Terraforming Mars Ares Expedition op Kickstarter

Spelprojecten op zoek naar financiers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Geerius
Party Animal

Re: Terraforming Mars Ares Expedition op Kickstarter

Bericht door Geerius »

De communicatie van Stronghold van vind ik tot nu toe wel redelijk. De levering is volgens mij niet heel erg vertraagd door Covid. Ik keek wel even vreemd op toen ik las dat bij Target een versie komt te liggen zonder de luxe spelersbordjes en zonder de opbergdoosjes voor de grondstoffen vond ik het al minder erg. De levering van de KS-versie wordt ook eind juli / half augustus verwacht.
Afbeelding
Afbeelding
Remco1989
Locomotief

Bericht door Remco1989 »

Ik denk dat ze kickstarter nodig hadden voor de deal met target, meestal krijg je bij dat soort grote verkopers niet direct betaald voor je levering. Dit betekent dat ze een veel grotere oplage moesten maken maar daar nog geen geld voor hadden. Ik denk dan ook dat ze hun kickstarter anders hadden moeten presenteren. Ze hadden aan kunnen geven waarom ze kickstarter gebruikten (target en publiciteit), wat de verschillen zouden zijn tussen de versies, maar bovenal waarom ze graag bij target in de winkel willen liggen. Wellicht dat ze iets minder geld hadden opgehaald maar wel zo duidelijk voor iedereen en in de bedoelde geest van kickstarter.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Terraforming Mars Ares Expedition op Kickstarter

Bericht door mazinho »

Erwin schreef: Zo te zien mist de versie die bij Target te koop is het een en ander dat in de KS wel is begrepen. Een hoop gejank om niks, lijkt me. Maar ja, kleinzieligheid is de zeurende KS backer sowieso niet vreemd.
Lieve bordspelmensen, een pledge op Kickstarter is altijd anders dan directe Euro's in de kassa van de (lokale spellen)winkel. Een financiering vooruit heeft vaak een hoger risico dan boter bij de vis. En wat zo mooi is: heel vaak heb je een keuze. Waag je een gokje? Dan kan het resultaat anders zijn dan je verwachting. Soms zit het mee; tegenzitten kan het ook.

De geboorte van Kickstarter.com en crowdfunding in het algemeen is iets bijzonders. De evolutie ervan en hoe de constructie ingezet wordt, kan interessant genoemd worden. Er zijn projecten voor producten die al geproduceerd of in productie zijn. Er zijn projecteigenaars die het voorschot helemaal niet nodig hebben. En er zijn mensen die vanaf hun zolderkamer een idee de wereld in willen stuwen met de hulp van onbekenden aan de andere kant van een digitale verbinding. Sinds het eerste Kickstarterproject in mei 2009 status fully backed bereikte ($35 opgehaald; doelstelling $20), is er van alles veranderd.

Lees bijvoorbeeld dit opiniestuk dat onder mijn aandacht gebracht werd in een Tweet van [mention]Erwin [/mention]. Neem eens afstand van je eigen dramapledge (zo was Unbroken voor mij een enorme beproeving) en evalueer welke risico's je bereid bent te nemen. Hoeveel ergernis, frustratie en woede laat jij toe als een pledge anders loopt dan je hoopte? Wat levert het je op om je ervaring op BSM te plaatsen? En wat levert het je niet op? Wat betekent dat voor meelezende forumgebruikers? We dragen de hobby allemaal een warm hart toe en zoeken erin positief tijdsverdrijf. Hoe kijk jij constructief met je medeforumgebruikers naar crowdfunding en boardgaming?

Hier volgt een stukje uit de inleiding van het artikel dat ik hierboven aanhaalde, wellicht maakt het je nieuwsgierig:
Crowdfunding has changed the world of tabletop gaming. Platforms like Kickstarter were originally a vehicle for creatives to bring innovative and radical ideas to life. Over time, however, the churn of new campaigns has become primarily a marketing framework for design studios to push mounds of plastic and cardboard at ever-increasing price points. Publishers are taking in millions of dollars, gamers’ shelves are reaching a breaking point, but it’s the games themselves that suffer. The biggest victim of all? Board game expansions.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Zo... genoeg over het KS debacle/succes (doorhalen wat je niet van toepassing vindt), op naar het spel zelf. Wat we al konden zien op de aankondiging, blijkt inderdaad zo uit te pakken: Ares Expedition is dus een Mashup van Race for the Galaxy en Terraforming Mars.
Aangezien beide spellen in mijn eigen top 10 staan, samen met ook nog Puerto Rico, ben ik heel benieuwd intussen. Vooral omdat hier de solo beter lijkt te zijn, er een samenwerkvariant bij zit en het spel goed te spelen is met twee spelers (hoewel de berichten daarover wat verschillen... en wat kan er tippen aan de tweepersoonsvariant van Race, nietwaar?). De speelduur lijkt ook prettig te zijn: niet te lang en niet te kort. En nog iets positiefs: de eerste berichten over de componenten zijn behoorlijk goed en doorstaan blijkbaar zelfs de vergelijking met de kwaliteit die bijvoorbeeld Stonemaier levert. Linnen finish kaarten en spelregelboek, goede kwaliteit blokjes (die van TfM zijn echt bagger btw), helder en eenduidig artwork. Als deze in mijn lokale winkeltje ligt, ga ik hem dus zeker aanschaffen. En ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van de backers van de lage landen.
Afbeelding
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo
Contacteer:

Bericht door Stijnhoofd »

