SPIEL 2021 - topper, flopper en verrassing
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
lordyazos
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Yannick
SPIEL 2021 - topper, flopper en verrassing
Twee jaar terug stelde ik dezelfde vraag. Maar dan over spiel 2019.
Nieuwe beurs en al even tijd gehad om dingen te spelen.
Wat was jouw topper dit jaar? (Beste spel)
Wat was je flopper? (Minste spel)
Wat was de verrassing?
Ik start graag op.
1) topper van SPIEL 2021
Mhm ik twijfel tussen tabanusi en ark Nova. Ik ga hier voor Ark Nova gaan. Echt een leuk spel. Combinaties zoeken in de kaarten die je krijgt. Leuk thema, vlotte manier van spelen. Aanrader.
2) flopper van SPIEL 2021
Voor mij persoonlijk is dit cartographers Heroes. Ik ben misschien helemaal suf gekeken op Roll and writes. Maar dit is voor mij persoonlijk veel te random. Er komt een monster, schrijf bij de buren. Misschien komt er een held, komt die na het monster dan heb je geluk. Maar als hij er voor komt heb je er niet veel aan. Kortom niet mijn spel.
3) verrassing van SPIEL 2021
Het spel watch. Tijdens de voorbereiding niets over gevonden tot een dag voor SPIEL. Daar een tafel gevonden, gespeeld en genoten. Spel is zeker niet voor iedereen. Mijn partner vond het helemaal niets. Leuk idee, meer niet. Ikzelf was danig onder de indruk van het spel.
Nieuwe beurs en al even tijd gehad om dingen te spelen.
Wat was jouw topper dit jaar? (Beste spel)
Wat was je flopper? (Minste spel)
Wat was de verrassing?
Ik start graag op.
1) topper van SPIEL 2021
Mhm ik twijfel tussen tabanusi en ark Nova. Ik ga hier voor Ark Nova gaan. Echt een leuk spel. Combinaties zoeken in de kaarten die je krijgt. Leuk thema, vlotte manier van spelen. Aanrader.
2) flopper van SPIEL 2021
Voor mij persoonlijk is dit cartographers Heroes. Ik ben misschien helemaal suf gekeken op Roll and writes. Maar dit is voor mij persoonlijk veel te random. Er komt een monster, schrijf bij de buren. Misschien komt er een held, komt die na het monster dan heb je geluk. Maar als hij er voor komt heb je er niet veel aan. Kortom niet mijn spel.
3) verrassing van SPIEL 2021
Het spel watch. Tijdens de voorbereiding niets over gevonden tot een dag voor SPIEL. Daar een tafel gevonden, gespeeld en genoten. Spel is zeker niet voor iedereen. Mijn partner vond het helemaal niets. Leuk idee, meer niet. Ikzelf was danig onder de indruk van het spel.
Labels:
-
Enrico
- Caballero
Re: SPIEL 2021 - topper, flopper en verrassing
Uiteraard moet ik me beperken tot de 17 spellen die ik tijdens Spiel gespeeld heb, maar daar zaten toch aardig wat spellen tussen die op de Fairplaylijst terecht zijn gekomen.
Topper: Origins: First builders
Een leuk spelmechanisme met gebruik van dobbelstenen waarvan de waarde na een actie aangepast wordt. Bij aankoop van een nieuwe dobbelsteen moet je de afweging maken om er een te kopen met een hoge waarde (die sterk is, maar kort meegaat) of een lage waarde (minder sterk in het begin, maar gaat lang mee).
Flopper: Watch
Zoals al door lordyazos gezegd: je vindt het geweldig of je vindt het niks. Ik neig meer naar het laatste, hoewel het geen slecht spel is. Ik vind het veel te grillig en het thema is wel heel ver gezocht. Tijdens het spel had niemand van ons ook maar enigszins het idee met een Russische munitiefabriek bezig te zijn. Het gebruik van de wijzers is overigens wel origineel.
Verrassing: Whirling Witchcraft
Een kort spelletje waarbij je ingrediënten in een kookpot stopt. Hiermee zadel je je buurman op in de hoop dat deze geen plaats meer heeft op de voorraadplank. Leuk vormgegeven en uitnodigend voor tussendoor.
Een leuk spelmechanisme met gebruik van dobbelstenen waarvan de waarde na een actie aangepast wordt. Bij aankoop van een nieuwe dobbelsteen moet je de afweging maken om er een te kopen met een hoge waarde (die sterk is, maar kort meegaat) of een lage waarde (minder sterk in het begin, maar gaat lang mee).
Zoals al door lordyazos gezegd: je vindt het geweldig of je vindt het niks. Ik neig meer naar het laatste, hoewel het geen slecht spel is. Ik vind het veel te grillig en het thema is wel heel ver gezocht. Tijdens het spel had niemand van ons ook maar enigszins het idee met een Russische munitiefabriek bezig te zijn. Het gebruik van de wijzers is overigens wel origineel.
Een kort spelletje waarbij je ingrediënten in een kookpot stopt. Hiermee zadel je je buurman op in de hoop dat deze geen plaats meer heeft op de voorraadplank. Leuk vormgegeven en uitnodigend voor tussendoor.
