Het fijne van Quadropolis is dat ik het ook kan voorzetten voor de veel meer casual gamers. Ik vond de expert-variant niet voldoende toevoegen geloof ik, de classic puzzel is mij leuk genoeg. Als ik wat ingewikkelders zoek roept er nog meer uit de kastStijnhoofd schreef: Hee, die heb ik deze week ook voor het eerst gespeeld met een vriend! Eerst classic, daarna expert, beiden verloren. Ik vond classic wel oké, maar denk dat expert meer inhoud heeft.
Gisteren speelde ik...
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
ozuzo
- Matroos
Re: Gisteren speelde ik...

-
ozuzo
- Matroos
Al weer even geleden: twee spellen van Elf Creek, hoog in table presence: Merchants of the Dark Road en Honey Buzz. De eerste in de KS luxe editie, de tweede de "reguliere" versie. Waarbij de eerste mogelijk wat over the top is - zo'n beetje elk stukje karton kleiner dan een speelkaart is ge-upgrade naar een 3D "ding", met de lantaarntjes wel de mooiste (al zijn de metal coins ook eeerrg mooi
)
De retaileditie van Honey Buzz is echter ook al heel fijn -- leuke beeples, mooie pollen tokens en beetje sticky honing-blobjes.
Merchants of the Dark Road
Om meteen met de minpunten te beginnen: fijn dat er een insert in de doos zit, maar als er een soort van handleiding nodig is om na afloop het er weer passend in te krijgen (en bijvoorbeeld de dobbelstenen zo strak zitten dat het eigenlijk handiger is om de hele insert boven tafel om te keren bij setup...) zou je haast weer naar ziploczakjes verlangen (zegt iemand die meestal met de 3d printer inserts maakt
)
De handleiding was ook niet heel erg duidelijk, met de benodigde info een beetje teveel verspreid. Ook niet handig dat niet alle KS extras daarin benoemd worden, zodat je met een aantal markers zit waarvan je denkt: waar zijn die nou weer voor?
De kern van het spel is pickup en deliver met een soort rondel voor actieselectie -- je gebruikt 1 van je dobbelstenen om een bonusactie te kiezen (waarvan er eentje is om een 2e dobbelsteen te mgen gebruiken), en het aantal ogen van die dobbelsteen bepaalt hoever je koets over de rondel rijdt. Iedere positie op de rondel is op het kruispunt van drie locaties (eentje alleen bruikbaar met je 2e dobbelsteen).
Het is een beetje een smorgasbord van mogelijke acties, maar in de kern is het: koop de juiste goederen, overtuig de juiste helden om met je mee te reizen en verzamel opdrachten om de gekochte goederen en de helden gezamenlijk in een van de outposts te bezorgen. Daarnaast zijn er nog plekken met hun eigen dobbelstenen om diverse bonussen te krijgen (bijvoorbeeld hoefnagels om dobbelstenen te kunnen aanpassen), en is er de mogelijkheid goederen weer te verkopen.
Daarbij een beetje slim de schommelde prijzen in de gaten houden is slim: de puntentelling is namelijk een beetje apart - je verzamelt prestige op een scoretrack rondom het bord, maar het is niet de hoogste prestige die wint: je basisscore is het minimum van je prestige en het geld dat je aan het eind over hebt. Bij die basisscore worden vervolgens de victory points opgeteld die je via bonuskaarten hebt verzameld. De prestige en cash in balans houden is dus wel een dingetje.
Het "deliver" stuk is het ingewikkeldst: die heeft zijn eigen player aid, en een fink aantal pagina's in de handleiding. Als een speler "op reis" gaat krijg je een companion die een tweetal eenmalig te gebruiken bonussen geeft gedurende het spel, en kunnen de andere spelers besluiten mee te reizen. Voor iedere reiziger krijg je een dobbelsteen - die zijn van belang bij het "event" dat je gaat overkomen gedurende de reis. Bij een normale reis is 2/3 van de uitkomsten van een event positief, en mag de speler die besloot op reis te gaan, als eerste een dobbelsteen kiezen die hoort bij een van de uitkomsten.
