3D Catan

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

EvilBro
Sojaboon

Bericht door EvilBro »

kolonist schreef:Ik woon gelukkig al niet meer thuis :P
Je liegt! Je woont wel thuis. Alleen is 'thuis' niet meer bij je ouders. :P

Labels:
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Duiker »

iedereen woont thuis :lol:
PokerFace
Meeple

Re: 3D Catan

Bericht door PokerFace »

kolonist schreef:Ik bedoel, sommigen mensen geven honderden euro's uit aan een exclusief schilderij omdat ze er graag naar kijken en hangen hem aan de muur.

Ik persoonlijk zet liever mijn Catan 3d in de kamer en kijk er iedere dag met veel plezier naar. Voor mij is het een exclusief collectors item en nog speelbaar ook. 8)
Hier voel ik me geroepen je te corrigeren. Een exclusief schilderij is een unica, en als het goed is tevens kunst. Ik wil hier geen discussie aanzwengelen over wat wel en geen kunst is, maar een spelletje dat in een oplage van 500 geleverd wordt, is in ieder geval geen kunst. Het zal voor degenen die ervan houden zeker zijn decoratieve waarde hebben, en aangezien Catan zo geliefd is lijkt me dat die kleine 300 euro die je er nu al voor neer moet tellen, een redelijke investering om speculatieve doeleinden.

Persoonlijk vind ik het een belachelijke commerciele stunt, en nog lelijk ook. Maar goed, smaken verschillen.
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

juist...
Laatst gewijzigd door Duiker op di 15 nov 2005, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

EvilBro schreef:
kolonist schreef:Ik woon gelukkig al niet meer thuis :P
Je liegt! Je woont wel thuis. Alleen is 'thuis' niet meer bij je ouders. :P
Helaal waar! Ik kan ook niet goed liegen... :lol:
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

PokerFace schreef:
kolonist schreef:Ik bedoel, sommigen mensen geven honderden euro's uit aan een exclusief schilderij omdat ze er graag naar kijken en hangen hem aan de muur.

Ik persoonlijk zet liever mijn Catan 3d in de kamer en kijk er iedere dag met veel plezier naar. Voor mij is het een exclusief collectors item en nog speelbaar ook. 8)
Hier voel ik me geroepen je te corrigeren. Een exclusief schilderij is een unica, en als het goed is tevens kunst. Ik wil hier geen discussie aanzwengelen over wat wel en geen kunst is, maar een spelletje dat in een oplage van 500 geleverd wordt, is in ieder geval geen kunst. Het zal voor degenen die ervan houden zeker zijn decoratieve waarde hebben, en aangezien Catan zo geliefd is lijkt me dat die kleine 300 euro die je er nu al voor neer moet tellen, een redelijke investering om speculatieve doeleinden.

Persoonlijk vind ik het een belachelijke commerciele stunt, en nog lelijk ook. Maar goed, smaken verschillen.
Denk eens aan die ''neppe'' schilderijen bij de Expo. Ze hangen in elke vestiging en zijn mischien geen kunst. Wel exclusief, bijna even duur en worden goed verkocht...
Emus
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Kwak!

Bericht door Emus »

Kunst is wel een heel subjectief iets he.... Als mijn neefje van 5 een tekening maakt en dat wordt ingelijst, kan dat vast als kunst worden verkocht (als je het mooi vindt)

Naast spelletjes verzamel ik draken. En al die beelden en schilderijen die ik heb zie ik toch echt als kunst, al zijn er van sommige beelden (de goedkoopste) wel iets meer dan 500 gemaakt....
PokerFace
Meeple

Bericht door PokerFace »

Duikertje schreef:lelijk? :o

of je bent blind, of je hebt nog nooit in de spiegel gekeken

juist...
Duikertje, mijn opmerking betreffende kunst en 3D-Catan was niet persoonlijk gericht, en met jouw beledigende antwoord ga je over de schreef. Ik ga hier geen lelijke dingen over jou schrijven, en hoop dat je in het vervolg iets beter nadenkt voor je je antwoord neerkalkt. Het miniscule font doet daar niets aan af.
Emus schreef:Kunst is wel een heel subjectief iets he.... Als mijn neefje van 5 een tekening maakt en dat wordt ingelijst, kan dat vast als kunst worden verkocht (als je het mooi vindt)

Naast spelletjes verzamel ik draken. En al die beelden en schilderijen die ik heb zie ik toch echt als kunst, al zijn er van sommige beelden (de goedkoopste) wel iets meer dan 500 gemaakt....
Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie.

Het voorbeeld van de kliederende peuter viel te verwachten. Ik ga daar beter niet op in. Dat er naast waarachtige kunst een veelvoud aan ambachtelijk hoogstaande werken bestaat bestrijd ik niet. De aangehaalde decoraties in Expo of beschilderde draken (hoe prachtig ook) vallen daaronder. Ik vind hierin de belastingdienst aan mijn zijde: indien deze creaties onder de noemer kunst zouden vallen, was het BTW-tarief laag geweest (6%).
Kunst hoeft overigens niet mooi te zijn, het mag zeer zeker ook appeleren aan een anti-esthetische ervaring. Hoe dan ook brengt universele kunst een emotie teweeg, en zet aan het denken.
3D-Catan zet mij hoogstens aan het denken over de prijs en de marketing strategie van de uitgever. Dat ik het lelijk vind doet verder niet ter zake.

