Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ozuzo
Matroos

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door ozuzo »

Gisteravond Carcassonne voor gevorderden, Glen More II: Chronicles. Je bouwt aan je eigen Schotse clangebied, en gebruikt je meeples om het landgoed uit te breiden, terwijl je ondertussen probeert schapen en koeien te verkopen voor geld of punten, en gerst om te zetten in whiskey. Als je niet je land aan het uitbreiden bent probeer je met diverse BS'ers vriendjes te worden (Bekende Schotten), want die leveren interessant clan-bonussen op. Geld is aan het eind nog punten waard, of kan gebruikt worden om goederen te kopen en verkopen op een (zeer beperkte) markt.

Afbeelding

Om het vervolgens een stukje interessanter te maken wordt er vier keer gedurende het spel een puntentelling gehouden, waarbij de twist is dat je een (gemaximeerd) aantal punten krijgt voor hoeveel je meer van iets hebt dan de medespeler met het minste daarvan (in vier categorieën: aantal Schotten in je kasteel, whiskeyvaten, bevriende BS'ers en landmarks in bezit). Je doet er dus verstandig aan om goed in de gaten te houden wat de anderen doen, om proberen overal ongeveer even goed in te zijn.

Vervelend addertje: aan het einde van het spel krijg je (een flink aantal) strafpunten voor elke tegel die je landgoed gróter is dan dat van de speler met het kleinste landgoed... Dus het is een fijne balans tussen uitbreiden om makkelijker meer goederen etc te produceren voor de tussentellingen, maar ook weer niet zoveel uit te breiden dat je daardoor ontstane voorsprong bij de eindtelling weer verdampt...

In Paris was die al leuk, het rondel-achtige spoor voor het bepalen van welke bonussen je wilt hebben (je mag alleen voorwaarts, dus als je een hele goede verderop op de rondel wilt hebben loop je het risico dat je medespelers met meerdere kleine stapjes de overgeslagen bonussen allemaal inpikken), in dit spel wordt een rondel gebruikt voor de selectie van welke tegel je wilt. Met als twist dat steeds de speler die op dat spoor achteraanstaat als eerste aan de beurt is. Dus ook hier: wil je heel graag iets (kostbaarders) dat verderop ligt, hebben de medespelers de gelegenheid meer beurten te doen.

Alleen het basisspel gespeeld, de doos bevat ook nog flink aantal "chronicles", mini-uitbreidingen die wat variatie in het geheel aanbrengen (bijvoorbeeld om een bepaald soort goed of actie interessanter te maken).

Gedeeld derde geworden -- na mijn initiële whiskey-sprint liep ik een beetje vast in een gebrek aan grondstoffen en geld...
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Mooi geschreven! nu ben ik ook benieuwd naar de nieuwe versie van Glenn More! De ene keer dat ik de ouwe speelde beviel me goed dus deze staat nu op m'n radar. Leuk om te lezen hoe die werkt t.o.v. de eerste versie.
Paris heb ik afgelopen jaar in Essen opgepikt en is hard op weg 1 van mijn favorieten te worden. ongelofelijk mooie productie en een hele lekkere flow. het begint zo simpel en langzaam ontvouwt zich een crunchy puzzel van grondstof-management en area control. Het verbaast me hoe weinig hype er over is.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
ozuzo
Matroos

Bericht door ozuzo »

Ik zit nog in de fase van shelf-of-shame leegspelen, dus heb van beiden nog niet veel plays (eh, 1 ... :-) maar ze gaan zeker in de herhaling.

Na een eerste play blader ik meestal nog even door de Rules sectie van BGG, op zoek naar gemaakte fouten -- bij Glen More twee: aan het eind te vroeg gestopt (na een "End of world" tegel stopt het niet direct, maar pas als iedereen daar voorbij is), en het "clan" bord waar je bonussen haalt is opener dan wij speelden (je mag overal heen als je maar betaald, wij dachten alleen aangrenzend). Beiden maken het spel denk ik wel spannender/beter.

