Orléans of Kwakzalvers?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Bram0546
- Meeple
Orléans of Kwakzalvers?
Iemand advies of ik beter de megabox van kwakzalvers kan halen of Orleans? Wat is een betere investering?
Laatst gewijzigd door Bart op di 17 aug 2021, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht gesplitst naar apart onderwerp
Reden: bericht gesplitst naar apart onderwerp
Labels:
- MADG0BLIN
- Stamhoofd
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Alle kwakzalvers verschijnen in een Megabox
Dat hangt er maar net van af wat je leuker vindt om te spelen en hoe vaak het op tafel gaat komen lijkt mij.Bram0546 schreef: Iemand advies of ik beter de megabox van kwakzalvers kan halen of Orleans? Wat is een betere investering?

- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Hangt af van je voorkeur qua 'zwaarte' en misschien zelfs het thema van het spel. Orleans is iets lastiger, maar dat maakt het ook weer uitdagender en meer plannen. Kwakzalvers is meer een family-spel, hoewel ik me kan voorstellen dat de uitbreidingen (die ik niet heb gespeeld) deze ook wat uitdagender maken. Wel speel ik Orleans nog steeds met veel plezier en de Kwakzalvers werd ik gauw zat. Maar dat is natuurlijk subjectief.Bram0546 schreef: Iemand advies of ik beter de megabox van kwakzalvers kan halen of Orleans? Wat is een betere investering?
-
Bram0546
- Meeple
Qua reviews neig ik uiteraard naar Orléans. Echter zoek ik een spel wat leuk is om vaker met 2 personen te spelen en je ook nog een beetje interactie met elkaar hebt (niet dat je op je eigen eilandje bezig bent) en dan neig ik meer naar kwakzalvers? Of klopt dit niet?
-
Johanna
- Caballero
Ik speel Orléans juist graag met 2.
- maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
In Orleans loop je gezamenlijk rond op een landkaart waar je goederen moet oppakken en een handelshuis bouwen voordat de ander dat doet. Ook wil je op bepaalde sporen vooruit om te zorgen dat je als eerste bij bepaalde fiches bent of om te zorgen dat je ergens eerste keus hebt. Er zit eigenlijk toch wel op diverse fronten interactie in Orleans, bij de Kwakzalvers volgens mij nauwelijks. Je voert los van elkaar je beurt uit, werpt een keer met een dobbelsteen. Misschien zijn er bepaalde fiches die voor interactie zorgen? Maar ik kan me nauwelijks interactie herinneren.Bram0546 schreef: Qua reviews neig ik uiteraard naar Orléans. Echter zoek ik een spel wat leuk is om vaker met 2 personen te spelen en je ook nog een beetje interactie met elkaar hebt (niet dat je op je eigen eilandje bezig bent) en dan neig ik meer naar kwakzalvers? Of klopt dit niet?
- Pura Vida
- Kardinaal
Misschien vanaf deze postBram0546 schreef: Iemand advies of ik beter de megabox van kwakzalvers kan halen of Orleans? Wat is een betere investering?
Op welke vraag ik dan antwoord dat we appels met peren vergelijken. Zowel qua spelsysteem als zwaarte en strategisch gehalte. Check vooral de reviews hier en op bgg. Mijn opvatting: Orleans is een stevige workerplacement, interactief, multidimensionaal, strategisch, met enorm veel keuzes elke beurt en prachtig speelmateriaal. Kwakzalvers is push your luck op zoek naar knalerwten enzo, met veel priegelig materiaal en 'hahaha' beleving. Nou ja, mijn mening dan hè.
On topic heb ik geen mening over de big box. Heb het basisspel heel snel weer verkocht.
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Is gebeurd.Pura Vida schreef: Misschien vanaf deze posteen knipje voor een nieuw draadje met titel: Orléans of Kwakzalvers?
- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Jij hebt wel een heel ruime interpretatie van worker placement. Ik zou Orléans een bag-building spel noemen, al is die term wellicht niet zo bekend.Pura Vida schreef: Mijn opvatting: Orleans is een stevige workerplacement
Verder ben ik het (na 20 potjes Orléans en één frustrerend potje Kwakzalvers) helemaal met je eens.
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Contacteer:
Re: Orléans of Kwakzalvers?
Afgezien van het idee van fiches/mannetjes trekken uit een zak hebben Orléans en Kwakzalvers weinig gemeen. Orléans is een stevige en droge zitvleeskweker, een echte puntenpuzzelaar zoals Stefan Feld ze bijvoorbeeld graag maakt. Het is daardoor ook een beetje inwisselbaar. Kwakzalvers is veel lastiger te plaatsen. Geluk speelt een grotere rol, maar variatie ook. Vanwege het unieke karakter gaat mijn voorkeur uit naar de Kwakzalvers.
- Edwin84
- Elfenkoning
Lijkt veel op elkaar. Allebei fiches uit een zak trekken.
Ook zijn beide spellen waar degene met de meeste punten wint.