Pura Vida schreef: Zo... genoeg over het KS debacle/succes (doorhalen wat je niet van toepassing vindt), op naar het spel zelf. Wat we al konden zien op de aankondiging, blijkt inderdaad zo uit te pakken: Ares Expedition is dus een Mashup van Race for the Galaxy en Terraforming Mars.
Aangezien beide spellen in mijn eigen top 10 staan, samen met ook nog Puerto Rico, ben ik heel benieuwd intussen. Vooral omdat hier de solo beter lijkt te zijn, er een samenwerkvariant bij zit en het spel goed te spelen is met twee spelers (hoewel de berichten daarover wat verschillen... en wat kan er tippen aan de tweepersoonsvariant van Race, nietwaar?). De speelduur lijkt ook prettig te zijn: niet te lang en niet te kort. En nog iets positiefs: de eerste berichten over de componenten zijn behoorlijk goed en doorstaan blijkbaar zelfs de vergelijking met de kwaliteit die bijvoorbeeld Stonemaier levert. Linnen finish kaarten en spelregelboek, goede kwaliteit blokjes (die van TfM zijn echt bagger btw), helder en eenduidig artwork. Als deze in mijn lokale winkeltje ligt, ga ik hem dus zeker aanschaffen. En ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van de backers van de lage landen.
Dit in tegenstelling tot de versie bij Target, die qua componenten voortbouwt op de succesformule van zijn spirituele voorganger (lees: bagger).

Ik ben erg benieuwd naar dit spel en pik hem retail wel op, of een overgebleven KS-pledge van iemand. Ik denk dat dit spel wel eens TM uit mijn kast kan weghalen. Blijft een goed spel, maar bepaalde factoren beginnen me te irriteren (maar dat is dan al wel na een potje of 50).
Recent speelde ik...

Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

mazinho schreef: Neem eens afstand van je eigen dramapledge (zo was Unbroken voor mij een enorme beproeving) en evalueer welke risico's je bereid bent te nemen. Hoeveel ergernis, frustratie en woede laat jij toe als een pledge anders loopt dan je hoopte? Wat levert het je op om je ervaring op BSM te plaatsen? En wat levert het je niet op? Wat betekent dat voor meelezende forumgebruikers? We dragen de hobby allemaal een warm hart toe en zoeken erin positief tijdsverdrijf. Hoe kijk jij constructief met je medeforumgebruikers naar crowdfunding en boardgaming?
Woorden die me aanspreken. :thumbup:

In de huidige overspannen markt voor containervervoer (waarbij de vrachtprijzen zijn geëxplodeerd) heb ik alle verwachtingen over Kickstarters sowieso aan de kant geschoven. Ik heb liever dat uitgevers deze ellendige periode kunnen overleven, dan dat ik meen iets te moeten eisen over de levertermijn. Dan maar een jaar later op tafel.

Ik stel daarbij wel prijs op transparante, eerlijke communicatie van uitgevers.

Mijn dramapledge was Up Front the card game. Dat was pure oplichting door de smeerlap Rik Falch. Daar kon geen verwachting tegenop. :-)
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

De uitbreidingen op Ares Expedition staan nu live op Kickstarter.
Ik kwam geen nieuws tegen over een NL versie. Zal uiteindelijk wel verschijnen, gewoon in retail.
Afbeelding
Stijnhoofd
El Capitan
Contacteer:

Ondertussen kijk ik uit of Crowdfinder hier een mooie prijs van kan maken. Prijs is nu alvast meer dan ik voor de base game betaald heb.
Recent speelde ik...

Afbeelding
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Stijnhoofd schreef: Ondertussen kijk ik uit of Crowdfinder hier een mooie prijs van kan maken. Prijs is nu alvast meer dan ik voor de base game betaald heb.
Ja, maar dat is (verhoudingsgewijs) met uitbreidingen vaker regel dan uitzondering!

Voor de duidelijkheid:
De KS wordt uitgebracht als een 3-in-1-pakket; retail daarentegen zullen de 3 uitbreidingen los van elkaar op de markt komen. Dat maakt het in dit geval wel aantrekkelijker om daar op te wachten als je niet geïnteresseerd bent (zoals ik) in de coöperatieve modus of de 5/6 spelersbordjes.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Stijnhoofd
El Capitan
Contacteer:

Harleyman schreef:
Stijnhoofd schreef: Ondertussen kijk ik uit of Crowdfinder hier een mooie prijs van kan maken. Prijs is nu alvast meer dan ik voor de base game betaald heb.
Ja, maar dat is (verhoudingsgewijs) met uitbreidingen vaker regel dan uitzondering!

Voor de duidelijkheid:
De KS wordt uitgebracht als een 3-in-1-pakket; retail daarentegen zullen de 3 uitbreidingen los van elkaar op de markt komen. Dat maakt het in dit geval wel aantrekkelijker om daar op te wachten als je niet geïnteresseerd bent (zoals ik) in de coöperatieve modus of de 5/6 spelersbordjes.
Daar heb je een goed punt. Dan moet ik even uitzoeken of alle expansions solovriendelijk zijn. En bovendien, voor een paar kaarten en wat andere kleine componenten kan ik die big box FOMO ook wel uitschakelen.
Recent speelde ik...

Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Harleyman schreef: Dat maakt het in dit geval wel aantrekkelijker om daar op te wachten als je niet geïnteresseerd bent (zoals ik) in de coöperatieve modus of de 5/6 spelersbordjes.
Grappig, ik ben enkel geïnteresseerd in de andere uitbreiding :wink:
Fijn om te horen dat ze in retail apart te verkrijgen zullen zijn.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Plaats reactie