Paris spe(e)l(d)en we overigens wel zonder de player screens, ik hou niet zo van moeten onthouden wat anderen hebben (zeker als ze het zichtbaar gepakt hebben)
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door helena »

Parks Nightfall. We waren al tevreden over Parks maar na 2 keer spelen en het lezen van de reviews gelijk maar besloten om deze erbij te kopen. En geen spijt! Deze uitbreiding maakt het spel echt beter terwijl de spelregels eigenlijk net zo eenvoudig blijven.
ThaHugeO
Grote Dienaar

Bericht door ThaHugeO »

Gisteren In Too Deep gespeeld. Erg leuk puzzelspel waarbij men bepaalde spelsituaties moet creeëren om 'missies' te voltooien. Als speler ben je lid van een futuristisch politieteam dat bewijs probeert te verzamelen door criminelen te 'hacken' om zo hun handelen te beïnvloeden.

Op het spelbord staan 6 criminelen, 8 locaties en 8 voorwerpen. Deze moet je op bepaalde manier op het spelbord zien te krijgen om punten te krijgen en missies te voltooien. Dit kan bijvoorbeeld zijn: "Sta op de bazaar met de auto, terwijl er op een aangrenzende locatie een crimineel met een groen voorwerp staat". Missiekaarten kunnen makkelijk, gemiddeld, of moeilijk zijn. Welke moeilijkheidsgraad je probeert, kies je zelf. Op je missiekaart staat dan een thematische beschrijving van de situatie. Als je hem hebt voltooid, neem je een nieuwe.

Tijdens je beurt mag je in totaal 2 acties uitvoeren met criminelen waar je een 'link' mee hebt. Naarmate je dezelfde criminelen vaker gebruikt, wordt je link met hen sterker, waardoor je op een gegeven moment gebruik kan maken van hun speciale vaardigheid, en uiteindelijk zelfs van extra acties. Het vervelende is natuurlijk dat je tegenstanders dat ook mogen doen, en zij schoppen op hun beurt natuurlijk al je plannen door elkaar.

Erg leuke thematiek. De puntentelling aan het einde van het spel is wat abstract en ingewikkeld om tijdens het eerste potje direct te begrijpen, maar alleen voor het verhaal en enscenering eromheen zou ik hem aandraden om een keer te proberen. Ik ga in ieder geval op zoek naar een eigen exemplaar.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

gisteren voor het eerst destinies gespeeld samen met een vriend, het op zichzelf staande scenario. Wat een tof spel zeg! echt leuk om de locaties te ontdekken, er achter te komen wat het destiny voor jou inhoudt en welke je kiest. En te zien wat de ander doet. Wel een sandbox, maar genoeg richting gevend. Waar bv 7th continent te veel sandbox voor me was, of althans te groot/lang spel. Super leuk dit en ik kijk erg uit naar de volgende keren!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
ozuzo
Matroos

Bericht door ozuzo »

... weer eens keertje online via BGA. Op het dieptepunt van corona wel vaker gedaan, maar het is toch echt veel leuker om met z'n allen rond een tafel te zitten en fysieke meeples te verplaatsen.

Maar in dit geval zaten de tegenspelers daarvoor wat te ver weg, in Erbil :-) Mijn neefje werkt daar voor een tijdje, en dan is op deze manier wat bijpraten (met de micro-video-chat-heads als bonus) toch wel leuk. Aan die kant schoof ook een 12-jarige aan met niet een enorme bordspelervaring, dus 2x 6 Nimmt, 2x Sushi Go en 1x Splendor gespeeld.

Doordat alle boekhouding voor je wordt gedaan kan je wel lekker doorspelen, en alle mouse-hover hints helpen toch ook wel (voor iedereen) om even te kijken hoe die ene sushi nou ook alweer scoorde, zodat ik niet de hele tijd alles hoef te herhalen/uit te leggen :-) Bij Splendor een fijn vinkje waarmee de getallen op de kaarten niet de kosten, maar de nog benodigde juwelen laten zien, scheelt tellen...
Afbeelding
ozuzo
Matroos

Bericht door ozuzo »

Een van de betere investeringen van het afgelopen jaar (looking at you, nog niet gespeelde Kickstarters ;-) is toch wel My City, Reiner Knizia's legacy/campaign/polyomino's "laten we een stad gaan ontwikkelen" spel.

