Al wat langer bestaand kaartspel waar een minimale uitleg voor vereist is. Grappig idee, maar meer een oefening dan een spel.
- Glux :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Langs gegaan bij de Queen kraam in de hoop Zen Garden tegen een schappelijk prijsje te kunnen scoren, maar er was niets schappelijks aan de prijs van dat spel. Glux meegenomen voor 15 euro, en 's avonds gespeeld. Niet verkeerd: snel uitgelegd, snel te spelen en behoorlijk listig. Of het een lange houdbaarheid heeft is echter twijfelachtig.
- Astrum :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
Met zijn vieren gespeeld en nog niet te koop op Spiel. Polyomino-spel met doorzichtige speelstukken. Het kon ons allen niet bekoren, veel te omslachtig voor wat het zou kunnen zijn.
- Pictures Orange :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
We hebben veel plezier met Pictures thuis, geweldig spelletje. De nieuwe gadgets in deze uitbreiding zijn leuk: Pictures wordt er wel gevarieerder maar niet speciaal leuker door.
- The Isle of Cats :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Op de beurs was alleen de familieversie speelbaar, en deze was al vermakelijk. Het smaakt zeker naar meer om normale versie te gaan spelen. Nog niet aangeschaft, maar dat gaat ooit wel gebeuren.
- Murano Light Masters :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
Qua uiterlijk en thema (abstract spelletje a la Chakra?) sprak deze me erg aan en dus op de beurs geprobeerd: ondanks het mooie uiterlijk waren alle mechaniekjes in het spel voor ons een gevalletje net-niet, en een aanschaf zeker-niet.
- Sobek 2 players :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Kijk, dat is nog eens een leuk spel voor twee. Een leuk keuze-mechanisme, met de Ankh, en leuke mogelijkheden om te scoren of om speciale vaardigheden te gebruiken! Zelf niet gekocht, maar onze vriend wel, dus die gaat zeker wel weer gespeeld worden.
- Savannah Park :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Kramer en Kiesling hebben met een schuin oog naar Karuba gekeken en dat pakt goed uit, want Savannah Parks is makkelijk uit te leggen en speelt lekker en uitdagend weg. Ik vind de varianten en solo-modus er wel wat zielig bij afsteken, bij K&K heb ik het gevoel dat ze dat er bij hebben verzonnen omdat het moet.
- Kingsbridge, das Spiel :ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster:
Hier heeft Kramer met een schuin oog naar het traditionele patience-spel gekeken en ditmaal pakt het niet goed uit. Een flets kaartspel dat zo uit 1990 weggestraald lijkt zijn.
- Azul Queen's Garden :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Wat een rij voor de demo-tafels van de vierde Azul zeg, niet normaal. Gezien we de voorgangers meer dan zestig keer hebben gespeeld maar gelijk aangeschaft en 's avonds gespeeld.
Wederom een schuin oog, ditmaal het oog van Kiesling en ditmaal naar Calico (niet meer alleen op kleuren maar ook op symbolen letten). Toch weer goed hoor, niet al te makkelijk op te pakken want overweldigend in keuzes en mogelijkheden. Dit zou zo maar eens onze nieuwe favoriete Azul kunnen worden, maar het heeft echter zo veel in zich dat er meer dan twee potjes nodig zijn om dat te gaan concluderen!...en misschien ook wel onze nieuwe favoriete Calico want veel vergeeflijker.
Geronimoo
Sojaboon

Verslag Spiel (19 spellen besproken)

Bericht door Geronimoo »

Verslag Spiel (19 spellen besproken)

https://jerresblog.wordpress.com/2021/1 ... piel-2021/
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Re: Verslag Spiel (19 spellen besproken)

Bericht door The Iced One »

Leuk verslagje! Bedankt!
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Jerome
Gouverneur

Re: Verslag Spiel (19 spellen besproken)

Bericht door Jerome »

Sommige bloggers posten de kale tekst op het forum, met de verwijzing dat op hun blog ook foto’s staan. Dat is veel uitnodigender dan alleen een link.

Leuk verslag trouwens. :thumbup: