Spelregelvragen Photosynthese

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

slaapgraag
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: kwam, zag en speelde

Spelregelvragen Photosynthese

Bericht door slaapgraag »

Gister voor het eerst photosynthese gespeeld (Duitse versie). Verloren, maar leuk spel. Er kwamen 2 vragen oppoppen:

- mag je zonnepunten 'sparen' voor je volgende beurt (zo gespeeld) of begin je iedere ronde weer op 0?
- moeten de middel-en grote bomen hun zaden in een rechte lijn werpen (zo gespeeld) of mogen ze ook 'het hoekje om' en op 'de andere kant van een "ruit"' terechtkomen?

ALvast bedankt!
Afbeelding

Labels:
Lyon
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: サイコロさん
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: SPelregelvragen Photosynthese

Bericht door Lyon »

slaapgraag schreef: Gister voor het eerst photosynthese gespeeld (Duitse versie). Verloren, maar leuk spel. Er kwamen 2 vragen oppoppen:

- mag je zonnepunten 'sparen' voor je volgende beurt (zo gespeeld) of begin je iedere ronde weer op 0?
- moeten de middel-en grote bomen hun zaden in een rechte lijn werpen (zo gespeeld) of mogen ze ook 'het hoekje om' en op 'de andere kant van een "ruit"' terechtkomen?

ALvast bedankt!
Q: Mag je zonnepunten opsparen van ronde op ronde?
A: Ja! Regelboek p3:
Light points accumulate from round to round, but a player may not have more than 20 light points at any given time.
Q: Moeten hogere bomen hun zaadjes in een rechte lijn uitwerpen?
A: Nee. Regelboek p3:
"Players can plant a Seed around one or more of their trees, using one light point per Seed. A Seed from the available area can be planted at a distance that is determined by the size of the tree from which it originates. You can plant a seed in any direction, including nonlinear directions, as long as the spaces connect.
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'
slaapgraag
Veenboer

Ah, in de Engelse versie staat het wel! :P :P
(Ik zie het eerlijk gezegd écht niet in mijn Duuitse versie staan...)
Dank iig!
Afbeelding
slaapgraag
Veenboer

Nog een vervolgvraagje: in mijn (Duitse) regels staat expliciet dat je níet eerst mag groeien en dan een zaadje uitwerpen. Maar mag je wel eerst een zaadje uitwerpen en daarna - in dezelfde beurt groeien? (Lijkt me niet logisch).
Afbeelding
Lyon
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: サイコロさん
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lyon »

slaapgraag schreef: Nog een vervolgvraagje: in mijn (Duitse) regels staat expliciet dat je níet eerst mag groeien en dan een zaadje uitwerpen. Maar mag je wel eerst een zaadje uitwerpen en daarna - in dezelfde beurt groeien? (Lijkt me niet logisch).
Nee, dit mag niet. Met ieder(e) boom/vakje mag iedere beurt slechts één actie worden uitgevoerd (groeien of zaadje uitwerpen). Zie Engelstalige regels pagina 3:
Important: During their turn, a player cannot carry out more than one action on the same space on the main board. Once a player has acted upon a space on the main board, that space is considered activated and cannot be used again by this player on that turn.
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'