-
lordyazos
- Caballero
Leuke samenvatting! Ik versta je mening over Watch volledig! Hit or misEnrico schreef: Uiteraard moet ik me beperken tot de 17 spellen die ik tijdens Spiel gespeeld heb, maar daar zaten toch aardig wat spellen tussen die op de Fairplaylijst terecht zijn gekomen.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Zelf niet geweest maar wel het spel Red Outpost gespeeld die op Spiel verkrijgbaar was.
Echt een tof spel met een twist op worker placement. Je hebt 6 werkers voor alle spelers samen. Mijnwerker, boerin, visser, schapenherder, bureaucratie en commissaris.
Om de beurt kies je 1 van deze werkers en zet ze neer op een werkplek. Sommige werkplekken zijn beter dan anderen. Maar de ene werkplek maakt een karakter blij en een andere ongelukkig. Dit creëert een stock market effect met scorespoor voor deze personages.
Elke keer dat je een personage kiest leg je een fiche van jouw kleur bij het personage. Einde van de ronde krijgt degene met de meeste fiches bij dat personage de punten. Als het personage eind van de ronde ongelukkig is levert dit dus minpunten op.
Echt een tof spel met een twist op worker placement. Je hebt 6 werkers voor alle spelers samen. Mijnwerker, boerin, visser, schapenherder, bureaucratie en commissaris.
Om de beurt kies je 1 van deze werkers en zet ze neer op een werkplek. Sommige werkplekken zijn beter dan anderen. Maar de ene werkplek maakt een karakter blij en een andere ongelukkig. Dit creëert een stock market effect met scorespoor voor deze personages.
Elke keer dat je een personage kiest leg je een fiche van jouw kleur bij het personage. Einde van de ronde krijgt degene met de meeste fiches bij dat personage de punten. Als het personage eind van de ronde ongelukkig is levert dit dus minpunten op.
Laatst gewijzigd door Edwin84 op ma 25 okt 2021, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
sinead
- Stamhoofd
Edwin, ik denk dat je het spel Red Outpost bedoelt? Dit is volgens mij een spel uit 2019.
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Wordt dit jaar wel in het Nederlands uitgebracht...sinead schreef: Edwin, ik denk dat je het spel Red Outpost bedoelt? Dit is volgens mij een spel uit 2019.
Top idee lordyazos! Binnen twee weken hebben we met onze kern een spellenweekend waar hopelijk heel wat essen releases op tafel gaan komen. Hoewel er relatief weinig gekocht zijn wegens redelijk uitverkocht allemaal...
Ik hoop dan dit draadje aan te kunnen vullen!
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
-
Edwin84
- Elfenkoning
Ja klopt. Typfoutje zie ik net.sinead schreef: Edwin, ik denk dat je het spel Red Outpost bedoelt? Dit is volgens mij een spel uit 2019.
-
Martyn F
- Spelauteur
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Mijn topper was Golem van Cranio Creations.
Azul Queen’s Garden was een leuke verrassing, aangezien ik geen fan ben van Azul.
Furnace is niet echt mijn spel. Tegenvaller.
Azul Queen’s Garden was een leuke verrassing, aangezien ik geen fan ben van Azul.
Martyn F
Board game designer
Board game designer
-
lordyazos
- Caballero
Martyn F schreef: Mijn topper was Golem van Cranio Creations.
Oh naar Golom ben ik ook benieuwd. Het laatste exemplaar werd net voor mijn neus verkocht… pijnlijk.
Furnace staat ook op mijn probeer lijstje. Ben ik ook wel benieuwd naar.
-
Martyn F
- Spelauteur
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Golem was snel op ja. Pech voor je.
Martyn F
Board game designer
Board game designer
-
The Iced One
- Critico
Grappig, 5 van onze club hebben dat spel samen getest en het ook samen gekocht na de testsessie, iets dat we normaal zeker proberen te vermijden. Zij waren allemaal enthousiast. Ik was er toen zelf niet bij, maar dat toont toch wel dat smaken echt wel verschillenMartyn F schreef: Azul Queen’s Garden was een leuke verrassing, aangezien ik geen fan ben van Azul.
SPELHAMELS BEERSE:
-
Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
2 dagen Spiel en met redelijk wat voorbereiding hoop ik toch de flopper's eruit te filteren.... hoef niet perse aan tafel te zitten bij een spel welke mij op voorhand al niks lijkt... maar met wat ik gespeeld, gezien en van mijn mede Spiel-gangers gehoord heb:
1. Topper
Imperial Steam! Geweldige spelervaring... ja t bord heeft wat weg van Brass... maar het is zeker geen Brass! Zwaar economisch spel welke zover ik kan inschatten zeer goed in elkaar zit en er naar uit kijk om deze vaker te gaan spelen.
2. Verrassing
Reload oftewel Fortnite the boardgame.
Vond het verrassend leuk! Met 3 of 4 rondlopen over een eiland... gear oppikken, looten, de andere neerknallen, neergeknald worden, re-loaden en hup weer terug naar t eiland en full battle-mode on! Denk wel dat ik deze in ons clubje zeker niet altijd op tafel kan krijgen... maar vond het ergens verrassend verfrissend, interactief en leuk!