In totaal 24 spelrondes, verdeeld over 8 hoofdstukken, begin je met wat weilanden, bomen, een rivier... Vervolgens moet je steeds een van de gebouwen in de vorm van Tetris-stuk plaatsen op bord, waarbij stukken moeten aansluiten op voorgaande stukken. Per ronde zijn er punten te verdienen voor zichtbare bomen, en strafpunten voor zichtbare rotsen en lege bouwgrond.

Een van onze spelborden in actie na zo'n 17 rondes:
Afbeelding
So far so good, maar gedurende de diverse hoofdstukken komen er steeds meer/andere hindernissen bij, en verandert de puntentelling. Elke nieuwe aanpassing maakt het weer even een puzzeltje hoe een en ander te optimaliseren; gelukkig zijn er drie rondes per hoofdstuk waardoor je niet steeds met iets vreselijk anders bezig bent (binnen een hoofdstuk zijn het vaak kleine aanpassingen).

Welke gebouw je moet spelen wordt door een geschudde stapel bouwkaarten bepaald, met de o zo fijne "en het volgende gebouw slaan we over" kaart, waardoor soms de beste plannen in het water vallen (ook door de eis op aangrenzend bouwen overigens, dat ene gebouw dat perfect daar zou passen komt te vroeg langs...)

Het aantal punten in een ronde bepaalt de winnaar van die ronde, en bepaalt hoeveel eindoverwinning-cirkels je mag inkleuren -- de winnaar krijgt er twee, de verliezer (wij spelen met 2) krijgt er geen. Maar er is absoluut geen sprake van een runaway leader -- de verliezer krijgt namelijk een voordeel voor alle volgende rondes, en de winnaar juist een extra handicap. Bij ons is de stand na zo'n 18 spellen nog steeds ongeveer gelijk...

Thematisch zitten de hoofdstukken ook best leuk in elkaar, er is inderdaad goed sprake van "ontwikkeling" (iets dat ik bij Charterstone nog moet zien gebeuren, maar daar zijn we een stuk minder ver).

Vraag me wel af wat zo de gemiddelde scores zijn -- je mag een extra cirkel inkleuren als je in een ronde de 50-punten grens passeert, maar tot nu toe zijn we nog nog zelfs in de buurt gekomen...
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Het kan, mijn vriendin heeft het voor elkaar gekregen in het 10e potje. Ik geloof dat vooral de combinatie van grote aaneengesloten gebieden van 1 kleur en de 3 kleuren aan een kerk (ze heeft een 5 punten kerk) het deed. en die missie zelf gaf ook punten ergens voor geloof ik, het is even terug :) punt is: het kan! (ik doe het haar echter niet na...)
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
mathijs123
Sojaboon

Bericht door mathijs123 »

Watergate. Zit goed in elkaar maar wat een naaispel zeg. Duidelijk niet goed voor je relatie :lol:
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Eis-T schreef: Het kan, mijn vriendin heeft het voor elkaar gekregen in het 10e potje. Ik geloof dat vooral de combinatie van grote aaneengesloten gebieden van 1 kleur en de 3 kleuren aan een kerk (ze heeft een 5 punten kerk) het deed. en die missie zelf gaf ook punten ergens voor geloof ik, het is even terug :) punt is: het kan! (ik doe het haar echter niet na...)
Vandaag had ik 49 punten... Helaas net niet genoeg. De meeste punten kwamen van
drie kerken, waarvan twee van 5 punten, en twee bronnen. Zoals te lezen loop ik een beetje achter, dus ik had de bonus goed kunnen gebruiken.
Binnenkort maar weer een nieuwe poging :)
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lucky Jack »