Het is ook mogelijk een "short cut" te nemen (lees: een onbekende route die sneller maar gevaarlijker is) - de bijbehorende events hebben maar 1/3 goede uitkomsten, maar de opbrengst is groter. Nadeel: de speler die besloot op reis te gaan mag pas als laatste kiezen.
In de praktijk koos iedereen toch voor de normale reis, ik moet nog eens beter kijken of de risico's van de shortcut het uiteindelijk toch waard zijn.
Na het afhandelen van het event kan iedereen haar/zijn helden en goederen afleveren: de een levert over het algemeen prestige, het andere geld.
Vooralsnog maar 1x gespeeld, en dat eerste potje duurde best lang, met veel terugzoeken in de handleiding en proberen te snappen wat alle iconen betekenen. Ik denk dat een volgende keer een stuk soepeler zal gaan (al variëren de mogelijke acties op rondel, dus zal dat wel weer enige verwarring geven
), maar het is er duidelijk niet eentje voor even tussendoor (zie ook de rant over de insert hierboven
)
O, en een bonuspunt voor het markt-wiel met een magneetje dat zo leuk op het spelbord blijft plakken en goed draaibaar is!
Honey Buzz
Je speelt je eigen bijenkolonie en door het uitbreiden van je honingraat creëer je opslagplekken voor diverse soorten honing en kan je diverse acties activeren: nieuwe bijen aan je kolonie toevoegen, in het bloemenveld foerageren om pollen te verzamelen, lege opslagplekken in de raat te vullen met honing, deze honing vervolgens te verkopen op te markt, het vervullen van specifieke bestellingen van andere dieren (...) of om opdrachten van de koningin te vervullen.
Herspeelbaarheid lijkt groot doordat de initiële vorm van je honingraat steeds anders is (met diverse configuraties in drie moeilijkheidniveaus), welke kleine en grote bestellingen er in gebruik zijn en ook nog hoe punten te verdienen zijn met de drietal wisselende "queen contests".
Als je honing of pollen verkoopt op de markt zakt daarna de prijs, het spel eindigt als de prijs van vier van de vijf groepen tot het minimum is gezakt, of als twee van de drie stapels opdrachten vervult is. Als iedereen vooral bezig zijn met het uitbreiden van de honingraat en honing proberen te verkopen in grotere aantallen kan het spel wel wat lang duren.
Of het kwam omdat het einde wat sneller kwam dan verwacht doordat er met name bestellingen werden afgehandeld, of dat ik ook bezig mijn medespeelster te coachen (Honey Buzz was net wat ingewikkelder dan ze gewend was, en met name nadenken over hoe je je honingraat kunt samenstellen voor goede combo's kon wel wat hulp gebruiken), mijn score de tweede keer was 56, tegen 134 bij het eerste...
Fijn spel, iets te ingewikkeld voor minder ervaren spelers (dan pak ik eerder Cascadia of Project L pakken), maar met een prachtige table presence en dat is toch iets waar ik vaker andere spelers mee aan tafel krijg...
De retaileditie van Honey Buzz is echter ook al heel fijn -- leuke beeples, mooie pollen tokens en beetje sticky honing-blobjes.
Merchants of the Dark Road
De handleiding was ook niet heel erg duidelijk, met de benodigde info een beetje teveel verspreid. Ook niet handig dat niet alle KS extras daarin benoemd worden, zodat je met een aantal markers zit waarvan je denkt: waar zijn die nou weer voor?
De kern van het spel is pickup en deliver met een soort rondel voor actieselectie -- je gebruikt 1 van je dobbelstenen om een bonusactie te kiezen (waarvan er eentje is om een 2e dobbelsteen te mgen gebruiken), en het aantal ogen van die dobbelsteen bepaalt hoever je koets over de rondel rijdt. Iedere positie op de rondel is op het kruispunt van drie locaties (eentje alleen bruikbaar met je 2e dobbelsteen).
Het is een beetje een smorgasbord van mogelijke acties, maar in de kern is het: koop de juiste goederen, overtuig de juiste helden om met je mee te reizen en verzamel opdrachten om de gekochte goederen en de helden gezamenlijk in een van de outposts te bezorgen. Daarnaast zijn er nog plekken met hun eigen dobbelstenen om diverse bonussen te krijgen (bijvoorbeeld hoefnagels om dobbelstenen te kunnen aanpassen), en is er de mogelijkheid goederen weer te verkopen.