Daarnaast kun je nieuwe fiches verdienen. Deze fiches kunnen het geluk mitigeren.
Tot slot spelen beiden zich af in een setting rond de middeleeuwen.
Ook zijn beide spellen waar degene met de meeste punten wint.
Daarnaast kun je nieuwe fiches verdienen. Deze fiches kunnen het geluk mitigeren.
Tot slot spelen beiden zich af in een setting rond de middeleeuwen.
-
mezzin
- Professor Pimpel
Orleans is de betere game. ik heb het gespeeld met verschillende aantallen mensen en met 2 gaat het ook perfect.
Orleans staat ook hoger op BGG (wat wel iets aangeeft)
Maar ik zie mijzelf Orleans over de jaren nog steeds spelen, maar kwakzalvers niet.
Orleans staat ook hoger op BGG (wat wel iets aangeeft)
Maar ik zie mijzelf Orleans over de jaren nog steeds spelen, maar kwakzalvers niet.
-
ververken
- Joker
Kwakzalvers wordt hier het meeste gespeeld. Vooral met de kinderen. Ook de art vind ik beter dan Orleans.
-
ThaHugeO
- Grote Dienaar
Ik heb Orleáns een tijd terug een keer gespeeld, maar daarna nooit aanleiding gezien om het nog een keer te spelen. Dat is al lang geleden, dus ik kan lastig zeggen waarom Orleáns bij mij ook alweer geen vonk deed overspringen.
Van Kwakzalvers heb ik daarentegen de fisches al bijna versleten. Het is een spel van hoge bergen en diepe dalen. Het is niet een spel waar je aan begint omdat je wilt proberen te winnen door strategie en tactiek, maar je laat de ervaring over je heen komen en je ziet wel wat er gebeurt. Iedereen zit tegelijk zijn ketel te vullen, met gezucht, gekreun, gejuich en gelach alom. Piet staat bijna op zijn stoel omdat hij net de best mogelijke combinatie heeft getrokken, maar Joost zingt zijn klaagzang omdat hij het slechte knalfische (die nét terug inde buidel mocht doen) direct weer heeft getrokken. Niemand heeft wat met andermans ketel te maken, maar het is een genot om te zien wat er in andermans ketel gebeurt. Tegen het einde van de ronde wordt er scherp naar andermans ketel gekeken. Hoe ver ben jij? En jij? Als ik nog twee goede fischer trek, ben ik het verst, en mag ik de dobbelsteen gooien. De felbegeerde worp. Ik probeer het, en het lukt. Piet probeert het terug en staat nu net boven mij. Ik ga ervoor. Een knalerwt, boem. Piet juicht, ik beledig een kartonnen fische.
Hop, punten tellen, robijnen innen, nieuwe fisches kopen. Ketel leeg, alles in de buidel en nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Het is een geweldig spel om erbij te pakken als het wat later is en men geen zin heeft in een breinbreker. Als iedereen de regels kent is dit een geweldige activiteit om lekker mee te lachen en huilen. Verwacht geen strategie en tactiek, maar wel ontzettend veel leedvermaak en dopamine.
Koop geen loten, speel Kwakzalvers.
(Namen zijn fictief, maar bekend bij de redactie)
Van Kwakzalvers heb ik daarentegen de fisches al bijna versleten. Het is een spel van hoge bergen en diepe dalen. Het is niet een spel waar je aan begint omdat je wilt proberen te winnen door strategie en tactiek, maar je laat de ervaring over je heen komen en je ziet wel wat er gebeurt. Iedereen zit tegelijk zijn ketel te vullen, met gezucht, gekreun, gejuich en gelach alom. Piet staat bijna op zijn stoel omdat hij net de best mogelijke combinatie heeft getrokken, maar Joost zingt zijn klaagzang omdat hij het slechte knalfische (die nét terug inde buidel mocht doen) direct weer heeft getrokken. Niemand heeft wat met andermans ketel te maken, maar het is een genot om te zien wat er in andermans ketel gebeurt. Tegen het einde van de ronde wordt er scherp naar andermans ketel gekeken. Hoe ver ben jij? En jij? Als ik nog twee goede fischer trek, ben ik het verst, en mag ik de dobbelsteen gooien. De felbegeerde worp. Ik probeer het, en het lukt. Piet probeert het terug en staat nu net boven mij. Ik ga ervoor. Een knalerwt, boem. Piet juicht, ik beledig een kartonnen fische.
Hop, punten tellen, robijnen innen, nieuwe fisches kopen. Ketel leeg, alles in de buidel en nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Het is een geweldig spel om erbij te pakken als het wat later is en men geen zin heeft in een breinbreker. Als iedereen de regels kent is dit een geweldige activiteit om lekker mee te lachen en huilen. Verwacht geen strategie en tactiek, maar wel ontzettend veel leedvermaak en dopamine.
Koop geen loten, speel Kwakzalvers.
(Namen zijn fictief, maar bekend bij de redactie)
-
lordyazos
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Yannick