mathijs123 schreef: Watergate. Zit goed in elkaar maar wat een naaispel zeg. Duidelijk niet goed voor je relatie :lol:
Haha, heel herkenbaar! Echt een tof spel en het is een flinke touwtrek wedstrijd, maar ook hier garantie voor een avond zonder romantiek. :lol:
Afbeelding
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Niet gisteren, maar wel zondag speelde ik IRL een potje A feast for Odin.
Op zich wel een aardig spel wanneer het allemaal jouw kant op valt, maar te veel keuzes op het actiebord.
Afbeelding
In ronde 2 kocht ik al een rode boot. Die ik snel vulde met erts voor beter resultaat bij plunderen. Vervolgens heb ik bijna alleen maar geplunderd omdat ik begon met een kaart die zei dat ik zowel speren als zwaarden mocht gebruiken om te plunderen. En omdat ik zoveel plunderde was het helemaal geen probleem dat ik af en toe wat groene aan moest leggen.
Huizenbouw kwam alleen in de laatste ronde omdat ik nog zoveel grondstoffen over had.
En in de laatste 2 rondes de boten verkocht om op de bankettafel te kunnen leggen voor veel punten
En waarom je koeien en schapen zou willen kopen is mijn na 1 IRL potje en 2 solo potjes op BGA nog steeds niet duidelijk.

Als iemand iets zinnigs kan zeggen over die schapen en koeien, brand los!
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Schapen en koeien hebben een groot oppervlakte en vallen ook onder de goederen. Dus ze kunnen opgewaardeerd worden. Er zit wat tijd in, maar als je in de eerste of twee ronde 2 dieren hebt dan krijg je er vanzelf meer. Met opwaardeer acties heb je snel luxe goederen van 8 of 12 vakjes. Zeker tegen het einde van het spel kunnen deze in plaats van de gebruikelijke punten 2-4 punten kunnen de dieren na opwaarderen 8-12 minpunten voorkomen.
Afbeelding
Afbeelding
ozuzo
Matroos

Bericht door ozuzo »

... Tapestry.

Eerste keer, en meteen ook maar gewoon in het diepe door beide uitbreidingen mee te nemen. Van te voren wel even gekeken welke Civs een beetje doenbaar zijn voor beginners (gekozen voor Leaders, Merrymakers en Entertainers; ik kreeg random de Merrymakers).

Verder weinig gelezen over te volgen strategie en zo, gewoon eens kijken waar het schip zou stranden :-)

Afbeelding

Als eerste - lekker korte handleiding, plus prima overzichtskaart waar alle symbolen op terug te vinden zijn. De uitbreidingen hebben ook korte manuals, dus het was niet al teveel gezoek en geblader bij onduidelijkheden; ergens halverwege kwamen we er wel achter dat in de handleiding voor de inkomensfase een aantal iconen worden getoond voor hoe ze scoren, en dat we even niet doorhadden dat die ook daadwerkelijk zichtbaar moesten zijn op je speelbord...

Daarna: keuzes, keuzes -- welk track te doen, en vervolgens binnen die keuze soms weer een andere. Het is allemaal relatief eenvoudig, maar als beginner matig te overzien wat nou slim is...

Het gaf wel een beetje een Everdell gevoel in het begin - in de handleiding wordt 300 punten genoemd als een leuke score, en tijdens de eerste era heb je echt het gevoel, uh, ik ben al blij als ik de 100 ga halen? Maar net als bij Everdell gaat het treintje uiteindelijk wel steeds wat sneller lopen.

Grootste fout: het draait om resources, resources, resources! Hoe meer je er daarvan hebt in het begin van een era, hoe meer beurten er je uit kunt persen. Dus de kleine gebouwtjes misschien eerst maar eens slim plaatsen om een kwadrant vol te krijgen, rijen en kolommen komen wat later wel. En bij de military dice die punten lekker even laten liggen...

Toen de eerste speler klaar was met zijn laatste inkomen kwam die uit op zo'n 200 punten, en ik was de 100 nog niet eens gepasseerd :-) Maar ik had aan het eind nog wel een fijne sprint met een ge-upgrade puntentegel (uit A&A), een masterpiece die rijen extra telde, plus toch voldoende grotere gebouwen dat bij mijn laatste inkomen ik toch nog enigszins in de buurt kwam, zo'n 175 punten. De derde speler zat er precies middenin.

Inmiddels wat meer op strategie ingelezen, dus goede hoop dat de volgende keer de 250 een leuk doel zou moeten zijn.
Afbeelding