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik geen discussie over kunst wilde aanzwengelen alhier, omdat dit forum daar absoluut niet de geschikte plaats voor is. Als er hier mensen zijn die denken dat 3D-Catan een kunstvorm is omdat zij het mooi vinden en daarom ook kunst vinden, dan kan ik slechts ageren omdat hiermee de inflatie van het begrip 'kunst' ondertussen schrikbarende vormen aanneemt.
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

wat een taalgebruik... :o

en die post van mij was niet voor niks heel erg klein
unborn chikken voice
Grote Dienaar

Bericht door unborn chikken voice »

PokerFace schreef:

Wel es gehoord van toegepaste kunst? Verder ben ik het helemaal met je eens, vooral dat laatste stukje bedoel ik dan.
Bring down the government
they don't, they don't speak for us
Emus
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Kwak!

Bericht door Emus »

kunst (de ~ (v.), ~en)
1 het creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op vaak ontroerende of schokkende wijze
2 elk van de disciplines die door kunstenaars beoefend worden
3 een of meer kunstwerken
4 door oefening en studie verkregen kundigheid, vaardigheid
5 wat door mensen en niet door de natuur is gemaakt => namaak

3D Catan =
1. creatief en origineel tot voorstelling gebracht. (of je het mooi vindt of niet)
2. bedacht/gemaakt door een kunstenaar (de mallen iig)
3. een kunstwerk
4. met kundigheid (waarvoor vast wel geoefend is) gemaakt.
5. door mensen gemaakt

Dus is het kunst :P
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Wat een hoop gel*l of het nu mooi is of niet.

Voor de liefhebbers:
Is dit een superspel met een pracht van een vormgeving en zij geld waard.

Voor de tegenstanders:
Is het een hoop geld voor en gezelschapspel.

Nu ik zelf toch aan het l*llen ben :lol:

Ik zit er ergens tussenin.
Ik vindt het eer zeer mooie versie, maar zijn geld niet waard.
Het is ideaal om als demo te gebruiken voor het gewone spel te verkopen.
Op het SpSp had 999-games zo'n Iguazu bij en days Of Wonder had een prachtige Shadows en Piratenbaai bij.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Emus schreef: Dus is het kunst :P
Optie 2: jij begrijpt jouw eigen verhaal niet..... :-)
PokerFace
Meeple

Bericht door PokerFace »

Emus schreef:kunst (de ~ (v.), ~en)
1 het creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op vaak ontroerende of schokkende wijze
2 elk van de disciplines die door kunstenaars beoefend worden
3 een of meer kunstwerken
4 door oefening en studie verkregen kundigheid, vaardigheid
5 wat door mensen en niet door de natuur is gemaakt => namaak

3D Catan =
1. creatief en origineel tot voorstelling gebracht. (of je het mooi vindt of niet)
2. bedacht/gemaakt door een kunstenaar (de mallen iig)
3. een kunstwerk
4. met kundigheid (waarvoor vast wel geoefend is) gemaakt.
5. door mensen gemaakt

Dus is het kunst :P
En als we er niet meer uitkomen, doen we alsof de Dikke Van Dale alle wijsheid in pacht heeft.
Goed dan, we nemen het nog eens een keertje door.

ad 1. 3D-Catan heeft niets met gedachten en/of gevoelens te maken, behalve wellicht de winstgedachte en/of het gevoel er rijk van te worden.
ad 2. 3D-Catan is ambachtelijk vervaardigd (al dan niet kunstig).
ad 3. 3D-Catan is geen kunstwerk (enkel en alleen al door het ontbreken van de eerste voorwaarde volgens Van Dale).
ad 4. 3D-Catan is dan weer wel met een door oefening verkregen kundigheid vervaardigd.
ad 5. 3D-Catan is door mensen gemaakt, maar dit heft niets met de betekenis van 'kunst' te maken zoals wel aangehaald in deze draad.

Kortom, 3D-Catan is geen kunst.
Waarom wordt er toch zoveel waarde aan gehecht om het wel kunst te kunnen noemen? Om de prijs te billijken?

Wat mij betreft mag deze discussie afgesloten worden. Jammer dat mijn correctief bedoelde post zo negatief opgevat wordt en dat er een aantal forumleden in de verdediging meent te moeten schieten. Mijn intentie was het begrip 'kunst' in zijn waarde te laten.

Omwille van de gezelligheid (daar gaat het bij het spelen van spelletjes immers om) zal ik dit dispuut verder laten voor wat het is, hoewel een zekere nieuwsgierigheid naar het relaas betreffende 3D-Catan's plaats in de recente kunstgeschiedenis mij niet ontzegd kan worden :wink:
Duiker
Gouverneur

Bericht door Duiker »

ik vind 3d catan mooi. 8)