Daarbij een beetje slim de schommelde prijzen in de gaten houden is slim: de puntentelling is namelijk een beetje apart - je verzamelt prestige op een scoretrack rondom het bord, maar het is niet de hoogste prestige die wint: je basisscore is het minimum van je prestige en het geld dat je aan het eind over hebt. Bij die basisscore worden vervolgens de victory points opgeteld die je via bonuskaarten hebt verzameld. De prestige en cash in balans houden is dus wel een dingetje.
Het "deliver" stuk is het ingewikkeldst: die heeft zijn eigen player aid, en een fink aantal pagina's in de handleiding. Als een speler "op reis" gaat krijg je een companion die een tweetal eenmalig te gebruiken bonussen geeft gedurende het spel, en kunnen de andere spelers besluiten mee te reizen. Voor iedere reiziger krijg je een dobbelsteen - die zijn van belang bij het "event" dat je gaat overkomen gedurende de reis. Bij een normale reis is 2/3 van de uitkomsten van een event positief, en mag de speler die besloot op reis te gaan, als eerste een dobbelsteen kiezen die hoort bij een van de uitkomsten.
Het is ook mogelijk een "short cut" te nemen (lees: een onbekende route die sneller maar gevaarlijker is) - de bijbehorende events hebben maar 1/3 goede uitkomsten, maar de opbrengst is groter. Nadeel: de speler die besloot op reis te gaan mag pas als laatste kiezen.
In de praktijk koos iedereen toch voor de normale reis, ik moet nog eens beter kijken of de risico's van de shortcut het uiteindelijk toch waard zijn.
Na het afhandelen van het event kan iedereen haar/zijn helden en goederen afleveren: de een levert over het algemeen prestige, het andere geld.
Vooralsnog maar 1x gespeeld, en dat eerste potje duurde best lang, met veel terugzoeken in de handleiding en proberen te snappen wat alle iconen betekenen. Ik denk dat een volgende keer een stuk soepeler zal gaan (al variëren de mogelijke acties op rondel, dus zal dat wel weer enige verwarring geven
O, en een bonuspunt voor het markt-wiel met een magneetje dat zo leuk op het spelbord blijft plakken en goed draaibaar is!
Honey Buzz
Herspeelbaarheid lijkt groot doordat de initiële vorm van je honingraat steeds anders is (met diverse configuraties in drie moeilijkheidniveaus), welke kleine en grote bestellingen er in gebruik zijn en ook nog hoe punten te verdienen zijn met de drietal wisselende "queen contests".
Als je honing of pollen verkoopt op de markt zakt daarna de prijs, het spel eindigt als de prijs van vier van de vijf groepen tot het minimum is gezakt, of als twee van de drie stapels opdrachten vervult is. Als iedereen vooral bezig zijn met het uitbreiden van de honingraat en honing proberen te verkopen in grotere aantallen kan het spel wel wat lang duren.
Of het kwam omdat het einde wat sneller kwam dan verwacht doordat er met name bestellingen werden afgehandeld, of dat ik ook bezig mijn medespeelster te coachen (Honey Buzz was net wat ingewikkelder dan ze gewend was, en met name nadenken over hoe je je honingraat kunt samenstellen voor goede combo's kon wel wat hulp gebruiken), mijn score de tweede keer was 56, tegen 134 bij het eerste...
Fijn spel, iets te ingewikkeld voor minder ervaren spelers (dan pak ik eerder Cascadia of Project L pakken), maar met een prachtige table presence en dat is toch iets waar ik vaker andere spelers mee aan tafel krijg...

-
Iris_
Waarom wordt mijn bericht van afgelopen februari letterlijk overgenomen runbiisdoofo? Erg vreemd!
-
Edwin84
- Elfenkoning
Ik gok dat iemand binnenkort toegang wil tot de markt.....Iris_ schreef: Waarom wordt mijn bericht van afgelopen februari letterlijk overgenomen runbiisdoofo? Erg vreemd!
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
wordt ook door het moderatoren team naar gekeken.Iris_ schreef: Waarom wordt mijn bericht van afgelopen februari letterlijk overgenomen runbiisdoofo? Erg vreemd!
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ons eerste potje Wizard gespeeld. Dat was zeer geslaagd, maar dat kan ook aan de fijne omstandigheden gelegen hebben (in de zon op een terras). We hadden geen haast en hebben er 2 uur over gedaan. Dat is in mijn ogen wel idioot lang voor een slagenspelletje.
Oh, en het artwork is zo graf lelijk dat het grappig wordt.
Oh, en het artwork is zo graf lelijk dat het grappig wordt.
-
wennepen
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Wij hebben eerste Paasdag doorgebracht met Boonlake. Wat een heerlijk spel ook weer! Eenvoudig qua regels (kies een actietegel, voer als actieve speler de acties uit, dan voert de rest de actie(s) op de actietegel uit), maar veel radertjes die gaan draaien en in elkaar grijpen. Top!
-
ozuzo
- Matroos
Dit weekend Kingdomino, Micropolis en Five Tribes. Drie keer raden wie een van mijn favoriete designers is
... Five Tribes blijft een van mijn leukste spellen, het mancala mechanisme was bijna een reden om Ostia te backen, maar die was me uiteindelijk toch iets te prijzig...
Verder komen er deze week geloof ik wel vier KS'ers binnen, met zeer variërende vertragingen....
Verder komen er deze week geloof ik wel vier KS'ers binnen, met zeer variërende vertragingen....

-
wouterh
- Locomotief
Vorige week speelden we voor het eerst Tiny Epic Dinosaurs. De regels zijn niet heel moeilijk en het spel speelt vlot. We ondervonden wel dat je eerst voor barrières (om hokken te maken) moet gaan, want deze komen later in het spel niet meer vrij (tenzij er dino's ontsnappen, maar dat gebeurde zelden)
-
Pura Vida
- Kardinaal
Ik gebruik nog even een ander draadje ook om de loftrompet te steken over Ark Nova. Woensdag binnen, intussen 6x gespeeld met 1, 2 en 3 spelers. Gisteren dus ook.
Wat een gaaf spel. Ik ben niet scheutig met tienen in mijn waarderingen (alleen Brass B, Gaia Project, Terraforming Mars, Scythe en Wingspan krijgen een 10 van mij), maar hier zit er een aan te komen, denk ik. De enorme hoeveelheid kaarten, de vele keuzes die je elke beurt kunt afwegen, het puzzelen in je dierentuin, de sneeuwbal effecten gaandeweg het spel, de bloedspannende race tegen het einde... wat een gaaf spel.
Wat een gaaf spel. Ik ben niet scheutig met tienen in mijn waarderingen (alleen Brass B, Gaia Project, Terraforming Mars, Scythe en Wingspan krijgen een 10 van mij), maar hier zit er een aan te komen, denk ik. De enorme hoeveelheid kaarten, de vele keuzes die je elke beurt kunt afwegen, het puzzelen in je dierentuin, de sneeuwbal effecten gaandeweg het spel, de bloedspannende race tegen het einde... wat een gaaf spel.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Dat klinkt interessant Pura. Klopt, de tijdsindicatie? Die vind ik nogal pittig namelijk en dat houd mij tegen om het uit te proberen. Ik hoop deze een keertje op de club of elders bij iemand uit te proberen. Tevens valt deze onder kenners of expert qua spel?
-
Pura Vida
- Kardinaal
Ik zou zeggen expert. BGG indicatie klopt aardig: tegen de 4. Eerste potje met 3 duurde meer dan drie uur. Derde potje met twee: 2 uur. Uiteindelijk wordt dat anderhalf uur, schat ik in.WTULTC schreef: Dat klinkt interessant Pura. Klopt, de tijdsindicatie? Die vind ik nogal pittig namelijk en dat houd mij tegen om het uit te proberen. Ik hoop deze een keertje op de club of elders bij iemand uit te proberen. Tevens valt deze onder kenners of expert qua spel?
-
SuSuQie
- Regenmaker
Niet gisteren, maar eergisteren speelde ik voor het eerst Clank!
Een snufje Dominion, een snufje Diamant.
In de basis een erg leuk spel, maar voor mijn doen duurde het spel te kort en kwam mijn strategie niet tot zijn volle potentie.
Een snufje Dominion, een snufje Diamant.
In de basis een erg leuk spel, maar voor mijn doen duurde het spel te kort en kwam mijn strategie niet tot zijn volle potentie.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Bedankt! Dan komt deze op het nog te spelen, maar niet kopen lijstje. Spellen die te lang duren komen hier namelijk toch nauwelijks op tafel verder, maar ik wil ze wel graag spelen om erover mee te kunnen praten/af te kunnen vinken.
Cascadia wordt inmiddels bijna een zekerheidje om in mijn collectie te komen. Overigens was het best merkwaardig dat deze op zaterdag bij White Goblin niet op de demotafels lag. Zondag zag ik er wel een exemplaar van liggen op de demotafels.
Candy Lab: Leuk spel dat een beetje wat weg heeft van Regenwormen, maar meer actiemogelijkheden heeft. Doel van het spel is dmv puntenkaartjes zuurstokken uit de rij in het midden te nemen en de acties op de zuurstukken uit te voeren. Die acties zijn veelal een beetje plagerig, maar er zit toch ook nog wel een beetje tactiek in. Spel is ook mooi uitgevoerd.
Cross Clues: Leuk partyspel, dat een beetje doet denken aan Codenames Duet maar dan met een raster waarbij je twee woorden die aan de zijkanten liggen onder een nummer en letter dmv een woord aan elkaar moet zien te linken. Je medespelers moeten dan het coördinaat van dat woord raden en de bedoeling is dat je dit als groep zo goed mogelijk doet binnen 5 minuten. Het raster dus zoveel mogelijk vult.
Cascadia wordt inmiddels bijna een zekerheidje om in mijn collectie te komen. Overigens was het best merkwaardig dat deze op zaterdag bij White Goblin niet op de demotafels lag. Zondag zag ik er wel een exemplaar van liggen op de demotafels.
Candy Lab: Leuk spel dat een beetje wat weg heeft van Regenwormen, maar meer actiemogelijkheden heeft. Doel van het spel is dmv puntenkaartjes zuurstokken uit de rij in het midden te nemen en de acties op de zuurstukken uit te voeren. Die acties zijn veelal een beetje plagerig, maar er zit toch ook nog wel een beetje tactiek in. Spel is ook mooi uitgevoerd.
Cross Clues: Leuk partyspel, dat een beetje doet denken aan Codenames Duet maar dan met een raster waarbij je twee woorden die aan de zijkanten liggen onder een nummer en letter dmv een woord aan elkaar moet zien te linken. Je medespelers moeten dan het coördinaat van dat woord raden en de bedoeling is dat je dit als groep zo goed mogelijk doet binnen 5 minuten. Het raster dus zoveel mogelijk vult.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
ik heb toch even een tegen geluid bij alle lof die het spel krijgt:Pura Vida schreef: Ik gebruik nog even een ander draadje ook om de loftrompet te steken over Ark Nova. Woensdag binnen, intussen 6x gespeeld met 1, 2 en 3 spelers. Gisteren dus ook.
ik heb het slechts 1x gespeeld maar was minder enthousiast. Kennelijk heb ik ergens wat dingen fout gedaan, want mijn trein kwam totaal niet op gang na de eerste initiële fase die aardig leek te gaan. De andere 2 (1 had het eerder gespeeld) gingen beter en het was vrij snel duidelijk dat ik ze gewoon echt niet meer in ging halen. En dan duurt het spel toch best wel lang.
het is wel een spel wat je gewoon afstraft als je niet de goede dingen doet, er lijkt niet echt een catch up mogelijkheid te zijn eens dat gebeurt is.
ik sluit niet uit om het nog eens te doen en een kans te geven, ik weet dat het soms zo kan lopen in spellen, maar het zal geen prio krijgen van mij.
~ Always look on the bright side of life ~