3. Flopper
Hier kan ik niet echt een spel opnoemen..... grootste flop was wel dat op donderdag het bier buiten op was bij de eettentjes rond 16:00 uur, de curryworst in het restaurant te zout en dat zo'n strak mondkapje wel erg zeer doet aan je oren na een uurtje of 5 op te hebben gehad...... Speltechnisch... als ik dan toch iets moet opnoemen... miss wel Monumental.... erg mooi (over) geproduceerd... maar brengt het speltechnisch de spelvreugde.... beetje sceptisch. Denk te weinig interactie en lijkt op te veel AP met te veel met je eigen bordje/kaartjes bezig zijn.
1. Topper
Imperial Steam! Geweldige spelervaring... ja t bord heeft wat weg van Brass... maar het is zeker geen Brass! Zwaar economisch spel welke zover ik kan inschatten zeer goed in elkaar zit en er naar uit kijk om deze vaker te gaan spelen.
2. Verrassing
Reload oftewel Fortnite the boardgame.
Vond het verrassend leuk! Met 3 of 4 rondlopen over een eiland... gear oppikken, looten, de andere neerknallen, neergeknald worden, re-loaden en hup weer terug naar t eiland en full battle-mode on! Denk wel dat ik deze in ons clubje zeker niet altijd op tafel kan krijgen... maar vond het ergens verrassend verfrissend, interactief en leuk!
3. Flopper
Hier kan ik niet echt een spel opnoemen..... grootste flop was wel dat op donderdag het bier buiten op was bij de eettentjes rond 16:00 uur, de curryworst in het restaurant te zout en dat zo'n strak mondkapje wel erg zeer doet aan je oren na een uurtje of 5 op te hebben gehad...... Speltechnisch... als ik dan toch iets moet opnoemen... miss wel Monumental.... erg mooi (over) geproduceerd... maar brengt het speltechnisch de spelvreugde.... beetje sceptisch. Denk te weinig interactie en lijkt op te veel AP met te veel met je eigen bordje/kaartjes bezig zijn.
-
The Iced One
- Critico
Ook gestest en ondanks de warrige uitleg van de designer toch goedgekeurd. Wil ik als er ooit nog eens een interland komt, zeker eens met je spelen Frank!Reload oftewel Fortnite the boardgame.
SPELHAMELS BEERSE:
-
Gregg
- Garnaal
1. Topper
It's a Wonderful Kingdom
Ik was nog niet vertrouwd met It's a Wonderful world, maar ik vond vooral het aanbieden van de kaarten aan de andere speler en dat deze dan een keuze mag maken, een erg leuk mechanisme bij dit spel. Dat je dan nog eens twee maal een kaart kan omdraaien en er ook slechte kaarten in het spel zijn, bezorgt je heel wat keuzestress. We speelden hem pas op zondag en was helaas voor ons al uitverkocht, maar staat zeker op mijn lijstje.
2. Verrassing
Bad Company
Zaterdagavond in het hotel wat beginnen te lezen over spellen die hot begonnen te worden op Essen en dan zondag meteen gaan spelen. Beviel ons erg goed en gelijk gekocht. Zeer vlot familiespel waarbij iedereen de gehele tijd betrokken is.
3. Flopper
Murano
We speelden het spel, maar echt spelen vond ik het niet. Belangrijkste move leek me altijd al erg vast te liggen en ik vraag me dan ook af of we iets gemist hebben bij de speluitleg.
It's a Wonderful Kingdom
Ik was nog niet vertrouwd met It's a Wonderful world, maar ik vond vooral het aanbieden van de kaarten aan de andere speler en dat deze dan een keuze mag maken, een erg leuk mechanisme bij dit spel. Dat je dan nog eens twee maal een kaart kan omdraaien en er ook slechte kaarten in het spel zijn, bezorgt je heel wat keuzestress. We speelden hem pas op zondag en was helaas voor ons al uitverkocht, maar staat zeker op mijn lijstje.
2. Verrassing
Bad Company
Zaterdagavond in het hotel wat beginnen te lezen over spellen die hot begonnen te worden op Essen en dan zondag meteen gaan spelen. Beviel ons erg goed en gelijk gekocht. Zeer vlot familiespel waarbij iedereen de gehele tijd betrokken is.
3. Flopper
Murano
We speelden het spel, maar echt spelen vond ik het niet. Belangrijkste move leek me altijd al erg vast te liggen en ik vraag me dan ook af of we iets gemist hebben bij de speluitleg.
-
lordyazos
- Caballero
Leuke samenvatting!Gregg schreef: 1. Topper
It's a Wonderful Kingdom
2. Verrassing
Bad Company
3. Flopper
Murano
Ik speelde enkel its a wonderfull kingdom en murano.
Iwk was zeker de moeite. Maar wij hebben de andere al en dachten we houden het daar bij
Murano vond ik wel iets hebben. Beetje licht, maar wel ok. Niet voldoende om in huis te halen.