P'achakuna

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

P'achakuna

Bericht door Fabrice »

Op avontuur in de Andes

P'achakuna is een Kickstarter project dat de op de steun van 4.588 supporters kon rekenen. De uitgever, Treecer, is mij onbekend. Toch vind ik het fantastisch dat dit project het levenslicht geschonken werd.
Kickstarter wordt vaak gedomineerd door grote uitgeverijen die het medium eigenlijk niet nodig hebben en schiet op die manier zijn doel wat voorbij. Funded in one hour, een streefkapitaal van €1000 als doel instellen en dan probleemloos €1.000.000 ophalen, introductiefilmpjes waarvan de kwaliteit concurreert met de beste sciencefiction films, …, noem maar op.
Kleinere projecten worden door grote uitgeverijen steeds meer in de schaduw geduwd maar soms vecht er zich eentje richting zonlicht en daar ben ik blij om. Happy Meeple Games trakteert ons op de Nederlandse uitgave.

Foto: Happy Meeple Games

In dit duel proberen de spelers zo snel mogelijk 7 verschillende soorten stof te verzamelen. Dat klinkt eenvoudig maar dat is het niet. Het Andesgebergte doet namelijk dienst als decor en dat wandelt niet zo makkelijk. Alleen wie het grillige landschap gewoon is, beweegt vlot door berg en dal. Op twee benen is deze klus moeilijk te klaren. Gelukkig zijn ook enkele lama’s van de partij. Deze viervoeter voelt zich in het Andesgebergte als een vis in het water of een kameel in de woestijn.
Aan de baasjes om de juiste route te bepalen.
Het spelbord wordt opgezet aan de hand van een bouwplan. Als u dat goed doet, ziet het er uit zoals op de foto hieronder.

foto: Happy Meeple Games

Het zeshoekig landschap bevat zowel in het midden als in elke hoek een stad waar stoffen geleverd kunnen worden. Aan de hand van vraagtegels wordt duidelijk gemaakt welke 2 stoffen (= kleuren) in de stad geleverd kunnen worden.
Elke speler start met 1 Lama en een witte grondstof in de centrale stad. Eén speler bezit de witte lama’s en kan alleen in het dal voortbewegen. De ander speler controleert de zwarte lama’s en die voelen zich alleen thuis in het gebergte.

Een beurt bestaat uit 4 acties. Vooreerst mag een speler de oriëntatie va één terreintegel veranderen. Daarna moet elke lama uit zijn kudde verplaatst worden. Zolang een lama op zijn terrein blijft (wit = dal, zwart = berg), mag hij blijven bewegen. Als een lama een dorp bereikt moet hij stoppen.
Als een lama’s een dorp bereikt, mag u handelen. Ligt op uw lama een grondstof waar vraag naar is, dan kunt u die in uw persoonlijke voorraad leggen. Indien de stof echt gewild is, incasseert u zelfs een extra exemplaar. Vervoert uw lama een stof die niet gewenst is, dan legt u deze gewoon af. Vervang daarna de vraagtegel van deze stad.

Vervolgens kunt u een extra lama in de strijd gooien. Daarvoor verhuist u 4 grondstoffen naar keuze van de eigen voorraad naar de algemene voorraad. Tenslotte krijgt elke lama zonder stof, krijgt een stof in de kleur van de stad waar hij vertoeft.

Foto: Happy Meeple Games

P’achakuna een eerste keer klaarzetten heeft wat voeten in de aarde. U moet namelijk eerst alle bergen op de terreintegels kleven aan de hand van bijgeleverde stickers. Ikzelf maal daar niet om. Ten eerste ben ik wat dat betreft niet aan mijn proefstuk toe (Papa Paolo) en als tweede argument haal ik graag aan dat het fijn is om een soort van 3 dimensionaal bord te creëren.

De spelregels passen op een A4’tje. Om een wat lijviger boekje te bekomen, werden enkele pagina’s achtergrondinformatie toegevoegd. Leuk voor wie daar interesse in heeft.
Een volledig opgezet spel ziet er fantastisch uit. Ik heb het niet kunnen testen maar ik wed dat dit op een beurs de aandacht van voorbijgangers trekt.

P’achakuna speelt snel en vlot. De opdracht is duidelijk en beide spelers zien in één oogopslag hoe ver de concurrent staat.
Het creëren van routes zit leuk in elkaar. U mag daarvoor (gratis) 1 of (grondstoffen afleggen) meerdere tegels draaien. Op een gedraaide tegel wordt een rots gelegd. Tegels waarop rotsen liggen mogen door de tegenspeler niet gemanipuleerd worden. Ik vind dit systeem wat onhandig. Vooral omdat de rosten neutraal grijs gekleurd zijn. Op die manier is niet duidelijk in welke beurt de rots gelegd of verlegd werd. De eenvoudige oplossing: rotsen in de spelerskleuren.

De vraagtegels bepalen welke route interessant is. Elke vraagtegel bevat 2 kleuren. Vanaf de start van het spel kunt u een volgorde van werken uitstippelen. Het is namelijk de bedoeling dat u in zo weinig mogelijk beurten 7 verschillende soorten grondstoffen verzamelt. U moet daarvoor elk dorp minstens 1 keer bezoeken. Er komt ook altijd een moment waarop de aanschaf van een tweede, eventueel derde lama overwogen wordt. Twee diertjes verdubbelen misschien wel de mogelijkheden maar de aanschaf is duur en het maakt het bepalen van de routes er niet makkelijker op.

Bij het uitstippelen van de route moet vanzelfsprekend rekening gehouden worden met de tegenspeler. Een studie van de grondstoffen die zijn lama’s vervoeren, levert belangrijke informatie op.

P’achakuna bevat voor zover ik kan inschatten een vrij uniek mechanisme, speelt vlot maar heeft een net iets te hoge geluksfactor vind ik. Soms kan een gemaakte route tussen twee dorpen dubbel of driedubbel gebruikt worden, dat hangt 100% af van de getrokken vraagtegel. U kunt met wat geluk enkele keren aan grondstoffen komen door heen en weer te lopen op dezelfde route tussen twee dezelfde dorpen. Een spannende strijd die op die manier wordt beslist, voelt als een koude douche.

P'achakuna (2021)
  • Stefan Kraft, Moreno Vogel
  • Johanna Tarkela
  • Happy Meeple Games
  • 2 spelers vanaf 8 jaar
  • €38
Bijlagen
pachakuna_spelvoorbeeld.jpg
Pachakuna_start.jpg
(78.93 KiB) Nog niet gedownload
Pachakuna_speldoos.jpg

Labels: