Cascadia

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Cascadia

Bericht door Fabrice »

Wie vindt dit niet leuk?

Cascadia is bedacht door Randy Flynn. Ook Tabriz en Rolling Up Roses staan op zijn palmares. Ik had er nog nooit van gehoord. Niet van de auteur en niet van zijn ontwerpen. Ik vermoed dat ik niet de enige ben maar met Cascadia geeft meneer Flynn een visitekaartje af om ‘U’ tegen te zeggen. Hij zal niet langer incognito in spellenland kunnen vertoeven.

Foto: White Goblin Games

Cascadia is een gebied dat begrensd wordt door de Rocky Mountains en de Stille Oceaan. Er leven beren, wapiti’s, zalmen, buizerds en vossen. De spelers proberen een zo aantrekkelijk mogelijk leefgebied voor deze dieren te maken.

Tijdens de voorbereiding krijgt elke speler een starttegel. Centraal worden 4 landschapstegels gelegd met daaronder telkens een dierfiche. Voor elke diersoort wordt een scorekaart gekozen.

In een beurt kiest u een landschapstegel. Pak de tegel en het dier dat er onder ligt.
De tegel moet u met één zijde aangrenzend aan uw bestaand gebied leggen. De landschappen hoeven daarbij niet overeen te komen. Het dier legt u op één van de landschappen dat aangeeft dat het dier daar kan leven. Op elk landschap is plaats voor 1 dier.

Als u met een dier een dennenappel bedekt, krijgt u een natuurfiche. Deze fiches kunt u inzetten om een aantal dieren te vervangen of om een landschapstegel naar keuze met een dier naar keuze te pakken.

Het spel eindigt nadat elke speler 20 tegels heeft aangelegd. Tijdens de puntentelling worden eerst de dieren en daarna de landschappen gescoord. Dieren leveren punten op als u voldoet aan de voorwaarden van de bijhorende dierkaart. Van elke landschapssoort scoren de spelers 1 punt per tegel in hun grootste aaneengesloten gebied.
Gebieden bestaande uit minstens 7 tegels genereren 2 bonuspunten. Per landschapssoort zijn er ook bonuspunten voor de speler met het grootste gebied.

Foto: Henk Rolleman

Het moet gezegd: “Cascadia is fantastisch! Zowel met gevorderde spelers als met gelegenheidsspelers als met kinderen komt dit spel tot zijn recht. Het spel aan anderen uitleggen is kinderspel en de beurten volgen elkaar snel op.

De spelregels zijn wat het basisspel betreft in orde maar hoe de prestatiepuntenkalender in elkaar steekt, snap ik niet.
Ik merk dat heel wat spelers in het symbool op de natuurleefgebiedtegels een pijl zien. Zij denken dan dat die de oriëntatie aangeeft. Dat is echter niet zo maar ik begrijp de twijfel. Zeker omdat op alle afbeeldingen in het spelregelboek die ‘pijl’ naar het noorden wijst.

Het thema is familievriendelijk en dat kan ook over het artwork gezegd. Prima kleurkeuze vind ik ook. Soms komt een zalm voor in de prairie, speciaal.

Maar goed, dat kan de pret echt niet bederven. De combinatie van dieren en landschappen werkt fantastisch. Die zaait tweedracht in de opties, een soort twijfel waardoor de puzzel nooit saai is.
De manier waarop dieren gescoord worden, is aan de hand van een eenvoudig voorbeeld op de dierkaarten makkelijk te herkennen en dat helpt om vlot te spelen.

Aan variatie is er geen gebrek. Elk spel is anders omdat de combinaties steeds verschillen. Daarbij komt dat ook de volgorde waarin de dieren tevoorschijn komen voor variatie zorgt. Bovendien zijn er voor elke diersoort 4 verschillende scorekaarten. Ook daar zijn heel wat combinaties mogelijk.

Het duurt even voor de totaalscores gekend zijn maar het handig scoreblad helpt het overzicht bewaren. De scores liggen meestal vrij dicht bij elkaar. Cascadia blijft spannend tot het eind.

Cascadia is ons enorm bevallen. €50 is eerder prijzig, toch spoed u zich best naar de winkel. Het zal u niet spijten!

Ter info: Cascadia bevat ook een familievariant waarbij alle dieren op dezelfde manier gescoord worden. Een solovariant en 15 verschillende scenario’s.

• Randy Flynn
  • Beth Sobel
  • White Goblin Games
  • 1– 4 spelers vanaf 10 jaar
  • €50.95
Bijlagen
cascadia voorbeeld.jpg
(252.65 KiB) Nog niet gedownload
spelmateriaal.jpg
pic6524738.jpg
(101.35 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door Fabrice op wo 27 apr 2022, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Cascadia

Bericht door Pura Vida »

Leuk! Het klatert leuke stukjes over Cascadia! Het mag duidelijk zijn dat dit spel veel vrienden maakt. Leuke recensie! Overigens snap ik inderdaad ook geen bal van die prestatiekalender. Ook nog niet nodig gevonden die te ontdekken, dat scheelt.
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Erg benieuwd naar dit spel!
Verwacht dat de toegankelijkheid qua regels en het thema het makkelijk maken om dit in een groep te introduceren.
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Fabrice »

Pura Vida schreef: Leuk! Het klatert leuke stukjes over Cascadia! Het mag duidelijk zijn dat dit spel veel vrienden maakt. Leuke recensie! Overigens snap ik inderdaad ook geen bal van die prestatiekalender. Ook nog niet nodig gevonden die te ontdekken, dat scheelt.
Oef, ik dacht al dat de definitieve aftakeling begonnen was.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Fabrice schreef:
Pura Vida schreef: Leuk! Het klatert leuke stukjes over Cascadia! Het mag duidelijk zijn dat dit spel veel vrienden maakt. Leuke recensie! Overigens snap ik inderdaad ook geen bal van die prestatiekalender. Ook nog niet nodig gevonden die te ontdekken, dat scheelt.
Oef, ik dacht al dat de definitieve aftakeling begonnen was.
:lol: óf hij is bij mij ook begonnen...
Afbeelding
Plaats reactie